تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806698560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تمهیدات دولت برای مهار تورم در فاز دوم هدفمندی یارانه ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/ شنبه 6 اردیبهشت 1393 تمهیدات دولت برای مهار تورم در فاز دوم هدفمندی یارانه ها تهران-ایرنا-همزمان با آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی، دولت با اتخاذ تدابیر مختلف، درصدد جلوگیری از افزایش بی ضابطه ی قیمت ها است؛ موضوعی که مورد توجه روزنامه های امروز نیز قرار گرفت.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 6 اردیبهشت 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** آغاز گام دوم هدفمندی یارانه ها همراه با اقدام های پیشگیرانه ی دولت
روزنامه ی «ایران» با عنوان نخست قرار دادن «ارز به بخش تولید هدایت می شود» در گزارش خود، از تعیین قیمت حامل های انرژی، آغاز مرحله ی دوم هدفمندی یارانه ها و تمهیدات تازه ی دولت برای کنترل آثار احتمالی این قانون بر بازار مصرف خبر داد.
اختصاص ارز مورد نیاز مواد اولیه ی کارخانجات و قطعات خودرو از طریق مرکز مبادلات ارزی، قراردادن 17 کالای اساسی و مهم در شمول قیمت گذاری به منظور جلوگیری از افزایش روانی قیمت ها و اختصاص سه هزار میلیارد تومان به بخش تولید از جمله تصمیم های مهم دولت برای مدیریت فضای اقتصاد کشور پس از اجرای فاز دوم یارانه ها بود که مورد توجه روزنامه ی ایران قرار گرفت.
از سوی دیگر روزنامه ی «دنیای اقتصاد» در مطلبی با عنوان «تورم فاز دوم؛ تخیلی یا واقعی؟» که در تیتر نخست این روزنامه قرار گرفت به بررسی و تحلیل تورم پس از افزایش قیمت حامل های سوخت پرداخت.
«تورم فاز دوم؛ تخیلی یا واقعی؟» عنوان نخست روزنامه ی «دنیای اقتصاد» بود. در گزارش خود از اصلاح قیمت حامل های انرژی و مقایسه ی شیب قیمتی فاز اول و دوم هدفمندی سخن به میان آورد و نوشت: مرحله ی دوم هدفمندی یارانه ها، به طور رسمی از آخرین ساعات شامگاه پنج شنبه آغاز شد؛ زمانی که قیمت سوخت که تا پیش از این تعیین تکلیف نشده بود، با نرخ های جدید عرضه شد تا دولت بتواند از محل افزایش قیمت حامل های انرژی، درآمد 48هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده را محقق کند. به طور مثال، هر لیتر بنزین آزاد در فاز اول هدفمندی یارانه ها از 400 تومان به 700 تومان افزایش قیمت پیدا کرد که به معنای 75 درصد افزایش قیمت در یک شب بود. اما در فاز دوم هدفمندی یارانه ها، با افزایش قیمت بنزین آزاد از 700 به یک هزار تومان در هر لیتر، شیب افزایش قیمت این حامل انرژی، 43 درصد بوده است. در مقایسه با مرحله اول هدفمندی یارانه ها که در روزهای آخر آذر ماه 1389 آغاز شد؛ این بار، قیمت حامل های انرژی با «شیب ملایم»تری افزایش پیدا کرد.
روزنامه ی «اطلاعات» هم در گزارشی با عنوان «آغاز گام دوم هدفمندی یارانه ها» به نقل از «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری نوشت: دولت مصمم است تا با استفاده از منابع حاصل از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و درآمدهای ناشی از افزایش صادرات نفت و محصولات پتروشیمی چرخ تولید را به عنوان محرک اصلی اقتصاد به حرکت در آورد.
«به حرکت درآوردن چرخ تولید با منابع یارانه ها» هم عنوان گزارش روزنامه ی «مردم سالاری» بود که به تصمیم های گرفته شده در جلسه ی «بررسی راه های حمایت موثرتر از تولید» با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری اشاره کرد و نوشت: در این جلسه، پس از گزارش وزیر نفت و رییس کل بانک مرکزی از میزان فروش نفت و درآمد ارزی کشور در سال 93 مقرر شد ارز مورد نیاز قطعات و مواد اولیه واحدهای صنعتی به ویژه صنعت خودرو و لوازم خانگی از این به بعد از محل ارز مبادله ای تأمین شود. درزمینه ی منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها هم مقرر شد که یک هزار و 300میلیارد تومان به وزارت نیرو برای حمایت از تولید برق، 700 میلیارد تومان به جایگاه داران سوخت و مابقی به صورت وجوه اداره شده و کمک های خدمات فنی و اعتباری و نیز از طریق سیستم بانکی برای طرح های تولید و سرمایه گذاری به بخش های تولیدی و خدماتی اختصاص یابد.همچنین بخشی نیز به صورت کمک به کاهش نرخ تسهیلات بانکی برای سرمایه گذاری واحدهای تولیدی و خدماتی که در زمینه بهینه سازی انرژی اقدام نمایند اختصاص خواهد یافت.

***بحران سازی علیه روحانی
به نظر می رسد برخی مخالفان رییس جمهوری، فیلم را ابزار خوبی برای تخریب می دانند؛ یا فیلم می سازند یا تهدید به افشای فیلم خصوصی (میهمانی همسر رییس جمهوری) می کنند؛ موضوعی که یکی از محورهای بررسی شده ی روزنامه های امروز بود که آن را هجمه به رییس جمهوری و سنگ اندازی در مسیر پیشرفت دولت اعتدال و امید نامیدند.
روزنامه ی «اعتماد» در گزارشی با عنوان «فیلمسازی علیه روحانی» از جدیدترین پروژه ی تخریب دولت در قالب فیلم سخن به میان آورد و نوشت: «من روحانی هستم» جدیدترین شیوه تخریبی دولت است که این روزها در بازار تندروها خریداران خودش را دارد.
این روزنامه در انتقاد به عملکرد تندروها افزود: همان زمان که حسن روحانی کلید کاخ ریاست جمهوری را تحویل گرفت تندروها نیز توپخانه های شان را روبه روی در نهاد ریاست جمهوری مستقر کردند. توپخانه یی که سکانش دست تندورهاست و با کوچک ترین بهانه یی توپش به سمت دولت شلیک می شود. تندروهایی که اگرچه در اقلیت هستند اما برای نشاندن عقیده شان بر کرسی از هیچ کاری در تخریب دولت مضایقه نمی کنند.
«جشن هجمه به دولت!» هم عنوان نخست روزنامه ی «آرمان» بود که از روانه شدن تندورها به سوی فیلم سازی و ساختن فیلم علیه رییسان جمهوری که عملکرد و دیدگاه آنها به مذاق تندروها خوش نمی آید خبر داد و نوشت: تندورها به خوبی می دانند که امکان مانور در فضاهای عمومی همانند زمانی که دولت های اصولگرای نهم و دهم مستقر بود را ندارند پس اکنون بهترین مسیر که از آن طریق می توانند به اهداف خود یعنی هجمه به دولت برسند، همین استفاده از رسانه هایی غیر از رسانه های مکتوب است. اما در این میان برخی جوانان منتسب به آنان هم بیکار نیستند و مجموعه ی «دکتر سلام» را ارایه می دهند که کارگردان این مجموعه، خود به جهت دار بودن ساخت آن اشاره دارد. جالب اینکه این تندروها از مماشات دولت با خود تعجب کرده بودند چراکه خودشان در زمانی که بر مسند امور اجرایی بودند، چندان اجازه اجرای چنین برنامه هایی را به طیف رقیب نمی دادند.
«رقبا قصد زمین زدن دولت را دارند» عنوان یکی از یادداشت های صفحه ی نخست روزنامه ی مردم سالاری به قلم «سعید معیدفر» جامعه شناس و استاد دانشگاه بود که از تلاش رقبای دولت جدید، برای زمین زدن آن گفت و نوشت: رقبا تلاش می کنند تا به مردم بگویند شما اشتباه کردید و الان تاوان پس می دهید. اما مایوس کردن مردمی که سرمایه اجتماعی هستند می تواند آثار خطرناکی برای آینده کشور داشته باشد و فضای بی تفاوتی را به وجود آورد. الان رقبای دولت، با اتفاقاتی که در زمینه سبد کالا و ثبت نام یارانه افتاد خوشحال هستند. به نظر من این بی اعتمادی و یاس مردم توسط دولت جدید ایجاد نشده و حاصل 8 سال اقدامات دولت گذشته است، چون این دولت یک کشور ورشکسته را تحویل گرفت که در بدترین شرایط بین المللی و اقتصادی بود. برای جبران این خرابی ها نیاز به یک عزم ملی است، تمام گروه های اجتماعی و اندیشمندان و مردم باید از این وضعیت احساس نگرانی کنند چون دیر یا زود دود آن به چشم همه می رود.

***روحانی بالاتر از اوباما
مجله ی «تایم» آمریکا «حسن روحانی» ریس جمهوری را در کنار برخی دیگر از رهبران جهانی جزو 100 نفر از بانفوذترین شخصیت های سیاسی در جهان قرار داده است؛ موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده یی داشت.
«روحانی، بازهم جهانی شد» عنوان گزارش روزنامه ی «قانون» بود که از حضور رییس جمهوری در فهرست رهبران تاثیرگذار دنیا خبر داد و نوشت: حسن روحانی یکی از روسای جمهوری بود که بعد از چند سال بی اعتمادی مردم به دولت بر سر کار آمد. مردی از تبار روحانیت که جدا از انتقادهایی که ممکن است به دولت او در انجام برخی اقدامات وارد باشد در قالب شعار دو کلمه ای خود و در کنار تدبیر واژه زیبای امید را نیز گنجاند که شاید مردمی که آستانه تحملشان در اواخر سال 91 به حدی رسیده بود که در صف های نان و سبزی نیز با هم به درگیری می رسیدند بدون هیچ انتقادی به گرانی بنزین، برق و آب تنها به واژه امید تکیه می کنند و منتظر می مانند تا شاید تاثیر «کلام روحانی» را در کشورشان ببینند. این تنها ایرانی ها نیستند که روحانی و مشی او را تاثیرگذار می دانند، هفته نامه ی آمریکایی «تایم» نیز او را جزو 100 شخصیت تاثیرگذار و دارای نفوذ جهان در سال 2014 معرفی کرد. تایم در اوایل روی کار آمدن روحانی او را به چهره بر تر جلد خود و لایق دریافت جایزه صلح نوبل معرفی کرده بود و اولین باری نیست که رئیس جمهور ایران را شایسته و برجسته می داند.
روزنامه های «آفتاب یزد» در گزارشی با عنوان «روحانی بالاتر از اوباما» نوشت: مجله ی آمریکایی تایم که هر ساله لیست 100 چهره تاثیر گذار سال را منتشر می کند، امسال هم این لیست را منتشر کرد که مهمترین اتفاق آن حداقل در بین رده بندی سیاستمداران، سقوط باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا است که این اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، در این رده بندی بالاتر از رییس جمهور این کشور است. اما نکته قابل توجه در این رده بندی، یادداشت محمد البرادعی رییس پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد حسن روحانی است که از دیدار خود با و در سال 2003 یاد می کند و می گوید در آن دوران که روحانی دبیر عملگرا و خردمند شورای امنیت ملی ایران بود فعالیت های هسته ایران به نشانه ی حسن نیت طی زمان تکمیل شدن گفت و گو ها تعلیق شده بود اما متاسفانه سیاست های میانه رو روحانی از سوی تندروهای آمریکا که به شدت به نیت ایران بدگمان بودند نابود شد.حال «روحانی میانه رو» فرصتی است که به هیچ عنوان نباید از دست برود؛ فرصتی که دارای اهمیت بسیار است.

***ماهی ها مدعی العموم می خواهند
تلف شدن بیش از 30 تن ماهی در «سد فشافویه» شهرستان اسلامشهر و آلوده شدن وسعتی حدود 200 هکتار از کل سد به دلیل ورود فاضلاب خام «شهرک واوان» از محورهایی بود که برخی روزنامه های امروز به آن پرداختند.
روزنامه ی ایران در گزارشی از موج اعتراض فعالان محیط زیست و واکنش شهروندان به تلف شدن میلیون ها ماهی و نحوه ی جمع آوری این ماهی ها خبر داد و از قول «سعید کرمی» معاون سلامت دامپزشکی استان تهران نوشت: مردم نگران نباشند زیرا آب این سد شرب نیست و سازمان دامپزشکی نظارت دقیقی بر چگونگی معدوم سازی ماهیان دارد.
روزنامه ی قانون با عنوان نخست قرار دادن «ماهی ها هم مدعی العموم می خواهند!» از لزوم پیگیری حقوقی مرگ 2 میلیون ماهی در این سد خبر داد.
این روزنامه با اشاره به اصل 50 قانون اساسی که در آن بر حفاظت از محیط زیست تاکید شده است، نوشت: متاسفانه جدی نگرفتن هشدارها در کشور ما به یک رویه تبدیل شده است و بعد از وقوع یک فاجعه شاهد انتشار بیانیه های مختلف از سوی سازمان ها وافراد در نکوهش آن واقعه تلخ هستیم. مهم ترین خواسته افکار عمومی در این مقطع ورود دادستانی به عنوان مدعی العموم برای پیگیری ماجرا است.
«برخورد با عاملان مرگ ماهیان فشافویه» هم عنوان روزنامه ی «جهان صنعت» بود که از آغاز فعالیت تیم ویژه ای برای پیگیری و برخورد با عاملان حادثه مرگ ماهیان فشافویه خبر داد و نوشت: به گفته ی «محمدهادی حیدرزاده» مدیرکل محیط زیست استان تهران این تیم علاوه بر نمونه برداری از آب منطقه و ورودی های سد فشافویه، نسبت به انتقال نمونه های ماهی های مرده به آزمایشگاه مرجع اقدام خواهند کرد که پس از مشخص شدن علت قطعی مرگ ماهیان با عاملان آن بدون هیچ اغماضی برخورد می شود.

*** یک گل سرخ برای نجف
بزرگداشت «نجف دریابندری» نویسنده، مترجم و برنده ی جایزه ی «تورنتون وایلدر» از دانشگاه کلمبیا، از طرف مجله ی «بخارا» برگزار شد که حضور میهمانانی از جمله «محمود دولت آبادی»، «ناصر تقوایی»، «محمدعلی موحد»، «داریوش شایگان» و غیره، بهانه ی روزنامه ی «شرق» برای گفت و گو و شناخت ابعاد شخصیتی دریابندری شد.
شرق با انتشار عکس بزرگی از مراسم بزرگداشت نجف دریابندی و عنوان «یک گل سرخ برای نجف» در صفحه ی نخست خود نوشت: تنها جنوبی ها نبودند که به استقبال پسر ناخداخلف رفتند. «محمود دولت آبادی، داریوش شایگان، پرویز کلانتری و محمدعلی موحد» هم به «ناصر تقوایی» پیوستند تا شب نجف دریابندری در میان دوستدارانش شکل بگیرد.
به نوشته ی شرق محمود دولت آبادی، نویسنده نامدار ایرانی دریابندری را مروج نگاه واقع بینانه داشتن به یک اثر یا نویسنده دانست و گفت نجف دریابندری به من یاد داده است که می‎شود همه ارزش‎ها را دید، شناخت و درباره‎شان داوری واقع‎بینانه کرد، یاد داد که هیچ پدیده‎ای مهم‎تر از خود آن پدیده نیست. نجف برای نخستین بار نگاه دیگری را به بوف کور باز کرد که به زودی هم بسته شد، نگاهی که آدم‎هایی مثل من را از احوالات مجذوبیت صرف نسبت به یک نویسنده و یک اثر دور کرد تا از این احوالات فاصله بگیریم و واقع‎بینانه‎تر نگاه کنیم. نویسندگانی مثل نجف به ما می‎گویند به اسامی که برای ما خیلی مهم‎ و بزرگ هستند که در واقعیت‎شان هم چنین هستند، می‎توان نگاه واقع بینانه و انتقادی داشت.
روزنامه ی شرق در بخشی دیگر از گزارش خود به نقل از ناصر تقوایی کارگردان، از تاثیر گرفتن وی از نوشته های دریا بندری در آثار خود سخن به میان آورد و نوشت: خلاصه داستان‎ فیلم‎ها که برگرفته از نگاه نجف بود، به من تربیتی در تماشای فیلم داد. من فیلم را از دیالوگ‎هایی که ردوبدل می‎شد، نمی‎فهمیدم. من فیلم را از ساختارش می‎فهمیدم و این کار مانند میراثی از همان دوران برای من باقی ماند.
محمدعلی موحد، مورخ و پژوهشگر فرهنگ نیز در مورد دریابندری گفت: نجف از آنها نیست که متاعشان تفاخر به حضور چندصباحی در سر کلاس فلان احیانا و گذراندن رساله‎ای با یکی از آن اساتید خلاصه شود و از همین رو سخنش از باد و بروت فضل فروشی و علامه نمایی خالی است. او در نوشته‎هایش مثل یک دوست با شما حرف می‎زند. در پی هیچ کشفی نیست. در مصاحبت او احساس ثقل و سنگینی نمی‎کنید.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**9294**2054
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




06/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن