تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 26 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806627449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رضایی: اقتصاد مقاومتی لیبرالی یا سوسیالی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: رضایی: اقتصاد مقاومتی لیبرالی یا سوسیالی نیست
کد خبر: ۳۹۹۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷ - 08 May 2014




دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ضعیف بودن فرهنگ تولید در کشور، از حوزه های علمیه خواست در عرصه گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی وارد شوند.


به گزارش خبرنگار مهر در قم، محسن رضایی قبل از ظهر پنج‌شنبه در نشست نخستین همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین در مرکز همایش های شهرداری قم اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی هدفش این است که از این وضعیت فعلی اقتصادی بیایم بیرون چراکه این اقتصاد در شان ملت ایران نیست.


وی با اشاره به اینکه وضعیت تولید، اشتغال، مفاسد اقتصادی، پیشرفت‌ها و بسیاری مسائل دیگر در شان ملت ما نیست، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی نقشه راه تبدیل اقتصاد فعلی به یک اقتصاد مطلوب است. طرح و الگویی است برای کوچ از وضع فعلی به سوی اقتصادی که در شان ملت ایران باشد.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد مقاومتی مفهومش این است که بتوانیم در مقابل فشارهای بین المللی اقتصادی و سیاسی تاب بیاوریم یعنی اگر شوک های اقتصادی در دنیا وجود داشته باشد ما زمین گیر نشویم.


وی با اشاره به اینکه بازار آمریکا و بورس این کشور نباید برای ما تعیین تکلیف کند خاطرنشان کرد: تحریم ها یک اقدام سیاسی است ولی اقتصاد ما را هدف گرفته و از این راه می خواهد ملت ما را به زانو دربیاورد.


رضایی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی سیاستی است که باید دوام و پایداری بین نسلی هم داشته باشد پس هم شامل توسعه پایدار است و هم شامل مقاومت در برابر ضربه های اقتصادی.


وی با بیان اینکه وضعیت فعلی اقتصادی کاملا آسیب پذیر است، گفت: همین که با تحریم های فعلی، ما زمین نخورده ایم معجزه است چرا که این اقتصادی که در آن زندگی می کنیم بسیار ضربه پذیر است.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اولین کاری که باید صورت بگیرد مردمی کردن اقتصاد به معنای واقعی کلمه است و نه به صورت تبلیغاتی و شعاری. یعنی کار و ثروت دست مردم بوده و مردم تنها کارگر نباشند.


اقتصاد مقاومتی لیبرالی یا سوسیالی نیست


وی با مطرح کردن یک تعریف جدید برای اقتصاد اسلامی افزود: اقتصاد اسلامی یک اقتصاد مردم داری است یعنی اقتصادی که نه سرمایه داری است و نه دولت محور. نه چپ است و نه راست.


رضایی با اشاره به اینکه در مردم داری دانش سعادت، ایده تعادل رقابت و نیرو وجود دارد، گفت: در میان مردم میلیاردها ثروت وجود دارد و اگر اعتماد کنند و به صحنه بیایند کشور نیازی به هیچ کمک ندارد.


احساس مردم در دریافت یارانه این بود که خودشان بهتر مدیریت می کنند


وی با طرح این پرسش که چرا مردم از 45 هزار تومان نگذشتند؟ ادامه داد: چون احساس می‌کنند اگر خودشان این مبلغ را در اختیار داشته باشند بهتر از دولت مدیریت می‌کنند. ثروت در مردم هست اما مولد نیست چرا که به دولت و شرایط اقتصادی اعتماد ندارند.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: ملتی که با دست خالی تانکهای استبداد را در خیابان‌های قم و تهران زمین گیر کرد و در هشت سال جنگ تحمیلی پیروز شد، یعنی حالا نمی‌تواند اشتغال ایجاد کند؟ ملت توان این کارها را دارد فقط باید به او مجال داد.


وی با اشاره به اینکه مبنای تولید ثروت، ارزش است، گفت: مردم بر مال مقدم هستند چرا که تا سرمایه عمومی به وجود نیاید ارزش و مالی شکل نمی‌گیرد.


وی با اشاره به اینکه انتظار ما از فقها و علما این است که در رابطه با اقتصاد مقاومتی از منظر دین فکر کنند، افزود: مسئله دوم اقتصاد مقاومتی، جهادی کردن اقتصاد است.


اقتصاد ما جهادی نیست


رضایی با اشاره به اینکه اقتصاد ما در شرایط کنونی جهادی نیست به همین دلیل است که فساد مثل موریانه در بدنه این اقتصاد جاری می‌شود، گفت: قبل از تحریم‌ها باید این اصلاحات انجام می‌شد اما الان مثل روز روشن است که اقتصاد باید جهادی باشد.


وی افزود: اگر از نظر نظامی یک عده بیایند محاصره نظامی کنند آیا نباید قیام کنیم؟ خب شرایط کنونی هم کمتر از این نیست. دلارهای ما امروز به خاطر محاصره دشمن در چین هند و کره جنوبی بلوکه شده و مشکلات زیادی در بسیاری روندهای اقتصادی داریم.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مسئله سوم این است که اقتصاد ایران از یک پایه ای بودن خارج شود، ادامه داد: اقتصاد ایران الان فقط بر پایه نفت است. شما یک ساختمان چند طبقه ای را تصور کنید که تنها یک ستون دارد خوب لاتی مانند آمریکا را تصور کنید که این ساختمان را تکان بدهد و همه چیز را فلج کند.


وی با بیان اینکه مسئله چهارم این است که اقتصاد ما مولد شود و از حالت مصرفی بیاید بیرون افزود: در کشور ما فرهنگ تولید ضعیف است.


موضوع دیگری که رضایی به آن اشاره کرد تبدیل اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش بنیان بود. او با انتقاد از روند کشور در عرصه صنعت و کشاورزی ادامه داد: هنوز برخی بذرهای ما از 50 سال پیش استفاده می شود در حالیکه کشاورزی سنتی امروز دیگر جواب نمی دهد و به خاطر همین به صرفه نبودن روستاها خالی شده است.


وی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان یعنی اینکه دانش تولید و منتشر شود و در اقتصاد هم به کار گرفته شود خاطرنشان کرد: یعنی در اقتصاد به جای پول به دانش بشری تکیه کنیم و کشاورزی، صنعت، شهرسازی و عمران دانش بنیان به وجود بیاوریم.


به رفتارسازی دینی در اقتصاد نیاز داریم


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: علما و فقها باید در تبیین اقتصاد مقاومتی از منظر دین به نظام کمک کرده و در مسئله کاربرد و رفتار گفتمان سازی کنند. رفتارها باید تغییر کند و بدون انرژی گرفتن از دین نمی‌شود رفتارها را تغییر داد.


وی با اشاره به اینکه از نظر فکری و کارکردی نیاز داریم تا مسایل تبیین شود، گفت: پشتوانه مبارزه ما با ظلم جهانی این است که کشور خودمان اسلامی شود و اگر زندگی مردم درست نشود شعارهای سیاسی ما بی معنی خواهد بود.


رضایی خاطرنشان کرد: نقطه آغازین در این حرکت باید خود قم باشد چرا که قم آن انقلاب سیاسی را به وجود آورد.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن