تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بنده اى نيست كه به خداوند خوش گمان باشد مگر آن كه خداوند نيز طبق همان گمان با او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806366160




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضعف آموزش بزرگترین و اصلی ترین معضل موجود در سینما است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: رامتین خدا پناهی؛
"ضعف آموزش" بزرگترین و اصلی ترین معضل موجود در سینما است
رامتین خدا پناهی ضمن ابراز تاسف از فعالیت مدارس بازیگری و کلاس‌ها، بزرگترین نقطه ضعف سینما را "ضعف آموزش" در مورد تربیت بازیگران دانست .


رامتین خداپناهی بازیگر تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران گفت: من به تحقیقات مرتبط در عرصه بازیگری اعتقاد چندانی ندارم، ضمن اینکه آکادمی حرفه‌ای مثل دانشگاه در دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد در زمینه بازیگری نداریم و تنها مدارس و کلاس‌های بازیگری است که فعالیت درخشانی ندارند و کار مهمی د این زمینه نکرده‌اند. ما احتیاج به نیروی تازه نفس و انرژی‌های تازه در هنر نه فقط سینما بلکه در موسیقی، نویسندگی و... داریم.
وی ادامه داد: به عقیده من در سینما نباید سن سالاری باشد، چون کسی که 50-60 سال بازیگر بوده، همچنان نقش‌ها به او تعلق بگیرد یا فیلم سازی که چندین سال فیلم ساخته، پروژه‌ها را کارگردانی و تولید کند. وی بیان کرد: متاسفانه بازیگران جوان ما بدون آموزش وارد این عرصه می‌شوند، آن‌ها باید به مربیان حرفه‌ای و مجرب معرفی شوند تا با آموزش لازم حرفه‌ای شوند، کارکرد در مرحله‌ی بعد است، اولین موضوع مهم آموزش است. خداپناهی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در همه جای دنیا مرسوم است که یک تیپ و چهره خاصی از فیلمساز از خیابان یا فروشگاه و یا فلان محله انتخاب می‌کند. تمام بازیگران مطرح که بازیگر به دنیا نیامده‌اند، اول گمنام بوده و بعد کشف شده‌اند و وقتی کشف می‌شوند، بقیه مسیر را با استعداد خودشان باید پیش بروند.اگر استعداد نباشد، ماندگار نمی‌شوند. به نظر من ژانر فیلم‌ سازی بسیار مهم است. چیدمان فیلم سازی عباس کیا رستمی با نا بازیگران بود و همیشه طوری از آن‌ها بازی می‌گرفت که در تمام دنیا شناخته می‌شدند.
فیلم کیا رستمی تلفیقی از مستند و داستان بود و او مورد قبول خیلی از سینما گران است. سلیقه‌ها در سینما و در میان مخاطبان وجود دارد و یک سلیقه و یک ژانر همیشه و همه جا بین همه نمی‌تواند موفق باشد. این بازیگر همچنین بیان کرد: متاسفم از این وضعیت که سرمایه و پول معیار تهیه کنندگی شده و هرکس از صنف و هر موقعیتی با داشتن سرمایه و پول می‌تواند تهیه کننده باشد. تهیه کنندگی یک علم است و تخصص می‌خواهد که در حال حاضر معیار فقط سرمایه گذاری است و بس. وی در تقسیم بندی مراحل و ادوار مختلف بازیگری گفت: یک دوره نخستین داریم به نام تئاتر و نمایش که از مجسمه‌ سازی وام گرفته و بازیگران آن با حرکات ژستیک و حالت‌های خاص ایفای نقش می‌کنند. یک دوره داشتیم البته در سینمای جهان که رقص و باله و حرکت‌های موزیکال بود که آن هم نوعی بازیگری بود. در هالیوود از یک دوره عصر ستاره سازی آغاز شد و استارت خورد، که اشخاصی مثل مفری بوگات و... خروجی آن بودند. به نظر من در سینمای ایران در 7 سال اخیر وضعیت سینما بدتر شده که استارت این نابسامانی از اواسط دهه 70 خورده شده و متاسفانه شاهد جریاناتی بودیم که خوشایند نبود و نیست. باید به فراگیری تکنیک بازیگری در کنار جریان روح و اخلاق حرفه‌ بازیگری پرداخته شود. ما دیگر با پدیده‌ها مواجهیم و باید این پدیده‌ها را شناخت، تقویت و ماندگار کرد. وی در ادامه گفت: هنرمند سینما بازیگر سینما تربیت می‌کند، گاهی اجبارا در برهه‌هایی از تئاتر کمک بگیرد اما نمی‌توان به طور قطع گفت که هرکس که در تئاتر موفق است، در سینما هم موفق است. نمونه‌های موفق در هر عرصه داریم اما نظر قاطع نمی‌توان داد، چون نمونه‌هایی از این دست بوده است که فقط در تئاتر یا در سینما موفق بوده‌اند که در آن دیگری موفقیت چندانی کسب نکرده‌اند. مثل عکاسی و فیلم برداری است، هر کس که عکاس خوبی است، لزوما فیلم بردار خوبی نمی‌تواند باشد و همچنین بالعکس. استثنا هم وجود دارد اما در همه موارد اینگونه نیست.
حتی در تلویزیون و سینما، هرکس که در تلویزیون موفق است، در آن چهار چوب و در آن قطع ممکن است خوشایند باشد و در چهارچوب پرده نقره‌ای سینما ممکن است دیگر آن نزدیک و چهره و بازی را نپسندند و در سینما متریال و ماده اصلی فیلم نامه آن است بعد عوامل دیگر روایت آن دراماتیک باید باشد.
 خدا پناهی ادامه داد: کارگردان باید متخصص در چیدمان بازیگر و صحنه‌ها و عوامل باشد. انتخاب درست و بجا بیش از 90 درصد فیلم است. پشت فیلم‌های موفق، انتخاب‌های درست بوده است. شخصی مثل مهرجویی با فیلم موفق "هامون"، "لیلا" نشان داده که کارگردانی را بلد است. او همیشه یک تیم موفق داشته که نتیجه انتخاب درستش است و خروجی آن استقبال بی نظیر از فیلم خوب اوست.
کارگردان باید به حدی از شعور، رسیده باشد که بداند چه نقشی را به چه کسی بدهد. این تفکر غلط که یک بازیگر خوب در هر نقشی باید خوب ایفای نقش کند را قبول ندارم. آل پاچینو نمی‌تواند نقش مازلون براندو را بازی کند و بالعکس. بازیگر در یک نقش و با یک ژست و اعمال خاص مورد محبوبیت قرار می‌گیرد. مثل اینکه از نوازنده پیانو بخواهیم چون نوازنده است، گیتار و ویولن و ... را خواب بنوازد. این اصلا منطقی نیست. او در نواختن پیانو تخصص دارد نباید از او چیزی خلاف آن را خواست. بازیگر که قرار نیست در هر نقشی معجزه کند. اگر هریک از عوامل فیلم ضعیف کار کند، بازیگر نمی‌تواند معجزه کند. شاید بازیگری گمنام در یک فیلم خیلی خوب ایفای نقش کند، این دلیلش فرو رفتن آن شخص در نقشش است. این انتخاب‌ها اختیار کارگردانی است که او باید تخصص و علم این موضوعات را حتما داشته باشد. انتهای پیام/





تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن