تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819963042




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون سازمان انرژی اتمی ایران:دانش استفاده از پرتوها سطح زندگی مردم را بالا می برد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

معاون سازمان انرژی اتمی ایران:دانش استفاده از پرتوها سطح زندگی مردم را بالا می برد تبریز - ایرنا - معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: نکته قابل توجه در بحث هسته ای، کاربرد پرتوها در زمینه های مختلف کشاورزی، صنعت، پزشکی، بهداشت و سلامت جامعه و پتروشیمی است و با استفاده از آن ها در این حوزه ها به راحتی می توانیم سطح زندگی مردم را بالا ببریم.


به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی دانشگاه تبریز، حسین خلفی در اولین همایش کاربرد فن آوری هسته ای در صنایع غذایی و کشاورزی در این دانشگاه با اشاره به کاربرد پرتوهای هسته ای در بخش کشاورزی افزود: تولید بذر و ارقام مقاوم به آب و هوای دشوار، افزایش 40 درصدی محصول برنج در سطح دو هکتار از اراضی تعیین شده برای کشت بذر برنج مقاوم شده در شرایط سخت، کنترل حشرات مضر از طریق روش سترون سازی و یا ضد عفونی، مبارزه با آفات انبار، نگهداری طولانی مدت محصولات کشاورزی و پرتو دهی گندم به عنوان مهم ترین غذا برای افزایش توان نگهداری آن، از جمله کاربردهای پرتوها در بخش کشاورزی است.
به گفته وی، پلیمر در بخش تولید نیز جهشی در صنایع تولید سیم برق و خودرو کشور ایجاد کرده است.
معاون سازمان انرژی اتمی ایران همچنین با اشاره به مزایای این دانش در تولید برق در کشور افزود: صرفه جویی هفت میلیون بشکه سوخت فسیلی و برق رسانی به مناطق سردسیر، صرفه جویی 700 میلیون دلاری ارزی در سوخت در طول کارکرد یک ساله نیروگاه بوشهر و جلوگیری هفت میلیون تن از آلاینده ها از دیگر مزایای آن است.
خلفی راه اندازی نخستین سامانه پرتودهی گاما در شهرستان بناب را از دیگر دستاوردهای این دانش در کشور بیان کرد و گفت: تمام تجهیزات این سامانه به جز چشمه گاما، توسط کارشناسان داخلی تهیه شده است.
وی افزود: ایران از جمله کشورهایی است که در چرخه سوخت هسته ای بومی سازی شده و این امر می تواند نوید مبارکی برای مردم ایران باشد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس نهم هم در این آیین، با بیان اینکه امروزه مقاوم سازی اقتصادی بحث اصلی دولت هاست و کشور و ملتی در این راستا موفق است که بتواند با مدیریت خوب و حساب شده، در خدمت جامعه باشد، گفت: متاسفانه ما از اقتصاد غذایی رنج می بریم و مدیریت جهادی تنها راه حل آن است.
علیرضا منادی جایگاه علمی ایران را در دنیا 17، نانو نهم، اقتصاد 17 و در دانش هسته ای بسیار ایده آل بیان کرد و یاد آوری نمود: امروزه تولید علم و دانشی در دانشگاه ها ارزشمندتر است که در خدمت رفاه و آسایش ملت ها بکار گرفته شود و دانشگاه های ما نیز نباید فقط ایده پردازی کنند، بلکه در عمل خود را نشان دهند.
به گفته وی آذربایجان و دانشگاه آن مختص به سال 1326 نیست، ما از هفت هزار سال پیش دانشگاه ربع رشیدی را داشتیم که بنا به اقوال روزی 40 بار شتر، دارو به اطراف صادر می شد، ما پیشینه ای به قدمت تاریخ داریم و باید از این داشته ها پاسداری کنیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: برگزاری چنین همایش هایی در کشور باعث رشد شتاب علمی در این عرصه می شود، بطوری که در سال های اخیر به نتایج خوبی رسیده ایم و در برخی علوم نیز فاصله زیادی با کشورهای پیشرفته نداریم.
محمد تقی پاکزاد افزود: با توجه به پتانسیل های موجود در دانشگاه ها و اراده بخش تولید و نیاز، خواهیم توانست به جایگاه رفیع علمی جهان دست یابیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه فناوری هسته ای در علوم مختلف کاربردهای زیادی دارد و تحقیقات زیادی در این زمینه هم صورت گرفته است، گفت: این دانش بر موارد متعدد ازجمله در مدیریت آبیاری، کنترل آفات و موارد مربوطه کاربرد فراوانی دارد و برگزاری چنین همایش هایی انگیزه را برای پژوهش بیشتر می کند.
محمد مقدم واحد در ادامه گفت: ما در کشور برای پیشرفت نیاز به اقتصاد دانش بنیان و تجاری سازی داریم که البته در این زمینه کارهایی در دانشگاه ها انجام شده که نتایج آن را می توان در آینده نزدیک در جامعه مشاهده کرد.
بر اساس همین گزارش، بیش از 100 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که در چند پانل تخصصی این مقالات ارایه شدند.
کاربرد پرتودهی هسته ای برای کاهش آلودگی میکروبی و فساد فرآورده های غذایی، کاربرد پرتودهی هسته ای در کاهش ترکیبات ضد تغذیه ای و افزایش کیفیت محصولات غذایی، نقش پرتودهی هسته ای در سالم سازی، پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون خشکبار، ادویه جات، فرآورده های گوشتی و لبنی، دستاوردهای جدید انرژی هسته ای جهت مقابله با آفات و حشرات و حیوانات موذی در انبارداری محصولات کشاورزی از جمله محورهای اصلی این همایش بود.
اولین همایش کاربرد فن آوری هسته ای در صنایع غذایی و کشاورزی توسط انجمن علمی دانشجویان گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه تبریز و با همکاری مجتمع پژوهشی کاربرد پرتوهای شمال غرب کشور (بناب) و با مشارکت استانداری آذربایجان شرقی، سازمان جهاد کشاورزی استان، اداره کل استاندارد ، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، شهرداری ، انجمن صنایع غذایی استان و سایر ادارات و ارگان های ذیربط در سالن شهید شفایی دانشگاه تبریز برگزار شد.
587/245
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن