تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803578140




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استان مرکزی رتبه دوم کشور در نگهداری کتابهای چاپ سنگی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استان مرکزی رتبه دوم کشور در نگهداری کتابهای چاپ سنگی اراک - ایرنا - استان مرکزی با نگهداری چهار هزار و 339 جلد کتاب های چاپ سنگی و سربی پس از آذربایجان شرقی، رتبه دوم کشور را دارد.


مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی روز پنجشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اعلام این خبر همچنین گفت که این استان با داشتن 545 جلد کتاب های خطی رتبه چهارم را پس از استان های آذربایجان شرقی، اصفهان و فارس به خود اختصاص داده است.
ˈمحمدحسین مطیعیˈ،افزود: این آثار که از افتخارات ملی کشورمان محسوب می شود از سوی فرهیختگان جمع آوری و به صورت رایگان جهت نگهداری مطابق با استانداردهای بین المللی در اختیار این اداره کل قرار گرفته است.
وی قدیمی ترین کتابهای خطی این مرکز را ˈالوافیه فی شرح الکافیهˈ با 717 سال قدمت و دو جلد کتاب چاپ سنگی با 195 سال قدمت و یک جلد کتاب چاپ سربی با 188 سال قدمت معرفی کرد.
مطیعی گفت: جز یک مورد از کتابهای چاپ خطی که به مدت یک ماه برای مرمت های لازم در مرکز خاص کتاب نگهداری و تکمیل شد، تمامی کتابهای قدیمی موجود بسیار نفیس، منحصربه فرد و سالم بوده و از سوی خانواده های مورخان از شهرهای اراک، ساوه، تفرش و خمین تحویل شده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی گفت: تمامی آثار خطی این مرکز با همکاری آستان قدس رضوی دیجیتالی شده است و برای افزایش ضریب اطمینان، یک نسخه دیجیتالی در آستان قدس رضوی و نسخ اصلی و فرعی آنها در سالن مفاخر استان مرکزی نگهداری می شود.
مطیعی افزود: این کتاب ها در شرایط تعریف شده و مطابق با استانداردهای بین المللی در دمای مشخص بین 19 تا 23 درجه سانتیگراد، با رطوبت بین 40 تا 45 درصد و تابش نور مناسب نگهداری می شود.
وی بیان داشت: روزنامه های قدیمی شهر اراک از قبیل ˈنامه اراکˈ که به صورت هفتگی و با عنوان ˈنامه عراقˈ منتشر می شد و شماری از روزنامه های قبل از انقلاب نیز به صورت سالنامه در این مرکز جمع آوری و صحافی شده و نگهداری می شود.
وی با تاکید برارزش بسیاربالای کتابهای خطی قدیمی و اینکه کتابهای مفاخر استان مرکزی به این تعداد محدود نمی شود، گفت: در بسیاری از خانه های این خطه میراث گرانبها از آثار گذشتگان همانند چنین کتابهایی وجود دارد که اگر به این اداره کل تحویل شود، دربهترین شرایط از آنها نگهداری خواهد شد.
مطیعی اظهارکرد: بر اساس برنامه های سوم و چهارم مصوبه مجلس؛ باید در هر استانی یک کتابخانه مرکزی ایجاد شود، به همین سبب اخیرا با ورود شخص استاندار و معاون عمرانی استانداری مرکزی و طرح و تصویب در کمیسیون ماده 5 ، به مقاومت چندین ساله برای جلوگیری از ساخت کتابخانه مرکزی اراک پایان داده شد.
وی افزود: تاکنون تهیه نقشه و صدور پروانه ساخت کتابخانه مرکزی اراک در زمینی به وسعت شش هزار و 700 مترمربع با زیربنای حدود 17 هزارمترمربع، در پنج طبقه در مجموع سه میلیارد ریال هزینه دربرداشته و به تازگی نیز سه میلیارد ریال اعتبار دیگر از منابع استانی برای ساخت این کتابخانه اختصاص یافته است.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی با بیان اینکه 19 اردیبهشت ماه ˈروز اسناد ملی و میراث مکتوبˈ نامیده شده ، بر ضرورت ایجاد مرکز اسناد ملی در اراک تاکید کرد و پیشنهاد داد: بخشی از کتابخانه مرکزی به هنگام بهره برداری می تواند به عنوان مرکز اسناد ملی استان مورد استفاده قرار گیرد.
مطیعی افزود: استان مرکزی با پیشینه ارزشمند فرهنگی و داشتن شمار زیادی مشاهیر و مفاخر نام آور در عرصه های مختلف، استحقاق ایجاد همه گونه امکانات فرهنگی را دارد و می تواند به قطب فرهنگی کشور تبدیل شود.ک/3
588/559 /1596
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




18/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن