تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817753464




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دستاورد آموزش های دبستان تا دبیرستان؛دیپلم و دیگر هیچ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دستاورد آموزش های دبستان تا دبیرستان؛دیپلم و دیگر هیچ تهران- ایرنا- آموزش های دوره متوسطه که در نهایت به دریافت دیپلم منتهی می شود، چنان در محاق رفته و بی فروغ شده که دیگر هیچ کس از دانش آموز نمی پرسد در این دوره ی دوازده ساله که درس خواندی، به لحاظ آموزشی جز گرفتن یک مدرک دیپلم چه دستاورد دیگری داشتی؟


در شرایط کنونی نظام آموزشی ایران، هدف اصلی دانش آموزان و خانواده های آنان راهیابی فرزندانشان به دانشگاه و دستیابی به مدارج عالی تحصیلی است.دانش آموزان با گرفتن دیپلم، خود را برای رفتن به دانشگاه آماده می کنند و اینکه با مدرک دیپلم و با توجه به رشته تحصیلی شان استخدام شوند، تصوری غیرواقعی است.
پیش از این هم هیچ کس از یک دانش آموز با مدرک تحصیلی دیپلم و فردی که دانش آموخته دبیرستان یا حتی هنرستان بود،توقع اشتغال به کار فنی را نداشت و همه معتقد بودند که کسب دیپلم نخستین گام برای کسب مدارج بالای علمی است.
از دیدگاه کارشناسان آموزشی اساس آموزش های مدرسه برای دانش آموزان برپایه تقویت محفوظات بوده و جنبه کارهای عملی و فنی در این آموزش ها کمرنگ یا بی رنگ بوده است.
از طرف دیگر آرزوی اشتغال فرزندان در شغل هایی همچون پزشکی و مهندسی؛ دانش آموزان را به وادی دست نیافتنی این نوع شغل های پردرآمد و نام و نشان دار می کشاند و دانش آموزان بدون اینکه استعداد داشته باشند یا علاقه ای به این 2 شغل برچسب دار دانشگاهی، تلاش خود را در زمینه کسب مدارک و دوری از کار عملی صرف می کنند.
این در حالی است که یکی از نیازهای جامعه امروز با توجه به میزان بیکاری، آموزش مهارت های کار به دانش آموزان است که این آموزش ها می تواند آموزش های فنی و حرفه ای باشد تا فرد را برای احراز شغل،حرفه و کسب و کار آماده یا کارایی و توانایی وی را در انجام دادن آن افزایش دهد.
این آموزش ها، امکان کسب مهارت ها را در راستای فناوری (تکنولوژی) و علوم وابسته، به همراه دانش های خاص مربوط به شغل و در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای فرد فراهم می کند.
هدف از این آموزش ها در واقع افزایش توانایی های دانشی، مهارت و قدرت درک افراد و انجام مطلوبتر کار در محدوده وظایف شغلی آنان است.
از آنجا که موضوع بیکاری و رفع آن از مهمترین مسایل و مشکلات دنیای امروز به حساب می آید و در کشور ما نیز یکی از دلایل بیکاری فقدان مهارت های مورد نیاز بازار کار از طرف جویندگان کار است، انتظار می رود سازمان آموزش و پرورش که مهمترین نقش را در تربیت نسل جدید از نظر آموزشی – تربیتی دارد، با ارایه آموزش های مهارتی بتواند نقش بسزایی در کاهش میزان بیکاری در جامعه ایفا کند؛ به گونه ای که با ایجاد شرایط و امکانات لازم،دانش آموزان ایرانی نیز مانند دانش آموزان بسیاری از کشورهای اروپایی برای ارتقای سطح توانایی هایشان در کنار آموزش های تحصیلی، مهارت های مورد نیاز برای اشتغال پس از فارغ التحصیل شدن را کسب کنند.

** نظام متوسطه برای کارهای فنی و عملی ساخته نشده است

از دیدگاه صاحبنظران در حوزه های مختلف اجتماعی، جامعه شناسی و روانشناسی، ارایه آموزش های شغلی به دانش آموزان در کنار آموزش تحصیلی ضرورت دارد و باید به تاثیر آموزش های فنی در کنار آموزش های تحصیلی برای ارتقای توان دانش آموزان و تاثیر روانی این آموزش ها بر آنان توجه شود.

در این ارتباط ˈ غلام رضامالک زادهˈ کارشناس مسایل اجتماعی با تاکید بر اینکه نظام آموزشی متوسطه برای کارهای فنی و عملی و آموزش این نوع مباحث ساخته نشده است به پژوهشگر ایرنا گفت: کوشش هایی همچون طرح «کاد» که در ابتدای دهه 60 با هدف تلفیق عملی کار و دانش، راه اندازی شد، شکست خورد.
وی افزود: طرح کاد مخفف کار، دانش و آموزش و پرورش بود؛ دانش آموزان همه رشته ها مکلف می شدند پیش از گرفتن دیپلم، مدرک کارآموزی خود را در طرح کاد ارایه دهند. دانش آموزان می بایست در کارگاه هایی همچون خیاطی، نجاری، قالیبافی و... به مدت سه ماه آموزش ببینند و مدرک بگیرند.
این کارشناس اظهار کرد: طرح کاد به این دلیل شکست خورد که دانش آموزان با مسوولان کارگاه ها تبانی می کردند و در مواردی بدون اینکه حتی یک نخ از سوراخ سوزن گذرانده باشند، مدرک خیاطی می گرفتند.
مالک زاده افزود: بر این اساس، پیش از هر چیز برای کار عملی دانش آموزان، باید شناخت استعدادهای آنان مد نظر باشد چرا که برخی دانش آموزان در زمینه های هنری، برخی در زمینه های فنی و برخی استعدادهای خاص دارند و همه را نمی توان در یک چارچوب گنجاند.
این کارشناس مسایل اجتماعی با تاکید بر این موضوع که نظام آموزشی متوسطه نیازمند تحول است ادامه داد: دگرگونی در نظام آموزشی متوسطه هم باید مورد توجه باشد و نظام کنونی که فقط دانش آموزان را برای کنکور و دانشگاه پرورش می دهد، نیاز به تغییر دارد.
مالک زاده تصریح کرد: هرچند مهارت های مختلفی به دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس آموزش داده می شود در واقع مهارت هایی برای دانش آموزان مفید خواهد بود که در دنیای کار مورد استفاده آنان قرار گیرد که در زمان حاضر آموزش آن تنها با همکاری آموزش و پرورش امکان پذیر است.
وی یادآور شد: آموزش و پرورش می تواند نقش بسزایی در تغییر و تحول جامعه و کاهش نرخ بیکاری با پیشروی به سمت کارآفرینی داشته باشد. به بیان دیگر می توان گفت که داشتن نیروهای انسانی زبده در آینده منوط به تقویت آموزش و پرورش است و آموزش مهارت های شغلی به دانش آموزان می تواند در بحث ایجاد اشتغال بسیار مثبت و سازنده باشد.

** 90 درصد دانش آموزان با مهارت های شغلی آشنا نیستند

ˈمجید ابهریˈ جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا گفت: از آنجا که نظام آموزشی بر محور حفظ کردن مطالب و دروس نظری برنامه ریزی شده، دانش آموزن ما هیچ گونه آشنایی با مهارت های شغلی و فنی ندارند.
وی افزود: آن تعداد اندک دانش آموز نیز که با مهارت های شغلی آشنا هستند در منزل نزد والدین و بیشتر به دلیل مشاغل والدین شان با مهارت های فنی آشنا شده اند.
این آسیب شناس اجتماعی اظهار کرد: به همین دلیل دانش آموختگان (فارغ التحصیلان) دبیرستانی و 80 درصد از دانشجویان رشته های دانشگاهی بعد از اتمام تحصیل در انتظار پشت میز نشینی هستند که همین نگرش سبب افزایش بیکاری در میان جوانان شده است.
ابهری افزود: بسیاری از جوانان ما حتی به اندازه تعویض لامپ هم مهارت فنی ندارند چه برسد به انجام خدمات فنی و متاسفانه به جز رشته های هنرستانی در دروس دبیرستانی تنها چند درس به آموزش عملی مشاغل اختصاص یافته است.
این جامعه شناس ادامه داد: دبیرستان های ما هیچ گونه امکانات آموزش حرفه ای به دانش آموزان را ندارند در حالی که در بسیاری از کشورها پس از کلاس سوم دبیرستان، دانش آموزان استعداد یابی شده و با توجه به استعداد شان به سمت رشته های فنی یا نظری سوق داده می شوند.
ابهری افزود: در این صورت، همزمان با پایان تحصیلات، یک تکنسین فنی وارد جامعه می شود و محال است که چنین فردی بیکار بماند در حالی که در بسیاری از موارد فرزندان ما حتی با مقدمات فنی هم آشنا نیستند یعنی ابزارهای فنی را نمی شناسند.
این آسیب شناس اجتماعی اظهار کرد: بر این اساس، برای کاهش بیکاری و افزایش توان فنی کشور باید از رشته های نظری و دروس مربوط کاسته و به دروس عملی و فنی افزوده شود چرا که کشور ما بیشتر از اینکه نیاز به پشت میز نشینی داشته باشد به افراد حرفه ای و متخصص نیازمند است.
ابهری یادآور شد: آموزش و پرورش با برنامه ریزی های حرفه ای و دریافت امکانات لازم از دولت و صنایع می تواند به تربیت نیروی ماهر و نیمه ماهر بپردازد ولی از آنجا که برنامه های اجرایی در این زمینه وجود نداشته و ندارد، هم استعداد فرزندان ما ناشناخته یا راکد باقی می ماند و هم آمار بیکاری در جامعه افزایش خواهد یافت.

** آموزش کار به دانش آموزان سبب افزایش بهداشت روان در جامعه می شود

ˈادریس احمدیˈ جامعه شناس و روانشناس بالینی معتقد است آموزش کار به دانش آموزان در کنار دروس نظری به دلیل کاهش استرس آنان پس از فارغ التحصیلی و در نتیجه کاهش اضطراب والدین شان ،می تواند بهداشت روان را در جامعه افزایش دهد .
این متخصص علوم رفتاری و تربیتی در گفت و گو با پزوهشگر ایرنا اظهار کرد: اشتغال دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی به پشتوانه آموزش های عملی که دیده اند سبب کاهش بیکاری و در نتیجه کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه همچون اعتیاد و بزهکاری می شود.
احمدی افزود: از لحاظ روانشناسی، آموزش کار و مهارت های کارآموزی به دانش آموزان سبب نزدیکی 2 حوزه نظری( تئوری) و عملی به یکدیگر شده و ضمن مصرف بهینه وقت دانش آموز، از فشار روحی و روانی ( استرس) وی برای کاریابی پس از فارغ التحصیلی به دلیل داشتن مهارت فنی می کاهد.
وی افزود: اکنون دانش آموزان در هنرستان ها و مدارس کار و دانش حدود 208 رشته را آموزش می بینند که از آن جمله می توان صنایع نساجی، ساختمان، گرافیک و نقاشی را نام برد.
احمدی ادامه داد: اگر دانش آموزان رشته های نظری نیز مهارت های کار را آموزش ببینند به دلیل داشتن مهارت پس از فارغ التحصیلی از فشارهای روحی و روانی (استرس) آنان برای قبولی در کنکور کاسته می شود و در صورت پذیرفته نشدن در دانشگاه نه تنها بیکار نمی مانند بلکه وارد بازار کار شده و می توانند نیازهای اقتصادی و روحی – روانی خود را تامین کنند.
این روانشناس بالینی اظهار کرد: بیکاری می تواند ضربه های جبران ناپذیری از نظر روانی به افراد وارد کند. احساس ناکامی و شکست، طلبکار بودن از جامعه و به دنبال آن ابتلا به بیماری های روانی همچون استرس، افسردگی و حتی اعتیاد از آن جمله است.
احمدی افزود: این در حالی است که کار به فرد ˈهویت توفیقˈ می دهد به این معنا که فرد می تواند در برابر بسیاری از مشکلات و بیماری های روانی مصون بماند و خود را با فعالیت خود به جامعه و همنوعانش معرفی می کند.
وی یادآور شد: آموزش مهارت های کار به دانش آموزان ضمن پر کردن خلا های جوانان می تواند سبب کاهش بیکاری و به دنبال آن کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه شود.

** ضرورت دگرگونی در نظام آموزشی

به هر حال، نظام محفوظات در دوره متوسطه که دیپلم این دوره را می توان نماد این نظام آموزشی دانست، نیازمند دگرگونی است.
به نظر می رسد ضرورت های دستیابی به این دگرگونی احساس می شود ولی اراده ای که بتوان این نظام آموزشی را سروسامان دهد و به سرانجام رساند، وجود ندارد.

به عبارت دیگر، سخن از لزوم دگرگونی در نظام آموزشی و کاربردی کردن آموزش های دوران تحصیلی برای دانش آموزان، بر زبان می آید ولی به صورت عملی کاری انجام نمی شود.
پیشنهاد مشخص، کاستن از درس های نظری و توجه به درس های عملی و استعداد یابی دانش آموزان است. نباید کار و درس را دو مقوله متضاد و رقیب تصور کرد. به دانش آموزانی که تمایل به فراگیری حرفه ای در تابستان را دارند باید اجازه داد تا آن را فرابگیرند. همچنین باید فرهنگ احترام به کار و تلاش را در جامعه ایجاد کرد که آموزش و پرورش در این زمینه می تواند اثرگذار باشد.

گروه نظرسنجی
پژوهش**1391** 1755
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




09/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن