تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820830577




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردم مي‌خواهند سفره افطار در تلويزيون پهن شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مردم مي‌خواهند سفره افطار در تلويزيون پهن شود
در فاصله دو ماه مانده به آغاز ماه مبارك رمضان، تلويزيون اسامي برخي سريال‌هاي مناسبتي خود را اعلام كرده است كه «هفت سنگ» از شبكه سوم و «مثل من، مثل تو» از شبكه دوم سيما از جمله آنها هستند.


در فاصله دو ماه مانده به آغاز ماه مبارك رمضان، تلويزيون اسامي برخي سريال‌هاي مناسبتي خود را اعلام كرده است كه «هفت سنگ» از شبكه سوم و «مثل من، مثل تو» از شبكه دوم سيما از جمله آنها هستند. سريال‌هاي مناسبتي قريب 20 سال در تلويزيون قدمت دارند و اولين نمونه‌هاي سريال‌هاي مناسبتي، توانستند موفقيت غيرقابل وصفي را در جلب نظر مخاطبان‌شان كسب كنند اما در سال‌هاي اخير لزوماً سريال‌هايي لقب مناسبتي را از آن خود كردند كه براي داستان‌هايشان زماني تعريف نشده و هيچ نماد و المان مناسبتي هم ندارند.
ساخت سريال‌هاي مناسبتي از سال 72 كليد خورد و تا امروز سير ساخت آنها كماكان ادامه دارد. اولين سريال‌هاي مناسبتي به مناسبت خاص ماه مبارك رمضان اختصاص داشت؛ سريال‌هايي چون «‌نيمه پنهان ماه» و «گمگشته» به عنوان اولين سريال‌هاي مناسبتي ماه رمضان آنقدر نزد مردم جذابيت پيدا كردند كه بسياري از مخاطبان هنوز شيريني اين سريال‌هاي تلويزيوني را حس مي‌كنند. يكي از مؤلفه‌هايي كه بعضاً كمتر به آن توجه شده اما در موفقيت اولين سريال‌هاي مناسبتي به شدت تأثيرگذار بوده است، موازي بودن خط زماني داستان اين سريال‌ها با ايام ماه مبارك رمضان است.
سريال مناسبتي همان گونه كه از نامش پيداست، سريالي است كه بايد براي داستانش زمان تعريف شده باشد و لزوماً مخاطب را به حال و هواي آن مناسبت خاص سوق دهد. در ماه مبارك رمضان مخاطبان بيش از هر چيز طالب آن دسته از سريال‌هاي مناسبتي هستند كه داستان‌شان موازي و مشابه با شرايط دنياي واقعي نوشته و در آنها اسباب و لوازم همذات‌پنداري معنوي مخاطب با شخصيت‌ها و موقعيت كاراكترهاي سريال فراهم شده باشد. با اين حال يكي از مشكلات مجموعه‌هاي مناسبتي در سال‌هاي اخير، ضعف فيلمنامه‌هايي بوده كه بدون لحاظ كردن مناسبتي كه قرار است اثر در آن پخش شود، نوشته مي‌شوند. در ماه رمضان سال‌هاي گذشته مردم شاهد پخش سريا‌ل‌هايي بوده‌اند كه داستان‌شان تا حدودي به ماه مبارك رمضان بي‌ربط بوده و با اين حال اين سريال‌ها روانه آنتن شدند. در واقع در سال‌هاي گذشته براي خط داستان بسياري از سريال‌هاي مناسبتي ماه مبارك رمضان زمان خاصي تعريف نشده است و اكثر اين سريال‌ها آثاري هستند كه مي‌توان به غير از ايام ماه مبارك رمضان، آنها را در ايام مختلف سال پخش كرد. اما آيا مردم اين روند را مي‌پسندند؟
بسياري از سريال‌سازان رسانه ملي علاقه‌مندند كه سريال‌شان در ماه رمضان پخش شود اما مردم روزه‌دار ايران نيز در ايام ماه مبارك رمضان موافق پخش سريال‌هايي هستند كه بتوانند در آنها شاهد نمادها و المان‌هاي اين ماه مبارك باشند. شبكه سوم سيما به تازگي سريال «‌هفت سنگ»‌ را به عنوان مجموعه مناسبتي خود در ايام ماه رمضان معرفي كرده است اما از قضا هيچ نماد و الماني در اين سريال وجود ندارد كه بر همزماني داستان‌هاي مختلف اين سريال اپيزوديك با ايام ماه رمضان دلالت كند. اگرچه سازندگان اين سريال با دغدغه‌هاي فرهنگي به سراغ ساخت آن رفته‌اند اما بدون شك مخاطبان جاي خالي وجوه معنوي و نمادهاي مختص ماه مبارك رمضان را در اين سريال كشف خواهند كرد. تهيه‌كننده اين سريال از همان ابتدا آن را با هدف پخش در ماه رمضان نساخته بود. در واقع پخش «‌هفت سنگ» در ايام ماه مبارك رمضان بيش از هر چيز تابع تصميم‌گيري‌هاي مديريتي تلويزيون بوده است؛ رسانه‌اي كه در سال‌هاي اخير با مشكلات مالي متعددي دست و پنجه نرم مي‌كند. شايد همين مشكلات مالي موجب شده است كه رسانه ملي جاي خالي كنداكتور خود در ايام ماه رمضان را با سريال‌هاي آماده در نوبت پخش پر كند؛ آثاري كه ديگر نبايد عنوان مناسبتي را به آنها اطلاق كرد.
معمولاً اين سريال‌ها براي پخش در ايام عادي سال ساخته مي‌شوند اما مردم دوست دارند كه سفره سحري و افطار در اين سريال‌ها پهن باشد و كاراكترها خود را ملزم به روزه‌داري و رعايت آداب آن بدانند. اين انطباق علاوه بر مؤثر واقع شدن در ميزان رسوخ و نفوذ پيام معنوي و اخلاقي سريال در وجود مخاطبان مي‌تواند جايگاه اين مناسبت معنوي و اثرات فرهنگي آن در زندگي آنها را تعميق كند. برخي كارشناسان رسانه پخش، همين سريال‌هاي غيرمنطبق بر زمان ايام ماه مبارك رمضان در اوضاع بي‌پولي صدا‌و‌سيما را يك غنيمت مي‌دانند اما برخي ديگر معتقدند كه اگر سريال‌هاي مناسبتي همخواني با المان‌هاي معنوي و ظاهري ايام ماه مبارك رمضان نداشته باشد، تقسيم‌بندي‌ها و اطلاق عنوان مناسبتي به مجموعه‌هايي كه در ماه مبارك رمضان، ماه‌محرم، عيدنوروز و دهه فجر از تلويزيون پخش مي‌شود، كاري بيهوده است!

نویسنده : محمد مصطفي‌نژاد 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 03 ارديبهشت 1393 - 21:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن