تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813278311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لاله های واژگون دشت میان شهرستان صحنه در معرض نابودی قرار دارند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

لاله های واژگون دشت میان شهرستان صحنه در معرض نابودی قرار دارند صحنه - کرمانشاه - ایرنا - لاله های واژگون ˈدشت میانˈ شهرستان صحنه به عنوان سرمایه های طبیعی منطقه در معرض نابودی قرار دارند.


به گزارش خبرنگار ایرنا، چرای بی رویه دام ها، چیدن این گونه گیاهی توسط برخی افراد سودجو و عدم هماهنگی لازم بین مسوولان برای حفاظت از منطقه رویش این گیاه از جمله عوامل مهم در نابودی لاله های واژگون شهرستان صحنه است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری صحنه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به فصل شکوفا شدن لاله های واژگون اظهار داشت: لاله های واژگون دشت میان به عنوان سرمایه های طبیعی دامنه کوه امروله این شهرستان نیاز به حفاظت بیش از پیش دارد.
ˈمراد احمدی ˈبا بیان اینکه چیدن این گل ها ممنوع است، گفت: برداشت بی رویه این گل ها از سوی برخی افراد سودجو برای فروش در بازار و خطر انقراض آن ها، از مهمترین دلایل ممنوعیت چیدن این گل است.
وی ادامه داد: یگان حفاظت این اداره با افرادی که اقدام به چیدن این گل کنند، برخورد قانونی خواهد کرد.
وی با تاکید بر لزوم پیگیری اجرای راهکارهایی برای کاهش تخریب این رویشگاه، ادامه داد: کاهش تخریب گیاه نادر اشک مریم مشهور به لاله واژگون به همکاری و هم افزایی همه دست اندرکاران استانی و ملی نیاز دارد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری صحنه در پایان خاطرنشان کرد: مردم باید خود به صورت خودجوش از این سرمایه طبیعی حفاظت کنند و با بهره گیری از یک فرهنگ صحیح و درست مانع از انقراض این گونه گیاهی شوند هر چند که سایر مسوولین نیز باید توجه جدی و ویژه ای برای حفاظت از این گونه گیاهی داشته باشند.
لاله واژگون، گیاهی کمیاب از خانواده سوسن است که در مناطق کردنشین با نام اشک سیاوش و پرسیاوش هم شناخته می‏شود و از این رو آن را لاله واژگون می نامند که آلاله های سرخ و زیبایش به صورت وارونه در میان غلافی از برگ های سبز و باریک قرار گرفته و سر به زیری و وارونگی اش نه تنها از زیبایی آن نکاسته بلکه وقار و جبروت خاصی به این گل زیبا داده است.
همچنین این گل را اشک مریم نیز می نامند چون شبنم صبحگاهی که روی آن می نشیند در مخزن داخلی گل قرار می گیرد و به شکل اشک می چکد.
این گونه گل ها از بی نظیرترین و زیباترین گونه گیاهی صحنه محسوب می شود و از جاذبه های دیدنی و گردشگری دامنه سرسبز کوه امروله و دشت میان بوده و نماد زیبایی و استواری این رشته کوه به شمار می رود.
دشت میان در بخش مرکزی و در دهستان خدابنده لو و در 20 کیلومتری شمال شهر صحنه، منطقه ای خوش آب و هوا و زیبا است که گویی خداوند در آن قطعه ای از بهشت را در منظر دید بندگان خود قرار داده است.
لاله واژگون استقامت زیادی در برابر سرما و سازگاری ویژه ای با دامنه های سنگلاخی و صخره ای دارد و چنانچه زیستگاه این گل به وسیله انسان ها و چرای دام ها تخریب نشود، توانایی پوشاندن عرصه های وسیعی از طبیعت را با رویش هزاران شاخه زیبا داراست.
بوی لاله واژگون چندان مطلوب نیست و این گونه گیاهی به خاطر رنگ و فرمش در برابر سرما مقاوم است، با این همه عمر این گیاه زیبا سه هفته بیشتر نیست و دارای ارزش دارویی نیز هست به طوری که جوشانده پیاز خشک شده این گیاه برای رفع دل پیچه، ناراحتی های کودکان، بی خوابی نوزادان و دفع مرض استسقاء (تشنگی) موثر است.
این گل اولین بار در سال 1576 میلادی به وسیله جهانگردان طبیعت دوست اروپایی از منطقه زاگرس به اتریش و دیگر نقاط اروپا برده و در باغ های افراد ثروتمند اروپایی کشت شد.
این گل 100 تا 120 سانتیمتر از سطح زمین قد می کشد و با گل های زنگوله ای درشت و گاهی با رنگ های نارنجی مایل به قرمز کوهستان های منطقه را می آراید، رشد و تکثیر بذر این گیاه از پیاز است و در صورت چیده نشدن گل و باقی ماندن بذر پس از میوه دهی در خاک تکثیر می شود.
تاکنون 60 گونه لاله واژگون در کشور شناسایی شده است.
7454/567
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




08/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن