تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826742645




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موسیقی زیرزمینی خاستگاهی تصنعی یا واقعی ؟!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

موسیقی زیرزمینی خاستگاهی تصنعی یا واقعی ؟! تهران - ایرنا - با شنیدن عبارت ˈ موسیقی زیر زمینی ˈ آنچه در لحظه نخست به ذهن هر فردی متبادر می شود آن است که مجموعه ای از سبک های مختلف، در محیط های غیر رسمی تولید می شود و درعین حال از سوی نظام حاکم کشورها به رسمیت شناخته نمی شود.


اما اینکه آیا این عبارت در همه جا به یکسان معنا می شود، خود سخن دیگری است موسیقی زیرزمینی در استودیوهای خانگی و به طور مخفیانه تولید می شود، نداشتن مجوز برای اجرا و عدم گذراندن سایر مراحل رسمی از جمله شناسه های این نوع موسیقی در ایران است.
به گزارش روز شنبه خبرنگار موسیقی ایرنا ، برخی کارشناسان معتقدند این گونه موسیقی برگرفته از موقعیت اجتماعی خوانندگان و نوازندگانی است که براساس نوع نگرش خود به موسیقی در زمره فعالان زیرزمینی قرار می گیرند .
عرصه موسیقی های جهانی نیز از این مهم مستثنی نیست چرا که در برخی کشورها نیز خوانندگان و نوازندگانی در زمره فعالان موسیقی زیر زمینی قرار می گیرند، البته معیار ها با توجه به شرایط جوامع و خاستگاه فعالان و مخاطبان متفاوت است . برای مثال موسیقی که در غرب با نام (رپ) از آن یاد می شود زایش همین نگرش به موسقی در جوامع غربی است .
برخی می گویند، این گونه موسیقی که از طرفداران بسیاری در جوامع غربی بهره می برد برگرفته از نگاهی خاص به مسائل اجتماعی و دغدغه های جامعه در برخورد با هنجارها و مشکلات روزمره زندگی است .
موسیقی زیرزمینی در کشور ما از زمانی مورد توجه گرفت که رسانه های جمعی همچون اینترنت جای خود را به عنوان بخش جدانشدنی جامعه در میان مردم پیدا کرد .
نگرش زیرمینی بودن موسیقی از اواخر دهه 70 خورشیدی در کشور مرسوم شد، نام زیرزمینی به این گروه ها شاید از نگاه اجتماعی به این گروه از خوانندگان و نوازندگان نشات می گرفت چرا که آنها در خفا فعالیت می کردند و به نوعی روی زمین نبودند .
در اواخر دهه 70 که نگرش نوین به هنر و موسیقی نهادینه شده بود برخی از این گروه ها به عنوان خوانندگان و نوازندگان مجاز موسیقی پاپ معاصر کشور را پایه گذاری کردند .
از آن زمان تا بحال فعالیت گروه هایی که به طور غیررسمی و یا بدون مجوز موسیقی خود را در فضاهای مجازی و به صورت لوح های فشرده به دست مخاطبان می رساند نیز ادامه دارد .
توجه ناکافی به کیفیت اجرا ، بهره گیری از مضامین و استفاده از اشعار نازل یکی دیگر از دلایلی است که جریان موسیقی زیرزمینی را در کشور تقویت می کند، خوانندگان و نوازندگانی که از نظر اجرایی و مضمون قادر به تولید اثر با سطح اجرایی مناسب نیستند و طبیعی است که مجوز انتشار را دریافت نمی کنند، در نتیجه در قالب زیرزمینی فعالیت می کنند .
این نکته را نیز از خاطر نبریم که امروزه وضعیت فعالیت گروه های زیرزمینی به یک دغدغه برای مخاطبان و نهادهایی که مجوزهای مربوطه به آثار صوتی را صادر می کنند تبدیل شده است .
آرزو و آمال هر صاحب هنری این است که نتیجه کارش را به گوش مخاطبان خود برساند و یا درمعرض دید و قضاوتشان قرار دهد. حال وقتی عدّه ای نمی توانند از مجاری رسمی این خواسته را برآورده کنند، به مجاری غیر رسمی روی می آورند. مثلاً قطعات موسیقی خود را بر روی فضای مجازی(اینترنت) قرار می دهند تا شنیده شود. البته باید یادآور شد موسیقی زیر زمینی بر خلاف آنچه ممکن است در ابتدای امر به نظر برسد فقط شامل موسیقی رپ، راک، متال و . . . نمی شود، بنابراین ممکن است هراز چند گاهی عدّه ای از اهالی موسیقی اصیل نیز که در انتخاب نوع شعر با مشکل ممیزی رو به رو شده اند به جرگه زیر زمینی ها اضافه شوند.
اصولاً موسیقی رپ، راک وغیره از دوجنبه موسیقی(ریتمیک و ملودیک) و یا شعر مورد ایراد واقع می شوند، ولی در موسیقی اصیل بیشتر انتخاب شعر است که کار را به عدم صدور مجوز می کشاند.
در نگاه اوّل هرچه که زیر زمین باشد و پنهان از نظر و محروم از تبلیغات رسمی جامعه، کمتر دیده و شنیده می شود و در نهایت باید مخاطبان کمتری داشته باشد. شاید دیدگاه و هدف اصحاب ممیزی نیز همین است که با عدم مهر تایید بر کالاهای فرهنگی خاص، زمینه اشاعه وسیع آن را مسدود کنند.
اما در کشورمان برخی بر این عقیده اند که صرفا دلیل بر زیرزمنی بودن گروه های موسیقی دلیل بر فاخر نبودن آنها نیست ، از سویی مسئولان مربوطه نیز دغدغه هایی دارند که موسیقی زیرزمینی خاستگاه جامعه و ارزش های را نادیده می گیرد که هر دو دیدگاه قابل احترام و بررسی است .

**آثار قابل قبول برخی فعالان موسیقی زیر زمینی
داریوش خواجه نوری یکی از فعالان عرصه موسیقی دراین باره به خبرنگار موسیقی ایرنا می گوید : به عنوان کسی که در زمان تولد موسیقی پاپ معاصر ایران در اواخر دهه 70 حضوری فعال داشته ام اعتقاد بر این موضوع دارم که برخی فعالان موسیقی زیرزمینی آثار قابل قبولی را تولید می کنند که از موسیقی پاپ امروز ما فاخرتر است .
وی که در دوره ای موسیقی خود را به صورت زیرزمینی عرضه می کرد، می افزاید : بسیاری از فعالان موسیقی پاپ در گذشته به صورت غیر مجاز فعالیت می کردند اما می بینیم که در زمان حاضر مجوز رسمی دریافت می کنند ، اجرای کنسرت و گردآوری آلبوم از جمله اقدامات آنها است .
این نوازنده گیتار با بیان اینکه نگاه سلیقه ای به مقوله موسیقی در چند سال گذشته موسیقی زیرزمینی را گسترش داده است ، افزود : برخی فعالان موسیقی زیرزمینی اگر مورد توجه قرار گیرند می توانند به طور رسمی در عرصه موسیقی کشور فعالیت کنند .
وی ادامه داد: بخشی از فعالیت های موسیقی زیرزمینی نازل و بی محتوا است طبیعتا فعالیت آنها هم از سوی مخاطبان و هم از سوی نهادهای صادر کننده مجوز پذیرفته نیست .
خواجه نوری با بیان این جمله که ˈعده ای فعالیت های مناسب و مطلوبی در جهت تولید موسیقی فاخر دارند اما به دلیل اینکه با نام موسیقی زیرزمینی از آنها یاد می شود از فعالیت رسمی و قانون محروم می شوندˈ ، گفت : امیدوارم شرایطی فراهم شود که این افراد بتوانند در عرصه موسیقی حضور یابند.
از نگاه وی ، برخی شرکت های تولید کننده موسیقی پاپ درعرضه آثار جدید با طرح این موضوع که خواننده یکی از آلبوم های آنها پیش از این موسیقی زیرزمینی اجرا می کرده، تلاش مضاعفی برای جذب مشتری بیشتر می کنند.
وی گفت : ایجاد هر گونه محدودیت در حوزه های مختلف هنر از جمله موسیقی نه تنها به اصلاح شرایط موجود کمک نمی کند بلکه باعث می شود تا مخاطبان بیشتری نسبت به آثار زیرزمینی کنجکاو شده و در فکر تهیه آن اثار شوند .
خواجه نوری افزود : در زمان حاضر امید به پیشرفت و شکوفایی موسیقی در میان فعالان این هنر پررنگتر از گذشته است که امیدوارم نهادهای مربوطه با تدوین و اصلاح قوانین و شرایط کنونی ، راه را برای حضور برخی گروه های زیرزمینی - که آثار فاخر و ارزشمند تولید می کنند - هموار کند .

** نگاه یک مسئول به موسیقی زیرزمینی
پیروز ارجمند آهنگساز و مدرس دانشگاه می گوید: موسیقی زیرزمینی در ایران به گونه ای از این هنر اطلاق می شود که بدون مجوز نهادهای مربوطه همچون وزارت ارشاد و صدا سیما تولید شود.
وی ادامه داد : اما در کشورهای غربی این گونه موسیقی شکل دیگری دارد و به آثاری اطلاق می شود که به صورت آلبوم و مجموعه ثبت نشده است و تنها از طریق فضای مجازی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد .
ارجمند خاطرنشان کرد : یکی از دلایل نبود فضای کافی برای گروه های موسیقی زیرزمینی که موسیقی فاخر تولید می کنند صدور مجوز به آثار صوتی در قالب یک آلبوم از سوی وزارت ارشاد است .
وی ادامه داد : وزارت ارشاد تنها به آثاری در قالب یک مجموعه به صورت آلبوم موسیقی مجوز می دهد .
این آهنگساز گفت: به همین منظور فعالان موسیقی زیرزمینی قطعات خود را به صورت تک آهنگ در فضای مجازی منتشر می کنند که فاقد مجوزهای لازم نیز هست .
مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد افزود : به نظر می رسد که باید قوانین صدور مجوز به درخواست کنندگان مورد بررسی قرار بگیرد تا تک آهنگها و موسیقی های اینترنتی نیز مجوز داشته باشند.
ارجمند با بیان اینکه دفتر موسیقی شرایط ثبت آثار هنری را برای فعالان عرصه موسیقی فراهم کرده است گفت : فعالان می توانند آثار تولید خود را ثبت کنند که البته این مهم به معنای دریافت مجوز نیست .
وی از پژوهش های صورت گرفته بر روی موسیقی زیرزمینی کشور خبر داد و اظهار داشت : با تحقیقات انجام شده 55 درصد موسیقی زیرزمینی قابل انتشار است اما بخاطر اینکه تک آهنگ بودن نمی توانند به صورت رسمی در عرصه موسیقی ورود کنند .
این مدرس دانشگاه ادامه داد : امیدواریم تعاملی بین هنرمندان و مسوولان حوزه موسیقی صورت پذیرد تا کسانی که موسیقی فاخر و به موازات ارزش های جامعه تولید می کنند بتوانند فعالیت کنند .
به باور برخی کارشناسان حوزه موسیقی هم فعالان موسیقی زیرزمینی و هم نهادهای صادر کننده مجوز به دنبال راهی برای تعامل بیشتر می گردند تا این گونه هنر که مخاطبان قابل توجه و خاص خود را نیز داراست بتواند به صورت رسمی و قانون فعالیت کند.
شاید به روی زمین آمدن این موسیقی بتواند مخاطبان این نوع را نیز با آثار رسمی آشتی دهد ، حس جدابودن از جامعه را در آنها از بین ببرد .
از سوی دیگر امید می رود تا با این اتفاق ، عرصه موسیقی پر شود از همه گونه های موسیقی فاخر که در راستای ارزش های هنری جامعه تولید می شود تا تازگی و تنوع که بخشی از جذابیت هنر برای مخاطبان امروز است ، خود را نشان دهد .
از : یاشار اطاعتی
فراهنگ **9252**
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




30/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن