تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815327310




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معلمی که با خود علم و اخلاق آورد/ فرهیخته ای که نیم قرن نخبه پروری کرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > اردبیل
معلمی که با خود علم و اخلاق آورد/ فرهیخته ای که نیم قرن نخبه پروری کرد
اردبیل – خبرگزاری مهر: استاد علی حمید خلق آمیزه ای از علم و اخلاق است، معلمی که قلب چند نسل از کودکان و جوانان دیروز و بزرگسالان امروز اردبیلی را گرم می کند. فرهیخته ای که بیش از علم و دانش شهره به اخلاق، ادب، معنویت و معارف اسلامی است.



به گزارش خبرنگار مهر، وقتی به آرامش حاکم بر نگاه فردی که در آستانه در ظاهر می شود نگاه می کنم، تعریف و تمجید های شاگردان در ذهنم زنده می شود. شاگردانی که وقتی از او یاد می کنند، ابتدا لبخندی بر لبشان و بعد تعریفی بر زبانشان جاری می شود. حمید خلق یادگار معلم هایی است که این روزها مظهر اندیشه و مهر تلقی می شوند. معلمانی که زندگی، منش فکری و دید شاگردان خود را تغییر داده و از آنها انسان هایی والا می سازند. معلمانی که خوب می دانند خمیر مایه روح آدمی را چگونه پرورش داده و از ورود به بی راهه ها اجتناب کنند. کنار معلمی که تعریف اش را نه تنها از مادران و پدران بلکه از اغلب کسانی که طی دهه های 50 و 60 دانش آموز بوده اند، شنیده ام و البته قبل از هر چیز ادب این معلم انسانیت است که مخاطب را میخکوب می کند. تعمق در علم با تعلیمات باباصفری  خیلی از شاگردان استاد حمید خلق خود را مدیون تربیت های اخلاقی و معنوی وی می دانند، اما خود استاد حمید خلق هنوزم قدردان معلمان بزرگی است که او را تربیت کرده اند، او از معلمانی یاد می کند که تاثیر زیادی بر روش زندگی وی داشته اند. از مرحوم بابا صفری معلم، نویسنده و شهردار اردبیل که درس جغرافیا می داده است و نه با محفوظات و آموخته های خشک مکتوب کتاب بلکه با روح و جان و اطلاع کافی از علمی که مدرس آن است، معلمی بدون کوچکترین تغییر احوالات و عصبانیت و با انضباطی وصف ناشدنی.

استاد علی حمیدخلق از مرحوم عاطف که درس زبان می داده و می گوید: خوشا به سعادت شان که انسان های بزرگی بودند. تاثیر معلم خوب گاهی تا پایان زندگی یک فرد باقی می ماند. تاثیر معلمان استاد حمید خلق او را تشویق به تدریس و آغاز شغلی می کند که به شغل انبیا شهره است. اصرار برای ماندن در منطقه محروم "حمید خلق" است دیگر و برازنده شخصیت معلمی او، با متانت به سوالاتم پاسخ می دهد. شاید از اکثر افراد مصاحبه شونده هایم و به ظاهر مقام مادی و مدیریتی کمتری دارد. اما آنچنان روح بزرگی دارد و از عشق و انسانیت سخن می گوید که مقامش را برای مخاطب فرازمینی می کند. می گوید "بعد از اتمام تحصیلات ابتدایی در دبستان صنایعی و اخذ دیپلم علمی نظام قدیم در دبیرستان صفوی هشتم آبان ماه 1333 و در 25 سالگی به استخدام کار معلمی درآمدم" ؛ این آغاز راه یک عمر عاشقی اش است. اولین محل خدمت او "رضی" مرکز بخش ارشق است؛ منطقه ای محروم با امکانات حداقلی. خدمت اش پنج سال به درازا می کشد. بعد از اتمام خدمت حمید خلق درخواست تغییر مکان می دهد اما بازهم ماندگار می شود. تدریس پنج ساله 10 ساله می شود و بعد از نقل مکان به اردبیل 10 سال در تربیت معلم و بعد از آن 10 سال دیگر در نمین تدریس می کند. بعد از سه ماه مازاد تدریس در نمین به دلیل بازسازی ساختمان تربیت معلم به مدت پنج سال در دبیرستان شیخ مفید و پنج سال در جعفریه تدریس می کند. در این سال ها مدرک درس عربی به شکل تک درس را نیز از دانشگاه دریافت می کند. معلمانی که نیم قرن نخبه پروری کردند بعد از 40 سال تدریس رسمی 10 سال نیز در مدارس غیر انتفاعی تدریس می کند. تا حرفه ی معلمی خود را به نیم قرن برساند. در این خصوص ادامه می دهد: "درس های اخلاق، معارف اسلامی، قرآن و دین و زندگی می دادم. چه درس هایی؛ هر کلام اش پشتوانه اخلاق و معرفت دارد و مزین است به آیه هایی که روحت را به لرزه در می آورد".

به یاد دارد که با بزرگانی چون خلفی معلم فیزیک، سعادتی معلم اخلاق، مرحوم یسری رئیس آموزش و پرورش اردبیل، وحیدی معلم عربی و اظهری دبیر ادبیات و.. دوران پرباری را در آموزش نسلی که امروز کودکانشان به مدرسه سپرده می شوند، داشتند. استاد حمید خلق شاگردان نخبه پرشماری دارد. وقتی از او می پرسم می گوید خیلی زیاد هستند، بسیاری در مدارج تخصص و دکترا. دکتر حسین دوست کامی، دکتر فاطمه رامزی، غریب زاده، جواد صدر، سید محمد عاملی و یوسف اکبری تعدادی از شاگردان این استاد است، البته کهولت سن اجازه نمی دهد بسیاری از آنها را به یاد آورد. داستان جامی که به نام علی منقش بود در میان خاطرات ریز و درشتی که از کلاس های درس و شاگردانش به یاد دارد از روزی برایمان می گوید که یکی از شاگردان دختر دو عدد جام منقش به نام حضرت علی (ع) را به وی اهدا می کند. می گوید: "وقتی این جام ها را می داد، گفت استاد حمید خلق شما همیشه وقتی از حضرت علی (ع) در کلاس درس می گفتید احوالتان متحول می شد و حال و هوای کلاس هم تغییر می یافت. این دو جام که به این نام عزیز منقش است کوچکترین قدردانی من از شما است. خبرگی معلم را ماندگار می کند وقتی از استاد حمید خلق دلایل ماندگاری یک معلم را می پرسم در ابتدا می گوید خبرگی، بعد نظافت و بعد وقت شناسی و از همه مهمتر پایبندی به معنویات. معلم معرفت آموزی می گوید: "برای دروس طرح درسی می نوشتم و چارت درسی مشخص می کردم. بعد با کارت های کوچکی دانش آموزان را در یادگیری لغات و اصطلاحات مشارکت می دادم. دانش آموز برای هر ابتکار خود نمره تشویقی می گرفت". "کارم با وجود اینکه وقت گیر بود اما در دراز مدت خروجی مطلوبی داشت و با صبر و حوصله دانش آموز را به یادگیری عمقی درس تشویق می کرد". از بین تمام شیوه های آموزشی استاد حمید خلق پرسش و پاسخ در کلاس درس را بیشتر می پسندد و معتقد است دانش آموز باید در روند آموزش مشارکت داشته باشد.

وقتی معنویات به حاشیه رانده می شود استاد حمید خلق از تدریس های امروز گله مند است. می گوید: " با وضع اقتصادی موجود معلم هم حق دارد"، اما دلیل به حاشیه رانده شدن معنویات را توجیه نمی داند. این معلم وارسته به یاد می آورد که در گذشته انجمن خانه و مدرسه هفته ای یکبار معایب دانش آموز را به والدین گوش زد می کرد و حالا این روزها والدین کمی هستند که به یادگیری عمقی دانش آموز خود توجه داشته باشند. استاد حمید خلق معتقد است آموزش باید سمعی و بصری باشد. در گذشته امکانات کم بود اما دلسوزی و کیفیت آموزش بخش مهمی از کمبود امکانات را مرتفع می کرد. هدایایی که به مقصد نمی رسد وقتی از این معلم سوال می کنم که آیا دوست دارد دوباره به کلاس درس برود؟ با قطعیت یک "بله" بلند می گوید. می خندد و ادامه می دهد: "اگر کهولت سن می گذاشت می رفتم. چه حسی بهتر از این". برای معلمی که زحمت نیم قرن آموزش دانش آموزان را کشیده است، این روزها تجلیل و تقدیر حتی در حواشی دیده نمی شود. حتی هدیه بازنشستگی بعد از نزدیک به 20 سال از زمان بازنشستگی تصفیه نشده است. معلمی دلسوز که این روزها حتی بیمه طلایی برای تهیه داروهای خارجی اش که مشابه ایرانی ندارد، بی محلی می کند. معلمی که با وجود افت و خیزها تنها یک کلام بر زبان دارد. همان کلامی که سال ها در کلاس های درس آموزانده است. خدا و فقط خدا. ......................................... گزارش و عکس: ونوس بهنود


۱۳۹۳/۲/۱۴ - ۱۰:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن