تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 18 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نابودى جوانانتان را آرزو نكنيد ، گرچه بدى‏هاى بسيار در آنان باشد، زيرا آنان با ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810145022




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برای تولد بانوی اول داستان نویسی مدرن ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

برای تولد بانوی اول داستان نویسی مدرن ایران تهران - ایرنا - سراسر اندیشه ی او از سپیدی کاغذی که گویی آغاز وسعت بی واژه است؛ تا نوک قلمش که بر سطور سر می خورد، تا آنجا نقطه ای در فکرش، استعاره ها را کنار هم می چیند و تا او. سیمین دانشور به معنی یک چهره، یک پرتره، بانوی اول داستان نویسی عصری که در آن زندگی می کنیم، متولد شد.


بانویی متفاوت زیرآسمان کلانشهر 13 میلیونی تهران می نویسد؛ همچون آنانی که می نویسند یا خواهند نوشت. همچون آنانی که نوشته اند و ندیده ایم؛ و مشتاق دیدارشان هستیم به قول شعری که می گوید دیدار ما و دیدار دیگرانی که ما ندیده ایم.
سیمین دانشور، همسر جلال آل احمد که در پی «جزیره سرگردانی» از «ساربان سرگردان» گفت و وقتی به صخره های سخت «کوه سرگردان» رسید ناگهان زیر پایش خالی شد و در ورطه هولناک افتاد. نه کسی را به جا می آورد و نه چیزی را به خاطر و نسلی سرگردان که این روایت چگونه پایانش رقم خورد.

*کودکی سیمین دانشور
سیمین دانشور در 8 اردیبهشت 1300 در شیراز به دنیا آمد. پدرش دکتر محمدعلی دانشور (احیاءالسلطنه) همان کسی است که دانشور در رمان «سووشون» از او به نام دکتر عبدالله خان یاد می کند. مادر سیمین قمرالسلطنه حکمت نام داشت. بانوی شاعر و هنرمند که نقاشی را به فرزندانش می آموخت و مدتی هم مدیر هنرستان دخترانه هنرهای شیراز بود. سیمین سه برادر و دو خواهر داشت و در خانواده ای اهل ذوق و هنر پرورش یافت. این بانوی داستان سرا از کودکی با ادبیات و هنر توسط مادر و پدرش آشنا شد و دوران ابتدایی و متوسطه را در مدرسه انگلیسی «مهرآئین» به تحصیل پرداخت و در امتحانات نهایی شاگرد اول سراسر کشور شد. سپس به تهران آمد و در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به تحصیل مشغول شد و در مدرسه ای امریکایی در تهران اقامت گزید.

*نویسندگی
دانشور در سال 1327 توانست نخستین مجموعه داستان های کوتاهش را با عنوان «آتش خاموش» منتشر کند که برخی از داستان های این مجموعه 16 قسمتی، قبلاً در روزنامه کیهان، مجله بانو و امید چاپ شده بود. او در دوره ای داستان نویسی را آغاز می کند که حضور زن به عنوان نویسنده خرق عادت بود؛ کاری را که فروغ فرخزاد در شعر انجام می دهد، دانشور در داستان ترسیم می کند. نخستین اثرش «آتش خاموش» را در 22 سالگی نوشت و در 27 سالگی چاپ کرد؛ البته این داستان مشق اول او بود.

*آشنایی با جلال
در آخر بهار سال 1327 پس از انتشار «آتش خاموش» سیمین دانشور در مسیر بازگشت از شیراز به تهران با جلال آل احمد آشنا شد و در سال 1329 با یکدیگر ازدواج کردند. البته این ازدواج مخالفت هایی را از جانب خانواده جلال به همراه داشت. سیمین دانشور تا سال 1348 که جلال به طور ناگهانی در اسالم گیلان نقاب خاک بر چهره پوشید، با وی همراه بود.

*سفر به امریکا
در سال 1331 (1951 میلادی) سیمین دانشور با استفاده از بورس تحصیلی فولبریت به ایالات متحده امریکا رفت و به مدت دو سال در رشته زیباشناسی در دانشگاه استنفورد مشغول به تحصیل شد و نزد «والاس استنگر» داستان نویسی و نزد «فیل پریک» نمایشنامه نویسی آموخت.

*آثار
بسیاری دانشور را اولین زن در ایران می دانند که به معنای امروزی رمان نوشت. رمان هایی که به معنای واقعی کلمه مخاطب داشتند چرا که تیراژ بالای برخی از کتاب های وی، این را نشان می دهد. او به حق یکی از نویسندگان و داستان نویسان تأثیرگذار بر ادبیات دوران معاصر بود و همچون همسرش جلال آل احمد، گام های بلندی در راه فرهنگ و ادبیات این مرز و بوم برداشت.
از جمله داستان های او می توان به «آتش خاموش»، «شهری چون بهشت»، «به کی سلام کنم؟»، «پرنده های مهاجر» اشاره کرد. همچنین رمان های «جزیرهٔ سرگردانی»، «ساربانْ سرگردان»، «کوه سرگردان» و «سَووشون» از جمله آثاری است که از دانشور به جای مانده است. همچنین دانشور قبل از بیماری یعنی در سال 1386 نگارش رمان «در جستجوی کوه سرگردان» را به اتمام رساند و قرار شد انتشارات خوارزمی آن را منتشر کند اما سال هاست که این کتاب مفقود شده و خبری از پیدا شدن و انتشار آن نیست.

*مرگ
این بانوی نویسنده ایران عصرروز پنج شنبه 18اسفند سال 1390 ماه پس از یک دوره بیماری آنفلوآنزا در منزلش در سن 90سالگی از دنیا رفت.

فراهنگ**9246**1601**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن