تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820756504




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آرامگاه عطار در نیشابور گلباران شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آرامگاه عطار در نیشابور گلباران شد مشهد - ایرنا - همزمان با بیست و پنجم فروردین ماه ˈروز ملی عطارˈ آرامگاه این شاعر و عارف نامی ایران زمین روز دوشنبه در نیشابور گلباران شد.


در چارچوب این مراسم با حضور مسوولین کشوری، اساتید دانشگاه، عطارشناسان و جمعی از مردم با نثار گل بر آرامگاه عطار مقام وی گرامی داشته شد.
این مراسم از جمله برنامه های جانبی همایش دو روزه علمی پژوهشی بزرگداشت روز ملی عطار است که امروز در نیشابور آغاز شد.
برپایی کارگاه هنری نقاشی با موضوع عطار و آثار وی، شب شعر ویژه عطار و ارائه اشعار 17 نفر از اساتید دانشگاه و عطارشناسان از دیگر برنامه های جانبی این همایش است.
ˈفریدالدین ابوحامد محمدبن ابوبکر ابراهیم بن اسحاق عطار کدکنیˈ مشهور به ˈعطار نیشابوریˈ شاعر و عارف بلندآوازه ادبیات فارسی در پایان سده ششم و آغاز سده هفتم، به سال ۵۴۰ هجری در ˈکدکنˈ زاده شد.
وی در شعرهایش بیشتر ˈعطارˈ و گاهی نیز ˈفریدˈ تخلص کرده است. او که داروسازی و عرفان آموخته بود به کار عطاری و درمان بیماران می پرداخت.
درباره پشت پا زدن عطار به اموال دنیوی، زهد، گوشه گیری و تقوای وی داستانهای زیادی نقل شده است. با بسیاری از عارفان زمان خویش همسخن بوده و به گردآوری داستانهای صوفیه و اهل سلوک پرداخته است. گفته شده وی ۱۸۰ اثر عرفانی ادبی خلق کرده که ۴۰ مورد آن شعر و بقیه نثر است. ˈاسرارنامه، الهی نامه، منطق الطیر، مصیبت نامه، مختارنامه، تذکرة الاولیا و دیوان اشعارˈ از آثار این شاعر و عارف نامدار ایران زمین است.
عطار در سال ۶۱۹ یا ۶۲۶ در حمله مغول کشته و در نیشابور دفن شد.
مولوی در وصف مقام عرفانی عطار چنین سروده است:
هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
شیخ محمود شبستری نیز گفته است:
مرا از شاعری خود عار ناید که تا صد قرن چون عطار ناید
ک/2
7490/659
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




25/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن