تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813092048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشاغل سنتی در پشت ویترین خاطره‌ها خاک می‌خورد/ حرفه‌هایی که زنده به گور شدند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شرق > خراسان رضوی گزارش مهر/
مشاغل سنتی در پشت ویترین خاطره‌ها خاک می‌خورد/ حرفه‌هایی که زنده به گور شدند
مشهد – خبرگزاری مهر: روزگاری دور شغل‌های سنتی و بومی در سرزمین خراسان رونق داشت و امروزه بنا به جبر روزگار این شغل‌ها در پشت ویترین خاطره‌ها خاک می‌خورد؛ حال آنکه اغلب این مشاغل با هويت بومي اهالی این استان گره خورده و نباید به سادگی از این میراث خاطره‌انگیز دست کشید.



به گزارش خبرنگار مهر، طی سالیان گذشته از شغل آهنگری تا بزازی و پینه‌دوزی در این سرزمین رونق داشت و امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی دیگر اثری از مشاغل بومی و سنتی نیست و این اتفاق در حالی روی می‌دهد که آماری بیکاران روز به روز در حال گسترش است و اگر تعدادی از این مشاغل به حکم ضرورت احیا شوند آنگاه درد بیکاری به گونه ای مرهم می یابد. مشاغلی که در گذشته اصالت سرزمین خراسان را به نمایش می‌گذارده است مشاغل سنتی خراسان رضوی شامل دلوسازی، ندافی، صباغی، ارسي سازي، علامت سازي، چلنگري، صحافي سنتي، جاجيم بافي، شعربافي، گيوه دوزي، دوات گري، دباغي سنتي و برک بافي است و هریک از این مشاغل در روزگاران قدیم هویت بومی و اصالت این سرزمین را به نمایش می‌گذارده است. مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در این رابطه می‌گوید: تثبیت مشاغل سنتی یکی از راه‌هایی است که می‌‌توان از طریق آن زمینه ورود جوانان به عرصه کار و فعالیت را فراهم ساخت. احیا دوباره مشاغل سنتی زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی را مهیا می‌کند جلال خوابنما تصریح می‌کند: مهارت آموزی و احیا دوباره مشاغل بومی و سنتی زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر را مهیا می‌کند اما باید در این میان فرهنگ حرکت به سمت شغل های بومی و سنتی را نیز در میان اقشار جوان نهاینه کرد.   وی ادامه می‌دهد: شغل های قدیمی ثبات و ایجاد اشتغال پایدار را در پی دارد و از سویی دیگر برخي مشاغلی که امروز فراموش شده‌اند در زمره حرفه و هنرهاي صنايع دستي قرار دارند و باید برای حفظ اصالت و هویت خود نیز آنها را دوباره احیا کنیم. 

وی بیان می‌کند: مشاغل قدیمی که امروز در مجموعه شغل‌هاي حاشيه‌اي قرار دارد تا سالها پیش جزء مشاغل اصلي و مورد نياز مردم بود و امروز باید به حفظ اين سرمايه‌هاي بومي و ملي و تاريخي اهميت داد تا از این رهگذر فرهنگ و هويت تاريخي ايران به نسل هاي بعدي انتقال یابد و با این اقدام جوانان نیز زیرچتر این مشاغل می‌توانند روزگار خویش را بگذرانند. یک مدیر بنگاه کاریابی در این رابطه به مهر می‌گوید: امروزه تنها چند شغل سنتی نظیر عطاری، بزازی و سفالگری در این استان همچنان پابرجاست و سایر مشاغل بومی از چرخه مشاغل حذف شده اند و یکی از دلایل این امر مربوط به تغییر سبک زندگی و ذائقه جوانان است زیرا به طور مثال جوانی که فارغ التحصیل رشته کشاورزی است ترجیح می دهد به جای بازکردن مغازه عطاری به عنوان مهندس فعالیت کند. جوانان تصوری ماورایی از شغل آینده خویش دارند علی نقوی می‌افزاید: بود و نبود این مشاغل با توجه به تغییر نگرش و دیدگاه جوانان تاثیری در زندگی ندارد زیرا امروزه جوانان تصوری ماورایی از حرفه و شغل آینده خویش دارند. وی بیان می‌کند: اگر فرهنگ گرایش به سمت مشاغل سنتی در جامعه ایجاد شود آنگاه می توان امید داشت که جوانان ما در این حرفه‌ها مشغول به کار شوند اما در هر صورت باید ساختار ویژه ای تعریف و اسباب ورود جوانان به این مشاغل را فراهم کرد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز معتقد است که امروز باید زمینه احیا دوباره مشاغل سنتی را ایجاد کرد زیرا هر یک از این مشاغل قطعه اي به جامانده از هويت فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي منطقه این استان است.

حرفه‌هایی  بومی که در گذر زمان رنگ می‌بازد رجب علی لباف خانیکی به خبرنگار مهر می‌گوید: حرفه‌های بومی در گذر زمان رنگ باخته است و امروز نبود حمايت‌هاي قوي و اصولي از مشاغل سنتی يکي از مهم‌ترين مشکلاتی است که موجب شده شاهد عدم رونق فضای کسب و کارهای بومی باشیم. وی می افزاید: اکنون یکی از مهم‌ترين صنايع دستي و مشاغل سنتی خراسان رضوي، تراش سنگ‌هاي قيمتي است اما امروزه تنها تعداد معدودي کارگاه در این بخش فعال است و همین امر موجب شده تا کالاهای چینی بازار خود را پیدا کنند حال آنکه عرضه سنگ های قیمتی یکی از صنایع معروف این استان است اما به دلیل بی توجهی ما؛ چین از آب گل آلود ماهی گرفته است. امروز وضعيت حرفه‌هاي سنتي چندان رو به راه نيست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی دلایل بی توجهی به مشاغل سنتی را شامل تغيير شيوه زندگي افراد جامعه، واردات بي رويه، نبود توان رقابت با محصولات مشابه صنعتي و بالا بودن قيمت تمام شده در برخي محصولات می‌داند و می‌گوید: امروز وضعيت حرفه‌هاي سنتي چندان رو به راه نيست و در صورت ادامه اين وضعيت باید با برخی مشاغل سنتی که امروز وجود دارد خداحافظی کرد. وی یادآور می شود: براي جلوگيري از منسوخ شدن حرفه‌هاي سنتي اقدام به ساخت فيلم هاي مستند و برگزاري نمايشگاه هاي تخصصي صنايع دستي کرده ایم. یک کارشناس صنایع دستی نیز به مهر می گوید: هزينه هاي بالاي توليد و رقابت ناعادلانه اجناس صنايع دستي ايران با مشابه خارجي آن ضربه سنگینی به صنعت دست خراسان وارد کرده و این امر موجب شده تا مشاغل بومی که ارتباط تنگاتنگی با صنعت دست دارد در ورطه فراموشی سقوط کند. حمایت‌های لازم از فعالان و هنرمندان مشاغل سنتی صورت نمی گیرد ابراهیم مقرنسی می‌‌افزاید: هزینه‌هاي توليد بالاست و فروش آثار هم پاسخگوي جبران اين هزينه‌ها نيست بنابراین اغلب هنرمندان مشاغل سنتي به مرور زمان کار خود را رها و شغل ديگري انتخاب مي‌کنند و در چنین وضعیت چین و ترکیه با تردستی بازار صنعت دست این استان را با کپی برداری از آن خود کرده اند. وی ادامه می دهد: در چنین شرایطی وضعیت کار مناسب نیست و حمایت های لازم از فعالان و هنرمندان مشاغل سنتی صورت نمی‌گیرد لذا نباید انتظار داشت تا در اوضاع فعلی بازار حرفه های بومی رونق پیدا کند.

ایجاد بازاریابی و حمایت از تولیدگران این کارشناس صنایع دستی اظهار می کند: در حال حاضر بسیاری از تولیدات بر روی دست  توليدکنندگان باقی مانده و از سویی برخي فروشگاه‌ها نیز به دلیل عدم تمايل مشتری رغبتی برای فروش کالاهای بومی این استان ندارند و حال با اين رقابت ناعادلانه‌ای که صورت پذیرفته بهترین اقدام ایجاد بازاریابی و حمایت از تولیدگران این عرصه است. وی عنوان می کند: از ميان ۲۴۴ حرفه سنتي در کشو، ۹۰ رشته مربوط  به خراسان رضوی است و در این راستا به دلیل عدم تعريف جامع و همه فهم از مشاغل سنتي و نبود شناسنامه فعاليت حرفه اي از طريق گرد آوري پيشينه شغلي شاهد از میان رفتن حرفه های بومی این استان هستیم.   مقرنسی بیان می کند: در حال حاضر بازگشت سرمايه گذاري هایی که در بخش مشاغل سنتی صورت گرفته امکان پذیر نیست به همین دلیل اغلب افراد جامعه تلاش می کنند به سوي مشاغل کاذب با درآمد بهتر گرایش پیدا کنند. این کارشناس صنایع دستی تصریح می کند: امروزه از متغير اشتغال و بيکاري سخن به میان می آید و مي توان در چنین شرایطی با رونق صنايع دستي و مشاغل سنتی، به اشتغالزایی کمک کرد و سبب ارزآوري و جذب سرمايه خارجي شد.

وی بیان می کند: مشاغلی نظیر ارسي سازي، علامت سازي، چلنگري، صحافي سنتي، جاجيم بافي، شعربافي، گيوه دوزي، دوات گري، دباغي سنتي و برک بافي، جزو ۹۰ رشته این استان است که در صورت توجه می تواند موجب اشتغالزایی و کاهش آمار بیکاران شود. یکی از هنرمندان سفالگری نیز به خبرنگار مهر می گوید: امروز هنرمندان و افرادی که در زمینه مشاغل بومی فعالیت می‌کنند پشتوانه اي ندارند و با موانع بسياري روبرو هستند. آرش محبی بیان می‌کند: وقتی مردم این استان به صنايع دستي توجه نکرده و ظرف ميناکاري تقلبي چيني را با قيمت بسیار پایین خریداری می کنند نمی توان انتظار رونق مشاغل و هنرهای بومی را داشت البته باید به این نکته هم توجه کرد که مشکلات اقتصادي و تورم جایی برای توجه به هنر باقی نمی گذارد. حرفه های بومی با گذر زمان زنده به گور شده‌اند و دلیل این امر را می توان ناشی از عدم حمایت‌های لازم و دوگانگی فعالان مشاغل سنتی دانست. البته در این مسیر ورود و توجه به کالاهای بی‌کیفیت و تقلب چینی نیز نقش داشته است و همه این عوامل در کنار هم موجب شده تا حرفه‌های بومی از میدان رقابت خارج شود. ............................. گزارش: مرضیه صاحبی


۱۳۹۳/۲/۲۰ - ۰۹:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن