تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817753384
چرا دروغگویی در جامعه ما رایج شده است
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
چرا دروغگویی در جامعه ما رایج شده است ازجمله نصیحتهایی که امروزه پدر و مادرها زیاد به فرزندانشان میکنند، این است که وقتی بیرون میروی و خرید میکنی، مواظب باش!
به دیگران اعتماد نکن! حرف دیگران را براحتی قبول نکن! ممکن است جنس تقلبی به تو بدهند، حواست را جمع کن و نظایر آن. ما مدام از سر خیرخواهی این جملات را در گوش فرزندانمان زمزمه می کنیم، اما حواسمان نیست که همه این عبارت ها پشت صحنه های خاص خود را دارند. ما با این عبارت ها به شکل غیرمستقیم به ذهن فرزندان خود القا می کنیم که آنچه چشم آنها می بیند یا گوششان می شنود، دروغی بیش نیست. بنابراین او را در برابر یک حس متضاد قرار می دهیم. او باید هر لحظه ببیند و بشنود و از سوی دیگر هر لحظه انکار کند.
دکتر شهربانو قهاری، روان شناس در گفت وگو با جام جم با تصریح به این که دروغگویی رفتار ناپسندی است که گاه حالت عادت به خود می گیرد و فرد در شرایط مختلف با استناد به دروغگویی سعی در پیشبرد امور و کارهای خود دارد، معتقد است: این عادت ناپسند وقتی در جامعه رواج پیدا می کند که افراد زیادی آن را طبیعی می دانند و از آن به عنوان اهرمی کارآمد استفاده می کنند. به زعم این کارشناس، ترس یکی از دلایل مهم دروغگویی است. ترس از مجازات، تنبیه و مورد مواخذه قرار گرفتن دیگران. این امر مخصوصا در کودکان به شکل بارزتری خود را نشان می دهد. گاهی کودک آن چیزی را که موجب عصبانیت و رنجش والدینش می شود، تحریف می کند و به گونه ای آن را بازگو می کند که مورد خوشایند پدر و مادرش واقع شود. مثلا اگر ظرفی از دستش افتاده و شکسته، می گوید من ظرف را نشکستم، خودش از بالای کابینت سر خورد، افتاد و شکست. این حالت حتی در بزرگسالان هم دیده می شود. گاهی به دلیل ترس از تنبیه کارفرما، کاری را که اشتباه انجام داده ایم، گردن دیگری می اندازیم و خودمان را تبرئه می کنیم. گاهی دروغ می گوییم که خودمان را در نظر دیگران بهتر و مقبول تر یا برعکس، موضوعی را به شکل نازیباتری نشان دهیم. این حالت در کودکان برای کسب تشویق، تمجید و تحسین دیگران است. از آنجایی که برخی کودکان مدام مورد کم مهری اطرافیان قرار می گیرند، با تمسک به دروغ گفتن خود را بهتر و قابل تحسین نشان می دهند. مثلا کودک به والدینش می گوید من از همه بچه های همسایه بهتر فوتبال بازی می کنم، در حالی که عملا این گونه نیست. چرا برخی مثل آب خوردن دروغ می گویند؟ همان طور که برای شادی، گریه، حسادت، تنفر، غم، ترس، خشم و نظایر آن چهره و حالت های فیزیکی مختلفی گرفته می شود و ما از کنار هم قرار دادن این حالت ها پی به نوع هیجان، احساس و تفکر می بریم، در دروغ هم حالت و فیزیک چهره تغییر می کند. تنگ شدن مردمک چشم، پلک زدن مکرر، خارش یا تورم بینی، لرزش ماهیچه های صورت و بیان غلط الفاظ و کلمات، رنگ پریدگی، اضطراب و خنده دروغین، نمونه ای از علائمی هستند که هنگام دروغ گفتن در عضلات چهره خود را نمایش می دهد. نوع تربیت خانواده ها و عملکرد متقابل آنها در برابر فرزندان هنگامی که با یک عمل ناپسند از سوی آنها روبه رو می شوند در رفتارهای آینده و نوع برخورد فرزندانشان نسبت به مسائل مختلف تاثیر خواهد گذاشت دکتر شهربانو قهاری معتقد است: افرادی که دروغ را در ذهن و فکر خود بد می پندارند و آن را عملی ناپسند تلقی می کنند، وقتی در شرایطی قرار می گیرند که به دروغ متوسل می شوند، بعد از گفتن دروغ، احساس شرمندگی، گناه و پشیمانی به آنها دست می دهد و به نوعی وجدان آنها به درد می آید و دوست دارند هر طور شده از بار این فشار روحی سنگین خارج شوند. مثلا فرد دست به توجیه رفتار و دروغی که گفته می زند و می گوید همه کسانی را که من می شناسم حداقل یک بار دروغ گفته اند، من هم یک بار دروغ گفتم یا دروغ مصلحتی اشکال ندارد، بهتر از راستی است که موجب دعوا و آشوب و بدخلقی شود. درواقع او با دلایل بسیار و مکرر سعی دارد دروغ گفته شده را در ذهن و روان خود توجیه و آن را هضم کند، اما در مقابل افرادی هم هستند که وقتی دروغ می گویند انگار هیچ اتفاق ناپسندی نیفتاده است. خیلی عادی و بسیار راحت با دروغ گفته شده برخورد می کنند. آنها هیچ وقت احساس گناه نمی کنند و از کرده خود پشیمان نمی شوند. اگر فردی وجدانش رشد طبیعی داشته باشد و اصول اخلاقی و باورداشت های محکمی را از کودکی بنا کند، هیچ گاه عادت های ناپسند برایش رنگ و بوی عادی شدن نخواهد گرفت. در این میان افراد ضد اجتماعی که به حقوق دیگران احترام نمی گذارند و هنجارهای اجتماعی را قبول ندارند، براحتی دروغ می گویند، بدون این که احساس شرم و پشیمانی داشته باشند، بنابراین نوع تربیت خانواده ها و عملکرد متقابل آنها در برابر فرزندان هنگامی که با یک عمل ناپسند از سوی آنها روبه رو می شوند، در رفتارهای آینده و نوع برخورد فرزندانشان نسبت به مسائل مختلف تاثیر خواهد گذاشت. جوان ها بیشتر در معرض دروغگویی هستند سالمندان و افرادی که سنی از آنها گذشته، همیشه برای مردم مورد احترام بوده و سعی شده از تجربیات آنها به بهترین شکل ممکن استفاده شود. در اینجا انتظار داریم سالمندان نسبت به رفتارهای ناپسندی همچون دروغ گفتن، جبهه گیری بیشتر کرده و از آن دوری کنند. دکتر قهاری بیان می دارد سالمندان به دلیل این که جاه طلبی، چشم و هم چشمی و رقابت های بین فردی را به میزان کمتری تجربه می کنند، می توان انتظار داشت گرایش آنها به سمت دروغگویی کمتر باشد، اما افراد بزرگسال و جوان به دلیل رقابت های شدید بین فردی و شاید حسادت های ناخودآگاه به وجود آمده بین دوستان هرازگاهی در دام دروغ های ریز و درشت می افتند. فرد مقابل را با دروغی که گفته، روبه رو کنید دروغ گفتن در زندگی، اعتماد زوجین را به یکدیگر از بین می برد. در این صورت دیگر هیچ کدام تکیه گاه محکمی برای هم محسوب نمی شوند. وقتی خانواده ای مبتلا به این عادت ناپسند می شود، تمایل دارد برای رفع این معضل مهم اقداماتی را انجام دهد؛ اقداماتی که در عین حفظ حرمت و عزت نفس اعضای آن خانواده، به حل مشکل به وجود آمده کمک کند. دکتر قهاری در این باره بیان می کند: وقتی با یک بزرگسال دروغگو روبه رو می شویم، باید او را با دروغی که گفته، مواجه کنیم. مواجه کردن فرد دروغگو با عمل ناپسندش باعث می شود متوجه این موضوع شود که ما نیز نسبت به دروغی که گفته، آگاهی داریم و می دانیم حرف های او از سر صدق و راستی نیست، چراکه اگر به طور مثال شوهر، علت دیرآمدنش به خانه را به مشغله زیاد و کار نسبت دهد در صورتی که شب را با دوستانش سپری کرده و زن این دروغ را برای او باز نکند، در دفعات بعدی مرد از این اهرم برای گمراه کردن زن استفاده می کند، به گمان آن که زن متوجه دروغ او نمی شود. البته یادمان باشد تذکراتی که به همسرمان می دهیم، با توهین و تحقیر همراه نباشد، بلکه با او در شرایط مساعدی صحبت کنیم و بگوییم همراهی تو با دوستانت هیچ اشکالی ندارد، اما هر کاری موقع و زمان خود را می طلبد. تخیلات و خیالبافی کودکان، مصداق دروغگویی نیست کودکان مظهر پاکی و صداقتند. ما انتظار داریم کودک اگر حرفی می زند، در کمال راستی آن را بیان کند، اما گاهی از زبان فرزندمان حرف هایی می شنویم که انتظار شنیدن آن دور از ذهن است. به دنبال این گفتار دروغ آمیز نگران شده، در پی راه هایی برای رفع این مشکل برمی آییم. دکتر قهاری در این باره می گوید: یکی از عوامل ایجاد دروغگویی در اطفال، تخیلات آنهاست؛ تخیلاتی که با دیدن کارتون و فیلم های افسانه ای به وجود می آید. یادمان باشد کودک اگر به شکل تخیلی حرفی دروغ می زند، نشانه آن نیست که قصد فریب شما یا دیگران را دارد، بلکه تمایل دارد از تصوراتش لذت ببرد و آنها را با دیگران در میان بگذارد که اغلب این مشکل با افزایش سن کودک برطرف می شود، چراکه وی بمرور قادر به تمایز واقعیت از خیال خواهد شد، اما گاهی دروغ گفتن بچه ها ناشی از ترس است یا از سوی والدین به شکل غیرمستقیم به کودک آموزش داده می شود. به طور مثال پدر به مادر می گوید، اگر کسی سراغ مرا گرفت، بگو خوابیده است، در صورتی که بیدار است. وقتی روبه روی کودک حرف دروغی می زنیم، کودک چنین برداشت می کند که دروغ رفتار پسندیده ای است که پدر و مادر من در شرایط مختلف از آن کمک می گیرند. بنابراین بهترین روش برای پنهان کردن چیزی است که نسبت به آن تمایل ندارم. کودکان یکی از بهترین گزینه ها برای تقلید رفتار ما هستند. اگر کودک زیر دو سال باشد و به زعم ما دروغی از زبانش بیرون بیاید، نتیجه عدم درک و مهارت نداشتن در حرف زدن و محدود بودن دایره لغات او است. بنابراین شاید نتواند براحتی منظور و خواسته خود را بیان کند و این می شود که ما او را دروغگو خطاب می کنیم، در صورتی که این گونه نیست و یک دروغ طبیعی تلقی می شود، اما از سه سالگی به بعد نسبت به گفتار و به کار بردن جملات آنها باید نظارت دقیق تری صورت گیرد. واقعیت آن است که خانواده در تربیت فرزندان و نحوه عکس العمل و پاسخگویی آنها در جامعه نقش ویژه ای دارد. اگر برای کودکمان راستی و صداقت را به عنوان یکی از پایه های مهم زندگی اجتماعی در نظر نگیریم و به جای آن مدام توصیه کنیم حواست را جمع کن که در دام دروغ دیگران نیفتی، چقدر می توان انتظار داشت که او هم به افراد دیگر دروغ نگوید و راه درست را در پیش نگیرد. شکوفه شیبانی / جام جم آرایش بی اخلاقی با اخلاق 1ـ عنوان و شاخه ای از دروغ به نام دروغ مصلحتی که در جامعه ما باب شده یکی از آن دهانه های بزرگ دوزخ است که به روی ما باز شده و ما را می سوزاند، اما کمتر کسی از ما این را حس می کند.
شاید یکی از بی رحمانه ترین رفتارهایی که ما این سال ها با واژه ها داشته ایم، همین نوع رفتار ما با کلمه مصلحت و چسباندن آن به یکی از بزرگ ترین قبح های رفتاری یعنی دروغ بوده است. این است که به نام اخلاق و امر اخلاقی، مجوز بی اخلاقی صادر و بر سردر بی اخلاقی، شعارهای اخلاقی ظاهر و ایوان بی اخلاقی با نقش های اخلاقی تزئین می شود. 2 ـ آنچه از دروغ گفتن مذموم تر است، ریختن قبح دروغگویی است. این چاقو برنده تر و خون ریزتر از چاقوی اول است. اگر در جامعه ای قبح دروغگویی ریخته شود، اخلاق به یک کالای تزئینی و روبنایی تبدیل خواهد شد. در چنین جامعه ای اخلاق روی در و دیوار دیده می شود، اما در رفتار و کردار آدم ها به چشم نمی آید. 3 ـ دروغ، صحنه گردان بسیاری از آسیب های اجتماعی و از جدی ترین بداخلاقی های پنهان اجتماعی ماست که با تاسف تمام، هنوز چندان جدی اش نگرفته ایم. به عنوان مثال اگر در جامعه ای خیانت زوج ها به همدیگر افزایش پیدا کند، جز این است که آنها به هم دروغ می گویند؟ حتی اگر دروغ هایشان برای همدیگر فاش شده باشد. اگر مثلا آمار تصادف رانندگی در جامعه ما بالاست جز این است که رانندگان ما به دروغ گفته اند خوابمان نمی آید؟ جز این است که ما به دروغ، مهر استاندارد را بر بدنه خودرویی چسبانده ایم، در حالی که آن خودرو واجد آن استاندارد نبوده است؟ اگر طلاق زوج های جوان در جامعه ای بالاست، جز این است که زوج ها یا خانواده هایشان پیش از ازدواج به همدیگر دروغ گفته اند و صادقانه رفتار نکرده اند؟ 4 ـ در جامعه ای که اخلاق، زیربنای رفتارهایش باشد، راستگویی و راست راه بروی و راست رفتار کنی کارت راه می افتد، اما در جامعه ای که اخلاق، لقلقه لسان می شود و امری روبنایی و تزئینی است باید به دروغ متوسل شوی که کار تو راه بیفتد و گره ات باز شود. در چنین جامعه ای، قوانین نانوشته و شفاهی ای وجود دارد که جامعه را به دروغ گفتن تشویق می کند، حتی اگر خلاف این قوانین نانوشته بر در و دیوار نوشته شود. حسن فرامرزی / جام جم
شنبه 06 اردیبهشت 1393 1:03
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]
صفحات پیشنهادی
نگاهی به یک آسیب:چرا دروغگویی در جامعه زیاد شده؟
دروغگویی به شیوههای مختلف در خانواده هم باز تولید می شود و ما مدام با افرادی روبرو میشویم که مجبور به دروغگویی هستند این افراد حتی به فرزندان خود هم می آموزند که باید دروغ بگویند کودکان هم یاد می گیرند که نباید همه چیز را در بین همگان بیان کنند و به همین ترتیب پنهان کاری را رشعار امسال باید به گفتمان رایج در جامعه تبدیل شود
استانها مرکز قم سردار مجتبایی شعار امسال باید به گفتمان رایج در جامعه تبدیل شود قم - خبرگزاری مهر فرمانده انتظامی استان قم گفت شعار امسال باید به گفتمان رایج در جامعه تبدیل شود به این معنا که باید برای آن برنامه داشته باشیم به گزارش خبرگزاری مهر سردار کاظم مجتبایی در نشچرا جامعه جهانی در قبال محو آثار تاریخی مکه و مدینه سکوت کرده است؟
چرا جامعه جهانی در قبال محو آثار تاریخی مکه و مدینه سکوت کرده است فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت به دنبال هشدارهای مکرر تاریخ دانان بار دیگر تذکر دادند که توسعه ساختمانی شهرهای مکه و مدینه به قیمت تخریب مهمترین اماکن مقدسامام جمعه شیراز :شعر سعدی جلوه گاه مناسبی برای رایج شدن مفاهیم دینی در جامعه است
امام جمعه شیراز شعر سعدی جلوه گاه مناسبی برای رایج شدن مفاهیم دینی در جامعه است شیراز- ایرنا- نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت شعر سعدی جلوه گاه مناسبی برای رایج شدن مفاهیم دینی در سخنان روزمره اهل جامعه است به گزارش ایرنا آیت الله اسدالله ایمانی یکشنبه شب در آییاصغرزاده: چرا پيشنهاد دلجويي از گروگانها را دادم!
اصغرزاده چرا پيشنهاد دلجويي از گروگانها را دادم در مراسمي كه براي گــروگانها بــرگزار ميكرديم مثلا هنگامي كه از كشيشهاي امريكايي براي انجام مراسم كريسمس دعوت به عمل آورديم از ابوطالبي به عنوان مترجم استفاده كرديم يا براي دعوت از سازمانها و نهضتهاي آزاديبخش جهان از آقايان10 توصیه به دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی چرا اقتصاد مقاومتی ایدهآلپردازی و آرزوخواهی صرف نیست؟
10 توصیه به دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتیچرا اقتصاد مقاومتی ایدهآلپردازی و آرزوخواهی صرف نیست همانطور که رهبری معظم انقلاب تأکید داشتهاند اقتصاد مقاومتی یک سیاست مخصوص جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه یک دغدغه و مسئلهی بینالمللی است که البته با توجه به شرایط خاص کشور ما نانتقاد تاجگردون از نحوه تبلیغات برای انصراف از یارانه: مردم را با فوتبالیست ها و هنرمندان مقایسه نکنید/ چرا کس
انتقاد تاجگردون از نحوه تبلیغات برای انصراف از یارانه مردم را با فوتبالیست ها و هنرمندان مقایسه نکنید چرا کسی از تخلف 80 هزار میلیاردی در پرداخت یارانه حرفی نمیزند غلامرضا تاجگردون می گوید نحوه تبلیغات برای انصراف از دریافت یارانه نقدی آثار منفی را در جامعه به همراه دارد به گاز20نماینده استان اصفهان فقط8نفر با دفن قرای در ایران مخالفند/چرادرسال89کسی اعتراض نکرد؟
از20نماینده استان اصفهان فقط8نفر با دفن قرای در ایران مخالفند چرادرسال89کسی اعتراض نکرد جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - روزنامه ایران نوشت تبدیل شدن یک جنازه به دستاویزی برای مناقشات سیاسی چندان مقبول به نظر نمیرسد اما این اتفاقی است که برای جسد پروفسور &lچرا واقعیات دنیا بر اساس خواست آمریکا پیش نمیرود؟
چرا واقعیات دنیا بر اساس خواست آمریکا پیش نمیرود دنیا در حال تغییر است بسیاری از کشورها و مردم نسبت به گذشته آگاهتر شدهاند و قدرتهایی در حال ظهور هستند و این به معنای شکست انحصار غرب است گفتوگو با دکتر سید محمد مرندی رئیس دانشکدهی مطالعات جهان دانشگاه تهران دربارهی چرایآغاز طرح مدیریت چرا با هدف حفظ پوشش گیاهی و تقویت گیاهان مرتعی
اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران آغاز طرح مدیریت چرا با هدف حفظ پوشش گیاهی و تقویت گیاهان مرتعی اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران از دامداران داراي پروانه چرا و مجريان طرح هاي مرتعداري خواست در اجراي طرح مديريت چرا با هدف حفظ پوشش گياهي و تجديد حيات گياهترویج فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی در جامعه ضروری است
ترویج فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی در جامعه ضروری است خبرگزاری پانا استاندار بوشهر گفت ترویج فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی در جامعه ضروری است ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۵ فروردين ساعت 00 48 به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری بوشهر دکتر مصطفی سالاری در آیین تجلیل از هممعاون پارلمانی دانشگاه آزاد: نخبگان جامعه وارد دعواهای سیاسی و اجتماعی نشوند
معاون پارلمانی دانشگاه آزاد نخبگان جامعه وارد دعواهای سیاسی و اجتماعی نشوندمعاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت امروز باید مراقب بود تا نخبگان جامعه وارد دعواهای سیاسی و اجتماعی نشوند به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران حجتالاسلام والمسلمین تیمور علیعسگری دوشنبهشب د«چراغ» برای تازههای نشر
تاریخ انتشار 26 فروردین 1393 ساعت 01 12 | شماره خبر 1456516071151410216 برنامه چراغ امشب با موضوع تازههای نشر در حوزه رمان و مجموعههای شعر از ساعت 21 تقدیم شنوندگان رادیو تهران میشود برنامه چراغ کاری از گروه فرهنگ و هنر رادیو تهران از ساعت 21 تا 23 و 30 دقیقه استمسئول واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری: شعر انقلاب اسلامی متناسب با تحولات جامعه باید بررسی شود
مسئول واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری شعر انقلاب اسلامی متناسب با تحولات جامعه باید بررسی شودمسئول واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری کشور گفت شعر انقلاب اسلامی باید متناسب با نشیب و فرازها و تحولات سریع و شتابناک جامعه بررسی و مطالعه شود به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر کمافرزند شهید صفوی: شهدا نرفتند که جامعه پس از آنها نماز بخواند یا حجاب رعایت شود/جامعه به من بدهکار نیست /حاتمی
فرزند شهید صفوی شهدا نرفتند که جامعه پس از آنها نماز بخواند یا حجاب رعایت شود جامعه به من بدهکار نیست حاتمیکیا باید فیلم بسازد دخالت مداحان در امور فرهنگی انحراف در جامعه است محمدمهدی صفوی فرزند فرمانده قرارگاه مهندسی رزمی صراط المستقیم گفت امروز میگویند حجابتان را رعایت کناقتصاد و فرهنگ جامعه با انصراف از یارانه ها پویاتر می شود
اقتصاد و فرهنگ جامعه با انصراف از یارانه ها پویاتر می شود کرمانشاه - ایرنا - امام جمعه سنقروکلیایی گفت با عزم ملی و انصراف از دریافت یارانه ها می توان در راستای پویایی بیشتر اقتصاد و فرهنگ جامعه گام برداشت حجت الاسلام محمدباقر برقراری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنالزوم برنامه ریزی برای نهادینه کردن فرهنگ گفتگو در تک تک افراد جامعه/ تقویت روحیه تحمل پذیری آسیب های اجتماعی ر
دین و اندیشه در گفتگو با مهر طرح شد لزوم برنامه ریزی برای نهادینه کردن فرهنگ گفتگو در تک تک افراد جامعه تقویت روحیه تحمل پذیری آسیب های اجتماعی را کم می کند یک محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی گفت اگر روش گفتگوی منطقی که خود دارای اصول دقیق و علمی است در برنامه های درسی گنجانده شود-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها