محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844910447
سعدی به گناه رنگ اخلاق بخشید
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۱
بیپروایی سعدی در روایت صادقانه از گناه، عشق و رسوایی از انتقادهایی است که بر او وارد شده است، اما عبدالحسین زرینکوب میگوید صراحت لهجه و صدق بیان سعدی به گناه او نیز رنگ اخلاق بخشیده است. به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در تقویم رسمی کشورمان روز اول اردیبهشتماه به عنوان روز سعدی نامگذاری شده است. عبدالحسین زرینکوب درباره بیان رسوایی و گناه در شعر سعدی مینویسد: «بیان گولیها و رسواییهایی را که در این دنیا با احوال و اطوار انسان آمیخته است بر سعدی عیب گرفتهاند. گناه سعدی این است که نه بر گناه دیگران پرده میافکند و نه ضعف و خطای خود را انکار میکند. کدام دلی هست که «در جوانی چنانکه افتد و دانی» در برابر زیباییها و دلبریهای وسوسهانگیز خوبان نلرزد و هوس خطا و آرزوی گناه نکند؟ تا جان بوده است و تا جهان هست انسان صید زیبایی و بنده شهوت و گناه است و این لذت و عشرت که زاهدان و ریاکاران و دروغگویان آن را به زبان نه به دل وقاحت و حماقت نام نهادهاند سرنوشت ابدی و سرگذشت جاودانی بشریت خواهد بود. در این صورت آنجا که سعدی از عشق و جوانی سخن میگوید و شیفتگی و زیباپرستی خود را یاد میکند سخن از زبان بشر میراند و پرمایهترین و راستترین و بیپیرایهترین سخنان او همینهاست. تنها او نیست که شور زیبایی دلش را به لرزه درمیآورد و عنان طاقت را از دستش میرباید، آن زاهد بیاباننشین هم از ترس آنکه در این راه نلغزد به غار پناه میبرد و باز وقتی به شهر میآید صید غلامان خوبرو و کنیزان دلفریب میشود. او بیریایی و بیپردگی را تفاوت سعدی با ریاکاران و ملامتگران میداند: «تفاوت سعدی با ملامتگران و ریاکاران و دروغگویان این است که سخنش مثل «شکر پوستکنده» است. نه رویی دارد و نه ریایی. اگر لذت گرم گناه را به جان میخرد دیگر گناه سرد بیلذت دروغ و ریا را مرتکب نمیشود. راست و بیپرده اقرار میکند که زیبایی در هر جا و هر کس باشد قوت پرهیزش را میشکند و دلش را به شور و هیجان میآورد. همین ذوق سرشار و دل عاشقپیشه است که او را با همه کاینات مربوط میکند و با کبک و غوک و ابر و نسیم همدرد و همراز مینماید. باید دلی چنین عاشقپیشه و زیباپسند باشد تا مثل او هر پستی و گناه و هر سستی و ضعف را ببخشاید و تحمل کند. نه از قاضی همدان و شاهدبازی او اظهار نفرت کند و نه از ترشرویی زاهد و بیذوقی و گرانجانی او برنجد و به هم برآید. دلی مانند دل اوست که در همه جا و با همه چیز همدرد و هماهنگ میشود و دنیا را چنانکه هست میشناسد و از آن تمتع میبرد. با این همه برای دل او نیز چیزی هست که از آن نفرت داشته باشد و تحمل آن را نکند: خودفروشی و ریاکاری که دنیای زیبای رنگارنگ را در نظر انسان واقعی تیره و سیاه میکند. این است دنیایی که در گلستان توصیف میشود. دنیایی که سعدی خود در آن زیسته است و با یک حرکت قلم عالیترین و درستترین تصویر آن را بر روی این «تابلو» که گلستان نام دارد جاودانگی بخشیده است.» زرینکوب در کتاب «با کاروان حله» درباره اخلاق در آثار سعدی آورده است: «سعدی هم استاد رموز عاشقی است و هم آموزگار تقوا و خردمندی: چیزی که در یک تن جمع شدنش نادر است. در وجدان او نیکی که هدف اخلاق است از زیبایی که غایت عاشق است جدا نیست. از اینرو معلم عشقی که او را شاعری آموخته است درس اخلاق و تقوا به او داده است. در اخلاق آنچه مایه نفرت اوست چیزی است که انسان را از آنچه لازمه آدمیت است دور میکند و به زشتی و پستی میکشاند. نزد وی اخلاق وسیلهای است که انسان را به کمال آدمیت میرساند و وجود او را با رشته محبت با سراسر کاینات میپیوندد. همین هدف اخلاقی در عشق او نیز هست. عشق او نیز در حقیقت اخلاق و تقواست. درد و سوز و گذشت و تسلیم است. چنان از خودپرستی - که هیچ اخلاق پسندیدهای با آن سازگار نیست - دور است که در آن از عاشق و خواست و کام او نشانی نیست. از اینجاست که هیچ چیز معنویتر، هیچ چیز اخلاقیتر، هیچ چیز روحانیتر از عشق وی نمیتوان جست. او توضیح میدهد که چگونه صراحت و صداقت سعدی به گناه او نیز رنگ اخلاق میبخشد: «غزلهای او پر از درد، پر از شور، پر از نیاز، و پر از تسلیم است و اگر از گناه نیز در آن سخن میرود صراحت لهجه و صدق بیان او چندان است که گناه او را نیز رنگ اخلاق میبخشد. عشق که مایه غزلهای اوست البته به جمال انسانی محدود نیست، روح، تقوا، طبیعت، خدا، و سراسر کاینات نیز موضوع این عشق است. نه فقط در غزل که در همه اشعار او این شوق نسبت به طبیعت و توجه نسبت به خدا بارز و هویداست. در عاشقی هیچکس از این رند جهاندیده کارافتاده آشناتر نیست. از جوش و التهاب غزلیات قدیم تا گرمی و شیرینی طیبات و بدایع، همه جا عشق سعدی در تجلی است. درست است که بعدها - مخصوصا در «خواتیم» - این عشق ظاهرا تا حدی تعالی مییابد و عاشق در وجود سعدی جان خود را به عارف وامیگذارد، لیکن به هر حال طنین صدای عشق هیچ جا در غزل او محو و خاموش نمیشود. غزل سعدی یعنی عشق، و عشق با همه فراز و نشیبهایش. عشق سعدی البته به یک معشوق بسنده نمیکند، اما هر جا این عشق هست درد و نیاز و تسلیم و گذشت نیز هست. این عشق که پایبند یکی نیست البته هوس نیست و صفا و رضاست، نیازی روحانی است که دایم دل و جان شاعر را آماده تسلیم و فنا میدارد. در چنین دلی درست است که بیش از یک عشق میگنجد اما باری عشق به بد و بدی در آن راه ندارد، از آنکه نزد وی زیبایی از نیکی جدا نیست و عاشق در واقع نیکی را نیز در محراب زیبایی میپرستد. حدیث کام جسمانی را البته سعدی انکار نمیکند، اما که میتواند این عشق پرشور بیپایان را که در آن سعدی با همه کاینات پیوند مییابد از نوع هوسهای جسمانی بشمرد؟ در این عشقها سعدی درد و سوز واقعی دارد، و عشق او آموختنی نیست، آمدنی است. هم شکوه و فریاد او بوی دل میدهد، هم تسلیم و گذشت او سوز محبت دارد. در بیخوابیهای شبهای دراز شبرویهای خیال را توصیف میکند و نشان میدهد که خاطر بیآرام مشتاق در همه آفاق میگردد و باز به آستانه معشوق بازمیگردد و از این خوشتر جایی نمییابد. تردید و وسوسه عاشقی را که جز خودش نیست به قلم میآورد که چگونه همه شب در عالم خیال میخواهد دل از معشوق برکند و صبح که از خانه بیرون میآید باز یک قدم آن سوتر از کنار معشوق نمیتواند گذاشت. اندیشه عاشق را نشان میدهد که در ساعتهای سنگین و دردناک جدایی هزاران درد دل به خاطرش میآید و میخواهد که وقتی به معشوق رسید آن همه را با وی بگوید اما وقتی به وصال یار میرسد چنان خود را میبازد که همه درد دل را فراموش میکند و دردی در دلش باقی نمیماند. شور و هیجان عاشقی را وصف میکند که بعد از هجران دراز به وصال یار رسیده است و در آن لحظه کام و عشرت هر درد و غمی را که در جهان هست می تواند از یاد ببرد و حتا از مرگ و هلاک نیز اندیشهای به دل راه ندهد. اینها عشق واقعی است که سعدی آن را دریافته است و بیهوده نیست که قرنها بعد از وی هنوز غزلسرایان ما رموز عاشقی را از سعدی میآموزند و او را استاد حدیث عشق میدانند.» زرینکوب سعدی را «شاعر واقعی» توصیف میکند: «سعدی نه حکیم است و نه عارف. فقط شاعر است و شاعر واقعی. مخصوصا شاعر آدمیت است که عشق و خلاق مایه افتخار اوست. افلاطون نیست که از دنیای نامحسوس غیب و مثال سخن گوید و از عشق و روح چنان جوهر مجردی بسازد که با جسم و ماده هیچگونه تعلقی نداشته باشد. سقراط است که به انسان و سرنوشت او توجه دارد و عشقورزی به یک شاهد بازاری – مثل الکبیادس سقراط - را هم مانع از جستوجوی آدمیت و کمال نمیداند.» انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]
صفحات پیشنهادی
برداشت گیاهان خوراکی رنگ و بوی تازه به سفره های مردم مراغه بخشید
برداشت گیاهان خوراکی رنگ و بوی تازه به سفره های مردم مراغه بخشید مراغه - ایرنا - برداشت انواع گیاهان خوراکی از دامنه های کوه سهند رنگ و بوی تازه به سفره های مردم مراغه بخشید و ذائقه غذایی آنان را معطر کرد به گزارش ایرنا با آغاز فصل بهار و رویش گیاهان خوراکی و دارویی دامنه کوهموسوی لاری در جمع خبرنگاران: اقدام آمریکاییها در عدم صدور روادید به ابوطالبی بیاخلاقی سیاسی بود
موسوی لاری در جمع خبرنگاران اقدام آمریکاییها در عدم صدور روادید به ابوطالبی بیاخلاقی سیاسی بودوزیر کشور دوران اصلاحات با بیان اینکه اقدام آمریکاییها در عدم صدور روادید به ابوطالبی بیاخلاقی سیاسی بود گفت ما با آمریکا هیچ نسبت و رابطهای نداریم و این اقدامات خصمانه مردود استمواجهه عرب نیا با حاتمیکیا اخلاقی بود؟
مواجهه عرب نیا با حاتمیکیا اخلاقی بود سوای اینکه در این رویارویی چه قضاوتی صورت میپذیرد و حق با کارگردان یا با بازیگر نقش اول فیلم بوده نکته غیرقابل انکار ضربه این اختلاف به چ است و قطعاً اگر تمامی راشهایی که حاتمی کیا میخواست در مراحل تولید به دست میآمد تماشاچی اثری قاجلسه هماندیشی رئیس نمایشگاه کتاب با رسانهها/ خبرنگاران دوشنبه آینده از مصلی بازدید میکنند
فرهنگ و ادب بازار نشر در آستانه نمایشگاه کتاب برگزار میشود جلسه هماندیشی رئیس نمایشگاه کتاب با رسانهها خبرنگاران دوشنبه آینده از مصلی بازدید میکنند درآستانه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران جلسه هماندیشی رئیس نمایشگاه با دبیران گروههای فرهنگی رسانهها شنبه آینده برگزار میشدرس اخلاق رهبر انقلاب را از رادیو معارف بشنویم
درس اخلاق رهبر انقلاب را از رادیو معارف بشنویم تهران - ایرنا - رادیو معارف در برنامه پیام ولایت برای اولین بار مجموعه مباحث اخلاقی رهبر معظم انقلاب را پخش می کند به گزارش روز دوشنبه رادیو معارف احمد عارفخانی مدیر گروه اخبار معارفی و برنامه های سیاسی این رادیو گفت برنامه پیام وآرامگاه سعدی ، میزبان ستارگان آسمان ادبیات و هنر می شود
آرامگاه سعدی میزبان ستارگان آسمان ادبیات و هنر می شود شیراز - ایرنا - به مناسبت ارج نهادن به مقام شامخ نام آورعرصه نظم و نثر شیخ مصلح سعدی شیرازی آرامگاه این شاعر بلندآوازه روز یکم اردیبهشت همزمان با سالروز بزرگداشت این ادیب فرزانه میزبان جمعی از ادبا شعرا وهنرمندان می شفارس گزارش میدهد حضور پررنگ «فیلسوف گفتوگو» در نمایشگاه بینالمللی کتاب
فارس گزارش میدهدحضور پررنگ فیلسوف گفتوگو در نمایشگاه بینالمللی کتاببیش از هفت عنوان کتاب جدید از رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم در بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران عرضه میشود به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس رضا داوری اردکانی چهره ماندگار فلسفاختتامیه طرح بزرگداشت مفاخر با گرامیداشت سعدی
سهشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۳ سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در نظر دارد مراسم اختتامیه سومین دوره طرح ملی بزرگداشت مفاخر ایران اسلامی را با عنوان آموزگار ادب و گرامیداشت سعدی شیرازی برگزار کند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این مراسم علاوه بر سخنرانی و تقدیررونمایی از «رهیافتگان وصال» و «همرنگ ایمان»
سهشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۵ همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر از کتاب رهیافتگان وصال خاطرات رزمندان دوران دفاع مقدس و همرنگ ایمان خاطرات شهید سید مهدی سیدجوادی رونمایی میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه گیلان- ابراهیم جوادی مسئول ستاد کنگره سرخبرنگار اعزامی فارس از سوریه گزارش میدهد آخرین روز کاروان زائران صلح در سوریه/ سخنرانی در دانشگاه دمشق و حضور
خبرنگار اعزامی فارس از سوریه گزارش میدهدآخرین روز کاروان زائران صلح در سوریه سخنرانی در دانشگاه دمشق و حضور در اردوگاه یرموکدر آخرین روز حضور کاروان زائران صلح سوریه این کاروان پای سخنان اعضای ایرانی خود نشست و پس از برگزاری کنفرانس خبری پایانی به اردگاه یرموک رفته و با آوارگاهمایش سراسری شناخت اخلاق رضوی در اراک برگزار می شود
همایش سراسری شناخت اخلاق رضوی در اراک برگزار می شود اراک- ایرنا- همایش سراسری شناخت اخلاق و آداب رضوی از یکم تا 11 ذی القعده به مناسبت میلاد فرخنده حضرت معصومه س و برادر بزرگوارشان امام علی بن موسی الرضا ع موسوم به دهه کرامت در اراک برگزار می شود به گزارش روز سه شنبه ایرنادرس اخلاق حجتالاسلام ناصر رفیعی/۱ پیامبر(ص) میفرماید جمله «دوستت دارم» مرد به زن هرگز فراموش نمیش
درس اخلاق حجتالاسلام ناصر رفیعی ۱پیامبر ص میفرماید جمله دوستت دارم مرد به زن هرگز فراموش نمیشودپیامبر ص فرمود قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَة إِنِّی أُحِبُّکِ لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً یعنی اگر مردی به زنش بگوید من تو را دوستت دارم این جمله هرگز از ذهن زن خارج نمیاخلاق علماء با همسرانشان در خانواده کتاب شد
اخلاق علماء با همسرانشان در خانواده کتاب شدمدیر انتشارات خورشید باران از انتشار کتاب کاشانه ابرار با موضوع اخلاق علماء با همسرانشان در خانواده در بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران خبر داد زهرا یزدینژاد نویسنده و مدیر انتشارات خورشید باران در گفتوگو با خبرنگار کتابقدردانی صدا پیشه «عزیزم، ببخشید» از همکارانش + تصویر
قدردانی صدا پیشه عزیزم ببخشید از همکارانش تصویراحسان کرمی مجری برنامه رادیو هفت و یکی از صداپیشگان برنامه کلاه قرمزی با انتشار این عکس در صفحه شخصی اش در متنی تقدیرآمیز نوشت سال نود و سه با عزیزم ببخشید برام شروع شد رویایی ترین شروع کاری ممکن سپاس از همه کسانی که به این پردر راه تولید «خبرنگار ایتالیایی» روایتی از تبعیض نژادی و تروریست دولتی در غرب/فیلمبرداری در شهرهای ر
در راه تولیدخبرنگار ایتالیایی روایتی از تبعیض نژادی و تروریست دولتی در غرب فیلمبرداری در شهرهای رم و واتیکاندیندار گفت با تحقیقاتی که برای فیلمنامه خبرنگار ایتالیایی صورت گرفته سعی شده تمام مواردی که در خصوص نقض حقوق بشر در غرب و نیز افشای دسیسههای ضدایرانی در این فیلم مطرح میبرگزاری دورههای آموزشی شناخت سعدی و حافظ در شهر کتاب
فرهنگ و ادب ادیبات ایران برگزاری دورههای آموزشی شناخت سعدی و حافظ در شهر کتاب دورههای جدید آموزشی شناخت سعدی و حافظ به زودی در موسسه فرهنگی شهر کتاب برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر «حافظ و روزگار ما» عنوان یکی از دورههای آموزشی جدید موسسه فرهنگیگزارش خبرنگار فارس از سوریه هنرمندان ایرانی لوح صلح دریافت کردند/انتقاد مفتی سوریه از پاپ فرانسیس
گزارش خبرنگار فارس از سوریههنرمندان ایرانی لوح صلح دریافت کردند انتقاد مفتی سوریه از پاپ فرانسیسهنرمندان ایرانی کاروان صلح سوریه لوخ صلح این سفر را به خود اختصاص دادند به گزارش خبرنگار اعزامی فارس به همراه کاروان زائران صلح سوریه شب گذشته کاروان زائران صلح سوریه پس از دو روز دی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها