تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813217454




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قوم ˈزولوˈ و نقش آن در انتخابات عمومی آفریقای جنوبی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

قوم ˈزولوˈ و نقش آن در انتخابات عمومی آفریقای جنوبی تهران – ایرنا – گمانه زنی ها در باره انتخابات پارلمانی آفریقای جنوبی، حاکی از پیروزی قریب الوقوع حزب حاکم این کشور در انتخابات پیش رو در 17 اردیبهشت است، که بدون حضور پررنگ و آرای سرنوشت ساز ˈزولوهاˈ تحقق این امر برای حزب کنگره ملی آفریقا دشوار است.


خبرگزاری رویترز روز یکشنبه در گزارشی ضمن معرفی قوم ˈزولوˈ به نقش تاثیرگذار آنها در انتخابات روز چهارشنبه مجلس آفریقای جنوبی پرداخته است.
خبرگزاری رویترز در گزارش خود آورده است: تلاش های حزب حاکم ˈکنگره ملی آفریقاˈ برای توسعه استان ˈکوآزولو-ناتالˈ خاستگاه قوم زولو، واقع در 700 کیلومتری جنوب شرقی شهر ˈژوهانسبورگˈ به ثمر نشست و اکنون حزب رقیب یا همان ˈحزب آزادی اینکاتاˈ که زمانی یکی از قدرت های سیاسی این منطقه بود، به حاشیه رانده شده است.
جریان افول حزب آزادی اینکاتا در دوران ˈجاکوب زوماˈی 72 ساله رییس جمهوری کنونی آفریقای جنوبی تشدید شد. وی خود روستا زاده و از قوم زولو است و به شدت به حفظ سنت ها از جمله چندهمسری معتقد است.
زولوها بزرگ ترین گروه قومی آفریقای جنوبی هستند و 28 درصد از جمعیت 53 میلیون نفری این کشور را تشکیل می دهند. حزب کنگره ملی آفریقا به شدت تلاش کرده است تا با حمایت از این قوم آن را از حزب آزادی اینکاتا که هنوز تحت رهبری ˈمانگوسوتو بوتلزیˈ بنیانگذار و از شخصیت های برجسته زولو قرار دارد، دور کند.
در انتخابات سال 1994 که به نظام نژاد پرست آپارتاید در آفریقای جنوبی پایان داد، حزب آزادی اینکاتا با تقویت پایگاه خود در استان کوآزولو-ناتال، 10 و نیم درصد از صندلی های پارلمان را در سراسر کشور از آن خود کرد. اما 10 سال بعد، این حزب حمایت رای دهندگان استان مذکور را از دست داد، تا آن جا که در سال 2009، سهم این حزب از آرای سراسری به 4 و نیم درصد کاهش یافت.
یافته های نظرسنجی اخیر که در روزنامه ˈساندی تایمزˈ آفریقای جنوبی منتشر شد، میزان حمایت رای دهندگان از این حزب را کم تر از 3 درصد نشان داد. این در حالی است که حزب کنگره ملی آفریقا از حمایتی 65 درصدی برخوردار است و در قیاس با نتایج انتخابات 2009 اندکی تغییر کرده است.
رویترز افزود: یکی از دلایل پیش بینی این مطلب که حزب کنگره ملی آفریقا اکثریت قاطع آرای خود را در انتخابات آتی حفظ خواهد کرد، آن هم در شرایطی که خاطرات دوران آپارتاید در اذهان تا حدود زیادی رنگ باخته و میزان حمایت ساکنان شهرهای کوچک و بزرگ از این حزب کاهش یافته است، کسب آرایی است که انتظار می رود حزب کنگره ملی آفریقا بتواند از حزب رقیب خود برباید و از آن خود کند.
ˈنیک بوراینˈ تحلیل گر سیاسی مستقر در ˈکیپ تاونˈ معتقد است حزب کنگره ملی آفریقا همچنان به گسترش دامنه محبوبیت خود در استان کوآزولو-ناتال ادامه می دهد. وی در عین حال پیش بینی می کند که این حزب بخشی از حمایت های قبلی را در مناطق شهری از دست خواهد داد.
با گذشت دو دهه از به قدرت رسیدن حزب کنگره ملی آفریقا، این حزب با چالش های زیادی مواجه است که از جمله آن ها می توان به نرخ 25 درصدی بیکاری، نبود رشد اقتصادی چشمگیر، نا رضایتی کارگران و رسوایی های مالی اشاره کرد که مهم ترین آن توسعه اقامتگاه اختصاصی محل سکونت زوما در استان کوآزولو-ناتال است که با بودجه دولتی 23 میلیون دلاری صورت گرفته است.
نارضایتی عمومی باعث شده است که این کشور تقریبا همه روزه شاهد شورش های جوانان در اطراف شهرهای بزرگ باشد که خواستار شغل و خدمات عمومی مناسب تر هستند.
اما استان کوآزولو-ناتال تقریبا از این شورش ها مصون مانده است و این مساله گواه به ثمر رسیدن تلاش های حزب کنگره ملی در جهت توسعه و جلب رضایت ساکنان این استان است.
طبق اعلام اندیشکده ˈمیونیسیپال آی کیوˈ، تنها 6 درصد از اعتراض های مربوط به خدمات دولتی طی 10 سال گذشته در استان مذکور رخ داده است؛ در حالی که این کوآزولو-ناتال دومین استان پرجمعیت از میان 9 استان آفریقای جنوبی است.
به گفته بوراین (تحلیلگر سیاسی)، چنانچه به تعهد دولت در توسعه استان ها نگاهی بیندازیم، با چشم غیر مسلح نیز می توان برتری چشمگیر استان کوآزولو-ناتال را نسبت به دیگر استان ها مشاهده کرد.
طبق اعلام واحد آمار فقر و نابرابری آفریقای جنوبی، اختلافات فاحشی میان سرزمین های اجدادی سابق —یا همان مناطقی که سیاهان در دوره آپارتاید وادار به سکونت در آن ها شده بودند— و دیگر نقاط دیده می شود. برای مقایسه می توان دو استان کوآزولو-ناتال و ˈکیپ شرقیˈ که پایگاه دیرینه حزب کنگره ملی آفریقا محسوب می شود، را در نظر گرفت.
بین سال های 2001 و 2011، شمار خانه های آجری در کوآزولو با بیش از دوبرابر افزایش به 480 هزار واحد رسیده است. این در حالی است که در کیپ شرقی، رقم مذکور تنها یک سوم افزایش یافته است.
در ادامه این گزارش با اشاره به تحولات و دگرگونی هایی که در شمال استان کوآزولو-ناتال، آغاز شده آمده است: در نظام آپارتاید، مهم ترین زیرساخت عبارت بود از یک سد که به منظور آبیاری مزارع پنبه ساخته شده بود، و یک جاده نظامی که از میان جنگل های بدون سکنه عبور می کرد.
اکنون یک جاده سنگفرش جایگزین کوره راهی شده است که به مرز موزامبیک ختم می شود، و جاده های جدید دیگری نیز در نقاطی به چشم می خورند که زمانی روستاهای دورافتاده ای بیش نبودند. سواحل گردشگری این کشور نیز اکنون از جاده های هموار بی بهره نمانده اند.
در قلب این منطقه پارک باتلاقی ˈایسیمانگالیزوˈ قرار دارد که هم به اشتغال زایی و هم به جذب گردشگر کمک کرده است. دولت همچنین کمر همت به ریشه کن کردن بیماری مالاریا بسته است.
به گفته مدیر اجرایی پارک ایسیمانگالیزو در دهه 90 میلادی، سالیانه 40 هزار نفر در این منطقه به مالاریا مبتلا می شدند، اما این رقم اکنون تا 99 درصد کاهش یافته است.
یکی دیگر از ساکنان منطقه نیز در مصاحبه با این خبرگزاری گفت که به دولت کنونی آفریقای جنوبی رای می دهد زیرا معتقد است که این دولت هرچند بهترین دولت نیست اما توانسته است آزادی را برایشان به ارمغان آورد.
مقامات حزب آزادی اینکاتا نیز اذعان دارند که دولت حاکم اقدامات مثبت زیادی انجام داده است، اما در عین حال معتقدند که مساله آموزش هنوز مقوله ای فراموش شده است. علاوه بر این، حزب رقیب دولت کنونی آفریقای جنوبی از اتلاف منابع و هزینه ها نیز انتقاد می کند.
رویترز افزود: مهم ترین نقطه ضعف حزب کنگره ملی آفریقا، رهبر کنونی آن است که به خاطر رسوایی های مالی، هم از سوی احزاب راستگرا و هم چپگرا موردانتقاد شدید قرار دارد.
آن ها معتقدند که توسعه ی 23 میلیون دلاری محل سکونت زوما که بودجه آن از محل مالیات های مردم این کشور تامین شده است، اتلاف هزینه های عمومی محسوب می شود.
آفریقای جنوبی در جنوبی ترین قسمت سرزمین اصلی قاره آفریقا قرار دارد. سواحل این کشور از غرب به اقیانوس اطلس و از شرق به اقیانوس هند وصل می شوند و مساحت آن یک میلیون و 224 هزار و 297 کیلومتر متر مربع است.
جمعیت آفریقای جنوبی 53 میلیون نفر است که 80 درصد آن را سیاه پوستان و 9و نیم درصد را سفید پوستان تشکیل می دهند.
پایتخت اداری و سیاسی این کشور شهر ˈپرتوریاˈ، پایتخت قانونگذاری آن شهر ˈکیپ تاونˈ، پایتخت تجاری و صنعتی این کشور شهر ˈژوهانسبورگˈ و شهر ˈبلومفونتینˈ پایتخت قضایی آن است. ژوهانسبورگ همچنین پر جمعیت ترین شهر آفریقای جنوبی است.
مردم این کشور که 75 درصدشان مسیحی هستند، به یازده زبان رسمی سخن می گویند که از آن جمله می توان به انگلیسی آفریقایی، ˈسوآزیˈ و ˈزولوˈ اشاره کرد.
این کشور از سال 1795 تحت استعمار انگلیس قرار گرفت و در سال 1931 دولت آن رسما اعلام جمهوری کرد و از انگلیس مستقل شد.
در سال 1948 ˈحزب محافظه کار ملیˈ روی کار آمد و نظام آپارتاید را تاسیس کرد.
پس از آزادی ˈنلسون ماندلاˈ قهرمان فقید مبارزه با نژاد پرستی و نظام آپارتاید در سال 1990، فعالیت حزب کنگره ملی وی و دیگر گروه های ضد آپارتاید از ممنوعیت خارج و مذاکرات رسمی میان دولت ˈفردریک دکلرکˈ رییس جمهوری وقت و احزاب ضد آپارتاید آغاز شد.
حکومت اقلیت سفید پوستان در آوریل 1994 و با پیروزی حزب حاکم آفریقای جنوبی در نخستین انتخابات پارلمانی با حضور چندین نژاد به پایان رسید. ماندلا در 10 مه سوگند یاد کرد و در 5 دسامبر 2013 (14 آذر 1392) چشم از جهان فرو بست.
در سال های 1999 و 2004، ˈتبو مبکیˈ به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد، اما در سال 2008 و تحت فشار حزب کنگره ملی آفریقا ناگزیر به کناره گیری از سمت خود شد. سپس در آوریل 2009 ˈجاکوب زوماˈ به ریاست جمهوری رسید.
به گزارش رویترز، قانون اساسی جدید این کشور در سال 1997 تصویب شد که یکی از آزاد اندیشانه ترین قوانین اساسی جهان شناخته می شود.
این کشور از معادن و منابع طبیعی سرشار از جمله، طلا، پلاتین، الماس، زغال سنگ و اورانیوم برخوردار است. صنایع آفریقای جنوبی را عمدتا معدن و خودروسازی تشکیل می دهند، اما این کشور به دلیل زیرساخت های قدیمی با بحران انرژی دست به گریبان است.
اگرچه به برکت رشد پایدار اقتصادی این کشور طی چند سال اخیر، قشری از نخبگان سیاسی سیاه پوست در این کشور شکل گرفته است، اما در حدود نیمی جمعیت این کشور همچنان زیر خط فقر زندگی می کنند.
نرخ رسمی بیکاری بالای 24 درصد است. به رغم اجرای اصلاحات اراضی که تا کنون نیز ادامه دارد، در سال 2012 بیش از 80 درصد از زمین های زراعی این کشور در اختیار سفید پوستان قرار داشت.
طبق اعلام بانک جهانی، سرانه تولید ناخالص ملی این کشور در سال 2012 برابر با 7 هزار و 612 دلار بود.
انتخابات عمومی آفریقای جنوبی با حضور 33 حزب سیاسی، قرار است در روز چهارشنبه هفته جاری 17 اردیبهشت ماه ( 17 ماه مه) ) برگزار شود.
خاورم**9156 *1446
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن