تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815259155




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ملخ های مراکشی عامل نگرانی هرساله مرزنشینان گلستان هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ملخ های مراکشی عامل نگرانی هرساله مرزنشینان گلستان هستند گنبدکاووس- ایرنا- از هجوم ملخ های مراکشی به مراتع و بعضا مزارع شرق گلستان در محدوده مرز ایران و ترکمنستان بیش از 80 سال می گذرد، اما اواخر فروردین ماه هر سال که فرا می رسد نگرانی و ترس بزرگی بر دل دامداران و عشایر این منطقه می نشیند.


به گزارش خبرنگار ایرنا، در نگاه اول ، ملخ مراکشی حشره ای از گروه بسیار زیاد حشرات است و اندازه و هیکل آن شاید به چشم نیاید اما گروه های میلیونی آن که راه می افتند هر سبزه زاری را اعم از مرتع و مزرعه را پاکسازی می کند.
هراسی که دامداران و کشاورزان از این حشره به ظاهر کوچک در دل دارند ، ریشه در گذشته و زیانی که از آنها دیده اند، دارد و به همین خاطر اواخر فروردین ماه هر سال که فرا می رسد ، نگران و مضطرب می شوند.
مبارزه با هجوم ملخ مراکشی از سالیان بسیار دور در دستور کار مسوولان و مردم بوده است اما در سال های اخیر گروه ها فنی متعددی تشکیل و در منطقه مورد نظر مستقر شده اند تا در صورت وصول گزارش از تجمع زیاد آنها در نقطه ای ، بلا فاصله اقدام به مبارزه شیمیایی شود.
به گفته کارشناسان ، زیستگاه های ملخ مراکشی در استان گلستان ، به طول 120 و به عرض 30 کیلومتر از حوالی شهرستان آق قلا آغاز و تا مراتع و چراگاه های شهرستان مرزی مراوه تپه ادامه دارد.
در چند روز اخیر برخی از دامداران و کشاورزان این منطقه خبر از وجود گسترده این آفت می دادند و مسوولان را بیاری می طلبیدند.
آنها در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از وارد شدن خسارت به مراتع و زمین های کشاورزی منطقه خبر دادند و اعلام کردند، بدون کمک مسوولان قادر به دفع این حشره نیستند.
ˈ افشار شادی ˈ حشره شناس مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس در مورد این آفت می گوید: ملخ مراکشی یکی از مضرترین انواع ملخ هاست ، که مانند ملخ صحرایی دارای دو مرحله زیستی ، انفرادی و مهاجر یا گله ای می باشد.
وی ادامه می دهد: فاز انفرادی آن معمولاً در کشورهایی که شرایط اقلیمی برای تکامل ملخ مزبور مساعد نیست دیده می شود و در کشورهای دیگر که شرایط جوی مساعدتری دارند، فاز مهاجر ملخ بوجود آمده و خسارت شدیدی را ببار می آورد .
به گفته وی، مبارزه با ملخ ها در ایران برای اولین بار از سال 1305در مناطق گنبدکاووس و دشت مغان آغاز شد و از آن به بعد همه ساله با این آفت مبارزه می شود.
ˈغلامعلی نوراˈ مدیرجهادکشاورزی گنبدکاووس نیز ملخ مراکشی را یکی از آفت های مهم این منطقه اعلام کرد و گفت: معمولا دامداران و کشاورزان به خاطر امرار معاش آنها از محل مراتع و زمین های کشاورزی ، حساسیت بسیار زیادی در این خصوص دارند.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ملخ نیز یکی از حشرات موجود در طبیعت است و تا زمانی که در گروه های میلیونی جمع نشوند خسارت قابل توجهی ببار نمی آورند.
مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: در بسیاری از مواقع که اهالی این روستاها خبر از هجوم ملخ می می دهند، مشاهده شده است که تعداد اندکی از این حشره وجود دارد که طبیعی به نظر می رسد.
وی حساسیت کشاورزان و دامداران را مطلوب دانسته و گفت: همین امر موجب می شود تا گروه های مستقر در منطقه در اسرع وقت خود را به نقطه آلوده برسانند.
نورا گفت: حوزه گسترش ملخ مراکشی در این شهرستان حدود 18 تا 20 هزار هکتار از مراتع است و طی سال جاری زمین های کشاورزی به هیچ وجه از این آفت خسارت ندیده اند.
مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس افزود: پارسال بخش هایی از اراضی کشاورزی مورد هجوم ملخ ها قرار گرفت اما امسال با استقرار 8 گروه فنی در منطقه تاکنون در800 هکتار اقدام به مبارزه با مواد شیمیایی شده است.
وی گفت: 17 نقطه مستعد بروز ملخ های مراکشی شناسایی شده و مبارزه با این آفت ادامه دارد.
نورا، احتمال آلودگی اراضی کشاورزی به آفت ملخ مراکشی را بسیار کم دانست و علت آن را ، شخم زمین ها و از بین رفتن تخم این حشره اعلام کرد.
وی گفت: ملخ نیز یکی از گونه های حشرات است و ریشه کنی آن امکان پذیر نیست و جهادکشاورزی نیز ناچار است مبارزه با آن را ادامه دهد تا از خسارت زیاد آن جلوگیری کند.
مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس، کپسول یابی این حشره در زمستان را یکی از راههای تشخیص محل تراکم این حشره اعلام کرد و گفت: با عملیات کپسول برداری میزان جمعیت احتمالی این حشره مشخص می شود.
وی از بکار گیری افراد بومی تحت عنوان دیدبان نیز خبرداد و گفت: این دیدبانها وظیفه دارند به محض مشاهده جمعیت زیاد ملخ ضمن هشدار به ساکنین منطقه ، گروه های فنی را نیز از ماجرا مطلع کنند.
نورا گفت: امسال به خاطر بارش کم در این منطقه ، پرنده های مهاجرˈسارˈ نیز به این منطقه مهاجرت نکرده است.
این پرنده ها یکی از عوامل مبارزه زیستی با ملخ مراکشی بودند ، که همه ساله کمک شایانی به کنترل این آفت می کردند.
ˈفرهاد شیبک ˈ بخشدار داشلی برون گنبدکاووس نیز از هماهنگی دستگاه های مسوول در این بخش برای مبارزه با ملخ مراکشی خبرداد و گفت: علاوه بر گروه های فنی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس، تعدادی از روستائیان نیز با وسایل شخصی خود در این کار یاری می کنند.
تاکنون برای مبارزه با هجوم ملخ مراکشی در شهرستان های مراوه تپه و کلاله نیز اقداماتی انجام شده است.
ملخ مراکشی یکی از مهمترین گونه ملخ های زیان آور در ایران بوده و در نقاط خشک و نیمه صحرائی کشور مراتع ، مزارع غلات و صیفی جات را مورد حمله قرار می دهد .
براساس گفته کارشناسان و مسوولان امر، ریشه کنی این آفت نه شدنی است و نه اصولی ، بلکه باید با کنترل آن کاری کرد تا کشاورزان و دامداران از این حشرات خسارت نبیند.
/600/622/
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




26/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن