واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
فیلم سینمایی "شیار 143" به کارگردانی نرگس آبیار با حضور عوامل و دو منتقد نقد و بررسی شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی "شیار 143" در نشست نقد و بررسی این فیلم در سینما «فلسطین» درباره شکلگیری سوژه این اثر گفت: سوژهی مادری که چشم انتظار فرزنده به جبهه رفته خود است پیش از این هم کار شده بود. بنابراین وقتی ما به سراغ این سوژه رفتیم برخی دوستان گفتند که این سوژه تاکنون بارها کار شده است. حالا شما میخواهید چگونه آن را در یک اثر به کار ببرید که تکراری به نظر نرسد؟! اما من آن زمان فقط و فقط به لحظات حسی و عاطفی این فیلم فکر میکردم. حتی زمانی که فیلمنامه را به خانم زارعی هم دادم ایشان به من گفتند که به نظرتان فیلمنامه کمی تخت نیست؟ وی در ادامه یادآور شد: من هم گفتم اگرچه این طور به نظر میرسد اما «شیار 143 » فیلمنامهای کاملا حسی دارد و با بازی خوب پیش میرود. در واقع فیلمی است که بر همین لحظهها بنا شده و همین مساله هم مخاطب را پای آن نگه میدارد. آبیار همچنین درباره ملاکهایش در انتخاب مریلا زارعی به عنوان بازیگر نقش اول زن (الفت) ادامه داد: از همان ابتدا که مشغول نگارش فیلمنامه بودم به مریلا زارعی به عنوان بازیگر نقش الفت فکر میکردم. میخواستم کسی این نقش را بازی کند که دغدغه و به اصطلاح جنم نقشهای متفاوت و سخت را داشته باشد. در نشست نقد و بررسی که 25 فروردین ماه برگزار شد، محمدحسین قاسمی تهیه کننده، مریلا زارعی بازیگر، سعید قطبی زاده و حسین معززی نیا از منتقدان سینما هم حضور داشتند. نرگس آبیار همچنین در بخش دیگری از این نشست، درباره سوژه جنگ و بسترهای زیادی که برای قصه پردازی فراهم میکند، یادآور شد: از سال 75 نویسندگی میکنم و از همان سالها داستانهایم در مجلههای مختلفی مثل «دنیای سخن» و ماهنامههای داستانی چاپ میشد و به طور ناخواستهای وارد فضای داستاننویسی جنگ شدم. اما بعد از ورود به این حوزه حس کردم که چقدر جای کار دارد. امروزه دوربینهای دیجیتال به ثبت بسیاری از وقایع مثل زلزلهها میپردازند و همه سعی میکنند تا لحظه به لحظه این رویدادها ثبت شود. به نظرم باید در رابطه با جنگ هم همین اتفاق بیافتد. فضایی که تم اصلی آن از دست دادن آدمهاست. آدمها در جریان جنگ ساخته و شکوهمند میشوند. این فیلم نگاه مردمی به جنگ را در بر میگیرد. اتفاقی که کمتر در سینما افتاده است. چراکه ما معمولا نگاهی از بالا به این مقوله داشتهایم. مریلا زارعی بازیگر نقش الفت نیز درباره علت بازیاش در این اثر سینمایی گفت: فیلمنامه شیار 143 را در شرایطی خواندم که در کنار آن سه سناریوی دیگر هم به من پیشنهاد داده شده که البته عافیت طلبی آنها هم بیشتر بود. راستش نگران این بودم که چه میشود؟ متاسفانه در سینما نقشهای خوب و درستی برای زنان نوشته نمیشود و شاید اگر بخواهیم سخاوتمندانه نظر بدهیم هر سال دو یا سه نقش خوب در فیلم های سینمایی برای زنان می نویسند. وقتی پیشنهاد بازی در شیار 143 با من مطرح شد هم دلم میخواست که در این کار بازی کنم و هم نگران نتیجهاش بودم. وی یادآور شد:ابتدا سعی کردم این پیشنهاد را از سر خودم باز کنم. نقش بسیار حساس بود و الان بعد از بازی در آن افرادی را میبینم که خودشان دغدغهمندند، خودشان الفتاند و آن زمان نگران بودم که آیا دعای خیر آنها نصیب من میشود یا نفرینشان. در نهایت احساس من به این نقش باعث شد آن را قبول کنم. معمولا وقتی منطق جواب نمیدهد به نشانهها متوسل میشوم. وقتی هم برای بازی نقش الفت یاعلی گفتم پایش ایستادم. زارعی که در سی و یکمین جشنواره فجر موفق به دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش زن شد، درباره چگونگی رسیدن به این فرم از بازی افزود: خانم آبیار یک سری مستند در اختیار من گذاشتند و باید بگویم که با دیدن یکی از آنها تکلیفم با نقش الفت روشن شد. بعضی از آنها به قدری تاثیرگذار بود که حتی توان دیدنشان را نداشتم. البته خودم هم با جنگ بیگانه نبودم. جزو نسلی هستم که کودکی شان در سال های جنگ گذشته است. محمدحسین قاسمی تهیه کننده فیلم شیار 143 نیز درباره حواشی و مشکلاتی که در روند تولید این فیلم پشت سر گذاشته شد، گفت:حواشی فیلم به قبل از حضورش در جشنواره فجر بر میگردد. زمانی که برای گرفتن پروانه ساخت فیلم پیگیری میکردیم این فیلم را نه ضدجنگ که ضد ارزش میدانستند. شاید نزدیک به 4 صفحه بند برای اعمال در متن به ما دادند. اما هیچ کدام از آن ها اعمال نشد. زیرا میدانستیم که خروجی کار آنچه الان میبینید نخواهد شد. برای مثال یکی از بندها این بود که وقتی الفت قالی را قیچی میکند آن را به مسجد جمکران ببرد و بگوید که پسرم با امام زمان (ع) بر می گردد! بنابراین هیچ حمایتی از این فیلم صورت نگرفت. وی در همین رابطه ادامه داد: تنها جایی که تمام قد پشت ما ایستاد و از ما حمایت معنوی کرد، شرکت مس سرچشمه بود که اگرچه مردان آن اهالی صنعتاند و شاید تصور شود دیالوگ فرهنگی ندارند، اما در واقع بیشتر از کسانی که این ادعا را دارند با ما درباره کار حرف میزدند. حسین معززینیا منتقد سینما هم درباره فیلم شیار 143 گفت: به نظر من مهمترین ویژگی مثبتی که در این فیلم بر سایر نکات جالب توجه آن غلبه داشت رویکرد خانم آبیار در روایت قصه است. فیلم شیار 143 ساده است و سعی نمیکند از بیان استعاری استفاده کند. اگرچه استعاره دارد اما همه آنها از جنس خودش است. نیاز نیست که به یک پس زمینه برای فهمیدن فیلم رجوع شود و این هم احتمالا به پژوهشهای خود کارگردان و تجربهاش در داستان نویسی بر میگردد. دلیل پرمخاطب بودن و این که رتبه اول نگاه مردمی را به خود اختصاص داده است را هم باید در آن چیزی دانست که مخاطبان در این دست فیلمها پیش از این یا ندیده یا کمتر دیدهاند. به گزارش ایسنا، فیلم سینمایی شیار 143 محصولی از موسسه«فرهنگی هنر ماندگار» است که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین فیلم منتخب بر اساس آرای مردمی شد. مریلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی، جواد عزتی، حسام بیگدلو، یدالله شادمانی و زهرا مرادی،علی نفیسی بازیگرانی هستند که در این اثر سینمایی به ایفای نقش پرداختهاند. این فیلم داستان زنی مادر شهیدی است که در انتظار فرزند خود خبر خوشی را دریافت میکند و آزمون سختی را در پیش دارد. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]