تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815276538
اجتهاد ممنوع از دیدگاه شیعه
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
اجتهاد ممنوع از دیدگاه شیعه خبرگزاری رسا _ کارشناس شبکه وهابی مدعی شد علمای شیعه اجتهاد را قبول ندارند.
به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا ، منصور حسینی کارشناس شبکه وهابی نور و کلمه در برنامه «حقیقت های پنهان تاریخ» ، برای مخدوش کردن چهره علمای شیعه در نزد مردم، مدعی شد علمای شیعه اجتهاد را اساسا منکر هستند.
در جواب این کارشناس باید گفت اجتهادی که از نظر شیعه ممنوع است به معنای تقنین و تشریع قانون است؛ یعنی مجتهد حکمی را که در کتاب و سنت نیست، با فکر خودش و رأی خودش وضع کند.
در اصطلاح به این امر اجتهاد به رأی می گویند. اینگونه اجتهاد، از نظر شیعه ممنوع است ولی اهل تسنن آن را جایز می دانند. آنها منابع تشریع و ادلّه شرعیه را که ذکر می کنند می گویند: کتاب و سنت و اجتهاد. اجتهاد را که مقصود همان اجتهاد به رأی است هم ردیف کتاب و سنت می دانند.
این اختلاف نظر از آنجا سرچشمه می گیرد که اهل تسنن می گویند احکامی که به وسیله کتاب و سنت تشریع شده محدود و متناهی است و حال آنکه وقایع و حوادثی که پیش می آید نامحدود است، پس یک منبع دیگر غیر از کتاب و سنت لازم است معین شده باشد برای تشریع احکام الهی و آن همان است که از او به اجتهاد به رأی تعبیر می کنیم.
در این زمینه احادیثی هم از رسول اکرم (ص) روایت کرده اند. از آن جمله اینکه رسول خدا (ص) هنگامی که معاذ بن جبل را به یمن می فرستاد از او پرسید: در آنجا چگونه حکم می کنی؟ گفت: مطابق کتاب خدا. فرمود: اگر حکم را در کتاب خدا نیافتی چگونه حکم می کنی؟ گفت از سنت پیغمبر خدا (ص) استفاده می کنم. فرمود: اگر در سنت پیغمبر خدا (ص) نیافتی چه خواهی کرد؟ گفت: اَجْتَهِدُ رَأیی یعنی فکر و ذوق و سلیقه خودم را به کار می اندازم. احادیث دیگری هم در این زمینه روایت کرده اند.
در اینکه اجتهاد به رأی چگونه است و به چه ترتیبی باید صورت بگیرد، در میان اهل تسنن اختلاف نظر است. شافعی در کتاب معروف خود به نام «الرّسالة» بابی دارد به نام باب اجتهاد. شافعی در آن کتاب اصرار دارد اجتهادی که در احادیث آمده منحصراً «قیاس» است. قیاس اجمالاً یعنی موارد مشابه را در نظر بگیریم و در قضیه مورد نظر خود مطابق آن موارد مشابه حکم کنیم.
ولی بعضی دیگر از فقهای اهل تسنن اجتهاد به رأی را منحصر به قیاس ندانسته اند، «استحسان» را نیز معتبر شمرده اند. استحسان یعنی اینکه مستقلاً بدون اینکه موارد مشابه را در نظر بگیریم ببینیم اقرب به حق و عدالت چیست و ذوق و عقل ما چگونه می پسندد همان طور رأی بدهیم.
استصلاح یعنی، تقدیم مصلحتی بر مصلحت دیگر. و همچنین تأوّل یعنی هر چند حکمی در نصّی از نصوص دینی، در آیه ای از آیات قرآن و یا حدیثی از احادیث معتبره پیغمبرخدا (ص) رسیده ولی به واسطه بعضی مناسبات، ما حق داشته باشیم از مدلول نصّ صرف نظر کنیم و رأی اجتهادی خود را مقدم بداریم.
هرکدام از اینها احتیاج به شرح و تفصیل دارد و بحث شیعه و سنی را در میان می آورد. در این زمینه یعنی زمینه اجتهاد در عرض نص و در مقابل نص، کتاب ها نوشته شده و شاید از همه بهتر رساله ای است که توسط علامه جلیل مرحوم سید شرف الدین به نام النص و الاجتهاد نوشته شده است.
اما از نظر شیعه چنین اجتهادی مشروع نیست. از نظر شیعه و ائمه شیعه اساس اوّلی این مطلب یعنی اینکه احکام کتاب و سنت وافی نیست پس احتیاج به اجتهاد رأی است درست نیست. اخبار و احادیث زیادی در این زمینه آمده که حکم هر چیزی به طور کلی در کتاب و سنت موجود است.
در «اصول کافی» پس از باب «البِدَع و المَقائیس» بابی دارد به این عنوان: باب «الرد الی الکتاب و السنة و انه لیس شی ء من الحلال و الحرام و جمیع مایحتاج الیه الناس الاّ وقد جاء فیه کتاب او سنة» ائمه اهل بیت (ع) از قدیم الایام به مخالفت با قیاس و رأی شناخته شده اند. «اصول کافی ، ج 1، باب رجوع به قرآن و سنت، و اینکه همه حلال و حرام و احتیاجات مردم در قرآن یا سنت موجود است».
و البته قبول کردن و قبول نکردن قیاس و اجتهاد رأی را از دو نظر می توان مورد مطالعه قرار داد. یکی از آن جهت که عرض کردم یعنی قیاس و اجتهاد رأی را به عنوان یک منبع از منابع تشریع اسلامی بشماریم و در عرض کتاب و سنت قرار دهیم و بگوییم مواردی هست که حکمی به وسیله وحی تشریع نشده و باید مجتهدین با رأی خود آن را بیان کنند؛ و دیگر از آن جهت که قیاس و اجتهاد به رأی را به عنوان وسیله استنباط احکام واقعی مورد استفاده قرار دهیم همان طوری که از سایر وسائل و طرق مثل خبر واحد استفاده می کنیم. به اصطلاح ممکن است به قیاس جنبه موضوعیت بدهیم و ممکن است جنبه طریقیت بدهیم.
در فقه شیعه قیاس و رأی به هیچ یک از دو عنوان بالا معتبر نیست. اما از نظر اول به جهت اینکه ما حکم تشریع نشده (ولو به طور کلی) به وسیله کتاب و سنت نداریم.
و اما از نظر دوم به جهت آنکه قیاس و رأی از نوع گمان ها و تخمین هایی است که در احکام شرعی زیاد به خطا می رود. اساس مخالفت شیعه و سنی در مورد قیاس همان قسمت اول است گو اینکه قسمت دوم در میان اصولیین بیشتر معروف و مشهور شده است.
/1406/1409/ح
۱۳۹۳/۱/۲۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]
صفحات پیشنهادی
کتاب اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه آیت الله خامنهای به چاپ دوم رسید
در کمتر از ۲۰روز کتاب اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه آیت الله خامنهای به چاپ دوم رسید خبرگزاری رسا ـ کتاب اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه حضرت آیت الله خامنهای که اسفندماه رونمایی شد در کمتر از ۲۰ روز نایاب شد به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از انتشارات سروش کتاب ««اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه آیتالله خامنهای» 20 روزه به چاپ دوم رسید
فرهنگ و ادب بازار نشر اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه آیتالله خامنهای 20 روزه به چاپ دوم رسید نسخههای چاپ اول کتاب اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه حضرت آیتالله خامنهای مدظله العالی که اسفندماه سال 92 رونمایی شد به اتمام رسیده و چاپ دوم آن به زودی وارد بازار نشر خواهددر کمتر از 20 روز؛ کتاب «اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه آیتالله خامنهای» به چاپ دوم رسید
در کمتر از 20 روز کتاب اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه آیتالله خامنهای به چاپ دوم رسیدکتاب اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه حضرت آیت الله خامنهای مدظله العالی که اسفندماه رونمایی شد در کمتر از 20 روز نایاب شد و چاپ دوم آن به زودی منتشر و به بازار عرضه می شود به گزارش خبرگزاری فافخم: دیدگاههای برخی محافل آمریکایی درباره مذاکرات هسته ای غیرسازنده و شک برانگیز است
افخم دیدگاههای برخی محافل آمریکایی درباره مذاکرات هسته ای غیرسازنده و شک برانگیز است تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان برخی تحلیل های ارائه شده از سوی محافل آمریکایی درمورد برنامه هسته ای ایران را ناشی از پیش فرض های غلط اطلاعات ناقص درمورد ماهیت صلح آمیز برنامه هساظهارات افخم در قبال دیدگاههای برخی محافل آمریکایی درباره مذاکرات هسته ای
اظهارات افخم در قبال دیدگاههای برخی محافل آمریکایی درباره مذاکرات هسته ای سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان برخی تحلیل های ارائه شده از سوی محافل آمریکایی را درباره برنامه هسته ای ایران ناشی از پیش فرض های غلط اطلاعات ناقص در مورد ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران و مبانی آن داندیدگاههای برخی محافل آمریکایی درباره مذاکرات هستهای غیرسازنده و شک برانگیز است
سیاسی سیاست خارجی دیدگاههای برخی محافل آمریکایی درباره مذاکرات هستهای غیرسازنده و شک برانگیز است سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان برخی تحلیل های ارائه شده از سوی محافل آمریکایی درمورد برنامه هسته ای ایران را ناشی از پیش فرض های غلط اطلاعات ناقص درمورد ماهیت صلح آمیز برنامه هستبخشدار زیراب سوادکوه: خرید و فروش زمین خارج از بافت روستایی زیراب ممنوع است
بخشدار زیراب سوادکوه خرید و فروش زمین خارج از بافت روستایی زیراب ممنوع استبخشدار زیراب سوادکوه با اشاره به قانونمند شدن خرید و فروش زمین در روستاها گفت خرید و فروش زمین در خارج از بافت روستایی ممنوع است حشمتالله سمیعی در گفتوگو با خبرنگار فارس در شهرستان سوادکوه اظهار کرد اطاستاندارچهارمحال وبختیاری ازممنوعیت حفر تونل طرح بهشت آباد خبرداد
استاندارچهارمحال وبختیاری ازممنوعیت حفر تونل طرح بهشت آباد خبرداد شهرکرد – ایرنا - استاندار چهارمحال وبختیاری گفت پس از پیگیری های فراوان از سوی مسئولان استان وبرگزاری جلسات متعدد شورای عالی آب کشور حفر تونل انتقال آب بهشت آباد ممنوع اعلام شد درچند سال اخیر طرح انتقال آب ازمنظلم و ستم بنی امیه از دیدگاه امام علی(ع)/ شجره ملعونه چه خاندانی است؟
دین و اندیشه هر هفته با نهج البلاغه ظلم و ستم بنی امیه از دیدگاه امام علی ع شجره ملعونه چه خاندانی است خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه جمعي از مفسران شأن نزول آيه 60 سوره اسراء را اشاره به جريان معروفي ميدانند كه در ضمن آن پيامبر ص در خواب ديد ميمونهايي از منبر او بالا ميبهره برداری از جنگل ها ممنوع می شود تا زنده بمانند
بهره برداری از جنگل ها ممنوع می شود تا زنده بمانند چند رسانهای > صدا - معصومه ابتکارِ رییس سازمان محیط زیست از ممنوعیت بهرهبرداری از جنگلهای سالم خبر داده است این درحالی است که جایگاه محیط زیست ایران در دنیا بسیار بد است اما مخالفت با بهره برداری از جنگل ها مخ«نوح» آرونوفسکی در مالزی هم ممنوع شد
نوح آرونوفسکی در مالزی هم ممنوع شدتاریخ انتشار شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۷ ۲۳ سینماهای مالزی نیز به جمع کشورهای آسیایی و منطقه خاورمیانه پیوست که فیلم «نوح» را تحریم کردند به گزارش ایسنا کشور مالزی به سبب زیر پا گذاشتن قوانین اسلامی و نمایش چهره حضرت نوح ع بهنمایش فیلم نوح در مالزی هم ممنوع شد
نمایش فیلم نوح در مالزی هم ممنوع شد خبرگزاری رسا ـ نمایش فیلم نوح به دلیل نقض قوانین اسلامی در مالزی هم ممنوع شد به گزارش خبرگزاری رسا نمایش فیلم نوح ع به کارگردانی «دارن آرونوفسکی» به دلیل نقض قوانین اسلامی در مالزی هم ممنوع شد پیش از این قطاستاندار گیلان: شبنشینی تخریب هدفمندسازی یارانهها در گیلان ممنوع است
استاندار گیلان شبنشینی تخریب هدفمندسازی یارانهها در گیلان ممنوع استاستاندار گیلان گفت هرگونه نشست برنامه چالشی و شبنشینی تخریب هدفمندسازی یارانهها در گیلان ممنوع است به گزارش خبرگزاری فارس از رشت محمدعلی نجفی عصر امروز در جلسه کارگروه اطلاعرسانی ارتباطات و تبلیغات اجرایواکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به دیدگاههای برخی محافل آمریکایی
واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به دیدگاههای برخی محافل آمریکایی خبرگزاری رسا ـ سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به دیدگاههای برخی محافل آمریکایی در مورد مذاکرات هستهای گفت تهدید و فشار علیه ملت ایران بی تاثیر بوده و تنها مذاکره بر اساس احترام متقابل و از موضع برابر و پذیرش حقوقممنوعیت ها و محدودیت های جاده ای
شنبه شانزدهم فروردین ماه 93 ممنوعیت ها و محدودیت های جاده ای ممنوعیت ها و محدودیت های ترافیکی امروز اعلام شد به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران از مرکز مدیریت راه های کشور امروز شنبه شانزدهم فروردین ماه 93 ممنوعیت ها و محدودیت های ترافیکی اعلام شد الف – كلیات 1- عبورانتقال فرهنگیان به تهران ممنوع شد/بخشنامه
انتقال فرهنگیان به تهران ممنوع شد بخشنامه بخشنامه نقل و انتقال فرهنگیان در سال ۹۳ ابلاغ شد و بر این اساس انتقال به شهر تهران در تمام رشتهها و به هر شکل ممنوع است آفتاب بخشنامه نقل و انتقال فرهنگیان در سال 93 از سوی معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به ادارئیس اداره منابع آب شهرستان جم: حفر چاه در شهرستان جم ممنوع است
رئیس اداره منابع آب شهرستان جم حفر چاه در شهرستان جم ممنوع استرئیس اداره منابع آب شهرستان جم گفت هر گونه حفر چاه در این شهرستان ممنوع است به گزارش خبرگزاری فارس از جم محسن شهرثابت صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد تامین آب مردم و کشاورزان در شهرستان جم امری مهم است که باید-
گوناگون
پربازدیدترینها