تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):مؤمن نيازمند سه چيز است: توفيقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خويش و پذيرش از نصيح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814711885




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بانک گیاهان درون شیشه ای در کشور راه اندازی شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بانک گیاهان درون شیشه ای در کشور راه اندازی شد تهران - ایرنا- رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران خبر داد: بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با کمک دانش و توان متخصصان ایرانی موفق به راه اندازی ˈبانک گیاهان درون شیشه ایˈ در کشور شد.


به گزارش ایرنا از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، درباره راه اندازی این کلکسیون گفت: تکنیک کشت بافت گیاهی
(In vitro culture of higher plants) این امکان را فراهم می سازد تا بتوان ریزنمونه های گیاهی (شامل سلول، بافت و اندام گیاهی) را در شرایط استریل و کنترل شده، تولید و به دوراز عوامل تنش زای زنده و غیر زنده، برای مدت زمان طولانی حفظ و نگهداری و درنهایت احیا کرد.
وی اظهار داشت : در این شرایط می توان انواع ریزنمونه های گیاهی (از جمله ریزنمونه های عاری از بیماری، بافت کالوس، ریزنمونه های ترنسفرم شده و یا گیاهان باز زایی شده از اندام های مختلف ) حاصل از انواع گونه های گیاهی بومی و غیر بومی را که با اهداف مختلف در شرایط درون شیشه ای به دست آمده است، حفظ و نگهداری کرد .
شاهزاده فاضلی افزود: حتی از نمونه های تکثیر_ رویشی (از جمله کلکسیون درختان میوه که با هزینه، و ریسک زیاد ناشی از عوامل تنش زا مواجه هستند) نسخه پشتیبان تهیه و نگهداری کرد.
وی افزود: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با تکیه بر کادر مجرب، فضا، امکانات و تجهیزات لازم در این خصوص، برای اولین بارˈبانک گیاهان درون شیشه ایˈ شامل انواع گیاهان مختلف دارویی، زینتی، سبزی، درختان میوه، گیاهان زراعی و مرتعی را که خود در برگیرنده انواع مختلف ریزنمونه گیاه است، راه اندازی کند.
به گفته وی این بانک از این ظرفیت برخوردار است که به منظور تسهیل امور پژوهشی و یا تولیدی، ژرم پلاسم درون شیشه ای مورد نیاز افراد را درحد توان در اختیار آنها قرار دهد.
فاضلی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ˈبانک گیاهای درون شیشه ایˈ واقع در بانک گیاهی، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، انواع مختلفی از ریزنمونه های درون شیشه ای گیاهان از جمله انگور، انار، سیب زمینی، سیر، موسیر، آلوئه، ماریتیغال، کاکتوس، ارکید، آنتوریوم و را در کلکسیون درون شیشه ای خود حفظ و نگهداری می کند.
گفتنی است: اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و تولید کنند گان می توانند در راستای ارتقای این هداف، با مرکز همکاری متقابل داشته باشند.
علمی (1)**1354**1599
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




01/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن