تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818869842




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نبود تقاضا، مهم ترین مانع پیش روی نهضت برای ریشه کنی بی سوادی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نبود تقاضا، مهم ترین مانع پیش روی نهضت برای ریشه کنی بی سوادی بجنورد - ایرنا - معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: نبود تقاضا از سوی بی سوادان برای باسواد شدن، مهم ترین مانع پیش روی این نهاد برای ریشه کنی بی سوادی است.


به گزارش ایرنا، ˈعلی باقرزاده فاروجیˈ روز دوشنبه در نشستی خبری در بجنورد گفت: در بسیاری کشورها افراد برای باسواد شدن هزینه پرداخت کرده و نوبت می گیرند اما در کشور ما این قضیه معکوس است و دولت هزینه کرده و در پی بی سوادان می گردد.
وی همکاری نکردن دستگاه های اجرایی، نبود حساسیت نسبت به بی سوادی و اثرات آن در جامعه، نبود محتوای ساده و کاربردی کافی برای کم سوادان و بازگشت سوادآموزان به بی سوادی را از دیگر چالش های این حوزه برشمرد.
* جایگاه باسوادی ایران در دنیا 120 و در منطقه دوم یا سوم است
رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: ایران، بر اساس آمار حاصل از سرشماری نفوس و مسکن سال 90 از نظر باسوادی رتبه 120 دنیا را دارد که این جایگاه برای نظام جمهوری اسلامی با این وجهه فرهنگی، اصلا مطلوب و قابل دفاع نیست.
باقرزاده فاروجی همچنین به جایگاه باسوادی ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: جایگاه باسوادی کشورمان در منطقه در موقعیت بهتری است و دارای جایگاه دوم یا سوم است.
وی به کشورهای باسوادتر از ایران در منطقه اشاره نکرد و افزود: با برنامه هایی که این سازمان در دست و آماده اجرا دارد، موقعیت باسوادی کشورمان در منطقه در آینده بهبود خواهد یافت.
*افغانستان و پاکستان از تجارب نهضت سوادآموزی ایران درس می گیرند
رییس سازمان نهضت سواد آموزی به انتقال تجربه این سازمان به سایر کشورها اشاره کرد و گفت: ما تجارب خود را در زمینه راه اندازی تربیت معلم، تولید کتابهای سوادآموزی به زبان های ˈپشتوˈ و ˈ دریˈ و آموزش آموزشیاران به افغانستان انتقال داده ایم.
باقرزاده افزود: اکنون نیز سازمان نهضت سواد آموزی در انتقال تجربه خود با تشکلهای مردم نهاد کشور افغانستان همکاری دارد.
وی از فعالیت آموزشی نهضت سواد آموزی در مناطق شیعه نشین پاکستان خبر داد و گفت: این دوره های آموزشی برای باسوادی شیعیان پاکستان دو نوبت در سال برگزار می شود.
وی از استقبال اخیر گروه هایی از مصر برای دریافت تجارب سوادآموزی از ایران خبر داد و افزود: این گروه ها که بیشتر نهضت بیداری اسلامی را در این کشور دنبال می کنند پی گیر دریافت تجارب ما در خصوص سوادآموزی هستند و تاکنون تشکل مردم نهاد سوادآموزی را تشکیل داده اند.
رییس سازمان نهضت سواد آموزی همچنین از امضای تفاهمنامه با سازمان تقریب مذاهب و موسسات زیرمجموعه آن برای انتقال تجارب سوادآموزی به سایر کشورهای اسلامی خبر داد.
* باسواد کردن اولیای بی سواد دانش آموزان، اولویت نهضت سوادآموزی
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح باسواد کردن اولیای بی سواد دانش آموزان با همکاری مدیران مدارس کشور امسال به اجرا درمی آید.
باقرزاده افزود: در قالب این طرح سوادآموزی به 364 هزار نفر از جمعیت بی سواد هدف گذاری شده که این رقم تا 500 هزار نفر قابل افزایش است.
وی گفت: طرح باسواد کردن اولیای بی سواد به صورت مدرسه محور است و در اجرای آن مدیر مدرسه مسوولیت آنرا دارد.
وی با اشاره به این که زمان اجرای طرح مزبور در سال 93 است، افزود: استان هایی که در اجرای طرح باسواد کردن اولیای بی سواد با شرایط خاصی مواجهند می توانند مدت آنرا یکسال تمدید کنند.
* اجرای طرح باسوادی کامل نوجوانان سنین 10 تا 20 در سال 93
وی همچنین از اجرای طرح باسوادی کامل نوجوانان سنین 10 تا 20 سال در سال 93 خبر داد و افزود: اجرای این طرح در هفته جاری به امضای وزیر آموزش و پرورش رسیده است و از امروز به استان ها ابلاغ می شود.
رییس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: در این طرح پوشش 96 هزار نفر شامل کودکان و نوجوانان دارای والدین بدسرپرست و بی سرپرست، کار و دچار معلولیت های جسمی برنامه ریزی شده است.
وی با اشاره به این که برای اجرای طرح باسوادی کامل نوجوانان سنین 10 تا 20 سال باید نهادهای اجتماعی و مدنی مشارکت داشته باشند، خواستار مشارکت این نهادها با سازمان نهضت سواد آموزی شد.
*شش پیشنهاد نهضت سوادآموزی به کمیسیون اجتماعی مجلس
باقرزاده از ارایه شش پیشنهاد توسط سازمان نهضت سواد آموزی، برای ترغیب بی سوادان به آموزش سواد، به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خبر داد.
باقرزاده گفت: این پیشنهادها در این کمیسیون مورد تصویب قرار گرفته و در انتظار ابلاغ آن برای اجرا توسط دولت هستیم.
وی به برخی از این پیشنهادها اشاره کرد و افزود: سوادآموزی کشاورزان بی سواد تا پایان 94 منجر به برخورداری آنان از دو سال تخفیف پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی می شود و کارمندانی که پنج نفر را باسواد کنند علاوه بر دریافت سرانه باسوادی از پاداش 175 ساعت اضافه کاری برخوردار می شوند.
وی گفت: همچنین خانواده هایی که اعضای بی سواد خود را باسواد کند از سرانه سواد آموزی که پنج میلیون و 500 هزار ریال است برخوردار خواهند شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: وزیر آموزش و پرورش نیز برای مدیران و فرهنگیانی که در شناسایی، جذب و سوادآموزی همکاری دارند از دو تا 10 امتیاز برای جابه جایی درون منطقه ای و انتخاب محل خدمت بهتر تشویقی در نظر گرفته است.
باقرزاده، منظور کردن پنج امتیاز در ارزشیابی و پرداخت 500 هزار ریال پاداش به ازای شناسایی ولی باسواد بالای پنجم ابتدایی از سوی مدیران مدرسه را از دیگر بسته های تشویقی وزیر آموزش و پرورش برشمرد.
وی افزود: علاوه بر این اگر مدیر مدرسه حداقل 10 نفر از اولیای بی سواد دانش آموزان را شناسایی و ثبت نام کند از طریق وزارتخانه تقدیر شده و در پرونده وی درج خواهد شد.
* افزایش 24 درصدی اعتبارات سازمان نهضت سواد آموزی
رییس سازمان نهضت سواد آموزی از افزایش 24 درصدی اعتبارات سال 93 این سازمان به نسبت سال قبل خبر داد و گفت: امسال دو هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای این سازمان در نظر گرفته شده است.
باقرزاده به وضعیت باسوادی گروه های سنی در کشور اشاره کرد و افزود: میزان باسوادی در کشور در ابتدای انقلاب در گروه سنی زیر 50 سال 48 درصد بوده که اکنون به 95 درصد رسیده است و این رقم در گروه سنی 24 – 10 سال به 98 درصد رسیده است.
وی گفت: این رشد باسوادی اتفاق مهمی است که در 30 سال اخیر محقق شده است و در مقایسه با سایر کشورهای دنیا از جمله فرانسه که طی 130 سال فعالیت در ریشه کنی بی سوادی اکنون به دو درصد بی سواد رسیده، توفیق بزرگی برای کشور ماست.
وی با اشاره به این که باسوادی اولویت نخست آموزش کشور نیست، افزود: ریشه کنی بی سوادی از جامعه در کنار سایر فعالیت های توسعه کشور پیگیری می شود و افزایش باسوادی در کشور در مدت مزبور موفقیتی بزرگ بوده است.
باقرزاده گفت: طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 90، به جز اتباع خارجی، حدود سه میلیون نفر از افراد زیر 50 سال در کشور محروم از سواد بوده اند که اکنون این رقم به یک میلیون و 600 هزار نفر رسیده است. ک/2
623/626
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




22/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن