تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821137424




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شركت نفت بنزين استاندارد وارد كند!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شركت نفت بنزين استاندارد وارد كند!
موضوع واردات بنزين بي‌كيفيت و به دور از استانداردهاي مورد نظر همچنان يكي از محل مناقشات كارشناسان نفتي است تا اينكه معاون وزير نفت اعلام كرد در اين باره اداره بين‌الملل شركت ملي نفت بايد پاسخگو باشد.


موضوع واردات بنزين بي‌كيفيت و به دور از استانداردهاي مورد نظر همچنان يكي از محل مناقشات كارشناسان نفتي است تا اينكه معاون وزير نفت اعلام كرد در اين باره اداره بين‌الملل شركت ملي نفت بايد پاسخگو باشد.
به گزارش فارس عباس كاظمي مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران روز پنج‌شنبه در حاشيه نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي نفت تهران در پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگاران در‌باره واردات بنزين بي‌كيفيت و جايگزين شدن با بنزين پتروشيمي‌ها گفت: درباره بنزين وارداتي بايد سخت‌گيري كنيم كه با استاندارد يورو 4 باشد كه بنزن آن كمتر از 8دهم درصد باشد.
وي تأكيد كرد: ما هم اصرار داريم كه وقتي پول مي‌دهيم بنزين با كيفيت وارد كنيم و آزمايشات لازم براي تأييد كيفيت روي آنها انجام شود. همچنين بنزين پتروشيمي درصد بنزن را در كل بنزين كشور از 2 به 2/4 درصد افزايش داد اما همين 4 دهم درصد هم براي ما مسئله مهمي است.
وي تأكيد كرد: در آبادان و ماهشهر و بندرعباس ريفورميت پتروشيمي با بنزين وارداتي و داخلي مخلوط شده و وارد خط لوله مي‌شود و قابل رديابي نبود كه اين بنزين به تهران يا ساير شهرها مي‌رسد يا خير.
وي تصريح كرد: از اداره بين‌الملل نفت انتظار داريم بنزين حداقل با استاندارد يورو 4 با بنزن زير يك درصد، آروماتيك زير 30 درصد، گوگرد زير 50 و اوكتان حداقل 93 وارد شود.
وي در ادامه با اشاره به استفاده از ريفورميت پتروشيمي‌ها در شرايط سخت تحريم گفت: اكتان ريفورميت پتروشيمي‌ها بالاست اما در عين حال بنزن و آروماتيك نيز دارد.
وي با اشاره به مخاطرات زيست‌محيطي بنزن و در پاسخ به پرسشي كه فاصله بنزن بنزين پتروشيمي‌ها با بنزن بنزين معمولي كشور را ناچيز مي‌دانست گفت: اگر بتوانيم حتي TPM بنزن موجود در بنزين را كم كنيم اين كار را خواهيم كرد.
وي با تأكيد بر اينكه وقتي مي‌توانيم اين كار را انجام دهيم چرا اين كار را نكنيم، گفت: بنزين پتروشيمي‌ها قابل رديابي نبود و نمي‌دانيم در چه شهرهايي توزيع شده است چراكه اين بنزين در بندرعباس و آبادان با بنزين پالايشگاه‌ها مخلوط مي‌شد و آن را به خط لوله مي‌زدند و به سمت اصفهان و تهران و اراك مي‌آمد.

  خودروهاي ديزلي چه مي‌گويند؟
معاون وزير نفت در ادامه اظهار داشت: در سال گذشته كمبود بنزين ما 7 ميليون ليتر بود كه 3 ميليون ليتر هم براي ذخيره‌سازي نياز داشتيم.
وي ادامه داد: اگر مصرف بنزين امسال به 71 ميليون ليتر برسد با توجه به توليد 64 ميليون ليتري و افزايش ظرفيت CNG كسري بنزين بسيار كاهش خواهد يافت.
وي تأكيد كرد: كاهش سفرها به وسيله دولت الكترونيك و برق ريلي را هم براي كاهش مصرف انرژي و انتشار آلاينده‌ها دنبال مي‌كنيم.
كاظمي گفت: بر اساس محاسبات ما جابه‌جايي نفر كيلومتر با مترو 120 كيلو ژول و با سواري بيش از 1000 كيلوژول انرژي مصرف خواهد شد.
وي با بيان اينكه بهترين بنزين هم آروماتيك دارد، گفت: بايد ماشين‌هاي ديزلي وارد شود كه هم آروماتيك ندارد و هم انتشار كربن آنها 25 درصد از ماشين‌هاي بنزيني كمتر است.

  پروژه‌هاي پالايشي
كاظمي درباره ميزان پيشرفت پالايشگاه ستاره خليج‌فارس گفت: اواسط سال آينده با وارد شدن اولين فاز ستاره خليج‌فارس، نيازي به بنزين وارداتي يا بنزين پتروشيمي نخواهيم داشت.
معاون وزير نفت در ادامه با اشاره به پروژه بزرگ كيفي‌سازي و تثبيت توليد در پالايشگاه آبادان گفت: هدف از اين پروژه ايجاد يك پالايشگاه 210 هزار بشكه‌اي جديد نفت و خارج شدن بخش قديمي پالايشگاه معادل همين ميزان از سرويس است.
وي اضافه كرد: اين پروژه به 6/2 ميليارد يورو احتياج دارد كه از محل فاينانس چين تأمين خواهد شد و اميدواريم به زودي اين پروژه آغاز شود.
وي اضافه كرد: دولت مكلف شده سالانه توليد مازوت را 2درصد كاهش و در نهايت به زير 10 درصد برسد و هدف از پروژه‌هاي بندرعباس و اصفهان و آبادان كاهش مازوت به زير 10 درصد است.
وي در ادامه با بيان اينكه 5 درصد از حمل و نقل فرآورده با راه‌آهن انجام مي‌شود و 13 هزار نفتكش جاده‌اي داريم، گفت: اميدواريم سالانه 1000 نفت‌كش را به خط لوله منتقل كنيم و شهرهاي مسير و نيروگاه‌ها نيز به خط لوله متصل شوند.
وي اضافه كرد: اميدواريم امسال بتوانيم 3 ميليارد ليتر نفت گاز صادر كنيم چنانكه با بهره‌برداري از پالايشگاه اراك 500 تن ال‌پي‌جي مازاد داريم كه از اواخر سال گذشته صادرات آن آغاز شد.
وي ادامه داد: در سال 85 ما حدود 30 ميليون ليتر بنزين وارد مي‌كرديم اما بعد از سهميه‌بندي و گسترش CNG، ميزان واردات به شدت كاهش يافت به گونه‌اي كه در حال حاضر معادل 20 ميليون ليتر بنزين CNG در كشور مصرف مي‌شود و توليد بنزين نيز از 40 ميليون ليتر گذشته به 63 ميليون ليتر رسيد.
عباس كاظمي اظهار داشت: در حال حاضر يك ميليون و 850 هزار بشكه نفت خام و ميعانات گازي تصفيه و اغلب فرآورده‌هاي آن را در داخل توزيع مي‌كنيم و حجم زيادي از مازوت نيز صادر مي‌شود.
وي تأكيد كرد: توسعه كمي پالايشگاه‌ها را براي جلوگيري از خام فروشي براساس سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي در دستور كار داريم و هدف ما رسيدن به ظرفيت پالايش 3 ميليون بشكه معادل نفت خام و ميعانات گازي است.
وي اضافه كرد: 8 پالايشگاه متوسط 60 هزار بشكه‌اي در يك مجتمع در عسلويه طراحي شده كه براي احداث هر يك 250 تا 300 ميليون دلار سرمايه‌گذاري بايد انجام شود.
وي با اشاره به دو پروژه ديگر بخش خصوصي گفت: يكي از اين پروژه‌ها پالايشگاه نفت آناهيتا در كرمانشاه با ظرفيت 150 هزار بشكه و ديگري پروژه پالايشي شيراز در جنب پالايشگاه فعلي آن شهر است كه توسط ميعانات گازي عسلويه تغذيه خواهد شد.
وي تأكيد كرد: اين پروژه‌ها ظرفيت پالايش ايران را به 3 ميليون بشكه در روز مي‌رساند و صادرات فراورده شروع مي‌شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 19 ارديبهشت 1393 - 17:18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن