تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837358472
افسانههایی که درباره «عطار» میگویند
واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: افسانههایی که درباره «عطار» میگویند
کد خبر: ۳۹۲۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۳:۵۶ - 14 April 2014
کشته شدن به دست یک مغول و شعر سرودن پس از مرگ، به یکباره ترک مال کردن و عارف شدن بر اثر نصیحت یک درویش و... بخشی از روایاتی است که از ماجرای زندگی عطار یک افسانه پیچیده ساخته است؛ روایاتی که عبدالحسین زرینکوب آنها را مثل افسانه جالب و شیرین و مثل خواب خالی از حقیقت توصیف میکند.
به گزارش ایسنا، 25 فروردینماه روز بزرگداشت عطار نیشابوری است.
عبدالحسین زرینکوب در کتاب «با کاروان حله» درباره عطار نیشابوری به بیان افسانههایی میپردازد که به آغاز و پایان زندگی این شاعر عارف مربوط است: «به موجب افسانهها، در کشتار عام نیشابور شیخ فریدالدین عطار که پیری ضعیف بود به دست مغولی اسیر افتاد. مغول وی را پیش انداخت و همراه برد. در راه مریدی شیخ را شناخت، پیش آمد و از مغول درخواست تا چندین سیم از وی بستاند و شیخ را به وی بخشد. اما شیخ روی به مغول کرد و گفت که بهای من نه این است. مغول پیشنهاد مرید نیشابوری را نپذیرفت و شیخ را همچنان چون اسیر پیش راند. اندکی بعد یک تن از آشنایان شیخ را شناخت، پیش آمد و از مغول درخواست تا چندین زر از وی بستاند و شیخ را به وی بخشد. شیخ باز رو به مغول کرد و گفت که بهای من این نیست. مغول نیز که میپنداشت شیخ را به بهای گزاف از وی بازخواهند خرید نپذیرفت و همچنان با شیخ به راه افتاد. در نیمه راه روستاییای پیش آمد که خر خویش را میراند، شیخ را بشناخت و از مغول درخواست تا وی را رها کند. مغول از وی پرسید که در ازای آن چه خواهد داد و روستایی گفت یک توبره کاه. اینجا شیخ روی به مغول کرد و گفت بفروش که بهای من این است. مغول برآشفت شمشیر کشید و در دم شیخ را هلاک کرد. اما شیخ که تیغ مغول سرش را به خاک افکند بود خم شد، سر خویش برگرفت و بر گردن نهاد، پس از آن در حالی که یک منظومه کوتاه خویش – بیسرنامه - را میسرود در برابر چشم حیران مغول راه خویش در پیش گرفت و وقتی منظومه را به پایان آورد ایستاد و همانجا افتاد و جان داد...
این افسانه جالب شیخ عطار را نیز مثل بعضی دیگر از اولیا، حلاج، حبیب نجار، و دیگران نشان میدهد که گویی مرگ واقعی برای آنها وجود ندارد و تیغ و شمشیر و آتش نمیتواند زندگی آنها را قطع کند، زیرا که فنای در حق آنها را به مقامی رسانیده است که مرگ خویش و زندگی خویش را در دست دارند. یک افسانه دیگر میگوید که این عطار پیش از آنکه به ترک مال و هستی گوید و قدم در وادی سلوک نهد در دکان خویش نشسته بود، گدایی ژندهپوش بر وی گذر کرد و چیزی خواست، عطار چیزی نداد و گدا پرسید خواجه چگونه جان به عزرائیل خواهد داد؟ عطار پرسید تو جان خویش چگونه خواهی داد؟ مرد کاسهای در دست داشت آن را زیر سر نهاد پاهایش را به سوی قبله دراز کرد، چشم بر هم نهاد و گفت اینطور و در دم جان داد. این واقعه بود که عطار شادیاخ را به خود آورد. وی را واداشت که هر چه داشت به فقیران دهد و خود به یک خانقاه - خانقاه رکنالدین اکاف - برود و گوشهای گزیند...»
زرینکوب این روایات را آغاز و پایانی دانسته که افسانهسازان برای عطار درست کردهاند، آنها را مثل افسانه جالب و شیرین اما مثل خواب خالی از حقیقت توصیف کرده و ادامه داده است: «در واقع سرگذشت زندگی عطار مثل زندگی بسیاری از مشایخ و اولیا مشحون است از قصهها و روایات آکنده از اغراق و مسامحه. میتوان گفت تار و پود بسیاری از قصههایی که تذکرهنویسان نسج سرگذشت شیخ را از آن پرداختهاند هم از داستانهای مذکور در تذکرةالاولیاء او گرفته شده است. چنانکه حکایت تذکرهنویسان در باب بدایت حال او، که ذکر آن گذشت و به موجب آن مرگ ارادی یک سائل او را به ترک دنیا و گرایش به زهد و تصوف کشانیده است، ظاهرا اقتباس است از آنچه خود او در باب عبدالله منازل، شیخ ملامتیه، آورده است که گویند در مقابل ابوعلی ثقفی به اختیار و اراده خویش «دست را بالین کرد و سر بر او نهاد و گفت من مردم و در حال بمرد.» و حکایت شهادت او هم که به نظم مثنوی مجعول «بیسرنامه» منتهی میشود نیز یادآور داستانهایی است که وی خود از حلاج میآورد و میگوید که بعد از مرگ نیز «از یکیک اندام او آواز میآمد که اناالحق... پس اعضای او بسوختند، از خاکستر او آواز اناالحق میآمد... به دجله انداختند بر سر آب همان اناالحق میگفت.» شک نیست که قصه شعر گفتن عطار بعد از کشته شدنش از همینگونه روایات تقلید و اقتباس شده است و داستان غریب درویشی و مرگ شیخ، مثل سرگذشت قهرمانان کتابش، پر است از افسانههای شگفت. به هر حال از روی آثار عطار نمیتوان تاریخ زندگی او را با دقت و اطمینان بیان کرد، خاصه که بعضی از این آثار، فیالمثل مظهر العجایب، با وجود شهرتی که به نام عطار یافته است از او نیست و از همینجاست که بعضی محققان در بیان احوال او به خطا افتادهاند.»
این مورخ و منتقد ادبی سپس خود واقعیت زندگی عطار را شرح داده و در بخشی از این شرح حال نوشته است: «فریدالدین عطار در حدود سال 540 در نیشابور ولادت یافته است. پدر و مادرش در پایان جوانی وی هنوز حیات داشتهاند و هر دو تا حدی اهل زهد و پارسایی بودهاند. خود وی، ظاهرا مثل پدر، پیشه عطاری داشته است و در داروخانه خویش طبابت میکرده، چون از ثروت بهرهای داشته است مثل دیگر شاعران هرگز ناچار نشده است که شعر را وسیلهای برای کسب روزی کند. با آسودگی تمام در کودکی و جوانی با علم و ادب آشنایی یافته است و نشانه معرفت به قرآن و حدیث و فقه و تفسیر و طب و نجوم و کلام ادب در آثار وی هست. از فلسفه بیزاری میجوید و بدان علاقهای ندارد اما فکرش از نفوذ آن خالی نیست. به درویشان هم از عهد کودکی خویش محبت میورزیده است و ظاهرا با اقوال و سخنان آنها آشنایی داشته است. با این حال روایت جامی که میگوید مرگ اختیاری یک درویش او را از دکان برآورده است و به درویشی کشانیده است اساس درست ندارد، چنانکه انتساب او به طریقه کبرویه نیز خالی از اشکالی نیست. با وجود ذکر نام مجدالدین بغدادی در مقدمه تذکرةالاولیاء او بعید است که با وی از جهت خرقه یا ارادت انتسابی یافته باشد. نام ابوسعید ابوالخیر در آثار او با تکریم و تجلیل خاص یاد میشود و مؤلف مجمل فصیحی او را از سلسله این پیر میهنه شمرده است. به هر حال آنچه از مجموع آثار موثق او برمیآید این است که او خود یک سالک و صوفی اهل طریقت نبوده است اما به سبب علاقهای که به اولیا و مشایخ داشته است در حکایات و قصص و احوال و آثار آنها به سائقه ذوق و سلیقه شخصی غور میکرده است و سخنان آنها را در اشعار خویش میآورده است، ظاهرا از همین روست که بعضی نیز وی را اویسی دانستهاند. داستان ملاقات او با بهاءالدین ولد بلخی، که گفتهاند در طی آن نسخهای از اسرارنامه را به پسر وی جلالالدین محمد داد، هم ظاهرا ناممکن نیست. در باب وفات او نیز خلاف است و البته از 618 دیرتر درست نیست. اما به هر حال داستان قتل او به دست یک مغول، خاصه با کراماتی که در داستان نظم «بیسرنامه» بدو نسبت دادهاند، مجعول است و در تمام این نکات جای بحث و گفتوگو بسیار.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]
صفحات پیشنهادی
جهانگشای ایرانی/راست و دروغهایی که درباره کوروش میگویند
جهانگشای ایرانی راست و دروغهایی که درباره کوروش میگویند فرهنگ > کتاب - عباس مخبر از پایان ترجمه کتاب شناخت کوروش جهانگشای ایرانی خبر داد و گفت در این کتاب مقدار زیادی از راست و دروغهایی که درباره کوروش گفته میشود بررسی شده است این مترجم درباره این کتاب بهراست و دروغهایی که درباره کوروش میگویند
یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۳ عباس مخبر از پایان ترجمه کتاب شناخت کوروش جهانگشای ایرانی خبر داد و گفت در این کتاب مقدار زیادی از راست و دروغهایی که درباره کوروش گفته میشود بررسی شده است این مترجم درباره این کتاب به خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گفت شندلیل عدم حضور رضا عطاران در «چ»
دلیل عدم حضور رضا عطاران در چ عطاران گفت ظاهراً وسط فيلمبرداري مشکلي ميان بازيگر و کارگردان چ بوجود آمده بود اما از آنجا که من دوست نداشتم وسط فيلمبرداري به يک پروژه ملحق شوم نپذيرفتم بکافه سینما رضا عطاران درباره بازی در نقش چمران و پیشنهاد حاتمی کیا گفت قبل از شرتوقف انتشار «خبر» و «تهران امروز»/ همه چیز درباره نمایشگاه امسال کتاب تهران
فرهنگ و ادب ادیبات ایران فرهنگ و ادب در هفته گذشته توقف انتشار خبر و تهران امروز همه چیز درباره نمایشگاه امسال کتاب تهران توقف انتشار برخی از روزنامههای سراسری از جمله خبر و تهران امروز از خبرهای مهم حوزه رسانه در یک هفته گذشته بوده است همچنین در فاصله کمتر از 20 رورضا عطاران فردا در شبکه ۳
رضا عطاران فردا در شبکه ۳ امروز و فردا از شبکههای مختلف تلویزیون فیلمهای مختلفی به نمایش درمیآید که از میان آنها میتوان به دنیای آقای سخی دانشگاه هیولاها قهوه اسپرسو نغمه نوروز دهلیز و سلیم لنگ اشاره کرد شبکه یک امروز ساعت ۲۲ حالا میبینیفردا ساعت ۱۴ و ۵۰ دقیقه دنیایناگفته های رضا عطاران
ناگفته های رضا عطارانرضا عطاران روایت تازه ای از پیشنهاد به او برای بازی در نقش چمران در فیلم حاتمی کیا را ارائه کرده است بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیر است شنیدم اواسط فیلمبرداری فیلم چ ابراهیم حاتمی کیا از تو دعوت کرد نقش چمران را برایش بازی کنی حتی شنیدم تست گریم هم شمستندی درباره غلامحسین نامی در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران
مستندی درباره غلامحسین نامی در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران پنج فیلم مستند در دومین روز فیلم های مستند ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر نمایش داده می شود فیلم های غلامحسین نامی و گروه آزاد نقاشان و مجسمه سازان امیر حسین بهبهانی قلم مو بهروز باقری میراث ارنظر متفاوت سید مرتضی آوینی درباره سینما و فیلمساز
نظر متفاوت سید مرتضی آوینی درباره سینما و فیلمساز فرهنگ > کتاب - شرح زندگی و دیدگاههای هنری - سینمایی سید شهیدان اهل قلم در کتابی با عنوان همسفر آسمان منتشر و همچنین روایت در روایت گزیدهای از مطالب جلسات نقد و نظر درباره این شهید در آستانه انتشار است به گزارشرضا عطاران با گل های 79 نوروزی شد
رضا عطاران با گل های 79 نوروزی شد رضا عطاران نویسنده و کارگردان تلویزیون و سینما در سال 79 با نوشته مجموعه طنز گل های 79 شکوفه های لبخند را بر روی لبان مخاطبان آورد به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران قبلا گفتیم که نوروز عرصه خوبی برای خود نمایی واگر شهید آوینی زنده بود چه میساخت؟ غفوری:اگر آوینی حضور داشت شاید درباره سوریه و نیاز جامعه فعلی کار میکرد
اگر شهید آوینی زنده بود چه میساخت غفوری اگر آوینی حضور داشت شاید درباره سوریه و نیاز جامعه فعلی کار میکردمدیر مرکز مستندسازی میثاق گفت اگر آقا مرتضی الان هم حضور داشت شاید درباره سوریه و نیاز جامعه فعلی کار میکرد البته برداشت من این است که ایشان درباره تولید مستندهای جنگ همانضباطی لازم است (درباره فیلم چ)
انضباطی لازم است درباره فیلم چ بخش تعاملی الف - فرهاد سیمیناشاره مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند تاریخ انتشار يکشنبه ۱۰رضا عطاران: هم قبل از فیلمبرداری و هم وسط فیلمبرداری پیشنهاد شد در فیلم «چ» نقش چمران را بازی کنم
رضا عطاران هم قبل از فیلمبرداری و هم وسط فیلمبرداری پیشنهاد شد در فیلم چ نقش چمران را بازی کنم رضا عطاران در روایت تازه ای از پیشنهاد به او برای بازی در نقش چمران در فیلم حاتمی کیا ارائه کرده است به گزارش نامه نیوز به نقل از بانی فیلم بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیر است شنیتوضیحات توفیقی درباره دانشجویان ستاره دار
توضیحات توفیقی درباره دانشجویان ستاره دار تهران- ایرنا- مشاور وزیر علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد در موضوع دانشجویان ستاره دار هیچ بحث پشت پرده ای وجود ندارد به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا جعفر توفیقی عصر چهارشنبه در حاشیه مراسم ترحیم حجت الاسلام علی اکبر صادقی در مسجد الغدیردرباره بیماریهای فرهنگی
چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۹ یک پژوهشگر حوزهی انسانشناسی پزشکی گفت بسیاری از بیماریها از عوامل غیرطبیعی ناشی میشوند و علل اصلی پدید آمدن آنها عوامل فرهنگی هستند دکتر پیمان متین در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اظهار کرد قومپزشکی همواره یکی ااسماعیل بنیاردلان در گفتوگو با فارس: ذات «هنر متعهد» خداجویی است/«آوینی» را پرسشهایش در
اسماعیل بنیاردلان در گفتوگو با فارس ذات هنر متعهد خداجویی است آوینی را پرسشهایش درباره هنر به اوج رساندعضو هیأت علمی دانشگاه هنر و استاد فلسفه هنر گفت تعهد به حقیقت دینداری به معنای مطیع بودن به دستورات خداست با این معرفت هنر هنر متعهدی میشود که ذاتش خداجویی است اسماعیل بنناگفتههای "قاسمخانی" درباره آدمهای معروف و چند داستان دیگر
چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۰ پیمان قاسمخانی میگوید اگر با افرادی مثل همایون شجریان که آرام و سر به زیر به نظر میرسند فوتبال بازی کنید کلا تصوراتتان له میشود این هنرمند را همچنین باید از آن مردهای با جرأتی دانست که اصلا از همسرش نمیترسد چون به جرات و البته با خنده می«هنر موسیقی» جدید آمد/ پروندهای درباره تاثیر گرافیک بر موسیقی
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی هنر موسیقی جدید آمد پروندهای درباره تاثیر گرافیک بر موسیقی تازهترین شماره ماهنامه فرهنگی هنری اجتماعی هنر موسیقی با محوریت موسیقی و گرافیک منتشر شد به گزارش خبرنگار مهر در این شماره از این نشریه تخصصی که با سرمقاله «جعل نقل قول-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها