تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814738885




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیپلماسی آمریکا گرفتار درپیچ خطرناک جاده سیاسی هند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دیپلماسی آمریکا گرفتار درپیچ خطرناک جاده سیاسی هند دهلی نو - ایرنا - سفیر آمریکا در دهلی نو می گوید انتخابات مجلس هند زمینه را برای مرحله بعدی در روابط بین دو کشورش هموار خواهد ساخت و دیدگاه های کارشناسان را مبنی بر اینکه رابطه دو جانبه از مسیر اصلی منحرف شده، رد کرده است.


به گزارش ایرنا، ˈنانسی پاولˈ سفیر مستعفی آمریکا در دهلی نو که منتظر بازگشت به کشورش می باشد، روز جمعه (پنجم اردیبهشت) ضمن اذعان به بروز مشکلاتی در روابط با هند، تلاش کرد از عملکرد خود و دیپلماسی گذشته دفاع کند.
بسیاری از کارشناسان براین باورند که به دلیل برخوردهای نسنجیده دولت آمریکا در سال های اخیر با حزب راستگرای بهارتیا جاناتا (بی جی پی ) و نزدیکی بیش از حد به حزب حاکم کنگره، اکنون که زمزمه به قدرت رسیدن بی جی پی شنیده می شود،
واشنگتن بشدت نگران شده است .
به گفته صاحب نظران آمریکا با حرکت یک سویه در دیپلماسی خود در برابر جریان های سیاسی در هند ضمن کنارگذاشتن حزب مهم بی جی پی بسیار به حزب کنگره نزدیک شده بوده و اکنون که شواهد حاکی از احتمال پیروزی این حزب در انتخابات مجلس و تشکیل دولت جدید در هند است، کاخ سفید به دست و پا زدن افتاده است.
در این میان خانم پاول سفیر آمریکا که یکی از مخالفان سرسخت ˈنارندار مودیˈ یکی از رهبران ارشد بی جی پی و نامزد این حزب برای پست نخست وزیری دولت جدید است در اظهاراتی تلاش کرده از دوران مدیریت خود در سفارت آمریکا دفاع کند.
خانم پاول طی سخنانی در مراسمی در دهلی نو گفت: در طول دو سالی که من سفیر آمریکا در هند بودم ما به موفقیت های زیادی دست یافته ایم و همچنین با مشکلاتی مواجه شده ایم.
وی بدون پرداختن به جزییات در مورد تنش های موجود در روابط با هند بر ضرورت همکاری در مسایل امنیتی تاکید کرده و افزود: اکنون بیش هر زمان دیگر لازم است که هند و آمریکا به تعهدات خود در تقویت هر چه بیشتر همکاری در تضمین امنیت متقابل عمل کنند.
نانسی پاول نظرات کارشناسی حاکی از تضعیف روابط بین دهلی نو و واشنگتن را درطول چند سال گذشته رد کرده و گفت: کارشناسان ادعا می کنند که رابطه بین هند و آمریکا مسیر اصلی خود را از دست داده ولی من این ادعا را رد می کنم.
وی ابراز عقیده کرد: یک رابطه محکم و عمیق ممکن است که در تیررس مطبوعات قرار نگیرد ولی رسانه ها نباید موقعیت روابط بین دهلی نو - واشنگتن را تعیین کنند. ˈمن بفکر موفقیت های بزرگی هستم که ما کسب کرده ایم.ˈ
سفیر مستعفی آمریکا گفت که هند و آمریکا چندین گفت و گوی منطقه ای از جمله دوجانبه و سه جانبه در مورد افغانستان داشته اند که این نشست ها از نظر او راهبردی بوده است .
پاول به همکاری ها نظامی اشاره کرد و افزود: نیروهای مسلح هند و آمریکا اکنون به نحوی با یکدیگر در زمینه آموزش و رزمایش همکاری می کنند که تصور آن چند سال پیش ممکن نبود. مبادلات نظامی و فناوری بین هند و آمریکا دریچه ای را برای تولید مشترک تسلیحات نظامی بیشتر و بهتر بازکرده اند.
اظهارات سفیر آمریکا که بسیاری وی را عامل سیاست های غلط واشنگتن در قبال هند به خصوص در شرایط تغییر کنونی می دانند در حالی بیان می شود که یک هیات چهار نفره کنگره آمریکا دو هفته قبل موفق نشد در سفر به دهلی نو با نماینده اصلی حزب بهارتیا جاناتا بدلیل مخالفت برخی اعضای این حزب دیدار کند.
لغو این دیدار بازتاب زیادی در صحنه سیاسی هند داشت و منابع رسمی گفتند فرستادگان واشنگتن نتوانستند با ˈ راوی شانکار پراسادˈ سخنگوی ارشد حزب بی جی پی بدلیل تشکیل کمپین ضد آمریکایی از سوی اعضای این حزب دیدار داشته باشند.
آمریکا که با برگ حقوق بشر در سال های اخیر زیاد بازی کرده ˈنارندار مودی ˈ یکی از رهبران ارشد بی جی پی را با همین بهانه از ورود به خاک آمریکا ممنوع کرد اما این فرد اکنون یکی از نامزدهای پیشنهادی این حزب برای نخست وزیری دولت آینده هند است که پس از انتخابات مجلس طی دو ماه آینده شکل خواهد گرفت.
دولت آمریکا دو هفته قبل برای احیای رابطه با بی جی پی ˈجیم مک درموتˈ نماینده دمکرات کنگره آمریکا از واشنگتن و از روسای سابق کمیته پارلمانی در امور هند، ˈروبرت پاتینگر ˈ نماینده جمهورخواه از کارولینای شمالی و ˈلورتو سانچزˈ از کالیفرنیا را به هند فرستاد تا با نماینده این حزب دیدار کنند که این سناریو با شکست مواجه شد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت اوباما برای احیای رابطه با حزب راستگرای بهارتیا جاناتا خیلی دیر هنگام شروع کرده و مسیر روابط دو جانبه آنچنان که سفیر مستعفی این کشور فکر می کند در آینده چندان هم هموار نخواهد بود.
آساق ** 2164 ** 275 **
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




06/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن