تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 4 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818181054




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اشتباهات زیاد مرسی؛ تنها دلیل سقوط وی


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
اشتباهات زیاد مرسی؛ تنها دلیل سقوط وی

اشتباهات زیاد مرسی؛ تنها دلیل سقوط وی
ارتش مصر از زمان استقلال این کشور، سازمانی تاثیرگذار در عرصه سیاسی این کشور بوده و در پی جنگ با اسراییل مقبولیتی ملی پیدا کرده است.

به گزارش نامه نیوز به نقل از شرق :جاوید قربان‌اوغلی کارشناس مصر ؛در طول 18 روز قیام مردم مصر که در نهایت به سرنگونی حسنی مبارک منتهی شد، ارتش سیاست بی‌طرفی را پیش گرفت و حتی حاضر به سرکوب معترضان نشد و سرکوب‌ها توسط نیروهای امنیتی این کشور صورت گرفت. ارتش با این سیاست، وجهه خود را حفظ و جایگاه ملی خود را ارتقا داد.

 اما این به آن معنی نیست که صحنه سیاسی مصر را به هر گروهی واگذار کند. از سوی دیگر بی‌تدبیری و اشتباهات زیاد مرسی به‌عنوان رییس‌جمهور، موجب دلسردی اکثریت شکننده‌ای شد که به مرسی رای داده بودند. مرسی نتوانست در بحث معیشت و کرامت مصری‌ها اصلاحاتی انجام دهد و این امر موجب شد که جناح‌های مخالف بر موج اعتراضات سوار شوند. اما این موضوع، تنها دلیل سقوط مرسی نبود. 


نگرانی از انحصارطلبی اخوانی ها در بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین کشور جهان عرب نیز دلیل دیگر دخالت ارتش بود. از سوی دیگر، نظامیان ارتباطات گسترده‌ای با عوامل فرامرزی دارند و بی‌تردید تصمیم ارتش بدون تایید دولت‌های فرامنطقه‌ای نبوده است. در سفری که عبدالفتاح السیسی، کاندیدای کنونی انتخابات مصر به روسیه داشت، پوتین با فرصت‌طلبی از او حمایت کرد. از این‌رو به نظر می‌رسد تصمیم عناصر تاثیرگذار در صحنه سیاسی مصر بر این بوده که اجازه ندهند بهار عربی در کانون اصلی این قیام‌ها، میوه دلخواه خود را بچیند. 


شاید به همین دلیل است که عربستان با تمام توان در مقابل اخوان ایستاد. اما با وجود محبوبیت و مقبولیت ملی ارتش مصر، جامعه این کشور از لحاظ سیاسی و فرهنگی تکثرگراست و به همین دلیل حذف کامل اخوان‌المسلمین را بر نمی‌تابد. اخوان اگرچه در عرصه سیاسی اکنون مهره سوخته است اما جایگاه اجتماعی قوی‌ای دارد و بعید به نظر می‌رسد السیسی قدرت حذف کامل این گروه را داشته باشد. اکنون اخوانی‌ها به‌جای آنکه در فکر به‌دست‌گرفتن قدرت باشند باید به بازسازی درون‌سازمانی خود بپردازند.




1393/2/17





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن