تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815475146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سلیمی نمین: ارتباط رضاخان با انگلیسی ها غیرقابل انکار است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سلیمی نمین: ارتباط رضاخان با انگلیسی ها غیرقابل انکار است قم ـ ایرنا ـ مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر گفت: ارتباط رضاخان با انگلیسی ها و سرسپردگی او به آنان برای تحقیر ایرانیان، امری مستند و غیرقابل انکار است.


به گزارش ایرنا، ˈعباس سلیمی نمینˈ روز یکشنبه در جلسه مناظره با ˈصادق زیبا کلامˈ در دانشگاه قم که با عنوان ˈدیکتاتوری پهلوی و مجلسˈ برگزار شد، افزود: اینکه رضاخان عامل انگلیسی ها در کشور از ابتدا فردی ناشناخته و معمولی بود که از سوی انگلیسی ها برای کنترل ایران انتخاب شد، در کتب مختلف تاریخی حتی کتب سرسپردگان رژیم پهلوی مورد اشاره قرار گرفته است.
وی گفت: رضاخان قبلا جاسوس میسیون انگلیس بود و با آنان در قزوین همکاری می کرد و به قدرت رسیدن وی نتیجه همکاری و توافق امریکا و انگلیس بود.
سلیمی نمین گفت: تمام ناامنی های ایران و اقدامات گریز از مرکز که جنبه تجزیه طلبانه داشت از جمله ماجرای شیخ خزعل در خوزستان از سوی خود انگلیسی ها و با بودجه آنان هدایت و رهبری می شد اما آنها(انگلیسی ها) زمانی که رضاخان را یافتند، به عاملان خود دستور تبعیت دادند.
وی گفت: انگلیس برای اینکه هند را از خطر روسیه در امان نگاه دارد، به ایران احتیاج داشت و برای همین ایرانی را می خواست که کاملا هماهنگ و گوش بفرمان لندن باشد و برای این کار کسی را بهتر از رضاخان پیدا نکرد لذا سیاست خود را از تجزیه طلبی به تمرکزگرایی تغییر داد.
سلیمی نمین با بیان اینکه رضاخان به هیچ وجه پایگاه مردمی نداشت،افزود: این فرد اصلا شناخته شده نبود و انگلیس نیز بدلیل کینه ای که از تودهنی مردم ایران در قراردادهای ننگین رژی،1919 و رویترز داشت ، کوشید با روی کارآوردن وی علاوه بر تامین منافع خود، ملت ایران را تحقیر کند.
وی گفت: در کتب دوستان رژیم پهلوی بارها به بدمستی،قماربازی و قمه کشی رضاخان در ابتدای عضویت در قزاقخانه اشاره شده است و حتی او را به جای رضاقزاق، رضا شصت تیر می نامیدند و در خانه ای که در محله سنگلج تهران کرایه کرده بود با اقدامات ضداخلاقی و رعب آور خود همسایگان را عاجز کرده بود.
سلیمی نمین با بیان اینکه در دانشگاه باید بحث علمی با مختصات خاص خود ارائه شود و نمی توان با بازی با کلمات و استفاده از فن سخنوری افراد را مورد ارزیابی قرار داد، افزود: در دانشگاه به جای اینکه بیگانه بخاطر کودتا بر ضد ملت ایران و به قدرت رساندن فرد خائن مورد انتقاد قرار بگیرد، از جنایات انگلیسی ها دفاع می شود که خوب کاری کردند رضاخان را آوردند.
وی ادامه داد: انگلیسی ها اگر خیر ملت ایران را می خواستند لااقل فرد شناخته شده و باسوادی مثل سید ضیا را می آوردند که بهتر از رضاخان بود.
سلیمی نمین گفت: رضاخان فردی بی ادب بود که در مکالمات خود حتی با وزیران و شخصیت های مملکتی از الفاظ رکیک استفاده می کرد و فحش می داد.
وی گفت: رضاخان، فردی خائن بود که برای استقلال نفتی کشور نیز هیچ اقدامی نکرد و به اطرافیان خود که سالها به او و حاکمیتش خدمت کرده بودند از جمله نصرت الدوله، تیمورتاش و داور رحم نکرد و آنان را بخاطر یک اشتباه کوچک یا سوظن کشت.
سلیمی نمین گفت: رویکرد رضاخان در برابر علما و مذهب فریبکارانه بود و او پس از تحکیم قدرتش هر آنچه که از آن ایران بود و ملت ایران می توانستند به آن تفاخر کنند از جمله موسیقی ایرانی و معماری ایرانی را نابود کرد.
وی گفت: رضاخان به گفته کتب تاریخی در شب عاشورا و تاسوعا با سوار کردن عده ای از زنان فاحشه بر کامیون از آنان خواست که در شهر پایکوبی و رقاصی کنند تا مقدسات مردم تحقیر و به سخره گرفته شود.
سلیمی نمین گفت: کسی که چادر را از سر زن ایرانی کشیده و لباس مردان ایرانی را به این دلیل که غربی نیست، قیچی می کند بدنبال تحقیر ملت ایران است نه آزادی آنان.
وی ادامه داد: زن در نظر رضاخان متاثر از افکار منحرف او کالایی مصرفی بیش نیست و او بدنبال خواست بیگانگان برای نابودی فرهنگ ایران بود.ک/2
569/ 550/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن