تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806581909




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساز ايراني مسكو در كارزار اوكراين


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ساز ايراني مسكو در كارزار اوكراين
الحاق جمهوري خودمختار كريمه به روسيه سرآغاز شرايط وخيمي است كه از حدود دو ماه پيش تاكنون محيط بين‌المللي را تحت تأثير قرار داده است


الحاق جمهوري خودمختار كريمه به روسيه سرآغاز شرايط وخيمي است كه از حدود دو ماه پيش تاكنون محيط بين‌المللي را تحت تأثير قرار داده است. پس از الحاق كريمه به روسيه با رأي مردم اين جمهوري، احتمال مجازات روسيه با تحريم‌هاي غرب از امريكا و غرب، در رسانه‌ها مطرح شد.
مقامات روسيه اعمال تحريم عليه مسكو را خودكشي اقتصادي اروپا تعبير و پيش‌بيني كرده‌اند احتمالاً امريكا و غرب از گزينه‌هاي ديگري عليه روسيه استفاده خواهند كرد. سرگئي گلازيف، مشاور رئيس‌جمهور روسيه در امور اقتصادي منطقه‌اي، اعمال تحريم اروپا عليه روسيه و كنار گذاشتن اين كشور از سامانه مالي بين‌المللي دلار و يورو را همانند خودكشي اقتصادي براي اروپا تعبير كرده كه اين قاره را با احتمال تحمل خسارت‌هايي به ميزان يك تريليون دلار روبه‌رو خواهد كرد. كارشناسان نيز با توجه به وابستگي اتحاديه اروپا به نفت روسيه، اعمال تحريم‌هاي چندجانبه در مورد روسيه را بعيد مي‌دانسته‌اند.
با وجود هشدار‌هاي مكرر، در اواسط ماه مارس سال جاري امريكا، كانادا و اتحاديه اروپا، تحريم‌هايي را عليه گروهي از مقام‌ها و سرمايه‌داران روسي اعمال كردند. در مقابل، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد، روسيه به تمام تحريم‌هاي امريكا و كشورهاي غربي عليه اين كشور پاسخ خواهد داد. تنش‌ها ميان غرب و روسيه به حدي بالا گرفته است كه استفاده از زبان تهديد و هشدار براي دو طرف تبديل به زبان ديپلماسي شده است.  با توجه به چنين وضعيتي، مي‌توان شرايط موجود ميان امريكا و روسيه را تحت عنوان «بحران بين‌المللي» طبقه‌بندي كرد. بر اساس تعاريف موجود، بحران عبارت است از مجموعه‌اي از حوادث و وقايعي كه به سرعت رخ مي‌دهند و تعادل نيرو را در سيستم بين‌الملل يا سيستم‌هاي فرعي آن بيش از حد متعارف برهم زده و امكان تشديد تخاصم در سيستم را افزايش مي‌دهد. تهديد روسيه به استفاده از سلاح هسته‌اي به صورت تاكتيكي براي مقابله با تهديدهاي امريكا نشان‌دهنده عمق بحران ميان دو طرف مي‌باشد.  بحراني كه در نتيجه تخاصم ميان امريكا و روسيه به وجود آمده است، تأثيراتي بر كشورهاي پيرامون نيز دارد. يكي از كشورهايي كه به روسيه نزديك است و از آثار تحريم اين كشور تأثير مي‌پذيرد ايران است.
  اثرات بحران مناسبات روسيه با غرب
تأثيرات تحريم روسيه توسط غرب بر ايران از چند منظر قابل بررسي است. در گام اول، احتمال تغيير رفتار روسيه در برخورد با پرونده هسته‌اي ايران وجود دارد و در گام دوم، برخي كارشناسان احتمال افزايش قيمت نفت را پيش مي‌كشند. در نهايت اين رويارويي ممكن است به حساسيت بيش از پيش غرب بر عملياتي كردن تحريم‌هاي اعمالي بر ايران منجر شود.
  تغيير رفتار روسيه
مقامات روس در كشاكش بحران اوكراين، به احتمال تغيير مشي روسيه در مقابل امريكا در مسائل هسته‌اي ايران اشاره كرده‌اند. معاون وزير امور خارجه روسيه چند هفته قبل گفته بود، روسيه ممكن است براي در تنگنا قرار دادن امريكا در مسائل هسته‌اي ايران تغيير رفتار دهد.  با توجه به همزماني بحران اوكراين با مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 و تلاش تهران براي اعتمادسازي و همكاري همه‌جانبه قدرت‌هاي جهاني، جهت‌گيري‌هاي سياسي روسيه در موضوع هسته‌اي ايران مي‌تواند مشكل‌ساز باشد.

   افزايش قيمت نفت
 برخي كارشناسان به فوايد تحريم روسيه براي ايران اشاره مي‌كنند و معتقدند، با توجه به اينكه روسيه سومين توليدكننده نفت در جهان است، تحريم‌هاي امريكا و اتحاديه اروپا عليه اين كشور به طور چشمگيري از عرضه جهاني نفت خواهد كاست و در نتيجه، بهاي جهاني نفت افزايش مي‌يابد.   افزايش ناگهاني بهاي نفت، انگيزه‌اي خواهد شد تا برخي از كشورها اجراي تحريم‌ها را ناديده بگيرند و به سمت خريد نفت از ايراني تمايل پيدا كنند كه نقدينگي كافي ندارد.  اگر امريكا و اتحاديه اروپا مسئله تحريم‌ها عليه صادرات انرژي روسيه و افزايش جهاني بهاي نفت را پيگيري كنند، ايران حتي نيازي نخواهد ديد كه براي ترغيب كشورهايي كه تحريم‌ها را زير پا مي‌گذارند و نفت ايران را مي‌خرند، قراردادهاي مناسبي امضا كند.

  حساسيت غرب به تحريم‌هاي اعمالي
بديهي است مقامات امريكا و غرب نسبت به فوايد بالا رفتن قيمت نفت در نتيجه تحريم روسيه براي ايران آگاه هستند. با اين حال، اروپا و امريكا قصد ندارند در آستانه مذاكرات هسته‌اي شرايط مناسبي را براي اقتصاد ايران به وجود آورند. برخي كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كه كشورهاي غربي و امريكا تلاش خواهند كرد در كنار تحريم روسيه، بر دامنه تحريم‌هاي ايران نيز بيفزايند.
 پيش‌بيني‌ها با ارائه طرحي از سوي مقامات امريكايي براي اعمال تحريم عليه روسيه كه تشديد تحريم‌هاي ايران را دربرمي‌گرفت به واقعيت نزديك شد. در اين طرح از رئيس‌جمهور امريكا خواسته شده با هشياري بيشتري تحريم‌ها عليه ايران، كره شمالي و سوريه را اعمال كند.  اين طرح كه تبديل به قانون شد، به رئيس‌جمهور امريكا اجازه مي‌دهد، اشخاص و گروه‌هاي خارجي را كه مظنون به فرستادن «مواد حساس» به سه كشور ايران، كره شمالي و سوريه باشند، تحريم ‌كند.  بنابراين ايالات متحده به بهانه تحريم روسيه به تشديد تحريم‌ها عليه ايران نيز پرداخته است. ايالات متحده تلاش مي‌كند از تمامي راه‌ها براي فشار آوردن به ايران استفاده كند، به ويژه در شرايطي كه دولت ايران در حال مذاكره در مسائل هسته‌اي است، اعمال فشار بر ايران موضوعيت بيشتري مي‌يابد.
به نظر مي‌رسد اقدامات عليه ايران در يك چارچوب منسجم از سوي امريكا و غرب پيگيري مي‌شود به گونه‌اي كه همزمان با تشديد غيرمستقيم تحريم‌هاي ايران از طرف امريكا، پارلمان اروپا نيز قطعنامه‌اي ضدايراني صادر كرد.  در جمع‌بندي روند كنوني به نظر مي‌رسد امريكا و غرب در ارتباط با ايران بر سر دو راهي قرار گرفته‌اند. از يك طرف واقعيت‌هاي اقتصادي آنها را به سمت عادي‌سازي روابط با ايران سوق مي‌دهد و از سويي ديگر مسائل سياسي مانند فشار لابي اسرائيل اعمال تحريم و قطعنامه عليه ايران را ضروري مي‌كند. همان گونه كه مقامات ايراني به درستي اشاره كرده‌اند تصويب قطعنامه عليه ايران در آستانه مذاكرات هسته‌اي داراي انگيزه‌هاي سياسي و براي اعمال فشار بر ايران است. بنابراين، واقعيت‌هاي موجود ميان ايران و غرب، هشياري بيش از پيش سياستمداران ايراني را در ساماندهي مناسبات مي‌طلبد.



نویسنده : شهربانو علي‌جمعه‌پور 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 31 فروردين 1393 - 17:17





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن