تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805670082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی موضوع «ورود حکومت به اطلاعات اقتصادی مردم» در برنامه مناظره


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی موضوع «ورود حکومت به اطلاعات اقتصادی مردم» در برنامه مناظره تهران-ایرنا-ورود حکومت به حساب های شخصی و اطلاعات اقتصادی مردم موضوع امروز برنامه ˈمناظرهˈ بود. در این برنامه رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، رییس کمیسیون اصل 44 اتاق بازرگانی و جمعی از صاحب نظران و اساتید دانشگاه حضور داشتند.


به گزارش خبرنگار ایرنا،در این برنامه «محمد رضا پورابراهیمی»، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، «حمید حسینی» رییس کمیسیون اصل 44 اتاق بازرگانی، «غلامحسین خورشیدی» دانشیار دانشگاه شهید بهشتی ، حجت الاسلام و المسلمین «جلیل محبی» دکتری حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه امام صادق (ع )، «حسین میرمحمد صادقی» حقوقدان و رییس موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران حضور داشتند.
«محمد رضا پورابراهیمی» نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بخش نخست سخنان خود با اشاره به این که در مباحث اقتصادی، شفافیت رکن اصلی توسعه اقتصاد کشور محسوب می شود گفت: اگر بخواهیم به سمت توسعه اقتصادی حرکت کنیم راهی نداریم جز این که شفافیت اطلاعات در بخش اقتصادی را مد نظر قرار دهیم.
وی ادامه داد: اگر چه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها باعث شده است که ما به این موضوع ورود پیدا کنیم اما ماهیت شفافیت اطلاعات بسیار فراتر از هدفمندی یارانه هاست که باید به آن بپردازیم.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: تمام کشورهای توسعه یافته یکی از ارکان مهمشان این است که اطلاعات مربوط به فعالیت های اقتصادی در عرصه های مختلف به نحوی افشا می شود که هم منافع عمومی حاکمیت و هم منافع مردم را مد نظر قرار دهد.
نگاهی به عملکرد کشورهای مختلف نشان می دهد که رکن اصلی در اقتصاد این کشورها ، شفافیت اطلاعات است که فقدان آن در ایران مشکلات عدیده ای ایجاد کرده است.
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: در بازارهایی مثل بازار سرمایه برای شفافیت اطلاعات سطوح مختلف وجود دارد و بررسی می شود که شفافیت در سطح پایین باشد چه نتایجی دارد و شفافیت در سطحی بالا چه پیامدهایی خواهد داشت؟ در اقتصادهای پیشرفته بهترین بازارها بازارهایی هستند که از شفافیت بالاتری برخوردارند.
در ادامه این برنامه تلویزیونی «حمید حسینی» رییس کمیسیون اصل 44 اتاق بازرگانی در بخش نخست سخنان خود گفت: وظایف نهاد دولت در 50 سال گذشته تغییر ماهیت داده است و ایجاد فضای کسب و کار، توسعه پایدار و ایجاد زیرساخت ها جزو وظایف دولت قرار گرفته است؛ با این حال دو وظیفه اصلی دولت ایجاد امنیت و رفاه برای جامعه است و در صورتی که دولت اقدامی برای امنیت و رفاه بیشتر و با هدف آرامش و آسایش مردم انجام دهد ، جامعه رضایت بیشتری خواهد داشت.
وی افزود: دولت حتما باید اطلاعات اقتصادی داشته باشد و بدون اطلاعات اقتصادی نمی تواند برنامه ریزی اقتصادی داشته باشد؛ پس این وظیفه دولت است اما باید طوری برخورد کند که مردم احساس کنند این حرکت دولت برای بهبود امنیت و رفاه آنهاست .
وی ادامه داد: نباید احساس کنم که یک نفر در اتاق کنار نشسته و من را چک می کند و پیامک ها و تماس های تلفنی من را چک می کند ، این احساس چک شدن به مردم آرامش نمی دهد اما اگر مردم احساس کنند که این اطلاعات برای برنامه خاصی جمع آوری می شود در نتیجه برای مردم حساسیت زا نمی شود.
** شفافیت دولت موجب مثبت اندیشی مردم می شود
«غلامحسین خورشیدی» دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز در بخش نخست سخنان خود در این برنامه تلویزیونی گفت: من به شدت موافق این بررسی هستم؛ اگر به تاریخچه حکومت حضرت علی (ع) مراجعه کنیم می بینیم که ایشان در این زمینه صریحا می فرمایند که اگر اموال به مهر زنانتان هم رفته باشد آن را بر می گردانم که برای این برگرداندن شفافیت نیاز است.
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: پاسخ من به سوال مناظره مثبت باشد اما بحث دیگری در اینجا مطرح می شودکه من را در موضع خاصی قرار می دهد؛ به نظر من قانون های فعلی برای ورود دولت کافی است؛ اما سوال اینجاست که آیا این ورود کارآمد است؟ از نظر اقتصادی توجیه دارد؟ نتیجه آن و اثر نهایی اش روی جامعه چیست ؟
خورشیدی تاکید کرد: ورود به حریم خصوصی افراد کارایی مناسبی در حوزه عمومی ندارد و نتیجه خوبی به بار نمی آورد.
حجت الاسلام و والمسلین «جلیل محبی» دانش آموخته دانشگاه امام صادق نیز در مورد شفافیت اقتصادی و ورود به اطلاعات اقتصادی افراد گفت: یک تقسیم بندی سه گانه می توان ارایه کرد که مردم از این سه دسته خارج نیستند؛ افراد یا درآمد مالی ندارند و از حمایت های دستگاه های دولتی یا کمک های مردمی استفاده کند، دسته دوم عموم مردم ایران را شامل می شود که شغلی دارند و بر اساس درآمد حاصل از آن شغل زندگی می کند و دسته سوم افرادی هستند که ثروت را به سیاست گره زده اند.
رییس بسیچ حقوقدانان کشور ادامه داد: در دسته اول تمام 4.5 میلیون نفری که از کمیته امداد امام خمینی (ره) مستمری می گیرند اموال و دارایی هایشان رصد دائمی می شود؛ دسته دوم که مردم عادی هستند نیز مطابق ماده 8 و ماده 22 آئین نامه قانون پولشویی همه اطلاعات حساب ها را در اختیار سازمان پولشویی ارایه می کند؛ بنابر این همه مردم در شرایط کنونی حساب های بانکی شان رصد می شود.
وی افزود: مشکل اصلی، آن دسته از مردم هستند که ثروت را به سیاست گره کرده اند؛ این افراد هستند که هر وقت از شفافیت صحبت می شود فریاد می زنند که حساب های بانکی نباید چک شود.
دانش آموخته دانشگاه امام صادق (ع ) گفت: توصیه من به مردم این است که اگر یک حقوقدادن یا غیرحقوقدان ، یک روحانی و یا غیرروحانی گفت حریم خصوصی مردم به هم می خورد و حقوق شهروندی نقض می شود اگر حساب های بانکی رصد شود، پاسخ بدهند که از حقوق شهروندی مردم است که بدانند سیاستمدارانشان و افرادی که با آرای مستقیم و غیرمستقیم سمت هایی در دولت گرفته اند، اموالشان را از کجا آورده اند و چرا اموالشان را اعلام نمی کنند و اموالشان شفافیت ندارند.
** دولت حق دارد راستی آزمایی کند
«حسین میرمحمد صادقی» حقوقدان و رییس موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بحث فساد اقتصادی همیشه در تاریخ مطرح بوده است؛ وقتی به قانون همورابی که شاید قدیمی ترین قانون مدون بشریت باشد نگاه می کنیم در مورد فساد کارگزاران مواردی می بینیم؛ بنابر این انتظار مردم این بوده که با فساد مقابله شود.
وی ادامه داد: دولت می تواند راستی آزمایی بکند چون اعلام کرده که اگر تمایل به دریافت یارانه دارید اطلاعات شما راستی آزمایی می شود.
میرمحمد صادقی افزود: در حال حاضر ساز و کارهایی که دولت دارد این اطلاعات را به دولت می دهد؛ اگر کسی ثروتی به دست آورده است بالاخره با گمرک، دفاتر ثبت، شهرداری ها و بانک ها سر و کار داشته است و اگر کسی با جرم ثروت به دست آورده هم عناونین مجرمانه را دارد که باید زیر چشمان تیزبین دادستان ها باشد که اگر کسی از این طریق ثروتی به دست آورده اند به عنوان متهم آن را به دادگاه بکشند.
وی افزود: ساز و کارهای موجود این اطلاعات ر ا به دولت می دهد و دولت نه حق حتی وظیفه دارد که تلاش کند که با ثروت های نامشروع مقابله کند .
میرمحمد صادقی تاکید کرد: اگر وارد راه های غیر معمول شویم مشکل ایجاد می کند؛ بنابر این دولت نه تنها حق بلکه وظیفه دارد اما مشکل ما مساله شیوه است.
ادامه دارد//
سیام(3)**9189**1581
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




12/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن