تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق بزرگ‏تر خداوند اين است كه او را بپرستى و چيزى را با او شريك نسازى، كه اگر خال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817040668




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجمع «دلواپسان» زیر ذره بین منتقدان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/ یکشنبه 14 اردیبهشت 1393 تجمع «دلواپسان» زیر ذره بین منتقدان تهران-ایرنا-تجمع دیروز منتقدان توافقنامه ی هسته یی ژنو و حامیان دولت های نهم و دهم در محل سفارت پیشین آمریکا در تهران، سبب شد تا برخی از روزنامه های امروز در نقد این تجمع مطالبی را منتشر کنند.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز یکشنبه 14 اردیبهشت ماه 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** تجمع «دلواپسان» زیر ذره بین منتقدان
«دلواپسیم» عنوان تجمع دیروز منتقدان توافقنامه ی ژنو و برخی از حامیان دولت پیشین بود. این تجمع واکنش شدید برخی روزنامه ها را به همراه داشت.
برخی از روزنامه ها تجمع کنندگان را طرفداران «حزب باد» خواندند که نقش پررنگ و تاثیر گذاری در امور کشور ندارند. حضور نیافتن بسیاری از مدعوین معروف در این همایش از دیگر حاشیه های آن بود.
روزنامه ی «آرمان» گزارشی با عنوان «حامیان دیروز دلواپسان امروز» منتشر کرد و در آن به شرح آنچه در این همایش گذشت، پرداخت.
آرمان مهمانان و حاضران در این مراسم را اینگونه معرفی کرد: مهمانان این مراسم هم جالب و مواضع آنها در قبال دولت تدبیر و امید روشن است. فاطمه آلیا، مهدی کوچک زاده، محمدکوثری و الیاس نادران، محمد سلیمانی، روح الله حسینیان (نمایندگان تهران) و جواد کریمی قدوسی (نماینده مشهد) این افراد از اعضای جبهه پایداری یا نزدیکان آن هستند که پیش از این همه در انتقاد به عملکرد دولت یازدهم در بسیاری از حوزه ها کوتاهی نداشتند!
«صادق زیباکلام» تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه نیز در واکنش به همایش دلواپسیم سرمقاله ای در شماره ی امروز آرمان با عنوان «انتقاد حق کیست؟» منتشر کرد.
زیباکلام با انتقاد از سازندگان به اصطلاح مستند «من روحانی هستم» نوشت: بهتر این است که دکتر روحانی اساسا آنچنان وقعی به اینگونه برخوردها و اجتماعات نداشته باشد چرا که پایگاه اجتماعی این افراد چه آنهایی که در سفارت آمریکا همان مراسم «دکتر سلام» را راه انداخته بودند و چه افرادی که به بهانه مساله هسته ای گرد هم جمع شدند و از این بابت ابراز نگرانی و «دلواپسی» کردند و فردا ممکن است در ورزشگاهی به عظمت ورزشگاه شهید شیرودی جمع شوند و از باب مساله دیگری ابراز ناراحتی کنند، بسیار ناچیز است و آقای روحانی نباید هیچ واکنشی نشان دهد؛ پایگاه اجتماعی این افراد تنها 4میلیون رای است و این در حالی است که پایگاه اجتماعی آقای روحانی 19میلیون رای است. ... سیاست های دولت سابق در ارتباط با جهان چه دستاوردی برای کشور داشته که این روزها حامیان دوآتشه همان دولت بر طبل مخالفت با رویکرد تعاملی دولت یازدهم می کوبند؟
«پا کوباندن نتیجه ای نخواهد داشت» نیز عنوان یادداشت دیگر آرمان به قلم «احمد شیرزاد» فعال سیاسی بود. این روزنامه در این یادداشت رفتار در پیش گرفته شده از سوی منتقدان ژنو را بر روی روند مذاکرات بی نتیجه خواند و نوشت: برخی رفتارهای جبهه پایداری در مجلس و همچنین در این برنامه بیشتر شبیه پاکوباندن دارد. اگر افرادی برای مذاکرات احساس نگرانی می کنند بهترین راه برای نشان دادن نگرانی و اینکه بتوانند حرف خود را بزنند، گفت وگوی منطقی است.
شیرزاد در پایان نیز با انتقاد از منتقدان ژنو افزود: خوشبختانه این افراد کمترین نفوذی در جامعه ندارند اما مخالفت هایشان از حد معمول خود خارج شده است. آزادی بیان در هر صورت مثبت است اما به شرطی که یک طیف خاص از آن بهره نبرند و مخالفان نظر آنها نیز دارای تریبون برای بیان گفته هایشان باشند.
روزنامه ی «قانون» هم در گزارشی با عنوان «دلواپسی نژادها» از «تجمع ضعیف منتقدان ‍‍ ژنو در لانه جاسوسی» سخن گفت و به حواشی این گردهمایی پرداخت.
به نوشته ی قانون خبر تجمع و همبستگی طرفداران مشایی، احمدی نژاد و جلیلی آنقدر هم دور از تفکر نیست ولی اینکه دلواپسان سعی داشتند در تالار سید الشهدا (ع) که یک مکان دولتی است، علیه دولت توطئه و کار حزبی کنند بسی جای تامل دارد.
این روزنامه همچنین با انتقاد شدید از پخش آهنگ در روز شهادت امام هادی «ع» در این تجمع نوشت: داعیه داران اسلام(!)، در روز شهادت امام هادی(ع)با دشمنان این امام شیعیان هم صدا شدند و با دعوت از خواننده ای، شروع به پخش موسیقی کردند. قسمت طنز تجمع اینجا بود که بیش از نیمی از اسامی که رسانه های طرفدار این طیف و نیز مسئولان برگزاری تجمع اعلام کرده بودند، دروغ بود و در جلسه حضور نداشتند.برای مثال محمدحسن قدیری ابیانه که نام وی را نیز به دروغ در لیست مدعوین انتشار داده بودند با برائت از این جماعت ادعای آن ها را تکذیب کرد.
قانون همچنین تجمع کنندگان را طرفداران حزب باد خواند و نوشت: این تجمع از بازندگان و طرفداران حزب باد که هر کجا منافعشان ایجاب کند در همان زمین بازی می کنند و سنگ آن مکان را به سینه می زنند، تشکیل شده بود. این بار اهالی افراط با لوگوی «دلواپسیم» به میدان آمده اند، ولی سوال این است که دلواپس چه هستند؟ چرا در سال های گذشته که آبروی نظام از بین رفت، دلواپس نبودند؟ چرا در زمانی که کرور کرور سرمایه کشور از بین می رفت، دلواپس نبودند؟ شاید دلواپس دست هایی هستند که در این مدت از جیب مردم کوتاه شد؟!
روزنامه ی «اعتماد» نیز در گزارشی با عنوان «معترضان دلواپس علیه مذاکرات هسته ای» به تجمع منتقدان توافقنامه ی ژنو پرداخت.

*** زشت و زیبای بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب
بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب در حالی ششمین روز خود را پشت سر می گذارد که روزنامه های امروز به موضوع هایی مانند گشایش های حوزه ی نشر با کمک دولت تدبیر و امید، افزایش قیمت کتاب و تاثیر آن بر میزان کتابخوانی و سرقت کتاب از نمایشگاه به دلیل ناتوانی در خرید پرداختند و از چالش های صنعت کتاب سخن گفتند.
روزنامه ی «شرق» در یکی از صفحه های میانی خود با عنوان «کتاب» گزارش ها و مطالب زیادی در حوزه ی نشر و نیز نمایشگاه کتاب منتشر کرد.
شرق در یکی از یادداشت های خود با عنوان «بیم و امیدهای یک نمایشگاه» به قلم یکی از فعالان حوزه ی نشر به آزاد شدن برخی از کتاب های در هشت سال گذشته در بند توقیف بودند اشاره کرد و نوشت: حضور دولت جدید و شخص آقای جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتخاب آقای صالحی به معاونت فرهنگی این وزارتخانه اتفاق میمونی است. .... آنچه شاهدیم این است که تا آنجا که توانسته اند کتاب های قابل توجهی از ما که در هشت سال گذشته در بند توقیف گرفتار بوده آزاد کردند و ما مشغول آماده سازی آنها برای ارایه در نمایشگاه کتاب هستیم. یکی از اساسی ترین انواع دخالت دولت در اقتصاد نشر، ممیزی است، درحالی که ادعا می شود این یک کار فرهنگی است.
شرق همچنین در گزارشی مفصل با عنوان «کتاب و اقتصاد از دست رفته» به چالش های صنعت کتاب در کشور اشاره کرد. به نوشته ی این روزنامه، هدفمندی زودتر از موعد برای نشر، کتاب اولویت چندم، بی تخصص شدن کتابفروشان و تغییر چهره کتابفروشی ها، ثبات در فروش، پیشرفت در تورم، ناشران شهرستانی؛ تبعیض و نگرانی و ورود کتابفروشی به مشاغل فراموش شده با پیشرفت های تکنولوژی از مهمترین چالش های پیش روی صنعت کتاب به شمار می رود.
روزنامه ی «جوان» نیز در گزارشی به افزایش قیمت کتاب پرداخت و آن را با عنوان «افزایش 50 درصدی قیمت کتاب، مخاطبان را به سمت سیب زمینی زاپاتا می برد یا کتاب!؟» منتشر کرد.
جوان با اشاره به اینکه افزایش قیمت ها سبب شده تا مخاطبان عام قادر به خرید کتاب نباشند، نوشت: اینکه ملاک این افزایش قیمت ها چیست و اصلاً وزارت ارشاد خبر از این افزایش قیمت ها دارد یا نه را نمی دانیم اما این را می دانیم که نمی شود از جهاد فرهنگی حرف زد و مخاطبان را به نمایشگاه کتاب دعوت کرد اما نتوان حتی افزایش قیمت ها را در قالب چارتی حساب شده و معین کنترل کرد.
«دار و دسته دالتون ها در نمایشگاه کتاب» نیز عنوان گزارش روزنامه ی «ابتکار» از پدیده ی «سرقت کتاب» در نمایشگاه های کتاب بود.
ابتکار در این گزارش نوشت: چند سالی است که تعدادی از بازدیدکنندگان نمایشگاه از موقعیت غرفه ها استفاده نادرست کرده و کتاب سرقت می کنند. اگرچه ممکن است امرغیرفرهنگی کتاب دزدی از نمایشگاه از نخستین دوره نمایشگاه وجود داشته باشد، با این همه در نزدیک به یک دهه گذشته بنا به گفته بسیاری از ناشران، تعداد افرادی که به این وسیله کتاب های مورد نظر خود را تهیه می کنند، سیر صعودی داشته است.
این روزنامه در گفت و گو با برخی از افراد قیمت بالای کتاب را دلیل سرقت آن عنوان کرد و در پایان نوشت: گرچه آمار و اطلاعات موثقی در دسترس نیست اما مشاهدات نشان از گسترش کتاب دزدی در نمایشگاه ها دارد. به نظر می رسد برای کنترل این موضوع باید تدابیر ویژه ای از سوی مسئولان برگزاری نمایشگاه اتخاذ شود.کتاب ها نخستین چیزی را که به ذهن متبادر می کنند مطالعه است! و مطالعه بر اساس منطق ذهن، مکانیسمی برای افزایش دانایی است. این فرمول خطی ساده با امری به نام سرقت یا دزدی در تعارض است. به بیان ساده؛ صورت خوبی ندارد که انسان دانایی را بدزدد. همه تخفیف ها در زمان نمایشگاه و فضای ایجاد شده در آن که بیشتر مطالعه کنندگان کتاب را در مکان واحی و همدلانه ای گرد هم جمع می کند، به این خاطر است که صرف فعل خریدن تسهیل شود؛ بخرم، بخری، بخرد... که هم نویسنده و ناشر به کارشان ادامه بدهند هم خوانندگان به کتاب هایشان برسند.

*** پس لرزه های کاهش نرخ سود بانکی
بر اساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از روز شنبه 13 اردیبهشت نرخ سود سپرده های روزشمار بانک ها 10 درصد و سپرده های یک ساله و بیشتر 22 درصد خواهد بود.
این تصمیم دولت بازتاب های مختلفی در میان کارشناسان داشته است. در حالی که برخی با توجه به روند نزولی تورم از این تصمیم دفاع می کنند و بالابودن نرخ سود سپرده ها را باعث بالارفتن نرخ سود تسهیلات و در نتیجه دشوار شدن دریافت وام از طرف واحدهای تولیدی می دانند، برخی دیگر اما معتقدند کاهش نرخ سود بانکی باعث خروج نقدینگی از بانک ها و سرازیر شدن آنها به بازارهای غیرمولد همچون سکه و ارز خواهد شد.
روزنامه ی «مردم سالاری» در گزارشی با عنوان «سودبانکی در ایران؛ جایی مثل هیچ جا» نوشت: پایین بودن سود سپرده های بانکی، سپرده گذاران را مجبور می کند به دلیل خطر کاهش ارزش واقعی سرمایه خود نسبت به نرخ تورم سرمایه نقدی خود را به بازارهای دیگری انتقال دهند و در این صورت بانک ها به لحاظ حجم نقدینگی دچار کمبود می شوند و این کمبود از آن رو نگران کننده است که ارائه تسهیلات بانکی به بخش های که خواهان دریافت تسهیلات هستند با محدودیت مواجه می شود.
مردم سالاری در ادامه با اشاره به اینکه رابطه ی میان سود و تورم در ایران منطقی نیست، افزود: رابطه بین تورم و سود بانکی یک امر طبیعی و اثبات شده است و بالاتر بودن تورم نسبت به سود سپرده بانکی باعث می شود که سرمایه ها به جای مجاری رسمی و بانکها به سوی مجاری غیررسمی برود و اگر نرخ سود در کشور کاهش یابد و مدیریت شود باید ابتدا نرخ سود کنترل گردد و تا این اقدام انجام نگیرد پایین نگه داشتن دستوری نرخ سود آنچه که در کشور ما رایج است فقط به فرار سرمایه ها از بازار رسمی می انجامد که شاید این امر خود تورم زا باشد و همانطور که گفته شد نظام عرضه و تقاضا را کاهش می دهد.
«بانک ها خلوت شد بورس تحلیل رفت سکه و ارز جان گرفت» نیز عنوان روزنامه ی قانون در این باره بود.
قانون به رقابت بانک ها درجذب مشتری و ارایه ی راهکارهایی برای افزایش نرخ سود اشاره کرد و نوشت: برخی بانک ها برای سپرده های با ارقام بالا شرایط خاصی را پیش بینی کرده اند. به عنوان مثال درشرایطی که نرخ سود سپرده یک ساله طبق توافق صورت گرفته میان بانک های دولتی و خصوصی قرار است 21 درصد باشد برخی از بانک ها از ارائه سود 24 درصدی به سپرده هایی با ارزش بالاتر از 50 میلیون تومان خبر می دادند و مسئله توافق در این عرصه را بسیار مهم ارزیابی می کردند.
قانون همچنین افزایش نرخ ارز و سکه در بازار دیروز را متاثر از کاهش نرخ سود بانکی دانست و عنوان کرد: در اولین روز اجرای طرح ساماندهی نرخ سود بانکی، قیمت ها در بازار طلا و سکه و ارز رو به افزایش گذاشت. برخی از فعالان این بازار افزایش قیمت ها در بازار طلا و سکه و ارز را سیگنالی برای ورود سرمایه های جدید به این حوزه می دانستند.
اما «سعید لیلاز» اقتصاددان صاحب نام نظری غیر این دارد و از نرخ جدید سود بانکی دفاع می کند. وی که با روزنامه ی ابتکار گفت و گو کرده است، کاهش نرخ تورم تا 25 درصد و کاهش 10 واحدی از شاخص فلاکت در ایران را تا پایان سال پیش بینی کرد و ضمن ارزیابی مثبت از عملکرد و برنامه های اقتصادی دولت در خصوص کاهش سود بانکی نوشت: نرخ های سود سپرده های بانکی که به تازگی تصویب شدند بسیار مناسب محاسبه شده اند چون تورم رو به کاهش است. من بعد از سال ها و برای اولین بار از نرخ های سود تعیین شده برای انواع سپرده های بانکی دفاع می کنم چرا که تورم به مرور کمتر از سود سپرده ها خواهد شد. ما نباید از یاد ببریم که نرخ سود سپرده های بانکی در گذشته به صورت کاملا غیرواقعی و نامتناسب با تورم 45درصدی، اعمال می شدند.

*** فیس بوک دردسر ساز
اظهارات روز پنجشنبه ی «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جشنواره ی «تبلیغ نوین» و طی دیدار با مراجع عظام تقلید در قم مبنی بر اینکه فقط 15 درصد از محتوای فیس بوک به مطالب و تصاویر غیرقابل استفاده در ایران اختصاص دارد و بقیه ی آن مفید و براحتی در داخل کشور قابل استفاده و بهره برداری از آن قابل مدیریت است؛ مورد انتقاد شدید حجت الاسلام و المسلمین «احمد علم الهدی» امام جمعه ی مشهد قرار گرفت. در مقابل نیز، اظهارات امام جمعه ی مشهد با واکنش و اطلاعیه ی وزارت ارتباطات همراه شد.
روزنامه ی «آفتاب یزد» در گزارش مفصلی با عنوان «جنجال فیس بوکی» به این موضوع پرداخت و نقدی بر اظهارات آیت الله علم الهدی نوشت.
به نوشته ی آفتاب یزد آیت الله راست می گوید کسی صرفاً برای رفع فیلترینگ فیس بوک به روحانی رای نداده است. مردم به مجموعه ای از مطالبات خود از جمله تعامل با جهان رای دادند و فیس بوک تنها یکی از مصداق های این مطالبه ی عمومی است.
آفتاب یزد معتقد است که فیلترینگ فقط جیب دلالان وی پی ان و نظایر آن را پر می کند و مردم ایران پایبند اخلاق و اعتقادی هستند که جلوی برخی مسایل نظیر اشاعه ی مطالب و تصاویر غیر اخلاقی را می گیرد.
این روزنامه در ادامه به واکنش وبسایت های دیگر نسبت به سخنان علم الهدی اشاره کرد و افزود: اگر نبی مکرم اسلام (ص) سیاست خود را بر منکوب کردن صدای مخالفان استوار می کرد هرگز رسالتش به سرانجام نمی رسید. ... امروز نیز خیر دین و دنیا و انقلاب و نظام و کشور در ادامه دادن سیره پیامبر (ص) و ائمه (ع) است و تجربه نیز نشان داده که ایجاد محدودیت های غیرضروری نهایتا به نقض غرض می انجامد.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**9283**2054
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن