تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منزلت مردم را در نزد ما، از اندازه روايتشان از ما بشناسيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814667088




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لاله های واژگون مراتع استان مرکزی در معرض انقراض قرار دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

لاله های واژگون مراتع استان مرکزی در معرض انقراض قرار دارد خمین – ایرنا – مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی گفت: لاله های واژگون ،شاه گل عرصه های طبیعی در سطح این استان در معرض خطر انقراض قرار گرفتند.


ˈیوسف یوسفیˈ روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از لاله های واژگون خمین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای پیشگیری از خطر انقراض این گل ها طی چند سال اخیر طرح های مدیریت چرای دام،حفاظت از منابع طبیعی ،طرح های مرتعداری و قرق در عرصه های رویش این گیاه اجرا شده است.
وی مهمترین ابزار پیشگیری از خطر انقراض این گیاه زینتی و سرمایه طبیعی را ارتقا فرهنگ روستاییان و طبیعت گردان دانست و تصریح کرد: هر کجا لاله واژگون رشد و تکثیر پیدا کرده نشان از فرهنگ بالای ساکنان آن منطقه دارد.
یوسفی بیان کرد: در سال های اخیر به دلیل دخالت انسان ها عرصه های محل رویش این گل در استان به شدن کاهش یافته است که عمده ترین دلایل آن نامهربانی انسانها و طمع ورزی نسبت به این گل زیبا توسط برخی سودجویان است.
مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی گفت: در فصل بهار برخی افراد سودجو و یا طبیعت گردان این گل زیبا و سرمایه طبیعی را می چینند و از آن برای فروش گلها و یا کاشتن در باغچه منزل استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه این گل ماندگاری کمی دارد و در باغچه های منازل به خاطر هوای گرم رشد نمی کند و شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی را از نظر خاک نیاز دارد ، افزود: منطقه ای که این گیاه خودرو و زینتی را نچیده باشند این گیاه رشد و تکثیر پیدا کرده است .
وی افزود: لاله های واژگون که در زبان محلی اشک مریم نامیده می شود، در مناطق سنگلاخی می روید و در اواخر فروردین ماه به گل می نشینند و تا اواخر اردیبهشت گل های خود را حفظ می کنند.
وی بیان کرد: در این مدت طبیعت گردان های بسیاری از این مکان ها بازدید می کنند که نباید این گیاه را بچینند و یا دست کاری کنند و چیدن آن ممنوع است.
یوسفی با بیان اینکه این گل زیبا به صورت چهار یا پنج لاله واژگونه در غلافی با پنج یا شش برگ سبز در انتهای غلاف قرار دارد که زیبایی گل را دوچندان می کند ،گفت: لاله واژگون از راه پیاز تولید می شود و کندن بی رویه آن باعث به خطر افتادن و انقراض آن می شود.
یوسفی مهمترین مناطق رویش گل واژگون را اراک ،خمین ،تفرش ،ساوه و آشتیان بیان کرد و از تفرج کنندگان و گردشگران خواست از کندن این گل در دامنه کوه ها خودداری کنند زیرا شرایط آب و هوایی رویش آن تنها مختص مناطق سرد کوهستانی است.ک/3
7276/555/ 605
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن