تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805342240




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حفر تونل در غار قلایچی بوکان آسیب جدی به این اثر طبیعی وارد می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رییس انجمن غارشناسی ایران: حفر تونل در غار قلایچی بوکان آسیب جدی به این اثر طبیعی وارد می کند مهاباد - ایرنا - رییس انجمن غارشناسی ایران گفت: حفر تونل در غار قلایچی بوکان آسیب جدی به این اثر طبیعی کشور که هزاران سال قدمت دارد وارد می کند.


جواد نظام دوست روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد حفاری های اخیر در محوطه غار قلایچی بوکان اظهار کرد: طبق تحقیقاتی که انجمن غارشناسی انجام داده حفر این تونل می تواند آسیب های جدی به محوطه طبیعی این غار وارد سازد.
اخیرا فردی با استفاده از ماشین آلات سنگین اقدام به حفاری و تخریب محوطه اطراف این غار به منظور تغییر وضعیت آن برای استفاده گردشگری کرده است.
وی گفت: ایجاد یک مسیر و دهانه جدید برای این غار از نظر رطوبت و آب موجود در آن، حیات این غار را مورد تهدید جدی قرار می دهد چرا که این غار دارای سفره آب زیرزمینی غنی است که حفر تونل در زیر این غار سبب تغییر اکوسیستم و به تبع آن خشک شدن این سفره آب زیرزمینی می شود.
نظام دوست اظهار کرد: شرایط این غار به گونه ای است که افراد عادی نمی توانند به راحتی به آن وارد شوند از این رو سرمایه گذاری که قصد دارد این غار را تبدیل به جاذبه گردشگری کند وارد عمل شده و اقدام به حفاری در این منطقه کرده است.
وی گفت: با توجه به آنکه بررسی تغییر کاربری غارهای کشور در کارگروه غارشناسی کشور مورد بررسی قرار می گیرد، طرح ارائه شده از سوی سرمایه گذار غار قلایچی که قصد دارد با حفر تونل به داخل غار، دسترسی به آن را تسهیل کند به دلیل تغییراتی که در اکوسیستم محیط زیست این منطقه بوجود می آورد تاکنون رد شده است.
عضو کارگروه غار شناسی کشور ادامه داد: حفاری های خودسرانه و بدون مطالعه می تواند علاوه بر وارد ساختن خسارتهای جبران ناپذیر در این غار موجب ریزش برخی از قسمت های آن نیز شود.
نظام دوست افزود: متاسفانه این بهره بردار در ایام تعطیلات نوروز از این فرصت استفاده کرده و اقدام به حفر 40 تا 50 متر از دامنه کوهی کرده است که این غار در آن واقع شده است.
دبیر کارگروه غارشناسی ایران نیز در خصوص تخریب این غار گفت: غار قلایچی یکی از قدیمی ترین غارهای کشور و از جمله غارهایی است که دارای زیباترین قندیل های موجود در ایران است.
ایمان هادی با بیان آنکه تلاش می شود که این غار به عنوان یک اثر طبیعی و ملی معرفی و به ثبت برسد اظهار کرد: حضور گردشگر در این غار به عنوان یک جاذبه گردشگری می تواند به محوطه این غار آسیب رسانده و ان را از حالت طبیعی بودنش خارج سازد.
وی گفت: با همکاری اداره حفاظت محیط زیست بوکان عملیات حفاری در این غاز متوقف شده و تلاش شده است تا با رایزنی های لازم با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تخریب آن جلوگیری شود.
هادی در مورد تبدیل شدن این غار به یک منطقه و جاذبه گردشگری افزود: هرنوع تصمیم گیری در این مورد نیازمند انجام بررسی و کار کارشناسی و تخصصی است.
غار قلایچی در فاصله 9 کیلومتری شمال شرقی شهر بوکان و در مجاورت محوطه باستانی تپه قلایچی یکی از مراکز تمدن مانایی ها قرار گرفته که از جمله غارهای طبیعی ایران به شمار می رود که با وجود داشتن دهانه بزرگی به قطر 8 متر تا سال 1381 کشف نشده بود.
در مرحله نخست شناسایی این غار در سال 84 جمعی از کوهنوردان بوکانی به همراه زنده یاد ˈمقبل هنرپژوهˈ کوهنورد ملی پوش بوکانی نقشه برداری از یکصد متر آن انجام شد.
7510/584/581
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




03/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن