واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چرا از موسیقی ایران تنها آلبومهای شجریان و ناظری جهانی شد؟
در کنار این دو اتفاق، عامل بسیار کلیدی که اتفاقاً باعث گرانقیمت شدن این دو آلبوم شده، حضور نوازندگان چیره دست بین المللی است و در واقع سرمایه گذاران هر دو آلبوم، بهترینها را در جهان به خدمت گرفتند و طبیعتاً مخاطبان این نوازندگان برجسته که متعلق به ملیتهای مختلف هستند نیز بخشی از مخاطبان این آلبومها را تشکیل میدهند و تنظیم با حوصله در بهترین استودیوهای ایران و جهان بوده و شاید بتوان موثرترین دلیل این جلب توجه عمومی در سطح جهان را نیز قرار گرفتن نامهای مشهور میان دو چهره مطرح ایرانی در هر دو آلبوم قلمداد کرد.
کد خبر: ۳۹۲۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶ - 13 April 2014
پس از استقبال بین المللی از آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» اثر مشترک تهمورس پورناظری و همایون شجریان و آلبوم «ناگفته» اثر مشترک حافظ ناظری و شهرام ناظری با حضور در صدر فروش موسیقی کلاسیک جهان، منجر به افزایش توجه جهانی نسبت به موسیقی اصیل ایرانی شده است اما این توجه چرا تنها مختص به این دو آلبوم با کیفیت بوده و بسیاری دیگر از آواهای موسیقیایی اساتید برجسته موسیقی ایران نتوانستهاند مخاطب جهانی را با خود همراه سازند؟
به گزارش «تابناک»، حافظ ناظری تا پیش از این نتوانسته بود اثری خلق کند که او را همسطح پدرش برجسته سازد اما آلبوم «ناگفته» که اثری متفاوت در میان موسیقیهای سنتی و تلفیقی است توانست همه آنچه یک موسیقیدان در پیاش است، به همراه بیاورد و مهمترین آنها هویت مستقلی بود که به دست آورد. موسیقی به عنوان ریشه این آلبوم ساخته حافظ ناظری بود و این بار شهرام ناظری بر روی آلبومی خواند که پسرش، موسیقیاش را نوشته بود و اتفاقاً این آلبوم در سطح بین المللی برای ناظریها بیشترین موفقیت بین المللی را تا این لحظه رقم زده و در صدر فروش موسیقی کلاسیک جهان ایستاده است.
این آلبوم که از 23 اسفند از سوی شرکت سونی در تمام جهان منتشر شده و در ایران نیز تحت عنوان «بُعد یازدهم» انتشار یافت، برای نخستین بار توانست این رکورد را برای یک اثر از خاورمیانه رقم زند و در واقع هیچ اثر موسیقیایی و هیچ موسیقیدانی از خاورمیانه تاکنون چنین توجه جهانی را به خود جلب نکرده بود. در یکی کنسرتهای شهرام ناظری که 29 مارس در سالن «نوکیا تیهتر» شهر لسآنجلس برپا شد، 1500 نسخه از این آلبوم فروخته شد که همین موضوع یک رکورد برای شرکت سونی بهشمار آمد چون پیش از آن بالاترین میزان فروش سیدی شرکت سونی در یک کنسرت 850 شماره بود.
در کنار این مجموعه درخشان، آلبوم 200 هزار دلاری «نه فرشته ام نه شیطان» اثر تهمورس پورناظری که با صدای همایون شجریان تکمیل شده نیز آلبوم دیگری است که توجهات بین المللی را به خود جلب کرده، هرچند میزان این توجهات کمتر از آلبوم ناظریها بوده است. حال پرسش بزرگ اینجاست که چرا تنها این دو آلبوم توانستهاند ابعاد بین المللی بیابند و بسیاری از آلبومهای شاخص موسیقی اصیل ایرانی نتوانستهاند اینچنین ابعاد بین المللی بیابند؟
مشخصاً رمز این موفقیت را در تلاش برای بین المللی ساختن زبان موسیقیایی ایران باید جست. در واقع آنچه باعث شده مخاطب غیرایرانی نه تنها با موسیقی اصیل ایرانی ارتباط برقرار کند، بلکه استقبالی شدید از کنسرتهای برگزار شده حول این آلبوم داشته باشد، یافتن ابعاد بین المللی برای موسیقی سنتی کشورمان است. نخستین رویکرد در این زمینه، ارائه آثاری تلفیقی است، به گونهای که در هر دو آلبوم، شاهد استفاده از سازهای غیرایرانی هستیم و با تعصب صرفاً بر موسیقیهای سنتی تکیه نشده و از دیگر سبکهای موسیقی نیز وام گرفته شده است.
این رویکرد البته پیش از این اجرا شده و موفقیت اینچنینی در پی نداشته، چرا که تنها در ظاهر امر تغییر داده شده بود و چند ساز غیرایرانی کمار سازهای ایران چیده شده بود اما در این آلبوم از منظری دیگری نیز اتفاقی تازه رخ داده و آن هم، تلفیق حساب شده ملودیهای غربی با موسیقی ایرانی است و صرفاً به شکل صوری، چند ساز از نقاط مختلف جغرافیای جهان با هم در نیامیختهاند و ملودی های غیربومی در موسیقی اصیل ایرانی حل نشده بود و کاملاً قابل تفکیک بود اما در «ناگفته» میتوان این ترکیب موفق را حس کرد.
در کنار این دو اتفاق، عامل بسیار کلیدی که اتفاقاً باعث گرانقیمت شدن این دو آلبوم شده، حضور نوازندگان چیره دست بین المللی است و در واقع سرمایه گذاران هر دو آلبوم، بهترینها را در جهان به خدمت گرفتند و طبیعتاً مخاطبان این نوازندگان برجسته که متعلق به ملیتهای مختلف هستند نیز بخشی از مخاطبان این آلبومها را تشکیل میدهند و تنظیم با حوصله در بهترین استودیوهای ایران و جهان بوده و شاید بتوان موثرترین دلیل این جلب توجه عمومی در سطح جهان را نیز قرار گرفتن نامهای مشهور میان دو چهره مطرح ایرانی در هر دو آلبوم قلمداد کرد.
در آلبوم «ناگفته» به عنوان اولین بخش از «سمفونی رومی» که ناظری از سال 2009 مشغول تکمیل آن بوده و نخستین آلبوم تولید شده در تاریخ خاورمیانه با سرمایه گذاری سونی است، به غیر از شوالیه و پسرش، «دیپاک چوپرا» فیلسوف هندی نیز که از سوی مجله تایم بهعنوان یکی از صد قهرمان و الگوی قرن انتخاب شده، «ذاکر حسین نوازنده» سرشناس ساز «طبلا» و برنده اولین جایزه گرمی در بخش world Music سال 1992 و نامزد دریافت جایزه گرمی در سال 2011 و «گلن ولز» نوازنده سازهای کوبه ای و برنده چهار جایزه گرمی، «مت هایموویتز» نوازنده ویلنسل و نامزد دریافت چندین جایزه گرمی، «پاول نیوبائر» نوازنده ویولا و کاندیدای جوایز متعدد جهانی، «ژوهانس موزر» نوازنده مطرح ویولنسل نقش داشتهاند که گرد آمدن این چهرهها در آلبومی که یک ایرانی خلقش کرده، بیسابقه است.
در آلبوم «نه فرشتهام، نه شیطان» نیز که در استودیوهای ام دی ام استانبول، راسل لس آنجلس، فانتزی برکلی و استودیوهای شمس و بل تهران ضبط و توسط «تهمورس پورناظری» و «دیوید گارنر» تنظیم شده، «شجاعت حسین خان» استاد نامدار ساز سیتار اشاره کرد که در آلبوم افسانه شو هم با تهمورث پورناظری همکاری کرده بود، «پدروائو ستاچه» نوازنده سازهای بادی و «جیمی جانسون» نوازنده گیتار باس از دیگر هنرمندانی هستند اما این آلبوم با پرداخت متفاوتش، یک گام عقب تر از «ناگفته» ناظری ها مانده و آن هم پخش بین المللی است و در واقع حضور سونی در پشت این آلبوم، آخرین حلقه برای موفقیت این آلبوم است.
باید دید آیا در آینده نیز موسیقیدانهای ایرانی چنین آلبومی را ارائه خواهند کرد و چنین اتفاقی تکرار خواهد شد؟ بدین شک بدون سرمایه گذاری چنین وسیع و صرف سالها زمان که در این دو آلبوم کاملاً مشهود است، چنین اتفاقی تکرار نخواهد شد؛ هرچنداحتمالاً این اتفاق بزرگ منجر به تشویق موسیقی دانهای ایرانی برای کوششی مداوم در راستای درخششی تازه در این عرصه خواهد شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]