محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827770574
نگاهی به یک آسیب:چرا دروغگویی در جامعه زیاد شده؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
دروغگویی به شیوههای مختلف در خانواده هم باز تولید می شود و ما مدام با افرادی روبرو میشویم که مجبور به دروغگویی هستند. این افراد حتی به فرزندان خود هم می آموزند که باید دروغ بگویند. کودکان هم یاد می گیرند که نباید همه چیز را در بین همگان بیان کنند و به همین ترتیب پنهان کاری را رواج می دهیم. جام جم سرا:
معمولاً آنچه در شناسایی ماهیت یک آسیب اجتماعی مورد غفلت واقع میشود، واکاوی تاریخی آن آسیب است. بسیاری از اندیشمندان جهان خودآگاهی تاریخی را نخستین قدم در شناسایی آسیبها و ظرفیتهای یک ملت میدانند. اعتراف و پذیرش آن آسیب یا ظرفیت نیز دومین قدم است. همچون بیماری که بیماری خود را میپذیرد و نخستین گام را برای درمان برمیدارد.
واکاوی تاریخی یک آسیب و یا ناهنجاری فرهنگی همچون پدیده دروغگویی، همان کاری است که یک روانپزشک با بیمارش میکند، رفتن به گذشتهها و یافتن علتهای اصلی. ریشههای تاریخی پدیده دروغگویی که نسبتهای محکمی با پنهان کاری و ریا دارد، چیست؟ دکتر علی انتظاری مدیر گروه جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در پاسخ به این پرسش، ما را به حافظه تاریخیمان سوق میدهد و با تأکید بر اینکه ما شواهدی نداریم ثابت کنیم که هم اکنون به سمت دروغگویی گرایش پیدا کرده ایم، می گوید: «دروغگویی در جامعه ایران متعلق به امروز نیست و از گذشته رواج داشته، در حقیقت دروغگویی بیشتر محصول نظامهای حکومتی تمامیت خواه و شبه استبدادی گذشته بوده، چون شرایط سیاسی حاکم بر جامعه به شکلی بوده که اقتضای دروغگویی می کرده است. اگر به ظاهر خانههای قدیمی دقت کنید، می بینید که بیرون این خانهها بسیار محقر و فقیرانه طراحی شده، اما فضای داخل خانه از فقر صاحب ملک خبر نمی دهد یعنی مردم در آن دوران بیشترسعی بر پنهان کاری داشتند و به اجبار بسیاری از داشتهها و امکاناتشان را از دید حاکم دور نگه می داشتند، چرا که ممکن بود مخل امنیت آنها باشد.»
او با بیان این که مردم در این دوران نسبت به داشتههای خود تظاهر میکردند، میافزاید: «این ظاهر سازی البته در دورههای مختلف رواج داشته، اما از زمانی که تعصب اندیشهها در جامعه رایج شد یعنی از زمان سلطان محمود غزنوی این رفتار نیز بیشتر نمود پیدا کرد.» دکتر انتظاری معتقد است پایه تعصب فکری از همین دوران گذاشته شده است. از طرفی این تعصب فکری در دوره خواجه نظام الملک وزیر دربار سلجوقیان و نویسنده «سیاستنامه» با تأسیس نظامیهها نهادینه و مبنایی شد و افراد با افکار و اندیشههای دیگر مجبور به تظاهر شدند.
این تظاهر البته بیشتر به این خاطر بود که برخی افراد به مناصبی که می خواهند، دست پیدا کنند. خب این مسأله از نظر فکری قابل توجیه بود. از نظر اقتصادی هم تعرض حاکمان، والیان و افراد ذی نفوذ به اموال رعایا باعث شد مردم به داشتن اموال کمتر، تظاهر کنند. شما اگر به ظاهر خانههای قدیمی دقت کنید، می بینید که بیرون این خانهها بسیار محقر و فقیرانه طراحی شده، اما فضای داخل خانه از فقر صاحب ملک خبر نمی دهد. خب این دوگانگی ناشی ازفضای حاکم بر جامعه و ناامنیهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بوده است. به گفته این استاد جامعهشناس، ما از نظر تاریخی دچار این ظاهرسازی شدهایم و به همین علت بی آن که متوجه باشیم به شکلی ناخودآگاه در عمل و فکر گاه دچار دوگانگی میشویم و در تاریخ هم جلوههای مختلف آن را دیدهایم. بنابراین این یک امر تاریخی تثبیت شده است و ما هم وارث گذشتگانمان هستیم. گرایش به بدلگرایی یکی از منابع مهم گرایش به دروغ محسوب می شود، یعنی ما بدل را به اصل ترجیح می دهیم و البته وقتی بدل در جامعه رواج یافت در همه عرصهها رسوخ پیدا می کند وی البته بر این باور است که ورود ما به جهان شبه مدرن هم مزید بر علت شده و مشکلات جدیدی را به وجود آورده است که تقویت بدلگرایی در جامعه یکی از پیامدهای آن است.
وی می گوید: «ما از نظر تاریخی هر شرایطی را که پشت سر گذاشته ایم به جای خود، منابع و بهانههای مهمی هم برای دروغگویی در جامعه داشته ایم، اما در دوره مدرن، نوسازی برونگرایانه هم رواج یافته است؛ این دوره اواخر دوره قاجاریه، زمان امیرکبیر، دوره مشروطه و پهلوی را شامل می شود. در این دوران گرایش به شبه مدرن موجب شد تا بدلگرایی ایجاد شود و ما به بیماریای به نام بدلگرایی دچار شویم.» او درباره گرایش به بدلگرایی اینطور توضیح می دهد: «این بیماری یکی از منابع مهم گرایش به دروغ محسوب می شود، یعنی ما بدل را به اصل ترجیح می دهیم و البته وقتی بدل در جامعه رواج یافت در همه عرصهها رسوخ پیدا می کند. برای مثال در بحث آکادمیک همین که فردی مدرک بگیرد کافی است و کسی به عمق توجه نمی کند. مدرک به منبع منزلت اجتماعی تبدیل میشود و جامعه نیز به همین ظاهر اکتفا می کند. یعنی اگر کسی تظاهرکند، برای مردم کافی است. این عبارتی که می گویند عقل مردم به چشمشان است در همین موضوع صدق پیدا می کند. البته این مسأله در دوران مدرن رواج زیادی یافته است.» حال سؤال اینجاست که چگونه می توان این بیماری را از پا در آورد و یا در برابر اثرات منفی آن مقاومت کرد؟ دکتر انتظاری پاسخ می دهد: «ما باید ابتدا از نظر تاریخی منابع ناامنی اجتماعی را بر طرف کنیم. بر این اساس باید احساس امنیت در کنار امنیت در جامعه توسعه یابد. شما باید بدانید که مهمتر از امنیت، بحث احساس امنیت است و ما باید در هردو زمینه به خوبی عمل کنیم. البته نقش رسانهها دراین زمینه بسیار مهم است، اما باید توجه داشت که امور تاریخی دیر به نتیجه میرسد و صبر و حوصله زیادی نیاز دارد. از طرفی یک سوی این ماجرا به بیماری بدلگرایی بر می گردد، ما باید این بیماری را درمان کنیم و برای رسیدن به این منظور هم پیش از هر چیز باید عزت نفس، خودباوری، اعتماد به نفس ملی و بومی گرایی را در برابر برون مداری تقویت کنیم.» مردم باید هر حرفی را به سرعت نپذیرند و درباره آن واکاوی و تحقیق کنند وی با اشاره به برنامههای توسعه ای و اقداماتی که باید دراین حوزه انجام شود، میگوید: «ما باید در نظام قوانین و مقررات اصل را بر بدل ترجیح دهیم. این کار نیاز به نظریه پردازی نظری و اقدامات اجرایی دارد، اما باید این بیماری بدرستی تشخیص داده شود. چراکه این فرهنگ غلط یعنی رواج دروغ لطمات زیادی به جامعه وارد می کند.» تقویت روحیه پژوهشی در سطوح مختلف جامعه از دیگر راهکارهایی است که دکتر انتظاری به آن اشاره کرده و درباره آن میگوید: «مردم باید هر حرفی را به سرعت نپذیرند و درباره آن واکاوی و تحقیق کنند و این امر روحیه انتقادی طلب می کند. یعنی باید تشخیص سره از ناسره وجود داشته باشد و هر داده ای به عنوان داده درست تلقی نشود.» این جامعه شناس با تأکید بر این که تقویت روحیه اصیل دینی موجب کاهش دروغ در جامعه می شود، می گوید: یکی از مصادیق شخص کذاب این است که خبری را بدون وارسی نقل می کند، ما آیه قرآن نیز در این زمینه داریم که باید صحت اخبار تأیید شود اما متأسفانه این فرهنگ غلط در جامعه ما رواج زیادی دارد که به ضعف دینداری اصیل و توجیهات بیهوده بر می گردد. دروغگویی، ترس و اضطراب به همراه دارد دروغگویی شاید بیشتر از نظر روانشناسی و روان شناختی توجیه شود، اما از نظر جامعهشناختی نیز مکانیزمهای اجتماعی و شرایط و عواملی وجود دارند که موجب تبدیل شدن دروغ به یک هنجار اجتماعی میشوند. البته دروغگویی مختص جامعه ایران نیست و همه جوامع به نوعی کم یا زیاد با این معضل دست و پنجه نرم می کنند. کودکان آموزش نحوه تعامل با جامعه را در خانواده آموزش می بینند، بنابراین اگر در فرایند اجتماعی شدن، دروغگویی را ببینند، به طور حتم به این فرهنگ خو می کنند دکتر طهمورث شیری، جامعه شناس درباره عوامل و شرایط بروز دروغگویی در جامعه میگوید: «عوامل زیادی در فراوانی دروغ در جامعه نقش دارد که از منظرهای مختلف قابل بررسی است، اما در جامعه ایران این عوامل به ساختار سیاسی نزدیکتر است. شما اگر کتابهایی درباره فرهنگ سیاسی، اخلاقی و ویژگیهای ایرانیان مطالعه کنید، می بینید که بیشتر اندیشمندان علوم اجتماعی هم بحث دروغگویی را به ساختار قدرت مربوط می کنند.» وی با بیان این که جامعه ایران از نظر تاریخی استبداد زده است،می افزاید: «کودکان آموزش نحوه تعامل با جامعه را در خانواده آموزش می بینند، بنابراین اگر در فرایند اجتماعی شدن، دروغگویی را ببینند، به طور حتم به این فرهنگ خو می کنند.» در این تحلیل خانواده به عنوان وارث فرهنگی استبدادزده و آلوده به دروغ دست به بازتولید آن میزند، دکتر شیری در این زمینه توضیح میدهد: «زمانی که بین فرهنگ رسمی و غیر رسمی یعنی آن دسته از باورها و عاداتی که به دور از چشم حکومت انجام می شود، مثل استفاده از فیلتر شکن فاصله زیادی ایجاد شود و افراد دست به کارهایی بزنند که از دید حکومت جایز نیست، وقتی با یک مقام رسمی مواجه می شوند، دروغ می گویند.» دروغگویی به شیوههای مختلف در خانواده هم باز تولید می شود و ما مدام با افرادی روبرو میشویم که مجبور به دروغگویی هستند. این افراد حتی به فرزندان خود هم می آموزند که باید دروغ بگویند. کودکان هم یاد می گیرند که نباید همه چیز را در بین همگان بیان کنند و به همین ترتیب پنهان کاری را رواج می دهیم. این فرهنگ خود به خود، شخصیتهای دوگانهای را به وجود میآورد که در ارتباط با جامعه، دروغگویی را به شیوههای مختلف باز تولید می کنند. در حالی که در یک جامعه سالم اگر افراد اجازه داشته باشند؛ عقاید و نظریات خود را مطرح کنند و به شیوههای مطلوب نیز به آنها پاسخ داده شود، آمار دروغگویی کاهش پیدا میکند. دروغگویی به شیوههای مختلف در خانوادهها باز تولید می شود. افراد حتی به فرزندان خود هم می آموزند که باید دروغ بگویند. کودکان هم یاد می گیرند و به همین ترتیب پنهان کاری را رواج می دهیم وی ادامه می دهد: «رفتارهایی مثل تقدیرگرایی یعنی اعتقاد داشتن به شانس و اقبال هم مؤثر است. چرا که این افراد، پاسخ وقایعی که در دور و اطرافشان می گذرد را به عوامل خارج از دسترس بشر نسبت می دهند. یعنی در قضاوتهای خود بخت، شانس، اقبال و بدشانسی را وارد می کنند.» این جامعه شناس با بیان اینکه ایرانیان به شدت تقدیرگرا هستند، می گوید: «تقدیرگرایی یکی از فاکتورهایی است که در جامعه مدرن و در عصر ارتباطات چندان پذیرفته شده نیست، بنابراین این افراد زمانی که در محافلی قرار میگیرند که در آنها طرح تقدیرگرایی جالب نیست، رفتار خود را تغییر می دهند و ترجیح می دهند امروزی تر رفتار کنند. یعنی برای خوشایند جامعه دست به رفتارهایی می زنند که خودشان به آنها اعتقادی ندارند.» وی با اشاره به این که آموزشهای خانوادگی در این زمینه نقش بسزایی دارند، تأکید میکند: «خانوادهها گاهی بدون اینکه خود بخواهند به فرزندانشان دروغگویی را آموزش می دهند و موجب می شوند تا شخصیتهای غیرخلاق و دوگانه شکل بگیرد.» شیری با تأکید بر این که ترس و دروغگویی دو روی یک سکه هستند، می گوید: «وقتی دروغگویی در جامعه ای رواج یافت، نوآوری، شکوفایی خلاقیت، بروز استعدادها و تعامل صحیح با دیگران و اعضای خانواده به مخاطره میافتد و شخصیتهایی در جامعه شکل می گیرد که بشدت مضطرب و نگرانند. چون دروغگویی تحت هر شرایطی (ارادی یا غیر ارادی) ترس و اضطراب به همراه دارد و مانع روبرو شدن با شخصیتهای سالم در جامعه می شود.» اگر در فضای جامعه بی اعتمادی شکل بگیرد و مسئولی براحتی دروغ بگوید، فضا را برای دیگران هم آماده می کند تا این رفتار در بین آحاد مردم نهادینه شود. بنابراین به عنوان حرکت نخست باید مسئولان در رفتار خود صداقت داشته باشند و واقعیتها را به مردم بگویند. البته ما در این زمینه به یکسری ریز فاکتورها مثل شایسته سالاری هم نیازمندیم تا اعتماد از دست رفته بازگردد.(تابناک)
0
0
٢ اردیبهشت ١٣٩٣ ساعت ١۵:۴١
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
صادق گودرزی: در تصادف رانندگی آسیب زیادی ندیدم
چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۱ ۳۵ دارندهی 4 مدال جهان و المپیک درباره تصادفش در روزهای پایانی سال گفت به جز شکستکی دستم خوشبختانه هیچ مشکل دیگری برایم پیش نیامد صادق گودرزی در گفت و گو با خبرنگار کشتی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دربارهی تصادفش در روزهای آخر سال 92 در جاسیروس مقدم: به نسبت حمایت مالی، زیاد اسپانسر را نشان ندادیم / چرا زن چینی را انتخاب کردم؟
سیروس مقدم به نسبت حمایت مالی زیاد اسپانسر را نشان ندادیم چرا زن چینی را انتخاب کردم فرهنگ > تلویزیون - ایسنا نوشت سیروس مقدم به پرسشهایی درباره دلایل استفاده از صحنههای کشتی و رونمایی از پیراهن تیم ملی حضور بیش از حد اسپانسر در سری سوم «پایتتلاش جامعه جهانی برای حل بحران اوکراین در ژنو/آمریکا:انتظار زیادی از این مذاکرات نداریم
شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۵ وزیر امور خارجه آمریکا قرار است به مذاکرات چهار جانبه در مورد مساله اوکراین که قرار است 17 آوریل 28 فروردین در ژنو برگزار شود بپیوندد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا نمایندگان اتحادیه اروپا آمریکا اوکراین ومعاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور دولت موظف به حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه است/علاوه بر یارانه ن
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوردولت موظف به حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه است علاوه بر یارانه نقدی به اقشار ضعیف کمک میشودمعاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور دولت موظف به حمایت از اقشار آسیبپذیر جامعه است به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاعرساختلاف و فساد یکی از مهم ترین آسیب های اخلاقی در جامعه است
استاد حوزه و دانشگاه اختلاف و فساد یکی از مهم ترین آسیب های اخلاقی در جامعه است خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بیرجند با بیان این که امروزه متاسفانه آسیب های زیادی در میان قشر مسؤول و کارمند به دلیل توطئه های دشمنان شایع شده است گفت اختلاف و فساد یکی از مهم ترین آسیب هایدبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز: آسیب اجتماعی یبکاری تا چند نسل استمرار دارد
دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز آسیب اجتماعی یبکاری تا چند نسل استمرار دارددبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز گفت آسیب اجتماعی یبکاری تا چند نسل استمرار دارد به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز حجت الاسلام والمسلمین سید محیالدین طاهری عصر امروز در دیدار اعضای جامعه روحانیت این شهر ببیانیه جامعه اسلامی مهندسین درمحکومیت قطعنامه پارلمان اروپا دروغگویی و غرضورزی سردمداران اروپایی در قطعنامه ض
بیانیه جامعه اسلامی مهندسین درمحکومیت قطعنامه پارلمان اروپادروغگویی و غرضورزی سردمداران اروپایی در قطعنامه ضد ایرانی عیان شددر بیانیه جامعه مهندسین آمده است قطعنامه اتحادیه اروپا جو بیاعتمادی برای ملت ایران را تشدید کرد و چیزی جز عیان شدن دروغگویی و غرض ورزی این سردمداران بی خآسيب هاي اجتماعي در جامعه با استفاده از ظرفيت تشكل هاي مردم نهاد حل شود
استانها جنوب چهارمحال و بختیاری صالحی آسيب هاي اجتماعي در جامعه با استفاده از ظرفيت تشكل هاي مردم نهاد حل شود سامان – خبرگزاري مهر فرماندار شهرستان سامان گفت آسيب هاي اجتماعي در جامعه با استفاده از ظرفيت هاي مردم نهاد بايد حل شود به گزارش خبرنگار مهر سعيد صالحي پيش از ظهنگاهی به مسأله دروغ در جامعه
سبک زندگی اسلامی نگاهی به مسأله دروغ در جامعه خبرگزاری رسا ـ چه بسا تصوری که برخی از ما در مورد صداقت و راستگویی داریم این باشد که فکر میکنیم صداقت و راستگویی صرفا یک پدیده اخلاقی است حتّی آن را از حوزه روابط بین خودمان هم کنار میزنیم به گونهای که با شنیدن سخن دروغ و روبهچرا جامعه جهانی در قبال محو آثار تاریخی مکه و مدینه سکوت کرده است؟
چرا جامعه جهانی در قبال محو آثار تاریخی مکه و مدینه سکوت کرده است فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت به دنبال هشدارهای مکرر تاریخ دانان بار دیگر تذکر دادند که توسعه ساختمانی شهرهای مکه و مدینه به قیمت تخریب مهمترین اماکن مقدسلاریجانی: حضور زنان در اجتماع نباید به رکن خانواده آسیب وارد کند/بسیاری از نابسامانیهای جامعه به دلیل سست شدن
لاریجانی حضور زنان در اجتماع نباید به رکن خانواده آسیب وارد کند بسیاری از نابسامانیهای جامعه به دلیل سست شدن جایگاه خانواده است رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه هرچه بیشتر بر نهاد خانواده گفت در نظام سازی حکومتی باید به تقویت هرچه بیشتر نهاد خانواده توجه کرد و قوانرئیس مجلس: حضور زنان در جامعه نباید به رکن خانواده آسیب بزند
رئیس مجلس حضور زنان در جامعه نباید به رکن خانواده آسیب بزند سیاست > مجلس - علی لاریجانی با تاکید بر لزوم توجه هرچه بیشتر بر نهاد خانواده گفت در نظام سازی حکومتی باید به تقویت هرچه بیشتر نهاد خانواده توجه کرد و حضور زنان در اجتماع طوری باشد که به رکن خانواده آسیبی نامام جمعه جم: مرحله دوم هدفمندی یارانهها نباید به اقشار ضعیف جامعه آسیب بزند
امام جمعه جم مرحله دوم هدفمندی یارانهها نباید به اقشار ضعیف جامعه آسیب بزندامام جمعه جم گفت مرحله دوم هدفمندی یارانهها نباید به اقشار ضعیف جامعه آسیب بزند به گزارش خبرگزاری فارس از جم حجتالاسلام محمد گنجی بعد از ظهر امروز در نشست مسئولان جم اظهار داشت شهرستان جم از شهرستاننوبخت: دولت موظف به حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه است
نوبخت دولت موظف به حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه است تهران - ایرنا - معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری گفت دولت خود را موظف به حمایت از اقشار اسیب پذیر جامعه می داند و علاوه بر کمک های نقدی یارانه ای به صورت های دیگر نیز به این اقشار کمک خواهد کرد به گزارش خبرنگارامام جمعه چابکسر: انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه کمک به قشر آسیبپذیر جامعه است
امام جمعه چابکسر انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه کمک به قشر آسیبپذیر جامعه استامام جمعه چابکسر گفت انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی گامی برای کمک به قشر کمدرآمد و آسیبپذیر جامعه است به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر حجتالاسلام محمود کشاورز عصر امروز در جمع مدیران اینانصراف آسیبشناسان و جامعهشناسان از دریافت یارانه
انصراف آسیبشناسان و جامعهشناسان از دریافت یارانه تعدادی از آسیبشناسان و جامعهشناسان و همچنین کارشناسان علوم اجتماعی انصراف خود را از دریافت یارانه اعلام کردند به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران دکتر مجید ابهری دکتر امانالله قراییمقدم جعفر بای دکتر سعید معیدفر دکتررخنهها و رخوتها دو آسیب بزرگ فرهنگ جامعهاند
استانها شرق خراسان شمالی حجت الاسلام یعقوبی رخنهها و رخوتها دو آسیب بزرگ فرهنگ جامعهاند بجنورد - خبرگزاری مهر قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت دو مسأله رخنهها و رخوتها فرهنگ جامعه اسلامی را تهدید می کنند به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام والمسلمین ابو-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها