پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1851233744
درباره خاطرات مشترک مردم از تلویزیون
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تاریخ انتشار: 30 فروردین 1393 ساعت 01:56 | شماره خبر: 1454047381562259300
لازمه بیان هرگونه نگاه نوستالژیک به مقوله تلویزیون و تاریخچه اجتماعی آن در ایران سالهای پس از انقلاب، در نظر گرفتن شرایط، جایگاه و وضع عمومی جعبه جادو در دوران قبل از سال 57 است. نخستینبار، در سال 1337 پدیدهای به نام تلویزیون به مردم ایران لبخند زد، آنهم در شرایطی که گاه باید سالها و حتی دههها میگذشت تا مردمان، اندکاندک در گوشهوکنار و اینسو و آنسو، متوجه حضور یک پدیده تازه شوند. تلویزیون، یکی از جلوههای گسترش مدرنیسمِ تحمیلی عصر پهلویها بود که 18 سال پس از رسانه مدرن دیگری به نام رادیو، در ایران از آن رونمایی شد. با این توفیر که در بستر جامعه سنتیمذهبی ایران، تلویزیون نسبت به رادیو، بسیار عینیتر، نافذتر و البته دارای برد و تأثیری بیشتر قلمداد شد و به تبع آن، نگاهها و واکنشهای تیزتر و برندهتری از جانب مذهبیون در قبالش به منصه ظهور رسید. دیگر نکته مهم آنکه این پدیده اگرچه بظاهر بهشکل خصوصی و توسط شخصی به نام ثابتپاسال در ایران رخ داد و تولد یافت، اما در رخدادی که ـ دستکم تا امروز ـ انگار جزیی از تقدیر آن به شمار رفته و همچنان میرود، بسرعت به خدمت دولت درآمد و رسانه رسمی و انحصاری نام گرفت.
این وضع، از همان ابتدا تیزی و برندگی بیشتری را به دیدگاههای مخالفان حضور و وجود چنین پدیدهای اضافه کرد؛ چرا که مثلا در نگاه آنها، تلویزیون در دوران پهلویها نه فقط اشاعهدهنده نوعی فساد و لاابالیگری فرهنگی محسوب میشد که بلندگوی رسمی حکومت نیز به شمار میآمد. در بطن جامعه و فارغ از جنبههای مبارزاتی، زمانی هنوز تا وقوع توفان بنیادکن و فراگیر 57 راه درازی باقی مانده بود، از نظر مذهبی و اعتقادی، تلویزیون، بیشتر آماج حملههای دینداران قرار میگرفت. روحانیت در جایگاه قشری متنفذ و تأثیرگذار بر جامعه مذهبی و سنتی ایران، در هر کوی و برزن، محله و روستایی، دارای تریبونهایی به گستره همان منطقه بودند و گاه میشد که میزان نفوذ و اعتبارشان چند محله، شهر یا حتی استان را هم دربرمیگرفت. در این شرایط، سبزشدن هر آنتن تقویتکننده گیرندههای تلویزیونی بر بام خانهای، نوعی تابوشکنی و پشت پا زدن به سنتها و اعتقادات به حساب میآمد و باعث تغییر نگاههای عامه افراد هممحلی نسبت به آن خانه و ساکنانش میشد. اما به تبع ویژگیهای مستتر در ذات هر پدیده مدرنی، بودند خیلی از همان آدمهای سختگیر و متعصب که کنجکاوی میکردند تا مثلا بدانند این مهمان تازهوارد و ناخوانده چگونه موجودی است؛ بویژه آنکه در جامعه شفاهی ایران که ارزش و اعتبار هر گفته (و شایعه) و نفوذ هر پچپچ و حرف و سخن درگوشیای، بسیار بیش از دیدهها و عینیتهاست، تلویزیون و محصولاتش نیز بسرعت به بازار داغ شایعهها راه یافتند و کنجکاویها را ـ برای سردرآوردن از چیستی این پدیده ـ فزونی بخشیدند. اینگونه بود که به هر حال، درصدی از آن بخش مخالف و موضعگیر در برابر تلویزیون نیز در فرصتهای معدودی که پیش میآمد (نظیر عید نوروز و توفیقهای تحمیلی و اجباریای که در مواجهه با آن، در منازل قوم و خویشهایی که تلویزیون در اختیار داشتند، دست میداد) سرک میکشیدند و مقداری با بخشهایی از خصوصیاتش آشنا میشدند و درمییافتند این رسانه بهتمامی و آنچنانکه میگویند نیز مذموم و مخرب نیست؛ چرا که حتی همان زمان هم در رسانه پیشقدم و پیشقراولی همچون رادیو، سخنرانیهای مذهبی، اذان و ادعیه پخش میشد و به سمع معتقدان و دینداران میرسید و تلویزیون نیز به هر حال بخشهایی از همین برنامهها را در مناسبتهای مذهبی و آیینی به سمع و نظر مخاطبانش میرساند. جالب آنکه همین ویژگی به نخستین سنگ بنای تداوم حیات تلویزیون (به همراه رادیو) در سالهای پس از انقلاب بدل شد. خاطره خوش گیرندههای قدیمی وجود برخی ویژگیهای مذهبی و اعتقادی و آیینی در خلال برنامههای رادیو و تلویزیون (که در سطور فوق آنها را برشمردیم)، همراه پخش صدای انقلاب از این دو رسانه در بحبوجه درگیریهای شهری و خیابانی، موجب گره خوردن مهربانی با نگاه انقلابیون در برخورد با این دو بلندگوی مهم شد؛ بنابراین آنها بسرعت دستبهکار شدند و کوشیدند از این دو رسانه، حُسن استفاده را بکنند و آنها را به خدمت خود درآورند. مردم نیز با خیال راحت و البته با سرعتی درخور، قید محرمات پیشین را که بسرعت رنگ میباخت زدند و با اعتماد به حکومت انقلابی، به تلویزیونش نیز روی خوش نشان دادند. از همان نخستین هفتههای روی کار آمدن نظام جدید، در خانه هر آدم مذهبی و انقلابیای که پیشتر، رؤیت و حضور گیرنده تلویزیون آنجا عجیب و حتی محال مینمود، میشد حضور این دستگاه را مشاهده کرد، چنانکه نوروز 1358 هنگام دید و بازدیدها و عیددیدنیها با غافلگیری ناشی از حضور این تازهوارد در چنین خانههایی همراه بود؛ غافلگیری مهمانانی که خود نیز کمابیش یا یک دستگاه از این گیرنده را تهیه کرده بودند، یا دستکم در فکر خرید آن بودند. اتفاقا یکی از نخستین نوستالژیهایی که در ذهن مانده ـ و البته قدمت اینیکی به سالهای پیش از انقلاب برمیگردد ـ مربوط به یاد و خاطره گیرندههای قدیمی تلویزیون است؛ یعنی همان دستگاهی که در فرهنگ شفاهی ایرانیان تلویزیون نامیده و خوانده میشود. تلویزیونهای مبله با بلندگوهایی که در زمان خود بسیار مجهز نشان میدادند و صدای استریو فونیک را به گوش نخستین مشتاقان این رسانه میرساندند. آن زمان میشد بسیاری از اجناس و لوازم را به صورت قسطی خرید اما به هر حال عدهای به دلایل اعتقادی و مذهبی حاضر به خرید و استفاده از تلویزیون نبودند، جزو کالاهایی قرار داشت که میباید از سوی فروشندگان، همراه با تشویقها و اعطای امتیازاتی به دست خریدار برسد. در چنین شرایطی انواع مارکها و برندها (مانند شاوبلورنس، بلر، گروندیک و نوع داخلیاش پارس) بسرعت به تجهیزات و دکوراسیون داخلی منازل افراد جامعه در حال گذار از سنت به مدرنیسم ایران راه یافتند. در این بستر، هم رسانه و هم گیرندهای به نام تلویزیون، به بخشی از هویت طبقه در حال گسترش متوسط در ایران بدل شدند؛ چیزی که شاید از میان شاخصهها و داشتههای امروزین مربوط به همین طبقه، بتوان آن را معادل اینترنت و رایانه در معادلات اجتماعی و علایق همین طبقه برآورد کرد. البته ـ همچنان که گفتیم و به دلایل بروز تغییرات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و انقلابی در نیمه دوم دهه 50 ـ این رسانه مقبول طبقه متوسط، بسیار سریع به رسانه محبوب همگان در سالها و دهههای بعدی تبدیل شد. قهرمانی به نام زورو با پیروزشدن انقلاب، زدودن نمادها و معرفهای شاخص و مشهور نظام پیشین مورد توجه قرار گرفت. در این میان بهموازات رادیو و سینما، درِ تلویزیون نیز به روی بیشتر خوانندگان و هنرپیشگان قدیمی بسته شد. همچنین بتدریج جلوی پخش همه فیلمها و سریالهایی که غیرخانودگی قلمداد میشدند، گرفته شد. در همین شرایط، همچنان میشد سریال پربیننده و واقعا خانوادگی «خانه کوچک» را دنبال کرد و از جذابیتهاو دوبله خوب آن لذت برد. شاید کمترین خلل به پخش کارتونها و سریالهای دارای شخصیتهای زنده که در برنامه کودک پخش میشد وارد آمد. سریالهای کارتونی مثل پینوکیو، سندباد، وودیوودپکر، تنسیتاکسیدو و چاملی، پلنگ صورتی، سفرهای گالیور به همراه سریالهای زندهای همچون هکلبریفین و زورو از آن جمله بودند. زورو، محصول والتدیزنی، سریالی بود که با جرح و تعدیلهای اندکی پخش آن ادامه یافت. داشتن قصه و فضایی حادثهای و نسبتا پرکشش (البته با در نظر گرفتن وجوه و ساختار کارتونی اثر مورد بحث)، همراه حضور دوبلورهای شاخصی همچون غلامعلی افشاریه (به جای زورو ـ دندیهگو)، پرویز نارنجیها (گروهبان گارسیا)، ناصر ممدوح (دنآلههاندرو؛ پدر زورو) و بسیاری صداپیشگان خوب دیگر در دوبلاژ این سریال، بخشی از نوستالژی چند نسل از دوستداران زورو در ایران را تشکیل داده است. عنوانبندی ابتدایی هر قسمت از سریال بدون ظاهر شدن فهرست عوامل و سازندگان آن، به قهرمانیهای زورو اختصاص داشت و بخشهایی از آن هنوز هم در یاد بینندگان مانده است؛ بویژه آنجا که زورو هر بار پس از چیرهشدن بر گروهبان گارسیای چاق و خپل و سربازان تحت امر او، حرف Z انگلیسی را به عنوان امضای خودش بر سینه و شکم این نظامی کودن (گروهبان) حک میکند. این کار نه فقط در تیتراژ ابتدایی سریال، که هر بار بهعنوان بخشی تکرارشونده در طول هر قسمت دیده میشد و ترجیعبند مهمی از سریال به شمار میرفت. در زورو، فرماندار ظالم و بزهکار و زیردستانش (از جمله همان گروهبان گارسیای معروف) موجوداتی مشنگ و احمق نشان داده میشدند و در فضای این سریال که همچنانکه گفتیم منطق و یک شیوه روایتیِ شبهکارتونی بر آن حاکم بود، هر بار با حماقتهایشان اسباب خنده و رضایت بیننده سادهدل و همچنین پیروزی زوروی همواره گریزپا را فراهم میکردند. جالب اینکه همه این آدمبدها بهرغم اثبات چندباره بیلیاقتی و حماقتشان هر بار و در شروع قسمت تازهای از سریال، همچنان بر سر کار خود بودند و هیچ نیازی از سوی فرمانده (که خود نیز چندان دست کمی از آنها نداشت!) به تغییر و جایگزینی آنها با آدمهایی لایقتر احساس نمیشد. نگارنده، سریال را نه در سالهای پیش از سال 57، که در فضای انقلابی و آرمانگرایانه نخستین سالهای شکلگیری نظام جدید دیده و از بازتابهای پیشاپنجاهوهفتی آن بیاطلاع است، اما بخوبی به یاد دارد تماشای این ورژن از چند روایتی که تاکنون از داستان زورو عرضه شده است تا چه حد به مذاق بینندگانش خوش میآمد. ضمن اینکه در شرایط تغییر و تحولات اساسی که رسانه تلویزیون در ایران پس از انقلاب از سر میگذراند، بینندگان بزرگسال نیز در وضع فقر برنامههای تلویزیونی و دیگر سرگرمیها (از جمله به دلیل اینکه برنامههای ویژه بزرگسالان بهنسبت برنامههای متعلق به کوچکترها مشمول ممیزیهای درشت و عمده بیشتری میشدند) به دیدن برنامه کودک روی خوش بیشتری نشان میدادند. شخصیت داستانی زورو را جانستون مککالی در سال ۱۹۱۹ خلق کرد. زورو که نام مستعار قهرمانی رابینهودوار به اسم اصلی دندیهگو دلاوگاست گویا در زبان اسپانیایی معنای روباه میدهد و با مضمون انقلابی و افسانهایش اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 خورشیدی، کودکان و نوجوانان زیادی را به تقلید از خود واداشت؛ ولی فقط در بازیهای مخصوص این سنین و در کوچه و خیابان. آن زمان، فراوان دیده میشدند بچههایی که نقابی پارچهای بر چشمهای خود زده و شمشیری دستساز هم از چوب تهیه کرده بودند و با دوستان خود میکوشیدند بخشهایی از سریال محبوبشان را بازسازی کنند. نگارنده این سطور نیز زمانی یکی از همان بچهها بود. واقعا یادش بخیر! (علی شیرازی، ضمیمه قاب کوچک)
30 فروردین 1393 ساعت 01:56 | شماره خبر: 1454047381562259300
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
اظهار نظر حسنین هیکل درباره شبکه تلویزیونی الجزیره
اظهار نظر حسنین هیکل درباره شبکه تلویزیونی الجزیره بین الملل > خاورمیانه - واحد مرکزی خبر نوشت اندیشمند مشهور مصری تاکید کرد شبکه الجزیره قطر به علت عملکرد جانبدارانه و تنش آفرینی اعتبار خود را از دست داده است به نوشته روزنامه الاهرام چاپ قاهره محمد حسنین هترکیه قطعنامه سنای آمریکا درباره کشتار مردم ارمنستان را محکوم کرد
ترکیه قطعنامه سنای آمریکا درباره کشتار مردم ارمنستان را محکوم کردترکیه قطعنامهای از سنای آمریکا که در آن از عبارت نسلکشی مردم ارمنستان استفاده شده بود را محکوم کرد به گزارش خبرگزاری فارس ترکیه روز جمعه قطعنامهای از یکی از کمیتههای سنای آمریکا که در آن برای کشتار ارمنیها بهبرگزاری نشست مشترک کمیسیون امنیتملی و مرکز پژوهشها درباره مذاکرات ایران و گروه 1+5
آصفری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد برگزاری نشست مشترک کمیسیون امنیتملی و مرکز پژوهشها درباره مذاکرات ایران و گروه 1 5 عضو هیئت رئیسه مجلس گفت قرار است به زودی کمیسیون امنیت با رئیس و معاونان مرکز پژوهشهای مجلس جلسهای مشترک برگزار کنند محمد حسن آصفری نماینده مردمبرای تحقق شعار سال ۹۳ تلاش مشترك مسئولان و آحاد مردم ضروری است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز برای تحقق شعار سال ۹۳ تلاش مشترك مسئولان و آحاد مردم ضروری است خبرگزاری پانا رئیس دانشگاه علوم پزشكی البرز در نخستین گردهمایی معاونین مدیران و روسای دانشگاه علوم پزشكی البرز با اشاره به شعار سال 1393 اظهار داشت برای تحقق شعار سال ۹۳ یعنی اقتصاد وفراخوان کافی نت ها درباره ثبت نام مردم برای دریافت یارانه نقدی
فراخوان کافی نت ها درباره ثبت نام مردم برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی از صبح فردا آغاز می شود به گزارش نامه نیوز در شرایطی که بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها از صبح فردا آنتایج یک نظرسنجی علمی درباره کتابخوانی مردم و استقبال از نمایشگاه کتاب دلایل مطالعه کم کتابهای غیردرسی/ رابط
نتایج یک نظرسنجی علمی درباره کتابخوانی مردم و استقبال از نمایشگاه کتابدلایل مطالعه کم کتابهای غیردرسی رابطه درآمد و میزان خرید کتابدر این نظر سنجی از مخاطبان طی سوالهای گوناگون خواستهاند تا به سوالاتی درباره استقبال از نمایشگاه کتاب یا دلیل کم بودن مطالعه بپردازند به گزارشبا امضای طوماری صورت گرفت درخواست طلاب حوزههای علمیه از ضرغامی/ ترتیب مناظرههای تلویزیونی درباره مذاکرات هست
با امضای طوماری صورت گرفتدرخواست طلاب حوزههای علمیه از ضرغامی ترتیب مناظرههای تلویزیونی درباره مذاکرات هستهایگروهی از اساتید دانشگاهی دانشجویان و طلاب حوزههای علمیه با امضای طوماری از ضرغامی خواستند مناظراتی در رابطه با مذاکرات هستهای در صدا و سیما ترتیب دهد به گزارش خبنظر مکارمشیرازی درباره جستجو در حسابهای شخصی مردم
نظر مکارمشیرازی درباره جستجو در حسابهای شخصی مردم نظر مکارمشیرازی درباره جستجو در حسابهای شخصی مردم آیتالله مکارمشیرازی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره جستجو در حسابهای شخصی مردم اعلام کرد به گزارش ایسنا متن سوال و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است سوالآیا تفتیش وهشدار به دولت درباره سرکشی به حسابهای بانکی مردم
هشدار به دولت درباره سرکشی به حسابهای بانکی مردم رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت موکداً میگویم که با توجه به منع قانونی دولت بههیچوجه نمیتواند برای تشخیص افراد واجد شرایط دریافت یارانه نقدی حسابهای بانکی آنها را بررسی کند به گزارش سرویس گیشه جام نیوز علروحانی: شما که بخاطر مسایل سیاسی حرفهای ناروا درباره مذاکرات میزنید، فکر میکنید مذاکره با مدعیان قدرت کار آ
روحانی شما که بخاطر مسایل سیاسی حرفهای ناروا درباره مذاکرات میزنید فکر میکنید مذاکره با مدعیان قدرت کار آسانی است جزئیات بیشتری از مذاکرات را برای مردم میگویم رئیس جمهور به مذاکرات ایران با گروه 1 5 اشاره کرد و گفت کار بسیار بزرگ و امیدبخشی تا امروز انجام گرفته ولیاجمالی/جهانگیری در گفتگوی تلویزیونی: سرکشی دولت به حساب های مردم درخصوص یارانه ها مطرح نبوده و نیست
اجمالی جهانگیری در گفتگوی تلویزیونی سرکشی دولت به حساب های مردم درخصوص یارانه ها مطرح نبوده و نیستمعاون اول رئیس جمهور گفت اینکه دولت بخواهد به حساب های بانکی مردم سرک بکشد برای راستی آزمایی دریافت یارانه مطرح نبوده و نیست به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس اسحاق جهانگیری مدرخواست رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه برای تحقیق درباره نشست محرمانه مقامهای امنیتی
سهشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۹ رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه تحقیقات تکنیکی و کارشناسی دقیق درباره افشای نشست محرمانه میان مقامهای ارشد امنیتی این کشور خواستار شده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نوشته روزنامه حریت نجدت اوزل رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه به مسالهمشایخی: مردم تلویزیون ایران را نگاه نمیکنند
مشایخی مردم تلویزیون ایران را نگاه نمیکنند مشایخی با اشاره به گسترده شدن سریالهای ترکیهای که از شبکههای ماهوارهای پخش میشود و بالا رفتن مخاطبان آنها در کشورمان اظهار کرد با پخش این سریالها دیگر کسی تلویزیون خودمان را نگاه نمیکند بخبرگزاری ایسنا جمشید مشایخی اظهارمجموعه خاطرات رهبر انقلاب درباره موضوع انرژی هستهای
مجموعه خاطرات رهبر انقلاب درباره موضوع انرژی هستهای لطفا بر روی تصویر کلیک کنید ۱۳۹۳ ۱ ۲۲ - ۰۹ ۵۶حدیثی که امام صدر درباره رابطه با مردم خواند
حدیثی که امام صدر درباره رابطه با مردم خواند فرهنگ > دین و اندیشه - حجت الاسلام و المسلمین باقر اشکوری در دیدار با اعضای گروه تاریخ شفاهی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر به پرسشهای آنان پاسخ گفت به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه امام موسی صدر حجت انوروز، میراث مشترک ملتهای آسیای مرکزی، افغانستان و شبهقاره/73 مردم قرقیزستان نوروز را چگونه سپری کردند+تصاوی
نوروز میراث مشترک ملتهای آسیای مرکزی افغانستان و شبهقاره 73مردم قرقیزستان نوروز را چگونه سپری کردند تصاویربه عقیده بزرگان قرقیز زمانی که نوروز به خانههای مردمان سرزمین قرقیزستان وارد میشود تمام بیماریها از کنار آنان عبور میکنند و شادی و سلامتی جایگزین آنها میشود به گزاساخت برنامه تلویزیونی درباره جانبازان با حضور حاتمیکیا
تاریخ انتشار 17 فروردین 1393 ساعت 12 43 | شماره خبر 1446026841358519980 مسعود جلالی گفت برنامهای نمایشی و گفتوگومحور با موضوع جانبازان آسایشگاه ثارالله با حضور ابراهیم حاتمیکیا و پرویز پرستویی تولید میشود مسعود جلالی مدیر تولید برنامههای مذهبی از ساخت یک مجموعه-