محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831254714
واکاوی داستان زال و رودابه در شاهنامه فردوسی
واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: واکاوی داستان زال و رودابه در شاهنامه فردوسی
رودابه این شکیبایی و پافشاری را از سیندخت، مادر خود به ارث برده است. سیندخت در این داستان زنی است زیرک با اعتماد به نفس بسیار و چیره بر رفتار و کردار شوهرش مهراب کابلی. سیندخت در هر کاری چاره ساز و صبور و اندیشه ورز است
کد خبر: ۴۰۰۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹ - 14 May 2014
زال در این داستان، چهرهای معنوی دارد و خوی پهلوانی او در پیوند با آدمیان و رویدادها و پدیدههای هستی اطراف او نمایان میشود.
به گزارش جام جم، صداقت و درستی زال را در صاف و رک گویی و صراحت بیانش می توان جست: «نباشد بدین سام، همداستان / همان شاه چون بشنود داستان» و به سبب تفاوت در آداب و رسم خانوادگی از سهراب پوزش می خواهد و مهمانی او را نمی پذیرد. خرد پهلوانی زال، او را از رعایت کردن عرف و رسم سنت قومی خود باز می دارد و ازدواج او با رودابه، به گونه ای، گواه ناهمتایی او با ارزش های کهنه فرهنگی و سنت دیرینه قومی اوست. البته در پایان ماجرا می بینیم زال با رودابه ازدواج می کند و این ناهمتایی در پرتو مشیت الهی، به یگانگی و وحدت می رسد و کارکرد اصلی داستان را به این ترتیب می نمایاند و وقتی نیروی پهلوانی زال در آزمونی تحسین برانگیز به تائید منوچهرشاه می رسد، هستی او با واقعیت زمانه اش، این همانی پیدا می کند و زندگی اسطوره ای او در پیوند با حماسه شروع می شود. زال در این داستان، نسبت به عشق خود در حد جنون، بدرستی پایبند است: دل زال یکباره دیوانه گشت / خرد، دور شد، عشق فرزانه گشت
و صادقانه و مردانه در برابر پدر خود، سام، که شخصی دینی و خردورز است، گستاخانه ایستادگی می کند و بی هراس به کاخ رودابه می رود و با او خلوت می کند. او در طول داستان، با عاطفه ای پرشور و خردی عشق بنیاد، از خواست خود پاسداری می کند. عشق او در حقیقت، عشق به انسان، عشق به نماینده یزدان در جهان و سرانجام، عشق به حماسه است. آنچه فردوسی از زبان زال درباره جفت پذیری، همسرگزینی و فرزندخواهی بیان داشته:
چنین گفت با بندگان خوب چهر / که با ماه خوب است رخشنده مهر، دلاور که پرهیز جوید ز جفت / بماند به آسانی اندر نهفت
رودابه در این داستان، زنی است با اراده استوار، بردبار، چاره جو و شجاع و مانند زال، از گفتن آنچه در دل دارد، بیمناک نمی شود؛ از این رو، خشم پدر و محدودیت هایی که برای او فراهم کرده، هیچ تاثیری در تصمیم و خواست او نداشته، جسورانه، راه و رسم قومی خود را نادیده گرفته، زال را به کاخ خود راه داده، با او از عشق و دلدادگی سخن می گوید و با آن که خدمتکاران، او را از این عشق منع می کنند، او فطرتی پاک و انسانی دارد و بداندیشی و نابکاری و بدی در او وجود ندارد و از سنت خانوادگی و ارزش های اجتماعی قوم خود می گذرد و ازدواج با زال را با جان و دل می پذیرد:که من عاشقم همچو بحر دمان / از او پر شده، موج تا آسمان، پر از پورسام است روشن دلم / به خواب اندر، اندیشه زونگسلم، همیشه دلم در غم عشق اوست / شب و روزم، اندیشه چهر اوست
رودابه این شکیبایی و پافشاری را از سیندخت، مادر خود به ارث برده است. سیندخت در این داستان زنی است زیرک با اعتماد به نفس بسیار و چیره بر رفتار و کردار شوهرش مهراب کابلی. سیندخت در هر کاری چاره ساز و صبور و اندیشه ورز است: یکی چاره آورده از دل به جای / که بد ژرف بین و فزاینده رای
دلیری و کاردانی او، سام را در دیدارش شگفت زده می کند و همین که خود تنها با هدیه های فراوانی پیش سام می آید، صفت مردانگی و جسارت و دلیری خود را نشان می دهد:
چو شد ساخته کار خود بر نشست / چو گردی به مردی میان را ببست، یکی ترگ رومی به سریر نهاد / یکی باره زیر اندرش، همچو باد
سیندخت در دیدارش با سام، با شیوه بیانی جذاب، وقت شناسی بجا و جسارت ویژه، سام را مجبور به تسلیم و مجاب در برابر درخواست خود می کند. سختکوشی، پایداری، استقلال رای و اعتماد به نفس او در برابر سام، بیرون از وظیفه شناسی یک زن می تواند باشد.
شیواترین وصف و بیان عاشقانه را از زبان سام در دیدارش با سیندخت درباره عشق زال و رودابه باید شنید:
یکی نامه با لابه دردمند / نبشتم به نزدیک شاه بلند، به نزد منوچهر شد زال زر / چنان شد که گفتی بر آورد پر
به زین اندر آمد که زین را ندید / همان نعل اسبش، زمین را ندید، بدین زال را شاه پاسخ دهد / چو خندان شود، رای فرخ نهد، که پرورده مرغ، بیدل شده است / از آب مژه، پای در گل شده است، عروس ار به مهر اندرون همچو اوست/ سزد گر بر آیند هر دو زپوست
مهراب در این داستان، شخصیتی عربی نژاد است و راه و رسم دوران جاهلیت قوم خویش را دارد. خوی وحشی و جهالت آغازین مهراب را می توان در بیت های زیر دید:
بدو گفت: اکنون جز این راه نیست/ که با شاه گیتی تو را پای نیست، که آرمت با دخت ناپاک تن/ کشم زارتان بر سر انجمن، مگر شاه ایران از این خشم و کین/ برآساید و رام گردد زمین
آیا این گونه اندیشیدن، ضدبشری و تفکری بدوی و غیرانسانی نیست؟ وقتی مهراب، ماجرای عاشق شدن دخترش را می شنود، پشیمانی خود را از سرپیچی اش از سنت نیاکانی اش این گونه اظهار می دارد:
مرا گفت چون دختر آید پدید/ ببایستش اندر زمان، سر برید، نکشتم، بگشتم ز راه نیا/ کنون ساخت بر من چنین کیمیا
با همه این احوال، وقتی مهراب زیبایی و دلربایی دختر خود را می بیند، نمی تواند حس زیبایی پسند پدری خود را پنهان دارد و به گونه ای، الله اکبر می گوید: شگفتی به رودابه اندر بماند/ همی نام یزدان بدو بر بخواند
منوچهر در این داستان، پادشاهی است با ویژگی فرمانروایان ایران زمین. درایت و هوشیاری او در برگزاری مجلس آزمون برای شناسایی شایستگی، برازندگی و پهلوانی زال، خصیصه برجسته اوست. پذیرش، تحسین و نوازش زال، نشانه تدبیر، مهمان نوازی و قدرشناسی اوست. تنها خصلتی که او را با مهراب در یک روند مشابه اندیشگی، همراه می کند خوی «کشتن» و «از میان بردن» است. مهراب ننگ دخترش را نمی تواند تحمل کند و منوچهر هم دشمنی و نبرد با کابلستان را نمی تواند فراموش کند. این دو در باطن، راضی به نیرو گرفتن و ماندن زال نیستند؛ اما در برابر مشیت الهی و وظیفه ای که الگوی داستان بر عهده آنها گذاشته، جز تسلیم، چاره ای نمی یابند و هر دو به وحدت نظر و عمل می رسند، چراکه: چو یزدان، چنین راند اندر بوش/ بر آن بود چرخ روان را روش، کس از داد یزدان، نیابد گریغ/ وگرچه بپرد، برآید به میغ...
گرفتار فرمان یزدان بود/ وگرچند دندانش، سندان بود
خدمتکاران، کنیزان، دانایان و ستاره شناسان، هر یک در کارکرد کنش پهلوانان و وقوع رویدادها و بروز موقعیت های سزاوار و در ایجاد وحدت موضوعی داستان، خوب عمل می کنند. فردوسی حکیم با نگارش شاعرانه این داستان، الگوی داستانی ویژه ای را ارائه داده که خاص دوره پهلوانی است و تازگی آن در مجاز کردن عشق ممنوع میان قومی که نسبت به آداب و رسوم نیاکانی خود پایبند بوده اند. نامه نوشتن ها، گله گزاری ها، ندیده عاشق شدن ها و جانبداری از معشوق و زادگاه او، پادرمیانی ستاره شناسان و موبدان، پافشاری پهلوانان در تثبیت اراده و تصمیم خود، رودررویی ارزش های اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی متفاوت شخصیت ها، همه جزو سنت ها و آداب آدمیان در عهد باستان بویژه در دوره پهلوانی است و فردوسی به زیبایی و منطق ویژه سخن پروری و داستان پردازیش، در الگوی داستانی زال و رودابه به تصویر درآمده است. داستان زال و رودابه بدرستی نشان می دهد یک روایت ملی و قومی چگونه می تواند بیانگر اعتقاد دینی باشد.
هنر، نوآوری، چیره زبانی و زبردستی فردوسی را هم در همین بهره گیری از روایت در ساخت الگوی حکایت و مددگیری از شریعت در نمایش حقیقت باید دانست، حقیقتی که در پندار، گفتار و کردار انسان ها، حول محوری عاشقانه ظاهر می شود و نوعی منطق و مشیت برتر بر آنها حاکم است. انسان هایی که در طرح و الگوی داستان زال و رودابه بدون نبرد و تعرض، همدل و همداستان با امید به آشتی و نیک فرجامی، به زندگانی اسطوره ای و قومی خود تحقق می بخشند و برای پاسداری از عشق و حماسه آماده می شوند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]
صفحات پیشنهادی
جهان در انتظار «آخرين داستان» ايران از شاهنامه فردوسي
جهان در انتظار آخرين داستان ايران از شاهنامه فردوسي شايد تا همين چندي پيش دنيا انيميشن ايران را با فيلم ضد ايراني پرسپوليس ميشناخت اما اكنون با ظهور انيميشنهاي دو بعدي ايراني همچون آخرين داستان حساب جديدي روي صنعت انيميشن ايران باز شده است انيميشني كه به دليل كيفيتشخصیتهای شاهنامه، از رستموزال تا کاوهآهنگر
شخصیتهای شاهنامه از رستموزال تا کاوهآهنگر جزو پهلوانان خیلی نامدار ایرانی بوده است اینقدری بزرگ بوده که حتی برایش کتاب نظم مستقلی هم به نام گرشاسب نامه درآورده اند ایشان نیای بزرگ رستم هم هستند و به اژدهاکش معروف بوده همشهری سرنخ کاوه آهنگراین قهرمان شاهنامه یک آهنگر کالودویک واتزال/ مترجم:دکتر دوستمحمدی بحران ساختگی: داستان ناگفته تهدید هستهای ایران
لودویک واتزال مترجم دکتر دوستمحمدیبحران ساختگی داستان ناگفته تهدید هستهای ایرانپورتر به عنوان یک مورخ و روزنامهنگار تحقیقی متخصص در سیاست خارجی و نظامی ایالات متحده ثابت میکند به اصطلاح مدارک ربودهشده ـ که ظاهراً برنامه هستهای سری ایران را افشا میکند ـ جعلی و قلابی هسبا مطالعه ی داستان های شاهنامه با قهرمان بزرگ ایرانی آشنا شوید + دانلود نرم افزار
ویژه اندرویدی ها با مطالعه ی داستان های شاهنامه با قهرمان بزرگ ایرانی آشنا شوید دانلود نرم افزار اگر از علاقه مندان به زبان فارسی و قهرمانان بزرگ ایرانی هستید می توانید با دانلود و مطالعه این نرم افزار Shahname از تهاجم فرهنگی و نفوذ شخصیت های ساختگی غربی جلوگیری کنید به گزااجرای زنده شاهنامهخوانی در نمایشگاه کتاب
اجرای زنده شاهنامهخوانی در نمایشگاه کتاب شاهنامهخوانی برای نخستین بار در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با هدف ترغیب بازدیدکنندگان به خرید کتابهای اسطورههای ایران در بخش فعالیتهای جنبی نمایشگاه به صورت زنده اجرا میشود به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از ستدر گفتوگو با فارس عنوان شد رونمایی از «خالد و مجتبی» با حضور اعضای کاروان صلح سوریه/ داستان دو همرزم شیعه و س
در گفتوگو با فارس عنوان شدرونمایی از خالد و مجتبی با حضور اعضای کاروان صلح سوریه داستان دو همرزم شیعه و سنی در سوریهمستند خالد و مجتبی که داستان دو همرزم شیعه و سنی در سوریه است با حضور اعضای کاروان صلح سوریه از جمله خانم رجاییفر و آقایان شهیدیفرد و قزوه در دانشگاه علم ونبود ضرب آهنگ مناسب ضعف داستان های کوتاه دوره جدید است
نبود ضرب آهنگ مناسب ضعف داستان های کوتاه دوره جدید است یاسوج - ایرنا - نویسنده و مترجم کشور گفت نبود ضرب آهنگ مناسب و توزیع اطلاعات کافی در روند قصه ها از نقاط ضعف داستان های کوتاه دوره جدیداست شیوا مقانلو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود داستان نویسان حال حاضر باعضای هیات امنای «بنیاد شعر و ادبیات داستانی» معرفی شدند
اعضای هیات امنای بنیاد شعر و ادبیات داستانی معرفی شدندپس از تغییر ماموریت بنیاد ادبیات داستانی و افزوده شدن بخش شعر به شرح فعالیت های این بنیاد سرانجام اعضای هیات امنای این بنیاد معرفی شدند به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پس از تغییر ماموریت بنیاد ادبیات داستانی و افزوداستانی نو با نگاهی متفاوت درباره ماجرای سردشت
داستانی نو با نگاهی متفاوت درباره ماجرای سردشتیک نویسنده گفت عموم مردم تنها از جانبازان شیمیایی سرفه و تنگی نفس را به خاطر می آورند اما جزئیات بسیار دیگری درباره این جانبازان وجود دارد که من سعی کردم با جزئی نگری همه آنها را ببینم به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس نشست نقد وداستانی درباره اخوان و «در آغوش مورچه» در نمایشگاه
چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۷ دو اثر داستانی تازه در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا داستان بلند از تهی سرشار داستانی با نگاه به زندگی مهدی اخوان ثالث و مجموعه داستان کوتاه در آغوش مورچه از جمله آثار عرضه10داستان کوتاه دفاع مقدس با 40درصد تخفیف درنمایشگاه کتاب
10داستان کوتاه دفاع مقدس با 40درصد تخفیف درنمایشگاه کتاب تهران - ایرنا - 10 داستان کوتاه طنز دفاع مقدس در کتاب دیده بان ها ایستاده می خندند با 40 درصد تخفیف در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می شود به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات ایرنا کتاب دیده بان ها ایسجشنواره ملی داستان کوتاه متیل بامعرفی برگزیدگان در یاسوج پایان یافت
جشنواره ملی داستان کوتاه متیل بامعرفی برگزیدگان در یاسوج پایان یافت یاسوج - ایرنا - چهارمین جشنواره ملی داستان کوتاه متیل خلیج فارس روز پنجشنبه با معرفی نفرات برگزیده در یاسوج پایان یافت به گزارش خبرنگار ایرنا آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی داستان کوتاه متیل خلیج فارس باداستان صعود تیم ملی فوتبال در نمایشگاه روایت میشود
به همت بخش فعالیتهای جنبی نمایشگاه کتاب داستان صعود تیم ملی فوتبال در نمایشگاه روایت میشود غرفه داستان یک صعود عصر شنبه 13 اردیبهشت با حضور علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال و کادرفنی و بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران گشایش می یابد به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران بهگزارش فارس از مراسم تجلیل از عوامل «شیار143» زائری: «شیار143» داستانی را روایت میکند که ا
گزارش فارس از مراسم تجلیل از عوامل شیار143زائری شیار143 داستانی را روایت میکند که ارزش آن را فرزندانمان در آینده درک خواهند کردحجت الاسلام زائری تاکید کرد شیار143 داستانی را روایت میکند که شاید ارزش آن را فرزندانمان پس از سالها درک کنند چرا که ما اکنون در بطن این حرکت بزرگ هیک نقال و شاهنامهخوان: برای پول کار نمیکنم
یک نقال و شاهنامهخوان برای پول کار نمیکنم امیر صادقی از دلایل رایگان برگزار کردن کلاسهایش گفت امیر صادقی نقال و شاهنامهخوان در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران بیان کرد پس از گذشت 50 سال از فوت فردوسی شاهنامهخوانی آغاز شد و با شکلگیری در ادوار مختلف با اقوادغدغههای یک نویسنده درباره داستان انقلاب
دغدغههای یک نویسنده درباره داستان انقلابنویسنده کتاب روی موج ۱۴ گفت دلم میخواست آنچه را که خود از انقلاب فهمیدهام به تصویر بکشم و با دیگران در میان بگذارم به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس مجموعه داستان روی موج 14 از جمله کتابهایی است که اخیرا توسط شهرستان ادب منتشررییس خانه داستان ایران: رمان دفاع مقدس در سایه خاطرات قرار دارد
رییس خانه داستان ایران رمان دفاع مقدس در سایه خاطرات قرار دارد تهران- ایرنا- رییس خانه داستان ایران گفت رمان دفاع مقدس در سایه خاطرات قرار دارد و به نظر می رسد به راحتی از زیر این سایه بیرون نمی آید به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات ایرنا همزمان با دهمین روز بیست و هفتمین ن-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها