تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اندكى حقّ، بسيارى باطل را نابود مى كند، همچنان كه اندكى آتش، هيزم هاى فراوانى را م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820301557




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تقوی: اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها توسط احمدی‌نژاد بهترین طرح برای نابود کردن اقتصاد ایران بود/ دولت اجرای قانون هدفمندی را متوقف کند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
تقوی: اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها توسط احمدی‌نژاد بهترین طرح برای نابود کردن اقتصاد ایران بود/ دولت اجرای قانون هدفمندی را متوقف کند

تقوی: اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها توسط احمدی‌نژاد بهترین طرح برای نابود کردن اقتصاد ایران بود/ دولت اجرای قانون هدفمندی را متوقف کند
یک کارشناس اقتصادی معتقد است اجرای فاز دوم طرح هدفمند سازی یارانه ها موجب وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی کشور خواهد شد و هرچه زودتر باید برچیده شود.

ابوالفضل طهماسبی- دولت روحانی سال 93 را در حالی آغاز می کند که به عقیده برخی تحلیلگران و کارشناسان مهمترین تصمیم و البته چالش حال حاضر دولت در زمینه اقتصاد اجرای مرحله دوم قانون هدفمند سازی یارانه هاست. قانونی که کلید اجرایی شدن آن در دولت احمدی نژاد زده شد اما اجرای چندساله آن در این دولت با انتقادات زیادی همراه بود. روحانی و اقتصاددانان دولتش اما از ابتدا بنا را بر اصلاح نحوه اجرایی کردن این قانون خصوصا در فاز دوم گذاشته اند.  دولت یازدهم بعد از دریافت مجوز اجرایی کردن فاز دوم از بهارستان نشینان، انصراف خودخواسته از یارانه نقدی را مطرح ساخته است. امری که از 20 فروردین ماه شکل عملیاتی به خود خواهد گرفت.

قانون هدفمندی یارانه ها اما در کنار موافقانی که از ابتدای اجرا شدن داشت منتقدانی سرسخت را نیز به خود دیده است. مهدی تقوی از کارشناسان شاخص اقتصادی که از منتقدان اصلی این قانون است معتقد است نحوه اجرای این قانون در فاز اول اقتصاد کشور را به سمت نابودی کشاند. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به دولتی های جدید پیشنهاد می دهد بهترین تصمیم در شرایط فعلی نه اجرا کردن فاز دوم که توقف کامل اجرای این قانون است.


مشروح گفت وگوی نامه نیوز با مهدی تقوی،کارشناس اقتصاد کلان را در ادامه مطالعه فرمایید؛

***


آقای تقوی! دولت جدید پس از گذشت بیش از 3 سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، قصد اصلاح نحوه اجرای این قانون و ورود به فاز دوم هدفمندی را دارد. اجرای فاز اول این قانون در دولت سابق بارها با انتقادات فراوانی از سوی کارشناسان اقتصادی روبرو شد. به نظر شما هم اکنون شرایط برای ورود به فاز دوم هدفمندی فراهم است؟ خصوصا اینکه اگر اجرای این فاز با شوک قیمتی همراه باشد. آیا بهتر نبود ابتدا آسیب های فاز نخست مورد بررسی قرار می گرفت و سپس وارد فاز دوم می شدیم؟

کاملا مخالف اجرای این قانون هستم چون دستاورد اجرای فاز اول هدفمندی چیزی جز افزایش تورم و بیکاری نبود. اجرای فاز دوم در برهه کنونی هم به دلیل افزایش هزینه های بخش تولید شرایط رکود تورمی ایجاد می کند و قطعا افزایش قیمت ها را در پی خواهد داشت.

یارانه نقدی هزینه‌ای معادل 10 برابر مبلغ پرداختی به جامعه تحمیل کرد



دولت اخیرا طرح انصراف از دریافت یارانه نقدی را مطرح ساخت، ارزیابی شما از این طرح دولت چیست و فکر می کنید منابع حاصل از انصراف از یارانه باید در چه زمینه‌های مصرف شود؟

پرداخت یارانه نقدی از ابتدا کار غیر علمی و غیر کارشناسی بود که هزینه ای معادل 10 برابر مبلغ پرداختی به مردم جامعه تحمیل کرد. بهینه ترین روش در حال حاضر توقف طرح و انصراف از اجرای فاز دوم طرح هدفمند سازی یارانه هاست و این اتفاق می تواند خاتمه ای برای تمامی سیاست های غلط اقتصادی از این دست در آینده باشد.

افراد غیرمتخصصی مه طرح مندرس و کهنه هدفمندی را اجرا کردند تنها به فکر منافع خود بودند


مهمترین نکته‌ای که از اجرای فاز اول این قانون باید مورد توجه دولتی ها قرار بگیرد به عقیده شما چیست؟ کدام نواقص باید در این فاز مرتفع شود؟

در زمان اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها وعده هایی از طرف طراحان این سیاست ها در جهت بهبود وضع معیشت مردم و صرفه جویی در مصرف انرژی داده می شد که عملا محقق نگردید. وضع اقشار متوسط و ضعیف جامعه بدتر از گذشته شد و تنها دلیل آن هم ارایه و اجرای این طرح توسط افراد غیر متخصصی بود که طرح مندرس و کهنه ی هدفمندی یارانه ها را به این شکل اجرا کردند. کسانی که اگر نخواهیم بگوییم به فکر منافع خود بودند چیزی که قویا میتوانیم بگوییم این است که اقتصاد را بد خوانده اند یا شاید نخوانده اند.

تنها احمدی‌نژاد می‌توانست فاز اول را اجرایی کند که بهترین طرح برای نابود کردن اقتصاد ایران بود


یکی از انتظارات از اجرای فاز اول این بود که مصرف انرژی در کشور کاهش یابد، آیا این مهم محقق شده است یا نه؟

فاز اول این قانون بهترین طرح برای نابود کردن اقتصاد ایران بود و تنها آقای احمدی نژاد می توانست آن را اجرا کند. مهمترین شاهد این مدعا نظر اقشار مردم در مورد وضع زندگی شان قبل و بعد از طرح هدفمندسازی یارانه‌ها است. طبق آمار بانک مرکزی ضریب جینی طی 2 دوره افزایش داشته است. یک دوره با سیاست‌های تعدیل دولت آقای هاشمی و یک دوره با اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها در دولت آقای احمدی نژاد. نرخ رشد اعلامی هم در طی سال های 90 و 91 منفی بوده و در سال 92 هم قطعا منفی خواهد بود واگر دولت آقای روحانی هم فاز دوم طرح را اجرا کند در سال 93 و 94 هم منفی خواهد شد!

اجرای فاز دوم هدفمندی، تورم را افزایش داده و به ورشکستگی صنایع دامن می‌زند


اگر قرار باشد با اجرای فاز دوم، تورمی مثل فاز اول به جامعه تحمیل شود، چه آینده ای را برای اقشار آسیب پذیر پیش بینی می‌کنید؟

قطعا اجرای فاز دوم هدفمندی، تورم را افزایش خواهد داد. علت اصلی آن نیز افزایش قیمت انرژی است. از سوی دیگر به ورشکستگی صنایع دامن می زند که در نهایت به بیکاری منجر می شود و نتیجه ای جز فقر بیشتر مردم در پی نخواهد داشت.

با اجرای فاز دوم نه تورم 25 درصدی محقق می‌شود نه رشد اقتصادی حاصل می شود


دولت اعلام کرده است که می خواهد نرخ تورم در سال 93 را به 25 درصد برساند. به نظر شما با اجرای فاز دوم هدفمندی این نرخ محقق می شود؟

اگر فاز دوم طرح هدفمندسازی اجرا شود دولت عملا نه می تواند تورم را کاهش دهد نه رشد اقتصادی را افزایش دهد. قویا معتقدم هم تورم نرخ افزایشی خود را ادامه می دهد و هم مجددا شاهد رشد منفی اقتصادی در سال های آتی هستیم.


بهترین راهکار توقف اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است


با توجه به این که لایحه ی اجرای هدفمندی در سال 93 توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، بهینه ترین راه برای اجرای کم هزینه این قانون را چه می دانید؟

مجلسی ها اگر واقعا خود را نماینده  مردم میدانند باید این لایحه را رد کنند چون چیزی جز فشار بیشتر بر مردم در پی نخواهد داشت. بهترین راهکار توقف این طرح در همین مرحله است. چون سیاست از ابتدا غلط بوده هر کوششی در جهت بهبود آن منجر به تباهی بیشتر خواهد شد و جلوگیری از ادامه ی فرآیند غلط ، صحیح ترین روش است. البته سیاست غلط در این زمینه برای اقشار حقوق بگیر، کارمندان و کارگران است در غیر این صورت این سیاست برای دلالان اقتصادی صحیح ترین طرح است.

اگر هدف دولت تامین منابع مالی است می تواند این نیاز را از راه های دیگر مثل اخذ مالیات از اقشار پر درآمد برطرف کند نه اینکه صاحبان درآمد کلان، مالیات نپردازند و حقوق بگیرانی که یک صدم آنها درآمد دارند مالیات پرداخت کنند . بهترین راهکار ابتدا اصلاح نظام مالیاتی است که بارها بر آن تاکید شده است. پس از آن افزایش مخارج رفاهی مردم است.


اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها طبیعتا شوک قیمت را به همراه خواهد داشت، با توجه به اینکه دولت تصمیم به افزایش تدریجی قیمت ها دارد چگونه می‌توان این افزایش را مهار کرد؟

فقط اگر در همین جا این طرح متوقف شود می توان افزایش قیمت ها را مهار کرد در غیر اینصورت به هیچ عنوان قابل کنترل نیست. به عنوان مثال با افزیش قیمت بنزین هزینه حمل و نقل افزایش می‌ یابد که این هزینه به عنوان نهاده تولید برای تولیدکنندگان محسوب می شود و با افزایش هزینه ی تولید بالطبع تولید کاهش میابد و قیمت ها افزایش میابد که می بینیم استفاده کنندگان مستقیم وغیر مستقیم بنزین را با تورم و بیکاری درگیر خواهد کرد.






1393/1/19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن