تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دوست ندارم كه در كودكى از دنيا مى رفتم و وارد بهشت مى شدم و بزرگ نمى شدم تا پروردگارم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805333113




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فله اي فروشي؛ تهديدي که کشاورزي ايران را نابود مي کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۱۰:۲۱ق.ظ)
فله اي فروشي؛ تهديدي که کشاورزي ايران را نابود مي کند گروه زيربنائي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، کشاورزي ايران به عنوان يکي از فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي قديمي جهان، هنوز در زمان گذشته باقي مانده و از پيشرفت و نوآوري فرار مي کند، گويي که با وارد شدن يک نوآوري جديد، همه چيز را از دست خواهد داد.
توليد محصولات جديد، تغيير الگوي کشت، استفاده از دستگاه ها و نهاده هاي با کيفيت و داراي راندمان بالا، ايجاد انبارها و سردخانه هاي مدرن و پيشرفته و بسته بندي محصولات براي صادرات؛ همه جزو کارهايي است که مي توانيم براي پيشرفت اين صنعت انجام دهيم، اما؛ انجام نمي دهيم.
متأسفانه سال هاست که عادت کرده ايم که تنها در يک خط راست حرکت کرده و اگر کسي هم پيشنهادي براي بهبود کار ارائه کرد، به جاي گوش دادن، خود را به خواب زده و گويي که چيزي نمي شنويم!
ايران از نظر توليد برخي محصولات کشاورزي داراي ظرفيت ها و مزيت هاي توليد بسيار خوبي است که متأسفانه به علت سوء مديريت ها و زياده خواهي برخي افراد، اين پتانسيل بخش کشاورزي به جاي اينکه براي ايران سود به همرا داشته باشد، سبد صادراتي کشورهاي همسايه و غيرهمسايه را پر بارتر از قبل کرده است!
اين به چه معني است؟
متأسفانه چند سالي است که محصولات استراتژيک کشور مانند پسته، زعفران و خرما که با نام ايران شناخته مي شدند و به نوعي انحصار توليد اين محصولات در نزد ايران بود، ديگر در انحصار ما نيست و علت اين اتفاق، زياده خواهي برخي بازرگانان و دلالان ايراني است که باعث شده است توليدات ايراني به صورت فله به چين، ترکيه، امارات و هند فرستاده شود و در اين کشورها بسته بندي و نه با نام ايران که با نام کشور بسته بندي کننده به فروش برسد!
اين اتفاق براي کشور 2 زيان عمده دارد؛ ابتدا اينکه کالاي توليد داخل به نام سايرين صادر شده و ديگر نام ايران جلوه گر نخواهد بود و زيان دوم اين است که سود کالاي بسته بندي شده 10 برابر کالايي است که به صورت فله به فروش مي رسد.
حال اين سود به جيب کشوري مي رود که تنها نقش دلال را بازي کرده و اساسا هيچ زحمتي براي توليد آن نکشيده و تنها از غفلت و ناداني کشور توليد کننده بيشترين بهره را مي برد.
اين مسأله که چرا بخش کشاورزي از صنعتي شدن و مکانيزاسيون مناسب هراس دارد بر ما نامعلوم است، اما؛ چيزي که مي توان به صورت قاطع در مورد اين اتفاق عنوان کرد اين است که اگر مي خواستيم، مي توانستيم در کنار بخش کشاورزي کاملا سنتي خود، يک سردخانه و يک مرکز بسته بندي کالاي صادراتي تأسيس کرده و محصولات خود را با فله اي فروشي بر باد ندهيم.
وقتي قيمت يک دلاري محصول کشاورزي فله اي، با يک بسته بندي کم هزينه، اما؛ شکيل، مي شود 10 دلار، چرا اين کار را انجام نمي دهيم؟
متأسفانه در سال هاي اخير، دولت و متوليان بخش کشاورزي نيز از ورود به اين کار سرباز زده و اساسا گويي حالي براي انجام کار ندارند و همين فله اي فروشي بي دردسر را مطلوب دانسته و بسته بندي را چيز زايدي مي دانند که ضرورتي ندارد!
از نگاه نگارنده، در مورد چرايي اين مشکل، بخش بازرگاني و اتاق بازرگاني ايران بايد پاسخگو باشند و شفاف بگويند که به چه علت يک سود سرشار را از جيب مردم ايران برداشته و به جيب کشورهاي ديگر مي ريزند؟
چه مسأله اي باعث مي شود که اين بازرگانان دلال، پول ايرانيان را از کشور خارج کرده و در ازاي آن هيچ منفعتي به کشور نرسانند؟
آيا ورود ارز بيشتر به کشور، براي شخص يا گروهي ضرر دارد که چنين نمي کنند؟
متأسفانه برخي از بازرگانان دلال صفت ايراني، مصلحت کشور را فداي جيب خود و مصلحت ساير کشورها مي کنند و به جاي خدمت گذار مردم ايران و کشور ايران بودن، نوکري سايرين را مي کنند.
با روي کار آمدن دولت يازدهم، شايد يکي از اولين بخش هايي که در انتظار ورود روحي جديد در کالبد خود بوده و مي باشد، بخش کشاورزي است که البته هنوز در انتظار است.
لطفا اين انتظار طولاني را پايان دهيد!
محمد علي رفيعي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن