تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804033546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شیخ فریدالدین عطار نیشابوری در آیینه تاریخ


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
شیخ "فریدالدین عطار نیشابوری" در آیینه تاریخ
"شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری" از شعرای بزرگ و مشهور ادبیات فارسی است. اشعار نغز او را که فراوان است و در عین حال فصیح‌ترین از حیث بیان معانی بلند انسانی و عرفان مقامی ارج نهاد.


 به گزارش حوزه  ادبیات باشگاه خبرنگاران ؛ شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری از شعرای بزرگ و مشهور ادبیات فارسی است. وی مردی صاحب فکر و ژرف بین و خوش ذوق است که باید در دریای مواج و متلاطم و بی‌کرانه شعرش به غواصی پرداخت و اشعار نغز او را که فراوان است و در عین حال فصیح‌ترین از حیث بیان معانی بلند انسانی و عرفان مقامی ارج نهاد. 

شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری در سال 540 ه.ق متولد شد و در سال 618 ه.ق در قتل عاام نیشابور در فتنه مغول دار فانی را وداع گفته است و در طول حدود 8 دهه عمر با برکتش از سی سالگی تا هفتاد‌واند سالگی اشعارش را سروده است. 

این شاعر بزرگ پارسی گوی در قریه کدکن از توابع نیشابور دیده به جهان گشوده است و از قراین پیداست که در هنگام وفات در شهر شادیاخ (نیشابور فعلی) ساکن بوده است. 

شیخ عطار داروخانه‌ای داشته که در آن به کار طبابت می‌پرداخته است و گفته می‌شود که تألیف دو کتاب معروف خود مصیبت نامه و الهی نامه را در همان داروخانه آغاز کرده است و هر روز مراجعین فروانی به علت متمول و متمکن بودن عطار به داشته است و همین بی‌نیازی اوست که عطار را با مناعت طبع و همت بلند می‌شناسد.
 
برخی مورخان کتب فراوانی بیش از یکصد جلد را به عطار نسبت داده‌اند، لیکن در میان کتب متعدد منسوب به وی آثاری بدون تردید از عطار است که خود شیخ عطار در خسرونامه از آنها نام برده است.

بنابراین آثار مسلم شیخ فریدالدین محمدعطار نیشابوری عبارتند از:  
1-مصیبت نامه 2- الهی نامه 3- مختارنامه 4- اسرارنامه 5- منطق‌الطیر 6- خسرونامه 7- دیوان غزلیات و قصاید 8- تذکره الاولیاء می‌باشد که سه رکن اصلی در آثار وی شامل زیبایی، عشق و درد است که از این سه رکن درد را رکن عمده و مایه ابتکار او باید دانست. 

اکنون آرامگاه شیخ فرید‌الدین محمد عطار نیشابوری در شهر نیشابور کعبه اهل دل و قبله عاشقان دل آگاه است که از سراسر ایران و جهان برای عرض ادب و ارادت به آنجا می‌آیند.

 این مقبره و باغ عطار نیشابوری در فاصله دوکیلومتری به سمت غرب از باغ و آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری قرار گرفته است. مقبره شیخ فریدالدین محمدعطار نیشابوری توسط شخصی به نام قاضی القضاه یحیی بن صاعد ساخته شد و بنای اصلی آن هشت ضلعی است و سنگ مقبره از نوع سنگ سیاه و عمودی می‌باشد که اشعاری بر روی آن حک گردیده است و همه ساله نیز در 25 فروردین ماه که در تقویم ملی کشور به نام روز ملی شیخ فرید‌الدین محمدعطار نیشابوری نامگذاری شده است، همایش بزرگداشت در نیشابور و دیگر نقاط ایران و جهان برگزار می‌گردد که دوشنبه 25 فروردین 93 ساعت 9 صبح همایش علمی و پژوهشی روز عطار با حضور اندیشمندان و محققان علم و ادب و عرفان در محل تالار عطار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور در نوبت صبح و مراسم فرهنگی و هنری بزرگداشت روز ملی عطار نیشابوری ساعت 16:30 بعدازظهر 25 فروردین 93 در محل باغ مصفای عطار برگزار خواهد گردید. 

انتهای پیام/  
 

 





تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن