تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798388805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماجرای انتخاب بهترین کارگردان توسط پایتخت‌نشین ها چه بود؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: ماجرای انتخاب بهترین کارگردان توسط پایتخت‌نشین ها چه بود؟
جامعه آماری این نظرسنجی 402 نفر و به شیوه تلفنی بوده و نتایج قطعاً صحیح است، چرا که در شهر تهران نظرسنجی علمی با 384 نفر که به صورت کامل به پرسش‌های نظرسنجی پاسخ دهند، نیز نتایج قابل پذیرشی را در پی دارد... 67 درصد شرکت کنندگان در یک سال گذشته به سینما نرفته بودند، 81 درصد تاکنون در جشنواره فیلم فجر شرکت نکرده بودند و 69 درصد از زمان دقیق برگزاری جشنواره فیلم فجر مطلع نبودند.
کد خبر: ۳۹۳۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷ - 15 April 2014




انتشار خبری تحت عنوان انتخاب «محبوب‌ترین کارگردان‌ها» توسط مردم پایتخت، در روزهای اخیر جنجال‌هایی در پی داشت حتی ابعادش از مرزهای ایران نیز وسعت بیشتری یافت و در این باره نقدها و تحلیل‌های فراوانی مطرح شد. اما این نظرسنجی جنجالی، با چه کیفیتی صورت پذیرفته و جامعه آماری‌اش چه گروهی بودند؟

به گزارش «تابناک»، در روزهای اخیر خبری منتشر شد که در ابتدایش عنوان شده بود، محبوب‌ترین سینماگران در نظرسنجی رسمی وزارت ارشاد معرفی شدند و در ادامه ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود ده‌نمکی، اصغر فرهادی، مسعود کیمیایی، مهدی فخیم زاده و رضا عطاران به ترتیب جایگاه محبوب ترین ها را در اختیار داشتند. پس از انتشار این نظرسنجی که میان پایتخت نشینان صورت پذیرفته بود، برخی درباره نتایج این نظرسنجی تشکیک ایجاد کردند و برخی دیگر، برخورد متفاوتی با این نتایج داشتند و حتی به نشانه شناسی در این زمینه پرداخته بودند.

این حواشی تا به امروز استمرار داشته و به خصوص در برخورد دوم، نقدهای عجیبی در تحلیل این نظرسنجی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت پذیرفته، منتشر شد که چندان دقیق نبود، چرا که مشخص نبود این نظرسنجی چگونه و میان چه جامعه آماری با چه میزان توجه به سینمای ایران صورت پذیرفته و در واقع این نظرسنجی، فرصتی برای تقابل دو گروه شد که البته اتفاق تازه‌ای در عرصه فرهنگ نیست اما تاکنون درباره چنین خبر مبهمی در حوزه سینما چنین تقابلی رقم نخورده بود؛ نظرسنجی که توسط سازمان سینمایی نیز انجام نشده بود.

بابک دربیگی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با «تابناک» ضمن اشاره به اینکه نظرسنجی مذکور توسط پژوشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد صورت پذیرفته، متذکر شد: این نظرسنجی‌ همراستا با سی و دومین جشنواره فیلم فجر بوده و پیش از این نیز صورت پذیرفته و اتفاق تازه‌ای نیست و تنها در سال‌های اخیر نتایج نظرسنجی‌ها رسانه‌ای نمی‌شد و این نظرسنجی رسانه‌ای شده است. رویکرد تازه ما، انتشار نتایج نظرسنجی‌ها است، چرا که این نظرسنجی‌ها محرمانه نیست.

وی درباره شیوه انجام این نظرسنجی که ظاهراً خلاصه‌اش برای نخستین بار توسط خبرگزاری دولت منتشر شد، گفت: جامعه آماری این نظرسنجی 402 نفر و به شیوه تلفنی بوده و نتایج قطعاً صحیح است، چرا که در شهر تهران نظرسنجی علمی با 384 نفر که به صورت کامل به پرسش‌های نظرسنجی پاسخ دهند، نیز نتایج قابل پذیرشی را در پی دارد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به این پرسش که دقیقاً درباره کارگردان‌ها، «محبوب ترین» یا «بهترین» مردم پرسش قرار گرفته، تاکید کرد: در نظرسنجی طبیعتاً درباره «بهترین کارگردان» از شرکت کنندگان نظرخواهی شده و البته پرسش‌های دیگری نیز مطرح شد که تحت الشعاع این پرسش قرار گرفته و اتفاقاً نتایج جالبی را در پی داشته است. به عنوان نمونه 67 درصد شرکت کنندگان در یک سال گذشته به سینما نرفته بودند، 81 درصد تاکنون در جشنواره فیلم فجر شرکت نکرده بودند و 69 درصد از زمان دقیق برگزاری جشنواره فیلم فجر مطلع نبودند.

دربیگی ادامه داد: از میان شرکت کنندگان در این نظرسنجی 63 درصد از نتایج جشنواره فیلم فجر اطلاع داشتند و 40 درصد نیز عنوان کردند فیلم‌های جشنواره را نگاه نمی کنند. همچنین 54 درصد از نظردهندگان تاکید داشته اند به سینما نمی‌روند و زمان ورود فیلم های سینمایی به شبکه خانگی، صبر می‌کنند. علاوه بر اینها، 56 درصد از شرکت کنندگان گفته اند که فیلم های ایرانی تماشا می‌کنند و 23.4 درصد تماشاچی فیلم های هالیوودی هستند. 57 درصد از حاضرین در جامعه آماری این نظرسنجی نیز بر لزوم عدم وجود هرگونه فیلتر و ممیزی بر فیلم ها تاکید کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم دقت در این نظرسنجی‌ها، نمی‌توان به طور مطلق به نتایج این نظرسنجی‌ها تکیه کرد و مبنای تحلیل‌های خاص قرار داد، چرا که هر نظرسنجی ابعاد، کارکردها و محدودیت‌های خاص خود را دارد. البته بنده چون آقای حاتمی کیا را دوست دارم و به همین دلیل از اینکه ایشان به عنوان نفر اول این نظرسنجی انتخاب شده، خوشحالم اما اعتقاد دارم ایشان به لحاظ فردی و هنری در جایگاهی هستند که صحیح نیست برخی تلاش کنند از ایشان برای خود بلندگو بسازند و اعتبار ایشان را صرف مسائل گذرا نمایند.

دربیگی تصریح نمود: نقدهایی که آقای حاتمی کیا در قبال حوزه فرهنگ نیز مطرح کرده‌اند محترم است و ما نیز اساساً از خطوط قرمز عبور نمی‌کنیم که چنان مباحثی مطرح شود و بنابراین به واسطه علاقه‌ای که به آقای حاتمی کیا داریم، نقدهای ایشان را به حساب دلسوزی می‌گذاریم و می‌پذیریم. با این حال عده‌ای چنین فضای ذهنی ندارند و یک استراتژی دارند که یک دو قطبی ایجاد کرده و ایجاد تنش کنند و ظاهراً حتی این نظرسنجی نیز برای عده ای همین کارکرد را یافته است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد در نقد این استراتژی گفت: اینکه برخی جریان‌ها از طریق رسانه‌هایشان بخواهند نیروهای انقلاب را دوپاره کرده و فرزندان امام و یادگارهای دفاع مقدس را به یک سو برده و هرکس به این سو نیامد را در جبهه مقابل قرار دهند و گروهی روشنفکر مذهبی و انقلابی و دیگران را روشنفکر غرب زده معرفی کنند و بدین ترتیب نیروهای انقلاب را رودروی هم قرار داده و فضای سیاسی و فرهنگی را ملتهب سازند، اتفاق تازه‌ای نیست پیش از این نیز در این زمینه تلاش شد و من امیدوارم درگیر این خط کشی‌ها نشویم.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن