واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
آرش عباسی در آستانه اجرای «نویسنده مرده است» در ایتالیا ابراز عقیده کرد:نوع نگاه معاونت هنری به تئاتر ناامید کننده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نویسنده و کارگردان تئاتر که از 4 اردیبهشت این نمایش را در شهرهای مختلف ایتالیا به صحنه خواهد برد،گفت: بیش از دو سال برای این اجرا رایزنی کردیم و در حالی که یک تور گسترده در شش شهر ایتالیا تدارک دیده شده بود، تنها به دلیل عدم حمایت مالی از گروه مجبور به انصراف از نیمی از اجراها شدیم. اکنون به ترتیب در شهرهای بولونیا، ونیز و رم به صحنه خواهیم رفت و فکر میکنم این نخستینبار است که یک نمایش از ایران به این شکل در ایتالیا امکان اجرا پیدا کرده است. نویسنده نمایشنامه «ورود آقایان ممنوع» افزود: زیربار خواستههای اسپانسرها و برنامهگذارها نرفتم، چون احساس کردم باید شان فرهنگ و هنرکشورم حفظ شود. پس به تنهایی هزینههای یک اجرای گسترده اروپایی را تقبل کردم اما بهطور مشخص مرکز هنرهای نمایشی و معاونت هنری وزارت ارشاد به عنوان متولیان تئاتر باید از این نمایش حمایت میکردند که به سادگی از زیر بار مسولیت شانه خالی کردند. عباسی ادامه داد: آیا با تیمهای ورزشی هم چنین برخورد میشود؟کدام مربی ورزشی هزینههای سفرهای خارجی را خودش پرداخت کرده است؟ آیا اگر یکی از فدراسیونهای ورزشی مثل معاون هنری بگوید چنین کارهایی از مستحبات است و ما دلیلی برای حمایت کردن نداریم ،جامعه ورزشی در برابرش سکوت میکند؟ نویسنده و کارگردان نمایش «آفتاب از میلان طلوع میکند» تاکید کرد: بحثام فراتر از کمک کردن یا نکردن به یک گروه خاص است. مساله عدم شناخت مسوولین نسبت به تئاتر است. از آنجایی که جشنوارههایی تئاتر ایران در اروپا شناخته شده است طی ماههای گذشته برخی از این گروهها درباره جشنواره تئاتر فجر و شیوه ارتباط با دبیر این جشنواره سوال میپرسند و پاسخ من مبنی بر اینکه این جشنواره 8 ماه مانده به برگزاری سی و سومین دورهاش هنوز دبیر ندارد باعث تعجب آنها میشود. جای تاسف است که تئاتر ایران در اروپا به بیبرنامگی معروف است. وی ادامه داد: یکی از شناخته شدهترین جشنوارههای ایرانی در خارج از کشور جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است که بیست دوره برگزار شده اما اکنون در حالی که فقط شش ماه تا برگزاری آن باقیمانده نه دبیر دارد نه فراخوان دارد و نه حتی دربارهاش حرفی زده شده است. اینها همه نشان دهند این است که مسولین شناختی از گذشته تئاتر ایران ندارند و طبیعی است که سرنوشت آن هم برایشان مهم نباشد. هر مدیر جدیدی که میآید نمیتواند وجود چنین رویدادهایی را به کل منکر شود یا تا لحظه آخر نادیده بگیرد. شک ندارم اگر وزارت کشاورزی هم قرار بود برای تئاتر ایران برنامهریزی کند از این بهتر عمل میکرد چون مدیریت به هر حال قاعده و قانون مشخصی دارد. برنده جایزه دومین دوره جشن ادبیات نمایشی ایران افزود:از زمان تغییر معاون هنری هر ماه حداقل با یک انتصاب عجیب و غیر کارشناسانه روبرو بودهایم که به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر تئاتر ما تاثیر خواهد گذاشت. نه کسی درباره این انتصابها سوال میکند و نه کسی خود را ملزم به پاسخگویی میداند. مطمئنم یک درصد از دغدغههایی که وزیر درباره سینما دارد، درباره تئاتر ندارد و این از نوع عملکرد ناامید کننده معاونت هنری مشخص است. عباسی افزود: جامعه تئاتری با دنیایی از امید فصل تازه را آغاز کرده بود اما متاسفانه هیچ نشانهای از روزهای خوش نمیبیند در عوض با روی کار آمدن آدمهای بیربط به تئاتر مدام با نوعی از بدرفتاری و بیتوجهی توهینآمیز روبرو میشود. به گزارش ایسنا،نمایش «نویسنده مرده است» با بازی لادن مستوفی و ایوب آقاخانی از 24 آپریل اجراهای خود را در ایتالیا آغاز خواهد کرد. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]