تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815699531
جام جم ایام | تعبیر خواب؛ از رویا تا واقعیت
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
خواب قدمتی به دیرینگی بشر دارد و آدمی از همان ابتدا با این پدیده روبهرو بوده و سعی میکرده رمز و رازهای آن را دریابد. رخدادهایی که در خواب بهوقوع میپیوندد همواره برای بشر این پرسش را ایجاد میکند که آیا این رخدادها نشانی از حقیقت دارند یا خیر؟ آیا در عالم واقع نیز این رخدادها بهوقوع میپیوندد. ناشناختگی این پدیده و تلاش آدمی برای پی بردن به رمز آن در نهایت به آنجا رسید که گروهی در پی آن برآمدند خوابها را تفسیر کنند و به چیستی آن پی ببرند. از اینرو، حرفهای به نام خوابگزاری پدید آمد. برابر آنچه تاریخ مستند میگوید گویا خوابگزاری سابقهای حدود 4000 سال پیش از میلاد مسیح داشته است. این چیزی است که از لوحههای گلی برجای مانده از گذشته برمیآید. خوابها و تعبیر آن در اسطورههای ایرانی مهم تلقی میشد و از این رو شاهان همواره در دربار خوابگزارانی داشتند و بعد از خوابهای خوب یا بدی که میدیدند برای تعبیر آن از خوابگزاران استفاده میکردند. شاید بتوان گفت خوابها و تعبیری که از رمز و رازهای آن توسط خوابگزاران ارائه میشد، بسیاری از حوادث مهم تاریخ ایران و جهان را رقم زده است. در یونان قدیم خواب منشایی ورایی داشت و آن را ابزاری برای پیشبینی آینده تلقی میکردند. در ادبیات داستانی و اسطورهای ایران نیز خوابها مهم تلقی میشد. فردوسی حتی دیدن خواب و تعبیرآن را نشانی از علم پیامبری میداند و میگوید: نگر خواب را بیهوده نشمری/ یکی بهره دانی زپیغمبری در شاهنامه موارد بسیاری از خواب دیدن شاهان و چهرههای اسطوره وجود دارد که به تعبیر فردوسی رسیدن به رمز و راز آن از معبری برمیآید که از فره ایزدی بهره داشته باشد. خواب دیدن ضحاک (فردوسی، ج 1، صص 62- 57) و خواب خسرو انوشیروان (همان، ج 7، صص 176-167) نمونههایی از آن است. فردوسی در مجموع 34 بار در شاهنامه از خواب و رویا سخن به میان آورده است. از جمله: خواب کیخسرو، خوابهای سام (دو خواب)، خواب گشتاسب، خواب بابک نیای اردشیر (دو شب پیاپی)، خواب کتایون (دختر قیصر و مادر اسفندیار)، خواب رودابه، خواب کیقباد، خواب افراسیاب، خواب طوس، خواب سیاوش، خواب پیران، خواب گودرز، خواب جریره (مادر فرود)، خواب ضحاک، خواب رستم، خوابهای کید هندی (دو خواب)، خواب بهرام چوبین (دو خواب)، خواب انوشیروان و سرانجام خواب خود فردوسی. علاوه بر منابع اسطوره در منابع دینی هم خواب و رویا اهمیت خاص خود را دارد. در انجیل اشارات زیادی به رویا شده است؛ از جمله در داستان یوسف پیامبر. در قرآن نیز چند بار به موضوع خواب و رویا اشاره شده است. در سوره زمر آیه 42 آمده است: خدا به هنگام مرگ، ارواح را قبض میکند و علاقه روح از بدن را قطع میکند، اما آنهایی که نمردهاند، روحشان را به هنگام خواب میگیرد. پس ارواحی را که قضای خدا بر مرگشان است، نگه میدارد و دیگر به بدنها برنمیگرداند، اما ارواحی که چنین قضایی بر آنها رانده نشده، به سوی بدنهایشان روانه میشوند تا مدت معینی زنده بمانند. مردم متفکر از همین خوابیدن و مردن متوجه میشوند که مدبر امور آنها خداست. شباهتهای بین کتب مقدس و دیدگاه فلاسفه یونان در این مورد قابل توجه است. در آیه 60 سوره انعام نیز مفهوم مشابهی آمده است: او کسی است که روح شما را در شب قبض میکند... . این نظام خواب و بیداری آنقدر تکرار میشود تا پایان زندگی شما فرا رسد. آنوقت همه بهسوی خدا بازگشت میکنید. در قرآن پس از داستان خواب 309 ساله اصحاب کهف آمده است: همانطور که قادر بودیم آنها را به این خواب طولانی ببریم، آنها را بیدار کردیم، طوری که وقتی بیدار شدند، فکر میکردند یک روز یا کمتر خوابیدهاند. در قسمتهای مختلف قرآن در مورد خوابهای پیامبر اسلام(ص) و یوسف نبی آمده است که اغلب به صورت صادقه (پیشگویانه) هستند. یکی از این رویاها، رویای صادقه پیامبر اسلام(ص) است که در آیه 27 سوره فتح ذکر شده است: پیامبر خواب دید به اتفاق یارانش برای انجام مناسک عمره وارد مکه میشوند و با تعریف این رویا همه مومنان خوشحال شدند، اما چون این خواب سال بعد از صلح حدیبیه اتفاق نیفتاد، عدهای گرفتار شک شدند. در این آیه ذکر شده است آنچه خدا در عالم خواب به پیغمبرش نشان داد، صدق و حق بود. از دیگر رویاهای صادقه میتوان به رویای یوسف اشاره کرد که در آن 11 ستاره، ماه و خورشید برایش سجده میکردند و پدر وی یعقوب پیامبر آن را بهدرستی تفسیر کرد. در ادامه این داستان، زمانی که یوسف به زندان میافتد، خواب دو همبندی خود را بهدرستی تفسیر میکند و در نهایت خواب معروف پادشاه مصر که هفت گاو چاق، توسط هفت گاو لاغر خورده میشوند و هفت خوشه سبز و هفت خوشه خشک اتفاق میافتد و یوسف با تأویل صحیح این رویا به عزیز مصر تبدیل میشود. بنابراین از نظر قرآن، تأویل خواب یک علم است و خداوند به هر کس بخواهد این علم را میدهد و گاهی از محتوای آشکار رویا زیاد نمیتوان به پیشگوییهایش پی برد. در قرآن گاهی وحیها و دستورات هنگام خواب به پیامبران الهام میشود. مثل خواب معروف ابراهیم که به وی دستور داده شد پسر 13 ساله خود را قربانی کند. همچنین گاهی خداوند از طریق رویا به راهنمایی بندگانش میپردازد. مثلا در مورد مادر موسی که در خواب میبیند نوزاد خود را در صندوق بگذارد و به آب بیندازد. در نهایت در آیاتی از قرآن مثل سوره یونس آیه 67 آمده است که خدا شب را قرار داده است تا در آن احساس آرامش کنید و روز را روشن کرده است. در ادبیات منظوم و منثور فارسی نیز خواب و تعبیر آن جایگاه مهمی یافته است. مضامین مربوط به خواب و رویا و تعبیر آن از دیرباز در ادبیات فارسی به کار رفته و شاعران و نویسندگان فارسیگوی در این باره مضامین متنوعی را پروراندهاند. ژخاقانی (ص159) در مرثیه معروف خود در مرگ پسر جوانش، از آتشی سخن میگوید که در خواب، باغ شاعر را بسوخت و خود در ادامه، آتش را به اجل و باغ را به فرزندش تعبیر میکند یا در مصراعی میگوید که در خواب جز سیم و زر نمیبیند و در مصراعی دیگر زر را به رنج و سیم را به عنا تعبیر میکند. (همو، ص 12) سنایی نیز در بخشی از کتاب حدیقه الحقیقه خویش مجموعهای از خوابها و تعابیر آنها را بازگفته است. ناصرخسرو قبادیانی، سال437 هـ. ق در جوزجان در خواب میبیند کسی او را از شراب خوردن نهی میکند و به سوی قبله اشارتش میکند. پس از آن ناصرخسرو به گفته خود از خواب 40 ساله بیدار میشود. شیخ صنعان، قهرمان منظومه عطار نیز در خواب میبیند بتی را در روم سجده میکند و پس از رسوایی باز پیغمبر را در خواب میبیند و از آن رسوایی رهایی مییابد (عطار، صص303-286). در داستان شاه و کنیزک مثنوی پس از درماندن حکیمان از درمان کنیزک محبوب شاه، شاه به مسجد میرود و در آنجا درمان کنیزک را در خواب میبیند (مولوی، ج1، صص17-5). بیدل دهلوی (ج2، ص 637) در بیتی دیدن مخمل در خواب را چنین تعبیر میکند: «میشود اصحاب غفلت پایمال حادثات.» در منابع فارسی آثار منظوم و منثور متعددی در مورد خواب و تعبیر آن وجود دارد. ندا حسینی / جامجم
16 اردیبهشت 1393 ساعت 03:00
###12##12###
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]
صفحات پیشنهادی
جهانبخش: خیلیها میگویند نمیدانی چه کردهای!/ رویای جامجهانی خیلی زود برایم تعبیر شد
دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۳ سالها پس از درخشش بازیکنانی نظیر مهدی مهدویکیا علی دایی و وحید هاشمیان در لیگهای اروپایی این بار فوتبال ایران پدیده تازهای را رو کرده است علیرضا جهانبخش که پس از پایان لیگ 91-92 خیلی بیسر و صدا به فوتبال هلند پا گذاشت با عملکرد خوبش امیدهاجام جم ایام | تاریخ نگاری دکتر غلامحسین زرگری نژاد نقد می شود
گروه روششناسی و تاریخنگاری پژوهکشده تاریخ اسلام روز شنبه بیستم اردیبهشت نقد تاریخ نگاری دکتر غلامحسین زرگری نژاد را با با حضور وی دکتر محمدعلی اکبری و دکتر غلامرضا ظریفیان و دکتر حسین مفتخری را در این پژوهشکده برگزار خواهد شد غلامحسین زرگرینژاد در سال ۱۳۲۹ در شهرستان بججام جم ایام | کارگاه «کاربرد تحلیل گفتمان در مطالعات تاریخی»
کارگاه کاربرد تحلیل گفتمان در مطالعات تاریخی به همت گروه روش شناسی و تاریخ نگاری برگزار میشود این کارگاه به مدرسی دکتر سید علی اصغر سلطانی روزهای دوشنبه 15 22 و 29 اردیبهشت ماه در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد این کارگاه بر اساس تجربیات حاصل از سالهای متماجام جم ایام | اولینهای رانندگی در ایران
اولین اتوبوس اولین اتوبوس در ایران توسط یک تاجر بلژیکی در شهر رشت به کار گرفته شد اما به مرور زمان و با توجه به میزان کرایه سودآوری و زیرساختهای حمل و نقل توجیه اقتصادی آن رد شد و به همین دلیل اتوبوس به کار گرفته شده به یکی از تجار ایرانی به نام معینالتجار فروخته شد او نجام جم ایام | تیر خلاص برای سلسله قاجار
تهران در ذیقعده سال 1313 هجری قمری مطابق با اردیبهشتماه سال 1275 خورشیدی حال و هوایی دیگر داشت در پچپچ اهالی شهر شنیده میشد که شاه میخواهد در پنجاهمین سالگرد تاجگذاری خود ـ که در 23 ذیقعده 1264 ه ق رخ داده بود ـ جشن مفصلی را ترتیب دهد و نمایندگان بسیاری از دولتهای خارجی باجام جم ایام | برگزاری نشست «بایستههای پژوهش رجالی»
نشست بایستههای پژوهش رجالی توسط گروه رجال و خاندانهای اسلامی با حضور سعید طاوسی مسرور شنبه 13 اردیبهشت ماه در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد در این سخنرانی به اصولی که در هر پژوهش رجالی یا نیازمند به دانش رجال باید مورد توجه قرار گیرد پرداخته خواهد شد رجال یک داجام جم ایام | انتشار جشن نامه دکتر فتح الله مجتبایی
جشن نامۀ دکتر فتح الله مجتبایی به کوشش دکتر علی اشرف صادقی و ابوالفضل خطیبی از سوی نشر هرمس به تازگی منتشر شده است در این جشن نامه پس از پیشگفتاری که دکتر علی اشرف صادقی نوشته و در آن به کارنامۀ علمی استاد دکتر فتح الله مجتبایی اشاره کرده مقالات زیر آمده است در جستجوی آفاقی دیجام جم ایام | امروز شنبه 13 اردیبهشت در تاریخ
امروز شنبه 13 اردیبهشت 1393 هجری شمسی 3 رجب 1435 هجری قمری 3 می 2014 میلادی است وقایع مهمی که در تاریخ در این روز اتفاق افتاده بدین شرح است هجری شمسی 13 اردیبهشت 1186 معاهده فین کنشتاین میان ایران و فرانسه منعقد شد به موجب این قرارداد فرانسه تعهد کرد که با ارسال اسلحه و کارجام جم ایام | خیابان امیریه رنگ خون گرفت
حوادث رانندگی هر ساله جان عده زیادی از مردم را میگیرد برخی از چهرههای فرهنگی ورزشی و هنری نیز در این حوادث به دیار باقی شتافتند اولین سانحه رانندگی که خاطرهاش در یادها مانده است مربوط به حادثهای است که سال 1305 برای غلامحسین درویش از چهرههای ماندگار موسیقیجام جم ایام | نشستهای تخصصی حوزه انقلاب و دفاع مقدس در سرای اهل قلم
سرای اهل قلم خانه کتاب در بیستو هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران 62 نشست تخصصی برپا خواهد کرد که از این میان پنج نشست به حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اختصاص یافتهاند فهرست نشستهای تخصصی این حوزه در سرای اهل قلم بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بهجام جم ایام | کالبدشکافی یک التقاط
گروه فرقان که از حدود سال 1355 پا به صحنه گذارد در سال 1358 با ترورهای خویش خسارات جبرانناپذیری را به ملت ایران وارد آورد پیرامون این گروه هنوز سوالات متعددی وجود دارد که اهداف خاستگاه و آبشخور فکری منابع مالی و نحوه عضوگیری در فرقان ازجمله مواردی است که در گفتگو با آقای سیجام جم ایام | امروز در تاریخ
امروز 5 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 25 جمادی الثانی 1435 هجری و 25 آوریل 2014 میلادی است این وقایع مهم را پیش رو دارید هجری شمسی 5 اردیبهشت 1319 رادیو تهران در محل بی سیم پهلوی باغ بی سیم ـ خیابان شمیران ـ چهارراه سید خندان و در آن زمان خارج از تهران و با استفاده از دو فرسجام جم ایام | نقد کتاب «کودتا» اثر یرواند آبراهامیان
جلسه نقد کتاب کودتا اثر یرواند آبراهامیان روز سه شنبه ساعت 3 بعدازظهر در تالار استاد باستانی پاریزی دانشگاه تهران برگزار می شود به همت انجمن علمی دانشجویان دانشگاه تهران جلسه نقد کتاب کودتا اثر یرواند آبراهامیان با حضور آقایان دکتر علی اصغر زرگر دکتر احمد بنی جمالی و دکترجام جم ایام | آتش و دود در سفارت ایران
ساعت 11 و 30 دقیقه صبح روز سیام آوریل ۱۹۸۰ دهم اردیبهشت ۱۳۵۹ شش فرد مسلح که خود را از اهالی عرب استان خوزستان معرفی میکردند با هجوم به داخل سفارت ایران در لندن ۲۶ نفر از کارکنان و مراجعان را گروگان گرفته و ساختمان را به اشغال خود درآوردند گزارشهای اولیه ارسالی وزجام جم ایام | سایههای لرزان تفاهم
در دوم اردیبهشت سال 58 امام خمینی با ارسال حکمی برای ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه وقت دستور قطع روابط دیپلماتیک ایران با مصر را صادر کردند دلیل صدور این فرمان پیمان خائنانه مصر و اسرائیل و اطاعت بی چون و چرای دولت مصر از آمریکا و صهیونیسم اعلام شد صحیفه امام ج7 ص 168رویای معشوره یک گام دیگر به واقعیت نزدیک شد/ قرارداد سد به زودی ابلاغ می شود
استانها غرب لرستان استمرار پیگیری مهر رویای معشوره یک گام دیگر به واقعیت نزدیک شد قرارداد سد به زودی ابلاغ می شود خرم آباد - خبرگزاری مهر در حالی مردم لرستان چشم به راه ابلاغ قرارداد سد معشوره و استمرار عملیات اجرایی این پروژه هستند که استاندار لرستان از جلسه یک ساعته با وجام جم ایام | خط آهن آمل - محمودآباد نخستین تجربه تلخ بخش خصوصی در ایران
ساخت راهآهن آمل ـ محمودآباد را باید دومین تلاش بخش خصوصی ایران در دوره قاجار در حوزه حمل و نقل ریلی دانست کوششی که به واسطه سلطه و دخالت بیگانگان و منفعتطلبی شاه و قدرتمندان محلی به سرانجام نرسید حاج محمدحسن اصفهانی فرزند آقا محمدحسین صراف را باید نخستین مؤسس راه آهن در ایران-
گوناگون
پربازدیدترینها