تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس سنت نيكويى را بنا نهد، اجرى برابر اجر همه عمل‏كنندگان به آن عمل تا روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805580669




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم حفظ و ارتقای جایگاه دانشکده دندانپزشکی اراک


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

لزوم حفظ و ارتقای جایگاه دانشکده دندانپزشکی اراک اراک - ایرنا - دانشکده دندانپزشکی در اراک که به عنوان یک نیاز زیرساختی به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده فرصتی استثنایی در بهبود و ارتقای بهداشت دهان و دندان و تربیت نیروهای متخصص این رشته است که بایداین فرصت غنیمت شمرده شده و در سایه تدبیر اجازه نداد که نقش و جایگاه آن کمرنگ شود.


این دانشکده پایه در سال 90 از شورای گسترش آموزش عالی مجوز تاسیس گرفته و با 60 دانشجو دومین سال فعالیت خود را پشت سر گذاشته است.
این دانشکده از نظر ساختار آموزشی و اعضای هیات علمی یکی از کانونهای قوی کشور محسوب می شود اما محدودیت فضای فیزیکی و نداشتن مکان مناسب، دانشجویان این رشته را که در سال تحصیلی جدید دروس عملی را آغاز می کنند با چالش مواجه کرده و اگر به یاری مسوولان و خیران محیط آموزشی مناسب و استانداردی تا مهر ماه امسال تدارک نشود موقعیت این دانشکده در هاله ای از ابهام قرار می گیرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در این خصوص گفت: سیاست افزایش رشته های تحصیلی در این دانشگاه در دولتهای نهم و دهم متناسب با امکانات نبوده و اگرچه تعداد دانشجو در مقاطع مختلف از یکهزار و 670 نفر به سه هزار و 500 نفر و تعداد رشته ها از 30 مورد به 64 مورد رسیده ولی در ساختار فضای آموزشی گسترشی داده نشده است.
دکتر ˈحسن طاهراحمدیˈ افزود: تراکم رشته و دانشجو بدون فراهم بودن زیرساختهای لازم فشار مضاعفی بر حوزه آموزش این دانشگاه آورده و در برخی رشته ها چون دندانپزشکی نیازمند کمک های اورژانسی از سوی مسوولان استان به منظور پیشگیری از انحلال است.
وی توضیح داد: تاسیس دانشکده دندانپزشکی مزیتی در جذب متخصصان دندانپزشکی به استان، بهبود کیفیت خدمات درمانی در حوزه بهداشت دهان و دندان و بستر کنترل قیمتها و کاهش هزینه های پرداختی از سوی مردم در حوزه دولتی است و این فرصت استثنایی باید با راهبری مناسب و سیاستهای حمایتی حفظ و بالنده شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: تاسیس دانشکده دندانپزشکی از نظر کادر علمی و اجرایی و زیرساختهای آموزش و پژوهش با مساعدت وزارت بهداشت و درمان بوده اما مقامات ارشد دولت وقت در استان مرکزی نیز متعهد شده بودند که مکان مناسبی برای استقرار این دانشکده فراهم کنند که این تکلیف هنوز ادا نشده است.
دکتر طاهر احمدی اضافه کرد: در دو سال گذشته این مساله چندین بار در شورای توسعه و برنامه ریزی، شورای اداری و کارگروه سلامت استان مرکزی مطرح شده ولی هربار باوجود چندین پیشنهاد، مکانی برای این دانشکده تامین نشده است.
وی توضیح داد: اکنون شمارش معکوس در ارزیابی استمرار فعالیت آموزشی دانشکده دندانپزشکی اراک آغاز شده و ارزیابان تا تابستان امسال درصورت نبود محیط استقرار واحدهای آموزشی، احتمال توقف کار این دانشکده و پراکنش دانشجویان در واحدهای دانشگاهی سایر استانها را گوشزد کرده اند.
معاون آموزش و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: سیاست آموزش عالی در دولت تدبیر و امید بر خدمات کیفی و تربیت نیروی حاذق و زبده در حوزه پزشکی و پیراپزشکی است و مسوولان استان در ساماندهی اصولی سیاست کاغذی و بدون پشتوانه اجرا شده در سنوات قبل در این حوزه باید سرعت عمل و دقت به خرج دهند.
دکتر ˈعلی اصغر یعقوبیˈ افزود: دانشکده دندانپزشکی اراک یکی از نیازهای اساسی مردم است اما وقت کشی در ایجاد زیرساختهای مورد نیاز، شرایط خاصی را حاکم کرده که اگر اقدامی عاجل صورت نگیرد این کانون رشد دانش دندانپزشکی با استان خداحافظی خواهد کرد.
وی توضیح داد: برخی استانهای همجوار که همزمان با استان مرکزی مجوز دانشکده دندانپزشکی گرفته اند هم اینک عملیات اجرایی ساخت دانشگاه و کلینیک پیشرفته دندانپزشکی را انجام داده اند و جبران عقب افتادگی استان در این حوزه عزم جهادی را می طلبد.
معاون آموزش و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: برای عبور از بحران پیش رو در حفظ دانشکده دندانپزشکی مسوولان استان مرکزی باید همراهی جدی در تامین مکانی مناسب برای استقرار موقت دانشکده و بخشهای پایه و اساسی آن داشته باشند و استانداری مرکزی نیز باید برای دراز مدت بستر مکان استاندارد و مناسب دائمی این دانشکده را مهیا کند.
دکتر بعقوبی اضافه کرد: ساخت دانشکده دندانپزشکی استاندارد و مطلوب در اراک به دو هزار و 500 متر فضای فیزیکی در حوزه آموزش تئوری و استقرار 12 واحد عملیاتی تخصصی نیاز دارد تا 14 عضو هیات علمی جذب شده در هشت رشته تخصصی دایر بتوانند علاوه بر تربیت نیروهای زبده به عنوان سرمایه این رشته خدمات کیفی به مردم ارائه کنند.
وی عنوان کرد: 50 درصد از 60 دانشجوی درحال تحصیل این دانشکده بومی هستند و ورود آنها به چرخه درمان و آموزش تخصصصی دندانپزشکی استان پس از خاتمه تحصیل سرمایه ای مهم برای استان است.
معاون آموزش و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: برآورد مالی ساخت این دانشکده از سوی کارشناسان 90 میلیارد ریال است که با توجه به شرایط خاص دولت در محدودیتهای اعتباری نیاز است که خیران در این عرصه ادای دین کنند.
رییس دانشکده دندانپزشکی اراک نیز گفت: استان مرکزی در زمینه نیروی دندانپزشک تخصصی و فوق تخصصی در سالهای گذشته بسیار فقیر بود و با استقرار دانشکده مذکور 14 دندانپزشک در رشته های مختلف تخصصی به استان جذب شدند.
دکتر ˈاحسان مومنیˈ افزود: دانشکده دندانپزشکی یکی از کانونهای مهم آموزش پزشکی استان در درمانهای پیچیده و تخصصی عوارض دهان و دندان است و این مزیت بزرگ باید حفظ شده و در سایه حمایت مسوولان به قطب پژوهش و درمان پیشرفته غرب کشور تبدیل شود.
وی توضیح داد: پیش از تاسیس این دانشکده تنها سه متخصص دندانپزشک در اراک فعالیت داشت اما هم اینک 14 دندانپزشک دیگر در 10 رشته تخصصی ارتودنسی، بیماریهای دهان، جراحی فک و صورت، جراحی ترمیمی،ریشه و عصب کشی، جراحی ریشه، پروتز دندانی، رادیولولوژی فک و صورت به این جمع پیوسته اند.
رییس دانشکده دندانپزشکی استان مرکزی اضافه کرد: این دانشکده از 10 رشته تخصصی دندانپزشکی موجود کشور، هم اینک تنها در دو رشته پاتولوژی فک و صورت و دندانپزشکی اطفال نیروی متخصص درمانی و رشته آموزشی ندارد که در صورت حل شدن مشکل فضای فیزیکی پیگیری ایجاد آن از اولویتها و سیاستها است.
دکتر مومنی بیان کرد: متخصصین جذب شده به این دانشکده همگی از افراد زبده و دارای رتبه های برد تخصصی هستند و درحال حاضر نیز با استقرار 12 یونیت درمانی در پلی کلینیک تخصصی امام رضا (ع) اراک از این توان باکیفیت تخصصی و با تعرفه های دولتی در راستای بهبود بهداشت دهان و دندان در اراک بهره گرفته می شود.
وی اظهار کرد: تاکنون مردم استان برای درمانهای تخصصی و پیشرفته دهان و دندان ناگزیر به سفر به استانهای همجوار بودند که این امر علاوه بر رنج سفر هزینه های گزافی در پی داشت اما با جذب این متخصصین و تربیت دندانپزشکان جدید در دانشکده این حلقه مفقوده در رشته دندانپزشکی استان برطرف می شود.
رییس دانشکده دندانپزشکی استان مرکزی اظهار کرد: مزیت دیگر تربیت نیروی دندانپزشکی متخصص در این دانشکده این است که امکان اعزام دندانپزشکان به مناطق محروم استان و ایجاد توازن در حضور دانپزشک در سطح شهرستانها فراهم می شود چرا که 50 درصد دانشجویان بومی این دانشکده متعهد هستند 12 سال در حیطه جغرافیایی استان مرکزی خدمت کنند.
دکتر مومنی خاطرنشان کرد: درحالیکه در اراک بیش از یکصد دندانپزشک فعالیت دارند ، شهرستان محرومی چون کمیجان از داشتن حتی یک دندانپزشک هم محروم است و جبران این توزیع ناعادلانه نیروی درمانی دندانپزشک به استمرار کار دانشکده گره خورده است.
وی مزیت دیگر دانشکده دندانپزشکی در اراک را کاهش محسوس خطاهای احتمالی در حوزه دندانپزشکی با نظارت های علمی بر کار شاغلان این حوزه ، ایجاد رقابت سالم و کیفی شدن خدمات عنوان کرد.
دکتر مومنی ادامه داد: یکی از مزیتهای مهم دانشکده دندانپزشکی ایجاد قطب پژوهشهای دهان و دندان در استان مرکزی است که اثرگذاری مستقیم آن بر روند درمان خودنمایی می کند و به هر قیمت نباید اجازه داده شود این مزیت از استان گرفته شود.
وی تصریح کرد:دانشکده فعلی نیاز فوری به ساختمانی مناسب برای استقرار لابراتوراهای ارتودنسی و پروتز، حوزه آموزش تئوری، بخش پیش بالینی و مهارتهای آموزشی دانشجویان و استقرار امکانات آموزش 10 تخصص پایه دندانپزشکی دارد که هر بخش یکصد متر مربع فضا نیاز دارد.
رییس دانشکده دندانپزشکی اراک بیان کرد: تهیه تجهیزات تخصصی از جمله 10 میکروسکوپ، هشت یونیت و تجهیزات تخصصی رادیولوژی از دیگر نیازهای ضروری این دانشکده است که انتظار می رود مسوولان استان برای تامین آن دانشگاه علوم پزشکی را یاری دهند.
استاندار استان مرکزی نیزگفت: ایجاد دانشکده دندانپزشکی یکی از اقدامات مفید در عرصه سلامت استان است که باید با هر شیوه و امکانی حفظ شود.
ˈمحمدحسین مقیمیˈ افزود: در فرصت کوتاه باقی تا ازریابی وزارت بهداشت و درمان با استفاده از امکانات دستگاههای اجرایی استان مرکزی مکان مناسب استقرار موقت این دانشکده تامین خواهد شد.
وی توضیح داد: دولت تدبیر و امید به دنبال امور زیربنایی و کارشناسی است و این دانشکده یکی از بازوهای پژوهش علمی و خدمات تخصصی سلامت است و به هر قیمتی حمایت و حفظ می شود.
استاندار استان مرکزی اظهار کرد: سلامت اولویت مهم کار دولت است و ساز و کارهای خدمات بهینه و با کیفیت در تمامی رشته های تخصصی درمان و بهداشت با بهره گیری از منابع پیش بینی شده طرح هدفند کردن یارانه ها امسال در دستور کار است.
مقیمی اظهار کرد: در برنامه پنج ساله باید برنامه عملیاتی ساخت دانشکده دندانپزشکی در مرحله اقدام قرار گیرد و در خصوص پیش بینی زمین مورد نیاز آن از سوی بخشهای مرتبط استان آمادگی کامل وجود دارد.ک/4
560/559
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




30/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن