تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816406389




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماجرای سه شهیدی که برگزارکنندگان «قاب‌های بهشتی» را به خانه‌شان بردند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
ماجرای سه شهیدی که برگزارکنندگان «قاب‌های بهشتی» را به خانه‌شان بردند
دبیر جشنواره «قاب‌های بهشتی» در مراسم اهدای جوایز برگزیدگان از ماجرای عکسی گفت که آنها را ابتدا به بهشت زهرا و سپس به محله نازی‌آباد و خانه سه برادر شهید هدایت کرده است تا با خانواده شهیدان خالقی‌پور آشنا شده و آنها مهمان افتخاری این مراسم شوند.



به گزارش خبرنگار مهر، آیین اختتامیه دومین جشنواره عکس «قاب‌های بهشتی» عصر سه شنبه 16 اردیبهشت ماه با حضور سردار مرتضی طلایی نایب رییس شورای شهر تهران، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور، محسن محمدی دبیر جشنواره و داوران این جشنواره همچون ابوالفضل جلیلی، محمد نوروزی و هادی سلیمانی و همچنین جمعی از عکاسان برگزار شد. این مراسم با آیاتی از کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی آغاز شد و اجرای آن را مجید یراق بافان بر عهده داشت. در ابتدای این مراسم سعید آلادپوش مدیر شبکه تصویرنت با اشاره به آثار تولیدی در حوزه عکس و تصویر بیان کرد: هر فریم عکس که تولید می‌شود جزو دارایی‌های ملی و تولید ناخالص ملی است که انتظار می‌رود به عنوان داشته‌های فرهنگی و اقتصادی به آنها نگاه شود اما متأسفانه غفلت‌هایی در این زمینه وجود دارد. همچنین در زمینه حفظ حقوق معنوی و مادی هنرمندان عکاس فعالیت‌های زیادی انجام نشده است و باید تلاش کنیم تا به جایگاه اصلی حقوقی هنرمندان عکاس برسیم.

وی با اشاره به اقدامات شبکه تصویرنت در حمایت از عکاسان گفت: قصد ما این است که عکاسانی که توان تولید دارند اما جایی برای ارائه آثارشان ندارند، آنها را در شبکه تصویرنت ارائه کنند. همچنین با توجه به جایگاه ویژه عکس در انتقال پیام، زیرساخت‌هایی در شبکه تصویر فراهم شده تا با تکنولوژی‌های روز، زیرساخت‌ها در اختیار عکاسان قرار گیرد. مدیر شبکه تصویرنت به عنوان یکی از برگزارکنندگان این جشنواره با تاکید بر اهمیت سوژه در جشنواره «قاب‌های بهشتی» بیان کرد: هدف ما در این جشنواره تشویق مخاطب برای نگاه به یک موضوع خاص بوده است. متاسفانه عده‌ای می‌گویند جنگ سالهاست که تمام شده اما فراموش نکنیم که برای بسیاری هنوز هم جنگ است. درواقع خانواده‌های شهدا هنوز با آثار جنگ زندگی می‌کنند. ما در این عکسها می‌خواهیم بگوییم چه تفاوتی بین جوانی که به شهادت رسیده و جوانی که در یک حادثه کشته شده وجود دارد. چرا بسیاری از این شهدا هنوز زنده اند اینها مسایلی است که باید به آنها توجه شود و لحظاتی که خانواده‌های شهدا به سمتشان می‌روند ثبت شود. در ادامه این مراسم محسن محمدی دبیر جشنواره عکس «قاب‌های بهشتی» با بیان اینکه نمی‌خواهد به رسم معمول جشنواره‌ها گزارش آمار و ارقام عکس‌های رسیده را ارائه کند به خاطراتی از جبهه رفتن خود اشاره و اظهار کرد: من 16 سال داشتم که به جبهه رفتم. در آن زمان علاقه زیادی به جبهه داشتم و دور از چشم پدرم، مادرم ساک مرا در زیر چادرش پنهان کرد و به جبهه رفتم. من در آن زمان سنی نداشتم و خاطرم هست که همان شب اول دلم برای پدر و مادرم تنگ شد و ناراحت شدم که چرا با پدرم خداحافظی نکردم.

وی در ادامه با اشاره به یکی از خاطرات خود در همان سنین در ایام جنگ و دفاع مقدس بیان کرد: زمانی ما در منطقه گرفتار تک دشمن شده و در تنگه ابوغریب محاصره شدیم و وقتی چشم باز کردم دیدم مجروح شدم و دور تا دور من را تانک‌های عراقی گرفته‌اند. دبیر جشنواره «قاب‌های بهشتی» بیان کرد: بسیاری از دوستانم در کنار من شهید شدند. در آن زمان یکی از دوستان من به نام مسعود ملا که شهید هم شد، درحالیکه یک آرپی‌جی داشت پیش من آمد و دستش را بر سرم کشید و گفت «محسن تو بمان و بگو چه شد» امروز که برای شهدا اینجا هستم، پس از سال‌ها می‌فهمم که او چه گفت. منظور او همین زنده نگاه داشتن یاد دفاع مقدس و نام شهدا بوده است. محمدی با اشاره به خانواده شهیدان خالقی‌پور به عنوان مهمان ویژه این مراسم و چگونگی پیدا کردن این خانواده اشاره و بیان کرد: یکی از عکس‌هایی که در این جشنواره شرکت کرده و مقام آورده عکس مادر شهیدان خالقی‌پور است و من پیش از این هیچ شناختی از این خانواده نداشتم. وقتی عکس مادر شهیدان خالقی‌پور به عنوان عکس برتر انتخاب شد و وقتی فهمیدم این مادر شهید 3 تن از فرزندان خود را عازم جبهه کرده و به شهادت رسیده‌اند تلاش کردیم تا او را پیدا کنیم. دبیر جشنواره عکس «قاب‌های بهشتی» با اشاره به اینکه از نشانه‌ای در عکس و نام یک مسجد آدرس این شهیدان را پیدا کرده‌اند، گفت: ما روز جمعه به مزار شهدا رفتیم و در کمال ناباوری ظرف مدت‌زمان چند دقیقه با نشانه‌هایی که از آن عکس داشتیم مزار شهیدان خالقی‌پور را پیدا کردم و بعد از آن هم از روی یک بنر متوجه شدیم این شهدا متعلق به محله نازی‌آباد هستند. وقتی به محله نازی‌آباد رفتیم باز هم در کمال ناباوری و به سرعت خیابان شهیدان خالقی‌پور را پیدا کردیم و همانجا هم یکی از کسبه محل آدرس منزل خالقی‌پور را به ما نشان داد.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: در آنجا مادر شهیدان خالقی‌پور بسیار صمیمی با ما برخورد کرد و گفت شما را همین سه پسر من به اینجا آوردند. حالا هم می‌خواهم بگویم که جشنواره عکس قاب‌های بهشتی کار دل است و ما به هیچ گروه و جناحی وابسته نیستیم. حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد سخنران بعدی بود که روی سن آمد و گفت:  محتوای معنوی این جشنواره هر کسی را به سمت خود می‌کشاند. این جشنواره برای کسانی که در سال‌های دفاع مقدس حضور داشته‌اند و به نوعی ادای دین به آن دوران است. حتی برای کسانی که در آن دوران نیز حضور نداشتند نیز می‌تواند به نوعی آشنایی با خاطرات و فرهنگ دفاع مقدس باشد و تلاش می‌کند آن سال‌ها را برگرداند تا دیگران به این طریق روح خود را معطر کنند.

وی همچنین برگزاری چنین جشنواره‌هایی را که با همت چندین بخش باشد باعث بالارفتن کیفیت آثار دانست و گفت: من امیدوارم به جای آنکه یک رسانه همه قسمت‌ها را در خود داشته باشد بخش‌های مختلف کار را تقسیم‌بندی کند و به آژانس‌های مختلف که دارای تخصص هستند واگذار کنند. در این مراسم سردار طلایی نایب رییس شورای شهر تهران نیز گفت: من خدا را شکر می‌کنم که جامعه هنری ما برای پاسداشت فرهنگ غنی دفاع مقدس و شهدا تلاش می‌کند. بسیاری در دوران جنگ به جبهه‌ها رفتند و شهید شدند. من هم افتخار داشتم که در دوران دفاع مقدس در بخش‌های پشتیبانی، اعزام رزمندگان و معراج شهدا به فعالیت مشغول شوم.

طلایی اعزام شهدا و ایثارگران توسط خانواده‌هایشان و چگونگی رفتار خانواده ها را یکی از خاطرات به یادماندنی خود دانست و گفت: دیدن اینکه رزمندگان شب‌های قبل از اعزام در هیئت‌های مذهبی جمع می‌شدند و صبح روز بعد از شهر اصفهان راهی جبهه‌های جنگ می‌شدند همواره از نکات تاثیرگذار برای من بوده است. وی به نقش این خانواده‌ها اشاره و تاکید کرد:  نباید از نقش خانواده‌های شهدا در دفاع مقدس غافل شد. دیدن صحنه‌هایی در دفاع مقدس که گاهی ما را به یاد روز عاشورا می‌انداخت و بعد از آن هم مادران آن شهدا با صبر و بردباری نام شهیدانشان را زنده نگاه داشتند. این رفتار آنها بازخوانی و بازتعریف عصر عاشورا بود و آنها به تاسی از حضرت زینب با فرزندانشان رفتار می‌کردند و نکته دیگر پشتیبانی انها از جنگ بود زیرا تصور این است که فقط آنهایی که عازم جنگ می‌شوند در جنگ هستند اما پیرزنی هم که در روستایی دوردست نان می‌پخت متاثر از جنگ بود. طلایی اضافه کرد: ما باید کاری کنیم که فرهنگ دفاع مقدس و شهدا در جامعه ترویج پیدا کند. ما فرهنگی ناب‌تر از دفاع مقدس و شهدا نداریم و با این فرهنگ می‌توانیم در راه انقلاب اسلامی هر چه باشکوهتر حرکت کنیم و زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج) باشیم.

نایب رییس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: وقتی در چنین جشنواره‌ای با یک فراخوان این همه آثار می‌رسد نشان می دهد که هنرمندان ما به شهدا توجه دارند. ما باید دین خود را به شهدا ادا کنیم و حتی باید در هر فصل یک جشنواره با موضوع شهدا برگزار کنیم. در این مراسم طلایی متقبل شد که کتاب آثار جشنواره را به چاپ برساند.

مهمان ویژه این مراسم خانواده شهیدان خالقی‌پور بودند که از آنها تقدیر شد. در بخش حرفه‌ای این جشنواره جواد هادی و مجتبی حیدری دو تن از عکاسان خبرگزاری مهر تقدیر شدند. اختتامیه آیین دومین جشنواره عکس قاب‌های بهشتی با افتتاحیه نمایشگاهی از آثار برگزیده همراه شد که عصر سه شنبه 16 اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شد. همچین قرار است آثار برگزیده از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت‌ماه در موزه شهدا به نمایش درآید.  


۱۳۹۳/۲/۱۷ - ۱۰:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن