تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818868103




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش شدید باران و عطش فراوان سمنان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کاهش شدید باران و عطش فراوان سمنان سمنان - ایرنا - کوچکتر که بودیم یکی از بازیهایمان این بود که ادای ماهی ها را دربیاوریم که می گویند: ˈآب آبˈ، بزرگتر که شدیم ˈآب آبˈ گفتنمان دیگر بازی نبود، واقعیتی بود تلخ که در پس آمار و ارقام تائید می شد، آماری که می گفت: سمنان با 50 درصد کاهش بارندگی، خشک ترین استان کشور است.


سمنان همواره در شاخص های مختلف فرهنگی، اجتماعی و علمی دارای رتبه های برتر در کشور بوده است امسال به رکورد جدیدی دست یافته و به عنوان خشک ترین استان سمنان رکورددار شده است.
در حالی که مدیرکل هواشناسی استان سمنان رتبه این استان را در کاهش بارندگی پس از البرز دوم عنوان می کند مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران می گوید: بیشترین کاهش بارش ها در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته با 43 درصد به استان سمنان اختصاص دارد.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان در این خصوص می گوید: بارندگی های اخیر شدت خشکسالی در این استان را 20 درصد تعدیل کرده است اما این استان با 45 درصد کاهش بارندگی دومین استان خشک کشور است.
ˈغلامرضا حسنی غرباˈ با بیان اینکه میزان بارندگی در این استان تا پایان بهمن گذشته نسبت به میانگین بلندمدت 65 درصد کاهش داشت افزود: سمنان در حال حاضر با 45 درصد کاهش بارش نسبت به میانگین بلندمدت مواجه است.
وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری و از مهر گذشته تاکنون 70 میلیمتر باران در استان سمنان باریده است گفت: بارندگی های فروردین و اردیبهشت 20 درصد این روند را تعدیل کرد.
ˈغلامرضا حسنی غرباˈ گفت: با تعدیل ایجاد شده سمنان هم اکنون پس از استان البرز با 47 درصد کاهش نسبت به میانگین بلندمدت در رده دوم استانهای خشک کشور قرار گرفته است.
وی در خصوص وضعیت بارشی در روزهای آینده گفت: در هفته های آینده دو تا سه موج دیگر استان سمنان را تحت تاثیر قرار می دهد اما این باران ها به اندازه ای نیست که قابل ملاحظه باشد و تاثیر آن بر کاهش 45 درصدی ناچیز است.
استاندار سمنان نیز با تاکید بر کاهش شدید بارندگی لزوم صرفه جوئی آب توسط مردم را مورد تاکید قرار می دهد.
ˈمحمد وکیلیˈ کمبود آب در این استان را یکی از بحرانهایی دانست که توسعه استان سمنان را با مشکل روبرو کرده است و نیاز به تامین آب از منابع مختلف از جمله انتقال از دریای خزر برای این استان امری ضروری و حیاتی است.
وی با تاکید بر کاهش مصرف آب و مدیریت آن توسط مردم خاطرنشان کرد: حداقل 10 درصد صرفه جوئی توسط مردم به میزان آب یک سد در استان سمنان تامین آب به همراه دارد.
وی با بیان اینکه برای رفع این مشکل طرحهای مختلفی از جمله صرفه جوئی و در صورت لزوم جیره بندی آن مد نظر قرار گرفته است گفت: در صورتی که نیاز باشد باید به جیره بندی آب نیز توجه می شود.
وی انتقال آب به ویژه طرح انتقال آب از دریای خزر را از راهکارهایی برای تامین آب در این استان بیان کرد و با اشاره به کاهش 50 درصدی بارندگی این استان نسبت به سال گذشته افزود: با وارد کردن این مقدار آب می توان نیازهای جاری آب استان و برداشتهای بی رویه از آبهای زیرزمینی استان را جبران کرد.
وکیلی تامین هزینه انتقال آب دریای خزر را دغدغه مسوولان دانست و گفت: با رایزنی های انجام شده، وزارت نیرو تامین هزینه بخش شرب را تقبل کرده است.
وکیلی گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در صورت تمایل می توانند برای تامین هزینه های انتقال آب دریای خزر مشارکت کنند.
کاهش شدید بارندگی و بروز خشکسالی در این استان مشکلات فراوانی را در عرصه های مختلف بر جای گذاشته است و جلوگیری از تشدید این خسارات ها می تواند در آینده از بروز مشکلات حادتری جلوگیری کند.
خشکسالی خسارات فراوانی را در بخشهای مختلف کشاورزی، دامی، منابع طبیعی و ... به همراه داشته به طوریکه مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان از تشدید عوارض خشکسالی در این استان خبر می دهد و می گوید: 26 روستا و سه شهر در استان سمنان با مشکل کمبود آب مواجه هستند.
ˈاحمد طاهریˈ گفت: کاهش قریب 50 درصدی بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلندمدت و احتمال افزایش دمای هوا در فصل تابستان موجب افت و کاهش شدید آب در بخشهای کشاورزی، شرب و صنعت استان سمنان شده است.
وی با اشاره به ارتباط نزدیک تامین منابع آب شرب روستایی به چشمه ها و قنوات گفت: در حال حاضر 26 روستای این استان در شرایط بحرانی قرار گرفته است.
وی گفت: این روستاها شامل 11 روستای دامغان، شش روستای شاهرود، سه روستای سمنان، سه روستای میامی، یک روستای آرادان، یک روستای گرمسار و یک روستای شهرستان سرخه است.
طاهری گفت: سه شهر سمنان، شاهرود و شهمیرزاد نیز تابستان در شرایط کسری منابع آبی قرار می گیرند و که باید تدابیری برای مقابله با این مشکلات اندیشیده شود.
وی با تاکید بر لزوم صرفه جوئی و مدیریت منابع آبی توسط مردم اظهار داشت: در کوتاه مدت با تزریق اعتبارات مدیریت بحران از طریق ماده 12 قانون تشکیل مدیریت بحران نسبت به ترمیم برخی از مشکلات در روستاها و شهرهای استان سمنان باید اقدام شود.
وی گفت: در میان مدت نیز استفاده از شیرهای کنترل فشار، کنترل مصرف مشترکین پرمصرف، تشکیل کمیته کنترل بحران آب، قطع اشتراک مشترکان پرمصرف و فرهنگ سازی باید اجرایی شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان با اشاره به خشکسالی در سال زراعی جاری گفت: کاهش نزولات آسمانی مناطق عشایری را دچار کمبود شدید علوفه و آب کرده است و در این ارتباط با همکاری دستگاههای اجرایی نظیر جهاد کشاورزی و امور عشایر نسبت به تامین علوفه، مراقبت های بهداشتی دام و انتقال آب به صورت سیار اقدام شده است.
مدیر امور عشایر استان سمنان نیز می گوید: خشکسالی و بدنبال آن تلفات دامی بیش از یک هزار و 500 میلیارد ریال به عشایر این استان خسارت وارد کرده است.
ˈحشمت الله جدیدیˈ گفت: بر اثر خشکسالی و کاهش علوفه بیش از 25 هزار راس دام عشایر استان سمنان تلف شده است.
وی کاهش وزن و بروز بیماری های دامی را از دیگر خسارت ها به دامداران عشایر این استان برشمرد و اظهار داشت: کاهش تولید شیر، افزایش مصرف علوفه دستی، افزایش آبرسانی و تردد در ایل راهها، افزایش کوچ مکانیزه و سقط جنین دامها از دیگر خسارت های ناشی از خشکسالی به عشایر استان سمنان است.
وی گفت: از اواخر اسفند تا پنجم فروردین امسال 25 میلیون لیتر آبرسانی یه عشایر این استان انجام شده و قریب پنج هزار تن علوفه با همکاری تشکل های عشایری توزیع شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان نیز با اشاره به کاهش شدید بارندگی در این استان در سال آبی جاری گفت: میزان بارش در سال آبی 93 - 92 نسبت به سال قبل آن 36 درصد و نسبت به دراز مدت 32 درصد منفی است.
ˈاتابک جعفریˈ گفت: در سال آبی جاری در این استان 69.6 میلیمتر باران در استان سمنان باریده است که این رقم در سال قبل از آن 108.1 و در دراز مدت 102.8 بوده است.
وی با بیان اینکه کاهش بارندگی و خشکسالی افت سفره های زیرزمینی آب را در این استان به دنبال داشته است گفت: آب در سفره های زیرزمینی این استان 66 درصد افت دارد.
جعفری با اشاره به اینکه 87 درصد از مصارف آبی استان سمنان از منابع زیر زمینی تامین می شود اظهارداشت: از بیش از یک میلیارد و 183 هزار مترمکعب مصارف آبی این استان یک میلیارد و 39 هزار متر مکعب آب در بخش کشاورزی، 109 میلیون مترمکعب در بخش شرب و بقیه در بخش صنعت مصرف می شود.
وی به تاثیر خشکسالی بر منابع آبی استان سمنان اشاره کرد و گفت: اثر خشکسالی بر منابع آب سطحی سریع و گذرا و بر منابع اب زیرزمینی و بویژه آبخوانهای آبرفتی عمیق، کند ولی طولانی است.
وی گفت: این تاثیر به ترتیب سرعت و پایداری اثر خشکسالی شامل کاهش آورد و دبی رودخانه ها، کاهش آورد ودبی چشمه ها و قنوات، کاهش تغذیه سفره های آب زیرزمینی، افزایش برداشت از آبخوانهای زیرزمینی، افت مضاعف سفره های آب زیرزمینی و کاهش کیفیت منابع آب است.
جعفری با اشاره به آثار استمرار افت سفره آب زیرزمینی گفت: کاهش آبدهی چاهها در اثر افت سطح آب سفره و کاهش حجم ذخیره آبخوان، افزایش هزینه های ناشی از کف شکنی، تعمیق یا جابجائی چاهها و صرف انرژی برق بیشتر جهت استحصال آب از اعماق پائین، نشست زمین در اثر افت سطح آب سفره ، در این حالت آبرفت از حالت اشباع خارج شده و کاهش فشار منفذی و در نهایت نشست زمینی را باعث می شود و از علائم آن ایجاد شکاف در سطح زمین است.
وی خاطرنشان کرد: نشست زمین حاصل از افت سطح آب سفره های زیر زمینی تا ابد قابل جبران نیست و هجوم آب شور، افت سطح آب باعث کاهش آب سفره و در نهایت هجوم آب شور از سفره های شور مجاور به سفره های آب شیرین می شود و این پدیده در چاههای مجاور مسیل شور آبگرم در دشت سمنان، جنوب دشت گرمسار و جنوب ˈکالˈ میامی در دشت میامی جنوبی باعث کاهش کیفیت آب چاهها شده است.
وی متذکر شد: در خصوص مبارزه با حشکسالی و کاهش اثرات آن بر منابع اب به طور معمول اقدامات ضربتی به تنهایی کارساز نیست و با برنامه ریزی میان، درازمدت و اجرای طرح ها شامل اقدامات سازه ای و غیر سازه ای می توان این اثر را به حداقل رساند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان افزود: در این خصوص بدلیل اینکه استان سمنان بطور عمومی در مناطق خشک و کم آب قرار گرفته اثرات خشکسالی بر منابع آب تشدید می شود و با انجام اقداماتی نظیر کاهش اراضی زراعی تحت شرب رودخانه ها ،چشمه ها و قنوات، کاهش اراضی زراعی تحت کشت واقع در دشت های اصلی استان شامل دشت های ایوانکی، گرمسار، سمنان، سرخه، دامغان، شاهرود، بسطام، مجن، میامی، بیارجمند و خارتوران است.
جعفری تصریح کرد: بروز خشکسالی تهدیدی جدی برای سفره های آب زیرزمینی به دلیل کاهش تغذیه زیرزمینی و افزایش برداشت از سفره ها از طریق حفاری چاههای غیرمجاز و اضافه برداشت از طریق افزایش دبی و یا ساعت کارکرد می شود و برای جلوگیری از این آثار انجام اقدامات نظارتی و حفاظتی ضروری است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز وضعیت خشکسالی و آثار آن در مناطق شرق این استان را به شدت بحرانی دانست و افزود: در مراتع جنوبی شرق سمنان خشکسالی موجب کاهش 80 درصدی تولید علوفه شده است.
ˈسیدحسن میرعمادˈ با اشاره به کوچ ییلاقی عشایر و خروج آنها از مناطق قشلاقی در استان سمنان افزود: خروج دام از این مناطق شرایط تخریب در مرتع این مناطق را کاهش داده است.
وی با اشاره به هماهنگی لازم با عشایری استان سمنان برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی گفت: برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی 11 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار ابلاغ شده است.
میرعماد گفت: مناطق جنوب دامغان به ویژه در مناطق کوه زر و معلمان مشکل تامین آب شرب روستاها وجود دارد که ایجاد سد زیرزمینی در این منطقه در برنامه قرار دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان شیوع بیماری و آفات در مناطق جنگلی و مرتعی را از دیگر مشکلات برشمرد و افزود : شرایط خشکسالی نهالکاری سنوات اخیر را در معرض خشکسالی قرار داده و باید آبیاری دستی نیز در این مناطق انجام شود.
حجم آب استحصالی در استان سمنان قریب یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب است که از این میزان 945 میلیون مترمکعب از منابع زیرزمینی و 238 میلیون و 400 هزار مترمکعب از آبهای سطحی است.
حجم برداشت آب از سفره های زیرزمینی در حالیکه در جهان 70 درصد است در استان سمنان به 87 درصد رسیده است.
در این استان چهار هزار و 800 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق وجود دارد که بیش از دو هزار و 500 حلقه در بخش کشاورزی، 350 حلقه در صنعت و بقیه در بخش شرب است.ک/4
599/608
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




22/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن