تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 4 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818165452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش طلاق نیازمند آسیب شناسی است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
کاهش طلاق نیازمند آسیب شناسی است
یک روان شناس گفت: تغییر نگرش زندگی در شهرهای کوچک همزمانب ا ورود فرهنگ غرب و عدم آگاه سازی مردم تبعات جبران ناپذیری هم چون طلاق را در پی دارد.
ناصر قاسم زاده کارشناس خانواده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران درباره علل افزایش طلاق و کاهش ازدواج گفت: ازدواج و به تبع آن تشکیل خانواده امری مقدس در جامعه به شمار می‌رود، اما عوامل زیادی در جامعه کنونی است امر مقدس ازدواج و آسیب پذیر کرده است از علل عمده رایج طلاق در جامعه می‌توان به مشکلات اقتصادی، اشتغال، تورم، بیکاری، اعتیاد، شناخت سطحی از یکدیگر و مهریه‌های سنگین اشاره کرد.
 
وی افزود: هم چنین تغییر نگرش زندگی در روستاها همزمان با ورود فرهنگ بیگانه به کشور و عدم هماهنگ سازی با فرهنگ رایج تبعات جبران ناپذیر اخلاقی در پی داشته است، از جمله آن می‌توان به بی‌بند و باری، عدم تقید زن و مرد به مسائل خانوادگی،‌رابطه پنهانی زن و مرد، تنوع طلبی جنسی، عدم رضایت جنسی که در نهایت زندگی زناشویی را در آستانه طلاق قرار می‌دهد و به دلیل از بین رفتن قبح رابطه نامشروع و عدم مسئولیت پذیری زندگی سنتی از سوی جوانان در شهرهای کوچک شاهد کاهش آمار ازدواج در کشور هستیم.
 
وی تصریح کرد: در کنار این عوامل فاکتورهای مهم فرهنگی دیگری به چشم می‌خورد که در دهه اخیر جامعه و جوانان را خصوصا در شهرهای کوچک و حتی روستاها در معرض آسیب‌های بی‌شماری قرار داده است از جمله آن می‌توان به ازدواج اجباری، دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین که ناشی از یک فرهنگ سنت است که بر کشور ما سایه افکنده و این مسئله به دلیل غلبه سنت در شهرهای کوچک، زندگی زوجین را در سرای زیر طلاق قرار داده است و با توجه به این که آستانه تحمل دختر و پسر بسیار پایین آمده است.
 
این دخالت‌ها از سوی زوجین قابل پذیرش نیست از دیگر علل افزایش طلاق می‌توان به عدم پذیرش استقلال طلبی زنان از سوی مردان که همان شروط ضمن عقد است اشاره کرد این مسئله به تنهایی آسیب محسوب نمی‌شود بلکه غلبه فرهنگ سنتی مردم سالاری در جامعه خصوصا در شهرهای کوچک و عدم آگاهی کامل زوجین در هنگام عقد و از سوی دیگر عدم وفاداری به این تعهدها در طول زندگی مشترک از دیگر عوامل افزایش طلاق می‌توان برشمرد.
 
این در حالی است که قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه درباره کاهش ازدواج و افزایش آمار طلاق به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: علاوه بر نامناسب بودن بستر اشتغال و اقتصاد می‌توان به تفریحات ناسالم دختران و پسران، ازدواج‌های بدون معیار، عدم مسئولیت پذیری، کم رنگ شدن ارزشها و معنویات و ناسازگاری فرهنگ غرب با هنجارهای جامعه اشاره کرد.
 
وی در ادامه بیان داشت: مهاجرت به شهر، جاذبه‌های شهری، خودکفایی مالی بانوان، بالا رفتن سطح تحصیلات و توقع افراد از دیگر آسیب‌های ازدواج در شهرهای کوچک است و افزود: شهرهای کوچک دیگر پاسخگوی ایده آل‌های افراد نخواهد بود و اگر فرد شریک زندگی متناسب با خود را پیدا نکند در نهایت منجر به تجرد گرایی و متاسفانه بالا رفتن سن ازدواج می‌شود. جنبه تاسف بار دیگر در زندگی زناشویی این است که اگر شریک زندگی وی متناسب با ایده آل‌های فرد نباشد منجر به طلاق خواهد شد.
 
قرایی مقدم اظهار داشت: احساس پوچی، تنهایی، سلب اعتماد، سوظن،ایجاد روحیه پرخاشگری از آسیب‌های فردی طلاق است و از آسیب‌های اجتماعی آن می‌توان به افزایش روابط نامشروع، افزایش مفسده‌های اجتماعی و بحران‌های روحی دانست.
 
قرایی مقدم در پایان خاطر نشان کرد:فقط ذکر عوامل طلاق و بررسی آسیب شناسی در این مسئله کافی نیست، بلکه با ایجاد بسترهای مناسب اشتغال زایی، مهار تورم، برنامه‌ریزی اساسی در جهت بهبود زمینه اقتصاد می‌توان به کنترل این آسیب اجتماعی کمک کرد.
 
وی هم چنین تحول فرهنگی، بالا بودن دیدگاه مردم و آموزش اصالت فرهنگی در سنین ابتدایی و راهنمایی را تنها راه مقابله با فرهنگ غربی دانست و آموزش مهارت‌های زندگی را برای زوجین در طول زندگی مشترک از دیگر علل کاهش طلاق دانست و البته نباید از نقش پررنگ صدا و سیما در برنامه سازی‌ها و القای فرهنگ درست به جامعه غافل شد.


انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن