تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820991774




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اضافه برداشت، تهدیدی برای سفره های آب زیرزمینی خراسان جنوبی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اضافه برداشت، تهدیدی برای سفره های آب زیرزمینی خراسان جنوبی است بیرجند - ایرنا - سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: برداشت بیش از حد آب از منابع زیرزمینی و کسری مخازن، باعث پیش روی جبهه آب شور و تهدید سفره های آب زیرزمینی استان شده است.


در گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی به نقل از ˈ حسین امامیˈ آمده است: پیش روی آب شور به سمت دشتهای استان، موجب شور شدن تدریجی آب شده و آبیاری با آب شور در حقیقت نابودی مزارع و باغها را در پی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه اضافه برداشت آب در بعضی از دشتهای استان اتفاق افتاده است، افزود: وقتی آبهای زیرزمینی بیشتر از میزان تغذیه آبخوان برداشت شود، باعث افت سطح آب زیرزمینی و کاهش کیفیت آب می شود.
وی گفت: در دشتهایی که دارای کفه یا گنبد نمکی است، این برداشت باعث به هم خوردن تعادل میان آب شور و شیرین و در پی آن پیش روی آب شور در بستر آب شیرین سفره های زیرزمینی می شود و این افزایش درجه شوری آب زیرزمینی آغازی جدی برای نمک زایی و تخریب منابع زمینها برای کویری شدن است.
وی گفت: در دو دشت سهل آباد و چاهک موسویه استان، پدیده پیش روی آب شور به صورت محدود اتفاق افتاده، ولی در بسیاری از دشتهای استان شاهد شور شدن تدریجی آب هستیم.
سرپرست شرکت آب منطقه ای استان خراسان جنوبی با اشاره به میزان افت آب دشتهای استان در سالهای اخیر، گفت: متوسط افت آب این دشتها در یک بازه زمانی 10 ساله، حدود 34 سانتی متر است که حداکثر این افت برابر با 96 سانتی متر مربوط به دشت سده و حداقل آن با دو سانتی متر مربوط به دشت علی آباد هامون است.
امامی با بیان این که حدود 95 درصد از آبهای مصرفی استان از منابع زیرزمینی تامین می شود، گفت: در خراسان جنوبی حدود 160 میلیون متر مکعب آب بیشتر از ظرفیت آبخوان های موجود برداشت می شود که موجب کسری مخازن آبخوانها و خارج شدن آن از حالت تعادل شده و هر چه این کسری بیشتر باشد، زنگ خطر برای این دشتها محسوب می شود.
وی متوسط کسری آب سالانه مخزن دشت های استان از ابتدای اندازه گیری را 104 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: حداکثر کسری مخزن مربوط به دشت سرایان و حداقل کسری نیز مربوط به دشت بندان است.
امامی افزود: برای جلوگیری از افت بیشتر سطح آبهای زیرزمینی، اقدامهایی مثل تشکیل گروه های گشت و نظارت، شناسایی و مسدود کردن چاه های غیر مجاز و نصب و راه اندازی کنتورهای هوشمند آب و برق برای جلوگیری از برداشت های غیرمجاز انجام شده است.
در حال حاضر 40 دشت آبی در خراسان جنوبی وجود دارد که از این تعداد 18 دشت ممنوعه، دو دشت بحرانی و 20 دشت آزاد می باشد.
این استان تاکنون 15 سال خشکسالی متوالی را پشت سر گذاشته است. هیچ رودخانه دائمی در آن وجود ندارد و میزان بهره برداری از منابع آب بیشتر از مقدار آبی است که به سفره آب زیر زمینی نفوذ می کند و همین امر موجب شده خراسان جنوبی با کسری مخزن مواجه باشد. 665/110
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن