تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820816076




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بزرگترین انتخابات جهان، بازیگران اصلی و پیش بینی نتیجه


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: بزرگترین انتخابات جهان، بازیگران اصلی و پیش بینی نتیجه


انتخابات هند که از آن به‌ عنوان بزرگ‌ ترین تمرین دمکراسی درجهان نام برده می‌شود، بیش از ۸۱۴میلیون نفر واجدان شرایط رای در ۹۳۰ هزار حوزه رای‌گیری شرکت می کنند. انتخاباتی پارلمانی  9 مرحله ای هند که هفته گذشته (۱۸ فروردین)آغاز شده است، تا 22 اردیبهشت ادامه  خواهد داشت و نتایج آن  نیز 26 اردیبهشت اعلام خواهد شد.از انتخابات هند که از ان  به‌عنوان بزرگ‌ترین تمرین دمکراسی در جهان نام برده می‌شود، بیش از 814میلیون نفر واجدان شرایط رأی در 930هزار حوزه رأی‌گیری شر کت می کنند. با توجه به رشد جمعیت هند، بیش از 100میلیون نفر از زمان انتخابات قبلی در 5سال پیش به تعداد رأی‌دهندگان اضافه شده است. نیمی از جمعیت هند زیر 25سال است.  مجلس سفلی (لوک سابا) ۵۴۳ کرسی دارد و هر حزب یا ائتلافی که بتواند ۲۷۲ کرسی را کنترل کند، مامور تشکیل کابینه خواهد شد. *بازیگران اصلی انتخابات هند
به باور کارشناسان تاریخ گذشته  هند حکایت از آن دارد که در انتخابات مختلف رقابت اصلی در این کشور میان  حزب حاکم کنگره و حزب مردم است. البته در این دور از انتخابات پارلمانی بازیگران جدیدی نیز با بر عرصه رقابت گذاشته اند:
1-"حزب کنگره "
مانموهان سینگ، نخست‌وزیر هند، از حزب کنگره، در انتخابات امسال شرکت ندارد. حزب او امسال به رهبری رائول گاندی پا به عرصه انتخاباتی گذاشته است.آقای گاندی، پسر سونیا بیوه ایتالیایی راجیو گاندی است. رائول گاندیˈ از خاندان قدرتمند نهرو - گاندی که سابقه ای طولانی در تاریخ انتخابات هندوستان دارند به عنوان مقام دوم حزب حاکم کنگره در این انتخابات حضور دارد. این فرد 43 ساله با بهره گیری از وجهه خانوادگی و انجام سفرهای متعدد به مناطق مختلف برای کسب پیروزی دراین انتخابات تلاش می کند. راهول گاندی 43ساله است که نسل چهارم از خاندان سیاسی گاندی به شمار می‌رود.  از طرف دیگر سونیا گاندی 67 ساله رئیس حزب کنگره و بزرگ خاندان نهرو-گاندی از حزب حاکم به عنوان قدرتمندترین بانوی هندوستان در این انتخابات حضور یافته است. خانم گاندی در صورت پیروزی در این انتخابات اولین فرد کاتولیک مذهب خواهد بود که قدرت را در این کشور با اکثریت هندوها به دست خواهد گرفت. او در انتخابات سال 2004 برای کسب مقام نخست وزیری به پیروزی رسید اما به طور داوطلبانه این پست مهم را به مانموهان سینگ مغز متفکر اقتصادی از حزب خود واگذار کرد.بهبود سیستم خدمات اجتماعی در هند و طرح موسوم به ˈغذا در مقابل کارˈ از شعارهای اصلی او دراین انتخابات به شمار می آید. با این حال این رهبر کنگره در اظهارات خود اذعان کرده که حزبش که یک دهه است قدرت را در هندوستان در دست دارد در این انتخابات با شرایط سختی مواجه است. طبق نظرسنجی‌ها بسیاری از رای‌دهندگان، حزب کنگره را مسئول وضع نابه‌سامان اقتصادی و مجموعه‌ای از پرونده‌های فساد مالی و اداری می‌دانند. . مخالفان حزب حاکم کنگره را مسئول کاهش فعالیت های اقتصادی، تورم شدید و مجموعه ای از پرونده های فساد مالی و اداری می دانند ، موضوعی که می تواند شکست سنگینی را برای این حزب در این دوره از انتخابات به همراه داشته باشد.این گفته ها در حالی است که  برخی نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حزب کنگره که خانم سونیا گاندی مادر رائول رهبر آن است، ضعیف‌ترین نتایج دوره فعالیت خود را کسب خواهد کرد.
2- "حزب مردم هند" (بهاراتیا جاناتا)
گفته می شود ˈنارندرا مودیˈ نامزد حزب اصلی مخالف دولت برای مقام نخست وزیری و یک سیاستمدار کهنه کار هندی برنامه ریزی گسترده ای برای رسیدن به پست نخست وزیر هند کرده است . اما او به همان اندازه که طرفداران زیادی دارد مخالفانش نیز کم نیستند. مودی پیش از این 3بار سروزیر ایالت گجرات بوده است. وی پسر چای فروشی بود که توانست نردبان ترقی را در بی‌جی پی بپیماید و به نامزد اصلی نخست‌وزیری تبدیل شود. وی توانسته است خود را به‌عنوان اصلاح‌گر اقتصادی جا بیندازد که قصد دارد اقتصاد را به حرکت درآورد و شغل ایجاد کند.  اگرچه مودی نقش مهمی در فعال کردن اقتصاد این منطقه داشته اما مخالفان وی می گویند او در دوره تشدید خشونت های فرقه ای در سال 2002 که در آن بیش از هزار نفر که بیشتر آنان مسلمان بودند کشته شدند، نتوانست در پیشگیری از حوادث نقش ایفا کند و این نگرانی در آینده نیز وجود دارد.
با این وجود مودی با رد این اتهامات حضور چشمگیرتری نسبت به نامزدهای دیگر در این انتخابات داشته و با استفاده از ابزارهای جدید تبلیغاتی از جمله برگزاری ویدئو کنفرانس های زنده و سراسری و انتشار انواع تبلیغات چاپی نشان داده که عزمی جدی برای رسیدن به پست نخست وزیری دارد.او در نظرسنجی‌ها از رقبایش جلوتر است.به هر تقدیر این چهره‌ملی‌گرای هندو متهم است که در دوره تشدید خشونت‌های مذهبی در سال ۲۰۰۲ که از آن به عنوان بزرگ‌ترین شورش هندوها علیه مسلمانان در هند یاد می‌شود، در پیش گیری از خون‌ریزی‌ها سهل‌انگاری و کوتاهی کرده است.
3- حزب "مردم عامی"
تعداد زیادی از احزاب محلی خود را جبهه سوم می‌خوانند و با حزب کنگره و بی‌جی پی رقابت می‌کنند. حزب "مردم عامی" که منتقد حزب حاکم است و آن را به فساد متهم می‌کند، سال گذشته در دهلی توانست رای چشم‌گیری جلب کند. آرویند کجریوالˈ از حزب نوظهور " مردم عامی" شعار جذابی را برای مبارزات انتخاباتی خود برگزیده و آن مبارزه با فساد مالی و اداری در سراسر هند است، چیزی که بیش از هر خواسته دیگر رای دهندگان هندی به خصوص مردم عادی خواستار تحقق آن هستند. او بدین منظور در پوسترهای تبلیغاتی اش جارویی را در دست گرفته و می گوید با آن می خواهد انواع فساد را از هندوستان پاک کند. این شخص هنگام نام نویسی در حوزه انتخاباتی واراناسای، مقدس ترین شهر هندویان در ایالت اوتارپراداش اعلام کرد می خواهد کرسی نارندرا مودی از حزب بی جی پی را به چالش بکشد.
کجریوال از اواخر سال گذشته به چهره مهمی در سیاست هند تبدیل شده و زمانیکه حزب او در انتخابات ایالتی سال گذشته دهلی 28 کرسی به دست آورد توانست سروزیر پایتخت شود، گرچه در فاصله کمتر از 50 روز به خاطر اختلافات بر سر یک قانون جدید مبارزه با فساد مالی از این مقام استعفا کرد.
برخی ناظران و شهروندان هندی می گویند شعار مهم مبارزه با فساد مالی و اداری و نوع متفاوت تبلیغات کجریوال باعث جلب توجه اقشار متوسط و پایین جامعه هند شده و امید را به قدرت گرفتن این نامزد جوان را بیشتر کرده و موقعیت سیاستمداران کارکشته احزاب قدرتمند هند را به چالش کشیده است.
*وعده های انتخاباتی احزاب
"الف-حزب مردم هند" در بیانیه‌ای که ساعاتی پس از آغاز رای‌گیری در هند منتشر کرد، وعده داده است که اگر پیروز شود، اقتصاد و زیرساخت‌های کشور را بهبود دهد و با فساد مبارزه کند.
ب-حزب کنگره هم وعده "رشد فراگیر و همه‌جانبه" داده است. این حزب حاکم در برنامه انتخاباتی‌اش، وعده برنامه‌های رفاهی داده است از جمله حق برخورداری از بیمه درمانی برای همه و بازنشستگی برای سالمندان .
ج-تعداد زیادی از احزاب محلی خود را جبهه سوم می‌خوانند و با حزب کنگره و بی‌جی پی رقابت می‌کنند. به‌رغم یک دهه رشد اقتصادی که میانگین سالانه آن 7.6درصد بود، رکودی از سال2012 دامنگیر هند شده است که لطمه زیادی به محبوبیت حزب کنگره زده و باعث کاهش ارزش روپیه، میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی شده است.مودی وعده کرده است با توجه به اینکه هر سال میلیون‌ها نفر به بازار کار می‌پیوندند، صنعتی شدن و توجه به زیربنا را اولویت اصلی خود قرار دهد. وی همچنین قول داده با فساد مبارزه کند. تحلیلگران می‌گویند به قدرت رسیدن مودی سبب می‌شود در زمانی که هند خود را به‌عنوان مدافع جهان سوم در موضوع‌هایی از تغییر آب و هوا تا تجارت جهانی مطرح کرده است، دهلی‌نو سیاست خارجی زورمدارانه‌تری را در پیش بگیرد. اما از سوی دیگر، پاره‌ای از تحلیلگران درباره تأثیر وی بر جمعیت اقلیت‌های متکثر مذهبی که زیر لوای قانون اساسی غیردینی زندگی می‌کنند، ابراز نگرانی می‌کنند.
به هرحال پست نخست وزیر در هند به عنوان رییس دولت و شخص اول قوه مجریه آنقدر با ارزش هست که برخی از احزاب برای رساندن نامزد مورد نظر خود به آن میلیون های روپیه هزینه کنند و یا ابتکارهای کارشناسی و جالب به صحنه بیاورند.روزنامه ˈایشین ایجˈ چاپ دهلی نو این هفته در گزارشی نوشت حزب حاکم کنگره ادعا کرده که حزب مخالف بی جی پی 100 میلیارد روپیه را برای تبلیغات در انتخابات جاری مجلس عوام (لوک سابا) اختصاص داده که 90 درصد از آن نامشروع می باشد.ˈآنند شرماˈ وزیر بازرگانی و صنعت هند و از رهبران ارشد حزب کنگره نیز گفته که نارندرا مودی نامزد نخست وزیری حزب بی جی پی ادعا کرده پول های هند را از خارج باز خواهد گرداند حال آنکه 90 درصد بودجه تبلیعاتی حزبش از راه نامشروع است .
انتخابات هند

*دلایل تردیدها درباره پیروز حزب کنگره
نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حزب حاکم کنگره پس از حدود یک دهه زمام قدرت را به ملی‌گرایان هندو واگذار خواهد کرد. بسیاری از رأی‌دهندگان از وضعیت اقتصاد و گسترش فساد نگران هستند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جوانان و رأی‌دهندگان طرفدار تغییر که از 10سال حاکمیت چپ‌گرایانه خاندان گاندی در رأس حزب کنگره خسته شده‌اند، آرای خود را به نفع حزب بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) به صندوق خواهند انداخت. سمت‌گیری اقتصادی کشور و افزایش بهای خواربار از مسائلی است که بر این تصمیم رأی‌دهندگان تأثیر گذاشته است. پیش‌بینی می‌شود اکثریت کرسی‌های مجلس سفلا به حزب بی‌جی پی برسد که نارندرا مودی رهبری آن را بر عهده دارد، هر چند که بعید است این حزب بتواند اکثریت مطلق را برای تشکیل دولت کسب کند. ازاین‌رو، پیش‌بینی می‌شود بی‌جی‌پی با کسب بیشتر 543کرسی این مجلس، برای تشکیل دولت ائتلافی با احزاب کوچک‌تر محلی وارد مذاکره شود.
*نتیجه گیری
انتخابات پارلمانی هند  که بزرگ‌ترین انتخابات تاریخ  این کشور محسوب می‌شودچرا که  تعداد رأی‌دهندگان واجد شرایط از جمعیت کل اروپا به تنهایی و مجموع جمعیت آمریکا، روسیه، ژاپن و نیجریه بیشتر است. به هر حال  بیش از 814میلیون نفر که واجد شرایط رأی دادن  در این دور از انتخابات هستند. بیش از 100میلیون نفر از زمان انتخابات قبلی در 5سال پیش به تعداد رأی‌دهندگان اضافه شده است. نیمی از جمعیت هند زیر 25سال است. اگر چه برای ارزیابی دقیق تر انتخابات پارلمانی هند تا 26 اردیبهشت باید منظر ماند اما برخی نظرسنجی‌های صورت گرفته پیش از برگزاری انتخابات،  حکایت از آن است که حزب کنگره به رهبری خانم سونیا گاندی مادر رائول ،ضعیف‌ترین نتایج دوره فعالیت خود را کسب خواهد کرد.اهمیت این نظر سنجی از این نظر مهم است که مانمو هانگ سینک با توجه به شرایط اقتصادی هند و مشکلات پیش رو  از حضور در این دور از انتخابات پارلمانی هند خودداری کرده  و رهبری حزب کنگره را به رائول واگذار کرده است  تا شاید با وجود خانواده گاندی در صحنه سیاسی هند، این حزب از اقبال بیشتری برای پیروزی در انتخابات داشته باشد .البته با وجود حزب "مردم عامی"که در انتخابات اخیر با اقبال مردمی نیز مواجه شده است .نتایج انتخابات پارلمانی هند کمی دشوار شده است . به هر حال آنچه که مسلم است اینکه با توجه با جایگاه شکننده حزب کنگره در این دور از انتخابات هند وهمین طور این احتمال وجود دارد که حزب بی جی پی نتواند اکثریت 543کرسی مجلس  را از آن خود نماید، این احتمال دور از ذهن نیست که مثل ادوار گذشته یکی از این دو بازیگر اصلی هند حزب کنگره و حزب بی جی پی با ائتلافی که با احزاب کوچکتر هند خواهند داشت، مجلس آینده و دولت آتی هند را در اختیار بگیرند.
البته پیروزی حزب بی جی پی با توجه به شرایط حاکم در هند و انتقادهایی که به حزب کنگره وارد می شود ، بیشتر از حزب کنگره به نظر میرسد.به هر تقدیر آنچه تا این زمان مبرهن است اینکه  اولا مردم هند تاکنون مشارکت خوبی طی روزهای اخیر برای رای دادن به نامزدهای مورد نظر خود داشته و بیش از 75 درصد در انتخابات شرکت کرده اند.و دوم اینکه آقای مانموهان سینگ نخست وزیر فعلی و 82 ساله هند پس از یک دهه خدمتگزاری به ملتش خود را برای خروج از مقر نخست وزیری آماده کرده هر چند که این سیاستمدار کهنه کار هندی نیز تمایلی به قرار گرفتن حزبش در مقام اپوزسیون دولت آتی ندارد.


دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن