تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند مى‏فرمايد: بنده من با هيچ كارى پسنديده‏تر از انجام آن چه كه بر او فرض كردم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815693535




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشتی شکسته بندر در ریاض


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کشتی شکسته بندر در ریاض تهران- ایرنا- شکست سیاست های ریاض در مساله سوریه، دگرگونی معادلات منطقه ای قدرت در پی رویکرد تازه و اقدام های جمهوری اسلامی ایران و تشدید اختلاف های داخلی خاندان سعود از دلایل برکناری رییس سازمان اطلاعات عربستان است.


خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بیست و ششم فروردین ماه به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان نوشت: «ملک عبدالله» پادشاه عربستان سعودی، به طور رسمی «بندر بن سلطان» را «بنا به درخواست خود او» از ریاست سازمان اطلاعات این کشور کنار گذاشت.
پادشاه سعودی همچنین سپهبد «یوسف بن علی الادریسی» را به ریاست سازمان اطلاعات کشور برگزید.
مدتی بود خبری از بندر بن سلطان در رسانه ها منتشر نمی شد. وی که در پی تشدید جنگ در سوریه به عنوان یکی از چهره های اصلی تاثیرگذار بر روند دگرگونی های تازه در خاورمیانه مطرح شده بود، با هدایت دستگاه اطلاعاتی عربستان توانسته بود دامنه ناامنی ها را از سوریه به عراق، لبنان، یمن و حتی آسیای مرکزی و قفقاز گسترش دهد.
اما به ناگاه پس از مشخص شدن ناکامی های عملی سیاست های منطقه ای عربستان در معادلات خاورمیانه، وی به بهانه بیماری و عمل جراحی به آمریکا رفت و دیگر خبر چندانی از او در رسانه ها منتشر نشد.
در مدت غیبت وی دگرگونی های بسیاری در معادلات منطقه ای شکل گرفت که از رویکرد متفاوت عربستان در سیاست های منطقه ای ناشی می شد.
انتخاب «محمد بن نایف» به عنوان مسوول پیگیری سیاست های عربستان در سوریه، گمانه زنی ها درباره برکناری بندر و تغییر سیاست های عربستان را به واقعیت تبدیل کرد.
با این همه، بازگشت دوباره وی به عربستان برخی گمانه ها را ایجاد کرد که بار دیگر هدایت دستگاه اطلاعاتی عربستان و پرونده سوریه در دست او قرار خواهد گرفت.
اینک اما به نظر می رسد بر پایه خواست بندر، ملک عبدالله او را به طور رسمی برکنار کرد و شخصی بیرون از خاندان سعودی را به ریاست سازمان اطلاعات این کشور برگزید.
دلایل این اقدام ملک عبدالله را می توان در سه سطح داخلی، ملی و منطقه ای بررسی کرد.
**سطح داخلی؛ اختلاف های درونی خاندان سعود
اختلاف های درونی خاندان سعودی یکی از دلایلی است که برخی آن را عامل برکناری بندر بن سلطان از ریاست سازمان اطلاعات عربستان می دانند؛ به ویژه که علی ادریسی شخصی از بیرون خاندان سعودی است.
در این پیوند، روزنامه «الاخبار» لبنان بیست و هفتم فروردین نوشت: پس از هفته ها شایعه و اخبار ناموثق دستور پادشاه عربستان در برکناری بندر بن سلطان همه چیز را روشن کرد. این بار بندر به طور کلی از صحنه سیاسی عربستان کنار رفت و هم اکنون درباره روزهای آینده در این کشور پیش بینی های گوناگونی می شود.
الاخبار نوشت: گفته می شود بندر بن سلطان خود درخواست کناره گیری کرده است. بنابراین از یک سو، مدت ماموریت وی به عنوان رییس دستگاه اطلاعات به پایان رسیده و از سوی دیگر، نقش وی در مسائل سیاسی به طور کلی به پایان خط رسیده است. این امر پرده از وجود اختلاف درباره تقسیم قدرت در خاندان سعودی کنار می زند.
به نوشته این روزنامه، پیام انتخاب یوسف الادریسی به عنوان رییس دستگاه اطلاعات این است که بندر و همراهان وی در خاندان سعودی به طور کلی از معادله قدرت کنار خواهند رفت.
**سطح ملی؛ شکست سیاست های بندر در منطقه
عربستان از آغاز ناآرامی ها در سوریه همه تلاش خود را به کار برد تا دولت «بشار اسد» رییس جمهوری این کشور، را سرنگون کند و با همه امکانات از گروه های شورشی پشتیبانی های سیاسی، مالی و نظامی به عمل آورد.
اما مهمترین اقدام عربستان برای ناآرام کردن اوضاع در سوریه را می توان در سپردن این پرونده به بندر بن سلطان دید. بندر که به داشتن مواضع ضد سوری و مخالفت سرسختانه با محور مقاومت معروف است و ارتباط های گسترده و نزدیکی با گروه های تندرو در جای جای منطقه و حتی جهان دارد، با در دست گرفتن زمام پرونده سوریه همه تلاش خود را برای سرنگونی دولت سوریه به کار برد.
پیگیری بندر بن سلطان در سرنگونی دولت سوریه به اندازه ای بود که در دیدار با «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، وی را تهدید کرد در صورتی که دست از پشتیبانی از اسد بر ندارد نیروهای وابسته به وی المپیک زمستانی «سوچی» را -که زمستان پیش در روسیه برگزار شد- ناامن می کنند.
وی حتی به شدت از تصمیم «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا، درباره انصراف از حمله به سوریه انتقاد می کرد.
اما ناتوانی نیروهای وابسته به بندر در چیرگی بر ارتش سوریه و اقدام های ویرانگر این نیروها و تلاش آنان برای گسترش ناآرامی ها در همه منطقه، ایالات متحده و همتایان اروپایی آن را از سیاست های عربستان در مساله سوریه رویگردان کرد.
پیروزی های ارتش سوریه و ناکامی دهشت افکنان (تروریست ها) از دستیابی به اهداف خود و همچنین، تشدید اختلاف های درونی آنان باعث شد شکست سیاست های بندر بن سلطان در سوریه بیش از پیش نمایان شود.
**سطح منطقه ای؛ تغییر معادلات
ناکامی سیاست های بندر بن سلطان در سوریه همزمان شد با روی کار آمدن «حسن روحانی» به عنوان یازدهمین رییس دولت جمهوری اسلامی ایران.
روی کار آمدن دولت تازه با شعار «تدبیر و امید» و سیاست تعامل سازنده با جهان موفقیت های بسیاری را برای دستگاه دیپلماسی ایران به همراه داشته که از مهمترین آنها، توافق هسته ای ژنو با گروه 1+5 است.
سیاست تعامل سازنده با جهان و افزایش همکاری های منطقه ای و جهانی ایران باعث شد ایالات متحده و غرب نیز دگرگونی هایی را هر چند در ظاهر و کلام داشته باشند.
اعتراف به نقش منطقه ای ایران از سوی غرب به معنای بازتعریف جایگاه برخی کشورها بود که برای کمرنگ کردن تاثیر حضور ایران در مسائل منطقه ای، نقشی فراتر از توان خود بر عهده گرفته بودند. این امر تا اندازه ای به معنای تعدیل سیاست های خاورمیانه ای آمریکا نیز بود.
تداوم تنش ها در عراق و گسترش دامنه آن از سوریه به لبنان، باعث شد این تردید ایجاد شود که بیش از این نمی توان زمام امور منطقه ای را در دست عربستان داد، بلکه باید به آن برای تعدیل سیاست های ویرانگر منطقه ای فشار وارد کرد.
بندر بن سلطان، مهمترین فرد در دستگاه سیاست خارجی عربستان و هدایتگر این سیاست ها بود. بنابراین زیر فشار آمریکا، ملک عبدالله مجبور شد او را به بهانه بیماری از دگرگونی های منطقه دور نگه دارد.
پیش از این تصمیم، عربستان سعودی قانونی تصویب کرد که بر پایه آن هر شخص عربستانی که به گروه های تندرو بپیوندد به پنج تا 20 سال زندان محکوم می شود.
همچنین عربستان برخی گروه ها را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد که «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) و «جبهه النصره» که مسوول بخشی از ناآرامی های سوریه، لبنان و عراق هستند، بین این گروه ها قرار دارند.
در ادامه دگرگونی های منطقه ای و اجبار عربستان در تعدیل سیاست های خود، به نظر می رسد کارشکنی های عربستان در لبنان نیز کاهش یافته است. در پی این روند بود که «سعد حریری» رییس گروه موسوم به «جنبش المستقبل» از گروه های اصلی طیف چهاردهم مارس، با حضور (اعضای) مقاومت در کابینه دولت موافقت کرد و این امر به تشکیل کابینه لبنان پس از 10 ماه وقفه منجر شد؛ وقفه ای که یکی از عوامل اصلی آن سیاست های عربستان سعودی و نقش آن در تشدید تنش ها در لبنان بود.
**جمع بندی
برکناری بندر بن سلطان را می توان از سه زاویه داخلی (سازمانی)، ملی و منطقه ای دید.
در بخش داخلی می توان به تنش های درون خاندانی آل سعود اشاره کرد که سیاست های منطقه ای بندر بن سلطان آن را تشدید کرده بود.
در سطح ملی می توان به شکست سیاست های بندر در پرونده سوریه و عراق اشاره کرد.
در سطح منطقه ای نیز روی کار آمدن دولت تازه در ایران و تغییر وضع روابط غرب با تهران از وضع دشمنی به حالت گفت و گو و تاثیر آن بر معادلات منطقه ای و به دنبال آن، تعدیل نقش منطقه ای عربستان در برکناری بندر بی تاثیر نیست.
از اصغر یوسفی و مهدی جوکار- گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**م.ج**9278**1961**1358
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




30/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن