تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813280326




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فریاد محیط زیست گستان در پس سکوت مسئولان / سوالاتی که آقای مدیرکل تاکنون حاضر به پاسخگویی نشده است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گلستان مهر بررسی می کند/
فریاد محیط زیست گستان در پس سکوت مسئولان / سوالاتی که آقای مدیرکل تاکنون حاضر به پاسخگویی نشده است
گرگان- خبرگزاری مهر: در سال های اخیر در حوزه محیط زیست، مشکلات بسیاری برای استان گلستان رخ داده است و این مشکلات در کنار بودجه کم و از همه مهمتر سکوت مدیر کل این سازمان ، وضعیت محیط زیست گلستان را در شروع هفته زمین پاک بیش از هر زمان دیگری به چالش کشانده است.



به گزارش خبرنگار مهر، روز جهانی زمین پاک هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار می ‌شود و به همه مردم یاد آوری می‌ کند که نباید سیاره خود زمین را فراموش کنند. بحران های استان گلستان در سال های اخیر در حوزه محیط زیست، شرایط محیط زیستی شکننده آشوراده، مشکلات زیست محیطی پتروشیمی گلستان، آلودگی کارخانه ها و ورود پساب بعضی از آن ها به تالاب های در معرض خطر، انقراض گونه های درختی و جانوری با ارزشی مثل سرخدار و روباه ترکمنی، کمبود آموزش های محیط زیستی به دلیل نداشتن بودجه در کنار سکوت مدیر کل سازمان محیط زیست گلستان تنها قسمت کوچکی از مشکلات محیط زیست استان گلستان است. نیاز به توجه جدی در حوزه محیط زیست گلستان امسال هم روز زمین پاک با شعار اراده ملی برای زمین پاک تلنگری است به همه زمینیان تا با توجه به تهدید های بسیاری که برای سلامت تمامی ساکنین زمین وجود دارد خودمان هم برای نجات زندگی و زمین ‌مان دست به کار شویم چرا که سلامت زمین با سلامت ما انسان ها در ارتباط است. استان گلستان شاید هنوز در برخی مسایل مثل آلودگی هوا وضعیت بدی نداشته باشد اما در معرض بیشتر آسیب های کلان شهر های کشور است و نیاز به توجه جدی در این حوزه دارد. در استان گلستان، هم زمان با دیگر شهرهای جهان، هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت ماه به مدت یک هفته در سراسر استان با برنامه های متنوعی برپا   می ‌شود تا با انجام چنین فعالیت هایی مرهم کوچکی بر زخم کهنه ایی که بر محیط زیست استان وارد آمده باشد. با توجه به افزایش آلودگی‌ های زیست محیطی، هفته زمین پاک فرصت بسیار خوبی است تا گلستانی ها همسو با مردم جهان، فعالیت‌ های زیست محیطی خود را گسترش داده تا از آلوده شدن بیشتر زمین جلوگیری شود. از مسایل زیست محیطی جاده ابر تا تغییرات اکوسیستمی تالاب اینچه مشکلات جاده ابر و دست اندازی های زیاد به محیط زیست و هم چنین حیات جانوری این منطقه و نابودی اكوسیستم منحصر به فرد آن در کنار ویلا سازی های گسترده ای که در حال انجام است معلوم نیست که چه بر سر طبیعت خواهد آورد. تالاب آب شور اينچه که در 23 كيلومتري شمال شهرستان آق قلا و جنوب رود مرزي اترك در استان گلستان واقع شده است و حضور پرندگان مهاجر از ارزش هاي زيستي و از جذابيت هاي توريستي اين منطقه به شمار مي رفت این روز ها به  دليل تغييرات اكوسيستمي باعث از بین رفتن شرایط حیات در این تالاب شده  است. دستکاری بشر و تخریب فزاینده محیط زیست موجب محدود شدن زیستگاه های برخی پرندگان تالاب زی مانند فلامینگو شده و اکنون پلیکان پا خاکستری گمیشان در کنار روباه ترکمنی که تنها در این استان یافت می شود در فهرست گونه های در خطر انقراض سازمان جهانی حفاظت از طبیعت منابع طبیعی قرار گرفته است. آتش سوزی گسترده و متعدد در پارک ملی گلستان به علت کمبود برنامه های فرهنگی و آموزشی در حوزه محیط زیست توسط مسیولین این سازمان در استان گلستان این پارک را در معرض خطر قرار داده است.
روبه رو شدن مردم استان با پدیده سیل  و شناسایی گرگان و زیارت به عنوان دو کانون عمده  سیل که بارها مورد هشدار متخصصان قرار گرفته به علت  تخریب جنگل ها و مراتع در استان گلستان و در خطر بودن جنگل های هیرکانی هم از مشکلات زیست محیطی است که باید با نگاه جدی به رفع آن پرداخته شود. دغدغه آشوراده، پتروشیمی گلستان،  واگذاری های غیر قانونی، توجه ناکافی به ذخیره گاه های جنگلی، آلودگی های زیست محیطی و تنش های آبی موجود،  صید پرندگان نادر و در خطر انقراض، افزایش آمار شکار های غیر مجاز، ضرب و شتم محیط بانان استان و... از دیگر مسایل و مشکلات محیط زیستی است که به شدت گلستان را درگیر خود کرده است.  

  مدیر کل سازمان محیط زیست استان گلستان جوابگو نیست در میان تمامی مشکلات زیست محیطی که در استان وجود دارد در این کار زار کسی نیست که به عنوان نفر اول سازمان محیط زیست استان پاسخگو سوالات باشد. مدیر کل محیط زیست استان گلستان هم در آستانه روز زمین پاک و با توجه به تعداد زیادی از سوالات محیط زیستی استان گلستان جوابگو خبرگزاری مهرگلستان نبود. سازمان محیط زیست گلستان به دلیل اهمیت سالم سازی محیط زیست انسانی در حوزه مسیولیتی بزرگی قرار دارد و جوابگو نبودن این مدیر کل در آستانه هفته ایی که به نام زمین پاک و گره خورده با محیط زیست است قابل تامل است. مدیر کل سازمان محیط زیست استان گلستان به عنوان سازمانی مهم و تاثیرگذار در زندگی روزمره مردم این استان مدتی است که سکوت اختیار کرده و این در حالی است که مراسم تودیع و معارفه اسماعیل مهاجر با سرو صدای زیادی در تالار فخر الدین اسعد گرگانی با حضور خبرنگاران و عکاسان همراه بود و امید می رفت این ارتباطات خوب در طول مدیریت وی برقرار باشد. اما هنوز به چند ماه نگذشته که آن سرو صدا به محیط ساکتی تبدیل شده است که کمتر کسی از معصومه ابتکار آن معاون رییس جمهور مردمی و رسانه ایی که بی آلایش و ساده در کنار محیط بانان وقت می گذارد و پاسخگوی خبرنگاران است توقع چنین مدیر کلی را در مجموعه خود دارد. در ماه های آغازین شروع فعالیت مدیرکل جدید جهت بررسی برنامه ایشان، خبرنگار مهر درخواست مصاحبه داد که پس از پیگیری قرار شد سوالات به صورت کتبی در اختیار این سازمان قرار بگیرد. پس از اعلام کتبی سوالات و پیگیری بیش از یک هفته ای خبرنگار مهر بر دریافت پاسخ اعلام شد که سوالات قابلیت پاسخگویی ندارند. اما، مدتی بعد، در نشستی مطبوعاتی با حضور همه رسانه ها به این سوالات پاسخ داده شد. در موارد مشابه به خصوص ضرب و شتم محیط بانان خبرنگار مهر پیگیری های متعددی را بررسی وضعیت این محیط بانان و همچنین شرایط کلی محیط بانان در کشور داشت که اسماعیل مهاجر اعلام کرد به دلیل این که همه پاسخ ها یکپارچه باشد، مسئولیت پاسخگویی این موضوع به عهده مشاور رسانه ای وی واگذار شده است. با توجه اهمیت موضوع و تعهد خبرنگار مهبر برای بررسی شرایط محیط بانان ، اقدام به گفتگو با مشاور رسانه ای این سازمان داشتیم تا کوتاهی در باره بررسی وضعیت دو مصدوم نشود. در موارد مشابه دیگر، مدیر کل سازمان محیط زیست که باید نسبت به مسایل و مشکلات محیط زیستی استان گلستان خودش وارد گود شود و پاسخگو باشد و تعامل خوبی با رسانه ها و در نهایت با مردم داشته باشد به این مساله پایبند نبوده و توپ را به میدان مشاور رسانه ایی خود می اندازد. پی گیری های متمادی برای گرفتن وقت از مدیر کل سازمان محیط زیست استان گلستان مبنی بر مصاحبه حضوری و حتی فیلتر های مصاحبه با کارشناسان این سازمان تا کنون نتیجه ای نداشته است و در صحنه حاضر نبودن اسماعیل مهاجر در جوابگویی به سوالات این سوال را ایجاد می کند که چه توقعی از مردم داریم که در کارهای محیط زیستی مشارکت داشته باشند؟ وظایف مشاور رسانه ای پاسخگویی به رسانه ها نیست با توجه به اهمیت نقش رسانه در دستیابی به اهداف توسعه و لزوم همراهی رسانه ها و صاحبان قلم با مدیران، معمولا انتخاب مشاور رسانه ای به ویژه در سطح استانی از حساسیت خاصی برخوردار است.
در واقع مشاور رسانه ای موظف است به مدیر خود بگوید که در حوزه مشاوره وی چه نقص هایی دارد و راه برای برطرف کردن نقص به وجود آورد و مثل مشاوران دیگر در حوزه تخصصی خود وظایفی دارد اما از وظایف مشاور رسانه ای پاسخگویی به رسانه ها نیست و متولی این امر روابط عمومی دستگاه یا سازمان است. مشاور رسانه ای باید جایگاه رسانه و تاثیر و نفوذ یک یک آن ها را بشناسد و علاوه بر رسانه گردی دارای تجربه مؤثر باشد تا بتواند مطالب بیان شده در رسانه ها را تحلیل و ارزیابی کند. مشاور رسانه ای باید در مسیر برقراری ارتباط دوسویه مدیر و مخاطبین کمک کند تا موجب پویایی و تعامل سازمان شود و با دارا بودن تخصص، تجربه و شخصیت ممتاز خود موجب بهبود امور و تقویت توانمندی رسانه و مدیران خود گردد . با تمام این موراد این سوالات مطرح است که سازمان محیط زیست استان گلستان درباره همکاری با سمن ها چه اقداماتی انجام داده و قصد دارد چه حمایتی برای توسعه تشکل های مردم نهاد انجام دهد؟ به گفته برخی مسئولان محیط زیست استان مشکل فرهنگی یکی از اساسی ترین و پایه ای ترین مشکلات این حوزه است،  حال این سوال مطرح است که چه اقدامی برای فرهنگ سازی انجام شده؟ ایا تعاملی با آموزش پرورش داشته اید؟ در صورت منفی بودن پاسخ کدام ارگان حاضر به همکاری نشده است؟ آیا صدا و سیما به عنوان رسانه ملی در این باره همکاری داشته است؟ سایر ارگان ها مانند شورای شهر و دانشگاه چه تعاملی با این سازمان دارند؟ تعدادی از نمایندگان با بیان این که موضوع که سازمان محیط زیست مانع پیشرفت استان عنوان کردند که این سازمان، سازمان ایست است، توضیح بفرمایید در کدام پروژه های استان محیط زیست مخالفت داشته و چه موانعی در این مسیر بوده که نمایندگان به آن اعتراض دارند؟ اکنون که در تقسیمات استانی قسمتی از  میانکاله در اختیار استان گلستان است، تکلیف معضلات و مشکلات محیط زیستی آن چیست و در صورتی که قرار باشد طرح توسعه ای در آن انجام شود باید چه شرایطی داشته باشد؟ آیا همه ضاربان محیط بانان گلستانی شناسایی شدند؟ و بسیاری از سوالات دیگر که شاید در قالب یک گزارش نتوان همه آن ها را بررسی کرد. در هر حال خوب است با توجه به شعار امسال زمین پاک، که به اراده ملی برای داشتن زمین پاک اشاره کرده است، مدیر کل سازمان متولی محیط زیست استان هم با تعامل بیشتر با رسانه ها و حضور در بین مردم و پاسخگویی به سوالات همگام با مردم در جهت داشتن زمینی پاک قدم بردارد.






۱۳۹۳/۲/۲ - ۱۱:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن