تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814654874




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وضعیت علمی کشوراز نگاه کارشناسان و رونمایی از کتاب های علم شناسی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

وضعیت علمی کشوراز نگاه کارشناسان و رونمایی از کتاب های علم شناسی تهران- ایرنا- بخش نخست مجموعه علم شناسی انتشارات سروش شامل کتاب های فلسفه تکنولوژی، مطالعات علم و تکنولوژی، بیت الحکمه، تاریخ پیدایش علوم جدید و فلسفه علم دانشمندان مسلمان در سالن یاس نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «مهدی فضائلی» مدیرعامل انتشارات سروش عصر پنج شنبه در مراسم رونمایی از بخش نخست مجموعه علم شناسی با اشاره به مشکلات مجتمع مصلی برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار کرد: امیدوارم این رویداد بزرگ فرهنگی طی سال های آتی در مکان مناسب تری برگزار شود.
وی گفت: اگر بخواهیم گفتمانی را برای کشور انتخاب کنیم که مجموعه حرکت ها، تصمیمات و سیاست گذاری های متناسب با شرایط کشور باشد و در نتیجه آن جمهوری اسلامی ایران به جایگاهی که در شان و طراز ملت ایران اسلامی باشد؛ باید آن را در چارچوب دو واژه عزت و پیشرفت مشخص کرد.
فضائلی با بیان اینکه اقتصاد یکی از محوری ترین حوزه هایی است که باید در اولویت باشد افزود: امروز حوزه ای که کشور ما مورد تهدید قرار داده اقتصاد است.
مدیرعامل انتشارات سروش با تاکید بر اینکه حل مشکلات اقتصادی بدون توجه به رفع مشکلات فرهنگی امکانپذیر نیست خاطر نشان کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند عزم جدی برای ورود به امر فرهنگ هستیم.
وی تصریح کرد: در موضوع اقتصاد اگر بخواهیم مسیر درست، مستحکم، پایدار و نتیجه بخش را انتخاب کنیم این مسیر در درون کشور و مجموعه توانمندی های ما می گذرد.
فضائلی اظهار کرد: یکی از الزامات دستیابی به ساخت درونی قدرت، مبحث علم است یعنی نمی توانیم این استحکام را بدون دستیابی به قله های علم محقق کنیم لذا در شعار امسال هم در کنار فرهنگ و اقتصاد مقوله علم مجددا از جانب رهبری بیان شده است .
وی با اشاره به مباحث نظری علم گفت: اگر با علوم دیرینه کشور آشنا شویم دستیابی به قله مرتفع در بین تمدن ها یک افتخار نیست.چرا که ما از دیرباز این عظمت و بزرگی را داشته ایم.
وی با اشاره به اقدامات انتشارات سروش طی چند سال گذشته گفت: مجموعه های غرب شناسی، آمریکاشناسی، هالیودشناسی و علم شناسی از جمله کتاب هایی است که طی چند سال اخیر منتشر کرده ایم.
فضائلی یادآور شد: مجموعه علم شناسی که امروز رونمایی می شود حداقل هشت جلد خواهد داشت که در این نمایشگاه فقط پنج جلد آن عرضه شده و سه جلد مابقی آن در آینده منتشر خواهد شد.
وی ادامه داد: دراین مجموعه پنج جلدی بخشی از زوایایی همچون شناخت فلسفه علم و ماهیت آن، فلسفه تکنولوژی، جنبه های تاریخی علم در اروپا و سابقه علم در بین مسلمان بررسی شده که کمک می کند با مفاهیم و زوایای مختلف علم آشنا شویم.
براساس این گزارش «محمدعلی رمضانی» عضو هیات علمی دانشگاه و مسوول مرکز مطالعات علوم اسلامی نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: کشور بدون علم و دانش پیشرفت نخواهد کرد.
وی گفت:آنچه که تا به حال در کشور ما رخ داده این است که مطالبی در تمامی حوزه ها از کشورهایی که تولید کننده دانش هستند و عمدتا نیز غربی می باشند اخذ شده و به همان شکل ترجمه و در اختیار جامعه علمی- فرهنگی کشور قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه باید به روش تولید علم و دانش دسترسی پیدا کنیم، افزود: خوشبختانه طی چند سال گذشته اقداماتی در این زمینه شده است که از جمله آنها طراحی نقشه جامع علمی کشور، چشم انداز 20 ساله، نهضت نرم افزاری، بومی سازی و الگوی ایرانی-اسلامی است.
مسوول مرکز مطالعات علوم اسلامی ادامه داد: متاسفانه در زمینه فلسفه علم به قدر کافی متن علمی مستحکمی نداریم هر چند که کارهای زیادی شده اما برای پیشرفت علم و جهشی که مورد نظر رهبری است ما بدون داشتن فلسفه علم بومی نمی توانیم بدان دسترسی پیدا کنیم.
رمضانی خاطر نشان کرد: می توانیم در علوم اجتماعی از منابع غنی خود همچون قرآن کریم، روایات، سیره ائمه و پیشینه غنی خویش استفاده های بهتر و مطلوب تری داشته باشیم اما متاسفانه تاکنون در این زمینه کم کاری داشته ایم.
بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از دهم اردیبهشت در مصلی بزرگ امام خمینی آغاز و تا بیستم این ماه ادامه خواهد داشت.
فرآهنگ(3)**9187**م.ب1580
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




18/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن